Edie Skrevet 26. mai 2011 #6701 Skrevet 26. mai 2011 Jeg tror det jeg gleder meg mest til ved å begynne på skolen er å kunne få flere ettermiddager sammen med mann og barn. Siden mars og til oktober jobber jeg hver lørdag (i tillegg til stengevakter fire av fem kvelder, men det har jeg gjort i flere år). Aldri en dag fri sammen hvor butikker er åpne. ( men jeg er glad jeg har den elendige jobbsituasjonen som gyldig unnskyldning så jeg slipper stor bursdagsfest. Jeg må jo selvfølgelig også jobbe på 30-års dagen min som familie og venner forventet invitasjon til siden den faller på en lørdag. Den gang ei...)
Gjest imli Skrevet 26. mai 2011 #6702 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Ang. bleieslutt - jeg skjønner ikke disse advarslene mot å prøve seg på bleiestopp i sommer. Er advarslene begrunnet i at hvis vi "feiler" så vil vi føle oss helt mislykket som foreldre, kjempeskuff? Ærlig talt, det er da ikke noen krig som skal utkjempes. Man introduserer potte og doringer og tanker rundt bleiestopp, intensiverer fokuset når man har mye tid med barnet og barnet kan gå nakent rundt ute og skvette fritt. Hvis det fører til bleieslutt, supert. Hvis ikke, bedre lykke senere. Det er da ingen big deal. Det er iallefall min mening. Så flott for deg då. Må vere godt å ha løysinga på alt Eg har ikkje skrivi noko som helst om at dei som ikkje får til bleieslutt i sumar er mislykka? Ærleg talt. I så fall er eg det og... Jeg har mine betenkeligheter ang. klistremerker og belønning når det gjelder en ting som bleieslutt, som tross alt har mye med både fysisk og psykisk modning å gjøre. Å gå på do/potte er ikke noe man gjør fordi man er "flink", men fordi man fysisk er i stand til å gjenkjenne følelsen av å måtte, som er nært koblet opp mot en innebygget refleks. I mine øyne er det derfor skummelt å koble dette direkte opp mot belønning. Jeg er ikke imot belønning per se, men da brukt mer i sammenhenger hvor det er vilje og motivasjon involvert i større grad, for eksempel (etterhvert) når det gjelder ting som påkledning. Sikkert litt usammenhengende forklart. Fire timers usannenhengende søvn i natt har gjort sitt. Er litt slik eg tenkjer og... Endret 26. mai 2011 av imli
Gjest Unknown Skrevet 26. mai 2011 #6703 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Jeg er så fornøyd, for nå har M sovnet 4 kvelder i "storseng", ingen problem verken kveld eller natt. OG ingen tissing i sengen Fantastisk at det skulle gå så greit. Her ser jeg ikke for meg at vi får noen tørr jente i år akkurat, har ikke det som mål. Men ho vil gjerne på do, hver gang vi er på badet, så vi lar ho prøve. Kommer sjelden noe, bæsjing er det også slutt på. Nå blir ho ikke 2 før august, så synes ikke det er noe nederlag Jeg må si at jeg tenker på dere som studerer, dere er tøff! Jeg gav meg jo med studiene, og kjenner jeg ikke har noe lyst til å begynne på igjen så lenge jeg har små unger! Mangler nok litt disiplin og motivasjon, men jammen var det mye å gjøre altså! Endret 26. mai 2011 av Unknown
Caramba Skrevet 26. mai 2011 #6704 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Jeg har ikke begynt å tenke på bleieslutt for tvillingene enda, jeg synes det er litt tidlig, pluss at bare tanken gjør meg enda litt mer sliten (hvis det går an :gjeiper: ) Vi burde kanskje introdusere potte eller doring, for vi har faktisk aldri prøvd. De står nysjerrig i døra når storebror er på do, så da sier jeg at snart blir dere store gutter og går på do.... Kremt, det er det nærmeste vi har kommet do-trening. Vi begynte også å introdusere potte når storebror var 2, men hadde null hell i starten. Vi lot det ligge på hylla en stund, før vi begynte igjen da han nærmet seg 3. Jeg må si at det var mannens innsats og vilje som hadde suksess med do-treningen (det ble kun do-ring etter hvert). Jeg styrte med tvillingene og mannen hadde ansvaret for stell av storegutt på den tiden, så han gikk lei av bleiene.... Vi prøver kanskje fra 2,5 år, vi får aliere oss med storebror, han er helten til de små.... Endret 26. mai 2011 av Caramba
Honesty Skrevet 26. mai 2011 #6705 Skrevet 26. mai 2011 Nå er snuppa på soverommet med pappaen, stadig like våken, og hun forsøker å åpne døra fra innsiden. Vi har forsøkt det meste, unntatt å kutte dagsøvnen drastisk, men nå er nervene mine såpass tynnslitte at jeg vurderer å teste om hun kun skal sove en symbolsk halvtime i barnehagen i morgen. Noe må det være når hun ikke i det hele tatt på ettermiddag/kveld viser søvnsymptomer, men flyr rundt som en propell.
