Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Uff, sitter her og høreer på lillemor skriker skikkelig. Hun har hatt feber ett par dager nå, og i dag har hun fått masse blemmer i munnen. Så det gjør vondt å ha smokken inni, så da klarer hun ikke å finne roen.

Har lest litt og kan være vannkopper eller munn og fotsyke. Men mest sannsynlig er det bare after, da både jeg og gubben har hatt det siste uka. Også er det bare tilfeldig at det kommer samtidig med feberen. Har ikke sett noe andre merker noe sted så. Var visst to på basen hennes som hadde 4.barnesykdom nå, så får nesten bare vente og se om det komme rnoe mer..

Også er jo selvfølgelig gubben borte så jeg må være litt med lillebror også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal sannelig bli godt å være ferdig med disse tennene, heldige de som ikke merker noe til frembruddene. Han hadde 39,5 igjen klokka 17.00 så det har ikke gitt seg. Kunne ikke se noe oppe idag, nede får jeg så sjeldent se men vi får prøve å ta en titt.

Når resten av tennene kommer om noen år er de iallefall gamle nok til å si hva det er som er galt :)

Så gøy med leggingen unknown, og kos dere i morgen. Det er fakisk godt å sende mennene vekk en gang innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Honesty - det høres helt grusomt ut å styre så mye med soving som dere har gjort.

Vi hadde jo vår tørn vi også, men det er så lenge siden nå, så det virker så fjernt.

Etter E ble 1 år har det skjelden vært mye styr på natta.

Jeg hadde nok kuttet ut dagsovinga helt en periode for å se om det hjelper, ettersom det hjalp da dere var på ferie.

Ang tenner så har det ikke vært nevneverdig styr her i det siste - han mangler bare jekslene nå, har fått alle andre.

Ser ingen tegn inne i munnen på at de er på vei, men han har hånda langt inni munnen innimellom, så det kan nok tenkes at det klør litt.

Han har jo klødd endel før, men ikke noe særlig feber ved frembrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt trusebleier, 5 stk, merket heter ImseVimse og det er dem bleieboden selger. Imsevimse har også egen nettbutikk, men du må kjøpe fra imsevimse.co.uk for at de skal sende til Norge. De hadde salg på et trykk for en tid tilbake, så da passet jeg på å kjøpe.

Du kan lese om dem på imsevimse.se

Da jeg først prøvde dem på, så syntes jeg de var litt store, men nå når de er vasket så passer de ganske fint. Han likte iallefall veldig godt å løpe rundt med sånn på seg da det var varmt for en tid tilbake :)

Vi har ikke kommet så langt med dotreningen, jeg har tenkt å skaffe sånn doring snart, potta skys som pesten. Når jeg spør om han skal bæsje, sier han alltid Nei, selv om han er midt i jobbinga. Hvis han er på badet når jeg er på do, pleier jeg å fortelle om hva jeg driver med så han skal begynne å koble bitene sammen. Han hører jeg tisser i do osv.

Jeg sa ikke du spådde de som feilet i sommer var mislykket, jeg sa du spådde skuffelse om det ikke slo til. Skuffelse henger sammen med ambisjon, hvis ambisjonen ikke er så høy (vi prøver og ser hvordan det går) så blir det lite skuffelse også ;)

Eg veit korleis det heng saman, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har me heldigvis aldri hatt noko særleg styr med tennane. Litt grining innimellom, men aldri feber. Mini har fått ein 2-årsjeksel, kanskje to, er ikkje så lett å kjenne inni den ulvekjeften - lett å få biti av seg ein finger :gjeiper:

Han søv i sprinkelseng enno, men enkelte nettar vil han liggje i senga mi. Då kan eg fint leggje han der utan at han står opp, så eg satsar på at overgang til større seng blir ganske lett. Med eldstemann var det derimot eit styr utan like...

God helg alle saman :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt i orden. :) Jeg synes det hjelper bare å lufte frustrasjonen. Nå tror jeg vi forsøker å kutte mer ned på dagsøvnen. Som jeg sa til mannen: det kan ikke bli verre enn det er nå.