Gjest imli Skrevet 26. mai 2011 #6706 Skrevet 26. mai 2011 Nå er snuppa på soverommet med pappaen, stadig like våken, og hun forsøker å åpne døra fra innsiden. Vi har forsøkt det meste, unntatt å kutte dagsøvnen drastisk, men nå er nervene mine såpass tynnslitte at jeg vurderer å teste om hun kun skal sove en symbolsk halvtime i barnehagen i morgen. Noe må det være når hun ikke i det hele tatt på ettermiddag/kveld viser søvnsymptomer, men flyr rundt som en propell. Det høyrast veldig slitsomt ut. Så vidt eg har forstått har de sliti veldig med å få ungen til å sova heile vegen. Har de sjekka om det kan vere noko medisinsk som ligg til grunn for at ho har vanskar med å sova? Har høyrt om ungar som har hatt vanskar med å sova, og det har vist seg at årsaka var noko med øyrene. Verdt å sjekke ut?
Honesty Skrevet 26. mai 2011 #6707 Skrevet 26. mai 2011 Det er slitsomt, ja. Nakken er sjekket ut, hun har ingen ørebetennelse eller liknende på gang, og jeg tror ikke det er jeksler, heller (men der kan jeg ta feil). Det er ikke skriking, men vill jubel, tulling og løping omkring som er problemet, så jeg blir litt forvirret. Hadde hun vært overtrøtt, hadde jeg skjønt det, men hun er jo aldri noensinne trøtt? Hun har aldri vært noen soveunge, men det har vært en periode fra hun var kanskje 10 måneder fram til mars (tror jeg) hvor hun sovnet lett og sov bra stort sett hele natten. Men etter det har det vært helvete på jord. Jeg tror hun tar igjen nattesøvn om dagen, og at vi har vært på ferie, med uregelmessig rytme (til tross for gode intensjoner) har heller ikke hatt noen positiv effekt. Der kuttet vi forresten dagluren helt et par ganger, og da sovnet hun greit. Så det er kanskje verdt å forsøke, men jeg vet ikke helt om jeg tør. Men fortsetter det sånn, tror jeg at jeg skal ta en prat med helsesøster. I motsetning til mange jeg har lest om, har vi en gullende god helsesøster som kommer med fornuftige forslag.
Gjest imli Skrevet 26. mai 2011 #6708 Skrevet 26. mai 2011 Det er slitsomt, ja. Nakken er sjekket ut, hun har ingen ørebetennelse eller liknende på gang, og jeg tror ikke det er jeksler, heller (men der kan jeg ta feil). Det er ikke skriking, men vill jubel, tulling og løping omkring som er problemet, så jeg blir litt forvirret. Hadde hun vært overtrøtt, hadde jeg skjønt det, men hun er jo aldri noensinne trøtt? Hun har aldri vært noen soveunge, men det har vært en periode fra hun var kanskje 10 måneder fram til mars (tror jeg) hvor hun sovnet lett og sov bra stort sett hele natten. Men etter det har det vært helvete på jord. Jeg tror hun tar igjen nattesøvn om dagen, og at vi har vært på ferie, med uregelmessig rytme (til tross for gode intensjoner) har heller ikke hatt noen positiv effekt. Der kuttet vi forresten dagluren helt et par ganger, og da sovnet hun greit. Så det er kanskje verdt å forsøke, men jeg vet ikke helt om jeg tør. Men fortsetter det sånn, tror jeg at jeg skal ta en prat med helsesøster. I motsetning til mange jeg har lest om, har vi en gullende god helsesøster som kommer med fornuftige forslag. Det høyrast heilt forferdeleg ut. Ungane mine er heldigvis lette å legge (sjølv om begge, spes. minsten kan vakne om natta), elles hadde eg ikkje haldt ut, trur eg. Godt du har ei god helsesyster, det har me og Ang. øyrene, så meinte eg ikkje øyreverk, men ein slags "skade" på øyrene (hugsar ikkje detaljer). Noko væske i øyrene eller noko, trur eg? Og når ungane låg blei det vondt. Elles har eg ingen gode råd, dessverre, verkar som om du har prøvd det meste...
Honesty Skrevet 26. mai 2011 #6709 Skrevet 26. mai 2011 Det er helt i orden. Jeg synes det hjelper bare å lufte frustrasjonen. Nå tror jeg vi forsøker å kutte mer ned på dagsøvnen. Som jeg sa til mannen: det kan ikke bli verre enn det er nå. Det er nok noe utviklingssprang-greier inne i bildet, også, for hun jobber hardt med språket for tida, der hun har vært litt treg av seg tidligere. Så det er nok mye som skjer i hjernen hennes.