Det er nok noe utviklingssprang-greier inne i bildet, også, for hun jobber hardt med språket for tida, der hun har vært litt treg av seg tidligere. Så det er nok mye som skjer i hjernen hennes.

Guten til ein bekjent av meg blei i alle fall operert for noko væske i øyrene, han hadde sovi veldig dårleg, og dei merka klar bedring etter operasjon. Har lest om fleire tilfeller av dette og.

Får håpa det roar seg snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var da fælt som jeg gjentok meg selv over her.... Jaja. (ikke klarer jeg å slette fra mobilen heller, bare overse :) )

Ellers har vi endelig knekt tannpusskoden her. Helt frem til nå har han skreket seg rød i trynet og uten pust ved hver tannpuss. Vi har prøvd alle de vanlige rådene, men nå gikk det plutselig. Men må gjøres i riktig rekkefølge. Klatre opp på riktig skammel selv, sette på vannet selv ( uansett om det blir kaldt eller varmt vann...), ha en tannbørste i hånda som han får holde under det rennende vannet mens en av oss pusser.

Men ikke en enste tåre lenger. Synes også det er blitt veldig morsomt å vaske hender, det var også en liten tvangshandling tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Aricept ;)

Har de fått noe for seg, så blir det som regel et lite h.... hver gang - deilig når det løsner.

Her går tannpussen som en drøm, vi leter etter Kariuser og Baktuser inni der, og når vi "finner en" så tar vi tannbørsten ut og slår den på vaskekanten og sier "puj" - og han ler like mye hver gang ;)

(de har hatt om Karius og Baktus i barnehagen i ett par måneder).

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått tur med alle tre barna alene på morgenkvisten. Det er første gang jeg har våget å ta dem alene. Jeg har vært redd for at storebror skal plutselig blånekte å gå mer (vi har ikke ståbrett til tvillingvogna) eller at en skal slå seg vrang, mens jeg står der alene med tre unger.

I dag tok jeg sjansen og vi gikk en km, så inn på en bhg, lukket porten og slapp tvillingene ut av vogna. Det var veldig moro, alle tre lekte og koste seg og mor hadde med kaffe på termos.... Vi var der faktisk i 2 timer, før vi gikk hjem og storebror klaget ikke en eneste gang på hjemveien....

Merker at ungene er større, det er herrrrrlig.

På torsdag reiser vi på tur med bare storebror. Svigers skal bo her og passe tvillingene. Vi gleder oss sykt til å reise på tur med kun en, stor unge. Først blir det Kiel- ferga fra tors til fredag. Så kjører vi til Billund og er i Legoland i to dager, så er det hjem fra Fredrikshavn. GLEDER MEG!!!!!! Jeg har faktisk aldri vært i Legoland, jeg.... Det blir deilig å ha en weekend med bare storebror. Det er sikkert bra for ham også å ha mamma og pappa alene. Det har vært mye tvilling-styr de siste to årene....

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur Caramba, det fortener du :jepp:

Å ha ein "stor" unge blir jo ferie når ein har to små, så det må jo bli dobbel-ferie for deg som er van med tvillingar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur, Caramba! Det er deg vel unt!

Aricept: Så deilig at dere har funnet en løsning. Her funker det stort sett å synge puss, puss, så får du en suss. kanskje vi bare er heldige i og med at han fikk tenner så tidlig, så ble tannpuss innført før han egentlig kunne/ville gjøre seg opp en mening om det. :sjenert:

Føler vi har vært heldige med mange ting, egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempedeilig at tannpussen går bra nå. Er jo ikke noe koselig å gjøre når han gråter, men det har aldri vært et alternativ å ikke pusse tenner. Det rare er jo at vi har prøvd alt det vi gjør nå før, men kanskje ikke akkurat i den rekkefølgen. Vanedyr? Neida... :rolleyes:

Kos deg masse på ferie Caramba! Vi gleder oss masse til Kieltur i pinsen uten barn. En stor unge føles vel som ferie for dere som er vant til tre stk. på en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I helga har hun sovet minimalt på dagtid, og i går sovnet hun før klokka 20. Vi krysser fingrene for at det fortsetter. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorges sov han til 08.30 (la seg litt sent), og ville da ikke sove dupp på dagen, pappaen trillet ham i 1,5 t uten at han sovnet. Jeg var ute med ham en lang stund på ettermiddagen for å motvirke søvnighet. Men klokken 17.15 var begeret fullt, og han ble veldig survete helt i starten av måltid, jeg plukket ham opp, og han gnikket seg godt inn i armkroken og sovnet! Han, som vanligvis er en liten tullball ved sengetid, sovnet på 1 minutt i sin mors armer :rodmer:

Det blir muligens en svært tidlig morgen, evt måltid midt på natta, vi får se! Han spiste skikkelig kl 15 sist, så regner med han blir sulten mot morgenen.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, alle sammen. Så søte dere er :goodbye:

Jaaaaa, nå fortjener vi litt ferie. Dessuten så er storegutt så rolig og fornuftig at han er en fryd å dra på tur med. Han steller seg selv (stort sett), sover hele natta, kan tusle rundt på hotellrommet alene og se på TV om morgenen så vi slipper å hoppe ut av sengen 06.00 presis. Han trenger ikke legge seg på slaget 19.00 for ikke å bli mega-sutrete og kan være oppe lengre slik at vi feks kan spise middag på restaurant i 18-19- tiden OG han stikker ikke av bare man snur ryggen til. 4,5-åringer er herlige, det er utrolig hvor modne og "store" de blir på de korte årene fra 2-4...

Tvillingene kommer uansett til å ha det konge med sine flinke besteforeldre som lever og ånder for at barnebarna skal ha det bra. Blir avveksling for alle mann, dette her...

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempedeilig at tannpussen går bra nå. Er jo ikke noe koselig å gjøre når han gråter, men det har aldri vært et alternativ å ikke pusse tenner. Det rare er jo at vi har prøvd alt det vi gjør nå før, men kanskje ikke akkurat i den rekkefølgen. Vanedyr? Neida... :rolleyes:

Så godt med tannpussen, akkurat der har vi vært heldige. Det er først nå han har begynt å stritte litt i mot, men da får han pusse litt selv også pusser mamma og pappa litt :gjeiper:

I helga har hun sovet minimalt på dagtid, og i går sovnet hun før klokka 20. Vi krysser fingrene for at det fortsetter. :tommelsmil:

Så bra Honesty, hvordan har det gått med leggingen de siste nettene?

Lillegutt hadde jo feber på torsdag og fredag, trodde det var tenner men det var det absolutt ikke. Natt til lørdag holdt han det gående store deler av natten så vi dro til legevakten på morgenen da han var veldig nedsatt. Fikk beskjed om at det var en liten ørebetennelse og det kunne være bittegranne i halsen. En lege som var veldig usikker på seg selv og som sikkert hadde jobbet som lege i knapt 1/2 år. Vi fikk tvingt oss til en resept på penecilin som vi hentet samme dag i tilfelle, det er jo stengt på søndager. På lørdag hadde han 40,5 i feber hele dagen og paracet hjalp ingenting, måtte på med ibux i tillegg for at feberen skulle gå ned til 38. Klokken tolv på kvelden natt til søndag våknet han og lå i fosterstilling i sengen, han hadde tydelig vondt i magen og gråt som jeg ikke har hørt siden han hadde magesmerter som baby. :tristbla: I tillegg hadde han voldsome skjelvinger slik de f.eks får når de fryser veldig, vi ble rett og slett veldig redde. Vi ringte legevakten og inn igjen, følte oss ikke som særlige hysteriske foreldre liksom :sjenert:

Iallefall, kom nå inn til en veldig hyggelig lege som fant litt puss i øret men en kraftig halsbetennelse :forvirret: Crp'en hadde gått fra 74 til 104 og legen sa det var rart de ikke hadde funnet dette når vi var der tidligere. Det var jo ikke rart gutten hadde vondt. Skjelvingene mente han var en form for feberkramper og ville ikke gjøre noe mer med det, ei heller magevondten for magen virket fin. Jaja, vi hadde iallefall begynt med penicilin på lørdag formiddag så det pleide jo å gå over ganske raskt.