Minnimusepus Skrevet 26. mai 2011 #6711 Skrevet 26. mai 2011 Håper dere får orden på sovingen Honesty, kan jo høres ut som om det hjelper å kutte ned dagsovingen med tanke på at det gikk fint når dere var på ferie. Vi hadde et par dager nå hvor han ikke sovnet før 20.30-21.00 men jeg er ganske sikker på at det er pga tenner. I dag holdt vi han hjemme fra barnehagen og det var like greit med 39,2 når klokken var fem. Da hadde han sittet på fanger mitt i 5 timer med matpause imellom Han sier au og tar seg til munnen så jeg regner med at det er derfor, ettersom jeg har lest så mangler vi vel 4 jeksler tror jeg. Han har bare ett sett med jeksler så det stemmer vel. Spent på å se hvordan formen hans er i morgen, jekslene er kanskje litt verre enn de vanlige? Husker ikke hvordan det var med det første settet. Spennende å se hvordan neste unge reagerer på det å få tenner, L har hatt feber og vært megagrinete for hver tann stakkar. Unknown Tok dere vekk den ene siden? Så moro at det har gått så fint da, de overrasker stadig disse små
ViljaH Skrevet 26. mai 2011 #6712 Skrevet 26. mai 2011 Forresten, har hørt om sånne trusebleier der de kjenner litt bedre når de har tisset på seg, noen som har forsøkt disse og vet hvor de kan kjøpes? Jeg har kjøpt trusebleier, 5 stk, merket heter ImseVimse og det er dem bleieboden selger. Imsevimse har også egen nettbutikk, men du må kjøpe fra imsevimse.co.uk for at de skal sende til Norge. De hadde salg på et trykk for en tid tilbake, så da passet jeg på å kjøpe. Du kan lese om dem på imsevimse.se Da jeg først prøvde dem på, så syntes jeg de var litt store, men nå når de er vasket så passer de ganske fint. Han likte iallefall veldig godt å løpe rundt med sånn på seg da det var varmt for en tid tilbake Vi har ikke kommet så langt med dotreningen, jeg har tenkt å skaffe sånn doring snart, potta skys som pesten. Når jeg spør om han skal bæsje, sier han alltid Nei, selv om han er midt i jobbinga. Hvis han er på badet når jeg er på do, pleier jeg å fortelle om hva jeg driver med så han skal begynne å koble bitene sammen. Han hører jeg tisser i do osv. Jeg sa ikke du spådde de som feilet i sommer var mislykket, jeg sa du spådde skuffelse om det ikke slo til. Skuffelse henger sammen med ambisjon, hvis ambisjonen ikke er så høy (vi prøver og ser hvordan det går) så blir det lite skuffelse også
ViljaH Skrevet 26. mai 2011 #6713 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har mine betenkeligheter ang. klistremerker og belønning når det gjelder en ting som bleieslutt, som tross alt har mye med både fysisk og psykisk modning å gjøre. Å gå på do/potte er ikke noe man gjør fordi man er "flink", men fordi man fysisk er i stand til å gjenkjenne følelsen av å måtte, som er nært koblet opp mot en innebygget refleks. I mine øyne er det derfor skummelt å koble dette direkte opp mot belønning. Jeg er ikke imot belønning per se, men da brukt mer i sammenhenger hvor det er vilje og motivasjon involvert i større grad, for eksempel (etterhvert) når det gjelder ting som påkledning. Sikkert litt usammenhengende forklart. Fire timers usannenhengende søvn i natt har gjort sitt. Jeg tror ikke klistremerkene vil kobles til at man er "flink" som går på do. Men at man får belønning for å ta seg tid til å etterkomme et fysisk behov, dvs sitte på do/potte, istedet for å la det gå i bleien. Belønning er bra for å endre adferd, en travel to-åring synes kanskje det er kjedelig å sitte på do og vente på action. Men fristes av belønning. Og gradvis gjør belønningen at det blir normalt å tilbringe litt tid på do med jevne mellomrom, og belønningen kan fases ut. Jeg ble inspirert, og har tenkt å skaffe klistremerker selv. For min kar, han ELSKER klistremerker!
Edie Skrevet 27. mai 2011 #6714 Skrevet 27. mai 2011 Så slitsomt Honesty. Ville absolutt prøvd å kutte dagsovinga. Skummelt, men det er jo ikke noe unormalt tidspunkt å kutte ut dagsoving på. Vi hadde mye styr med det andre settet med jeksler. Det første settet var den første hard, så kom de tre siste ganske greit. Men det siste setter; da var det helvete med alle fire. Mye vondt stakkar, gråt og hyl hele natta gjennom. Og cirka 1 uke per tann... Tok over en måned før han ble ferdig. Men så er det gudskjelov ikke noe mer før om fire år. (?). Lykke til Minnimusepus. Håper jekselfrembrudd går mer smertefritt enn det gjorde her.