Kvelden kom, han sovnet 22.30 og våknet igjen midnatt av magevondt. Det så vondt ut og heldigvis hjalp ibux og paracet, vi sovnet igjen til 03.30 før det kom igjen. Så våknet han igjen klokka 07.00 av vondt igjen. Vi ringte legen som igjen sendte oss til sykehuset. Der tok de masse prøver og kjente på magen hans men fant ingenting galt. Han mente magevondten kunne komme av penicilin og at han ikke hadde spist noe siden lørdag. Vi ble iallefall tatt på alvor og det var godt å vite at lillemann ikke var ordentlig syk. Ikke noe moro dette her altså! Krampene var visst noe som var normalt på den alderen de er i nå, det samme med magevondten. Det var noen barn som var mer plaget av det enn andre og han er kanskje en av dem.. Jeg må iallefall :klappe: litt av den frste legen vi var hos som ikke klarte å se en så kraftig halsbetennelse, hvordan går det an?????

I natt våknet han en gang og var våken i 1 time av magevondten, lå også å ynket seg gjennom natten. Så nå håper vi på bedre netter fremover, blir ganske utslitt av å ikke sove så mye på natten. Han har vært fin i dag og uten feber (bank i bordet) :)

Dette ble et langt innlegg, men godt å få delt litt selvom det kanskje ikke er så interessant. Akkurat krampene er jo kjekt å vite om i tilfelle flere skulle få det :)

Men Viljah - Vi har jo hatt han i vår seng på nettene og herrelig så koselig det har vært. Skjønner godt at dere har han hos dere jeg, er så koselig når han våkner og står over meg å sier : Mamma!!!! Pappa!!! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggingen har gått betraktelig bedre, selv om det fortsatt er vanskelig å se når hun blir trøtt om kvelden. Jeg tror nok at legging noe særlig før kl 20 bare er å glemme, men så lenge hun sovner greit etter dette, er jeg i grunnen fornøyd. I går lot de henne sove i 45 minutter i barnehagen, og da sovnet hun etter litt lokking og lirking, og forsøk på leking hvor hun ble rasende da jeg tok lekene og lukket dem inn i boden. :ler:

Men det er pappa som plutselig er leggehelten, og hos meg er hun fortsatt helt vill etter pupp. Jeg trodde hun ville fase det ut selv, men nå må vi nok etterhvert bare kutte siden jeg føler det går på stumpene løs. I morges hylte og trampet hun i 10 minutter fordi jeg sa at hun ikke fikk mer pupp, men vi måtte stå opp.

Er det flere som har unger som viser skikkelig temperament? Her går det knapt en dag uten at hun hiver seg ned på gulvet og slår med armene mens hun raser, eller tramper i gulvet. Vi lar henne stort sett holde på, for hun vil ikke avledes, og det er nok ikke så lett å kontrollere følelsene for en sånn liten krabat som ikke har det beste språket, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også temperament deLuxe! De hiver seg på gulvet og hyyyyyyyyyyyyyyler. Blir rasende hvis jeg prøver og trøste, slenger smokker og annen avledning veggimellom og kaster seg ned på gulvet. Det er drama uten like :gjeiper:

Storebror ar også sånn i 2-års alderen når vi ikke forsto hva han ville, men sånt pleier å gi seg når språket er på plass. Nå kan han feks fortelle meg nøyaktig hva han synes om mamma når han blir sinna og jeg får sparken som "bestevenn" på daglig basis :kjefte:

Når de små er blide er de mega-blide, men det svinger fort her i gården.... I går var det nok at tvillingbror dunket litt borti andre tvillingbror med skjea si. Det utløste en 15 min tantrum uten like, men etterpå spiste han videre som om ingenting var skjedd....

Jaja, alt gåri faser og det går over (sier jeg til meg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...