Edie Skrevet 27. mai 2011 #6715 Skrevet 27. mai 2011 Så slitsomt Honesty. Ville absolutt prøvd å kutte dagsovinga. Skummelt, men det er jo ikke noe unormalt tidspunkt å kutte ut dagsoving på. Vi hadde mye styr med det andre settet med jeksler. Det første settet var den første hard, så kom de tre siste ganske greit. Men det siste setter; da var det helvete med alle fire. Mye vondt stakkar, gråt og hyl hele natta gjennom. Og cirka 1 uke per tann... Tok over en måned før han ble ferdig. Men så er det gudskjelov ikke noe mer før om fire år. (?). Lykke til Minnimusepus. Håper jekselfrembrudd går mer smertefritt enn det gjorde her.
Edie Skrevet 27. mai 2011 #6716 Skrevet 27. mai 2011 Så slitsomt Honesty. Ville absolutt prøvd å kutte dagsovinga. Skummelt, men det er jo ikke noe unormalt tidspunkt å kutte ut dagsoving på. Vi hadde mye styr med det andre settet med jeksler. Det første settet var den første hard, så kom de tre siste ganske greit. Men det siste setter; da var det helvete med alle fire. Mye vondt stakkar, gråt og hyl hele natta gjennom. Og cirka 1 uke per tann... Tok over en måned før han ble ferdig. Men så er det gudskjelov ikke noe mer før om fire år. (?). Lykke til Minnimusepus. Håper jekselfrembrudd går mer smertefritt enn det gjorde her.
Molo Skrevet 27. mai 2011 #6717 Skrevet 27. mai 2011 Her hadde vi også en heftig runde da snuppa fikk det andre settet med jeksler for en tid tilbake. Det var veldig utrolige netter, gråting og hun var generelt i ulage. Men nå kan jo dette være forskjellig fra barn til barn, noen går det jo lettere for enn hos oss. Når det gjelder soving så er vel vår frøken ikke noe "sovebarn", dvs. at hun trenger ikke voldsomt mange timene med søvn. Vi legger henne kl. 20 og da sover hun til mellom kl. 6 og kl. 7 en gang. I barnehagen er maks sovetid 1 time, og det fungerer veldig fint. Da er hun akkurat passe trøtt om kvelden til at hun sovner uten problemer *bank i bordet*. Håper det løser seg for dere, Honesty, jeg tenker også at det er lurt å droppe dagsovingen, så får dere se om det har ønsket effekt. Krysser fingre for det, for det å ikke få nattesøvn er bare helt pyton. Bleieslutt har vi vel egentlig ikke tenkt så mye på, det tar vi som det kommer. Har den erfaringen at jo mer jeg/vi stresser med ting, jo verre går det Så her tar vi det når hun gir signaler på at hun er klar for det.
Minnimusepus Skrevet 27. mai 2011 #6718 Skrevet 27. mai 2011 Huff, ikke si det engang Aricept :gjeiper: Her hadde han 39,5 tidligere idag, men noen timer etter paraceten så er han endel bedre. Fortsatt litt varm, men noe bedre allmennetilstand Han sov godt i natt så vi må satse på at han gjør det i kveld ogdå. Selvom det er typisk at han ikke gjør det, da jeg og manen skal ha biff i kveld
Saeria Skrevet 27. mai 2011 #6719 Skrevet 27. mai 2011 Her ser vi ikke noe til jekselsett nummer to, men mistenker det er nettopp det som stod for en kveld med litt over 38 i feber for litt siden. Håper IKKE det blir sirkus slik som sist. Men er forberedt på at det er det som kan skje.
Gjest Unknown Skrevet 27. mai 2011 #6720 Skrevet 27. mai 2011 Håper det snart ordner seg med sovingen Honesty, det høres utrolig slitsomt ut! Og det er jo ikke unormalt at de slutter å sove på dagtid snart, så jeg ville også prøvd å kutte ned Her ser vi ikke noe til flere jeksler, mangler en hjørnetann også, og jeg er ikke sikker på om alle de første jekslene har komt en gang. Sovinga uten den ene veggen går fortsatt fint, jeg går liksom og venter på at det skal snu Ho prøver seg ikke på å leke på rommet sitt engang! Nå skal vi ha alenehjemme helg. Pappsen skal på guttetur og blir borte fra i morgentidlig til søndag ettermiddag. Så da skal vi kose oss vi jentene (også gleder jeg meg til skikkelig alenetid etter at M sover!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå