Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært innom KG nå... :sjenert:

Grattis Aricept! O tok sine første skritt for 1 uke siden, og nå skal han gå hele tiden. Artig tid dette altså :rødme:

Ellers går det bra med O i barnehagen. Han begynner å forstå endel av det vi sier til han nå, men han sier ikke så mange ord ennå. Hver gang jeg åpner kjøleskapdøra så roper han: NAM, NAM, NAM!!!

Mensen er ganske normal her. Jeg gitt på Cerazette i 7 mnd, men sluttet pga. bivirkningene. Jeg fikk ENORMT søtsug, noe som naturlig nok førte til vektøkning + mindre sexlyst. Ganske dårlig kombinasjon kan man si.... :ler:

Nå bruker jeg yasmin p-piller, som jeg også brukte før graviditeten.

Velkommen tilbake, Flickan :hallo:

Endret av effy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med E også, soon. Det kan godt tenkes at det er nada i veien med han ift. vekt og denslags. Det tenker jeg, hvertfall. En del unger vokser i rykk og napp, og slik du beskeriver det, slik har søster hatt det hele veien med si jente. Noen mnd. har hun knaptl lagt på seg, gjerne gått ned, så har hun plutselig lagt på seg og/eller strukket seg, for så å gå tilbake til lite vekt opp.

Jenta er smørblid, aktiv og har det topp. Helt frisk og fin, men tar vekst og vekt veldig i rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Fikk jeg svar på hvem BD var :ler: Ikke fått med meg det navneskiftet tydeligvis...

hehe, ikke greit å få med seg alt nei :ler:

Jeg synes lillegutt har stoor appetitt, en typisk dag for ham er slik:

Frokost: havregrøt av 2 dl melk og litt rosiner/ evt 2 brødskiver + melk eller vann å drikke

Lunch: 2-2 1/2 skive brød + melk å drikke

Mellommål: Frukt i barnehagen + matpakke 2 skiver brød + vann å drikke

Middag: 1 liten porsjon av det vi måtte ha. + litt frukt el youghurt/danonino til dessert

J vokser og litt ryk og napp tror jeg. Han hadde hvertfall stagnert litt på forrige måling (falt 2 kurver) og ligger nå helt på snittet. Er spent på neste måling om et par uker, om han har vokst mer. Er ganske sikker på at han har det, for han har allerede vokst ut av skoene vi kjøpte til han til barnehagestart. Så det var 1200 kr(for 2 par) raskt svidd av. :kjefte: Jeg vet at man ikke skal arve sko altså, men disse tar jeg vare på til nestemann. Ikke søren om jeg kaster sko som er brukt i kun 6 uker, og hvor han stort sett har krabbet det meste av tiden.

Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet sko på samme basis; bortimot ubrukt, og jeg synes det er greit så lenge de passer. Her har vi fortsatt problematikken at sko i str. 20 er for store, så hun bruker tykke, tovede ullsokker oppi dem, men for det meste Stonz-fotposer.

Ang. spisingen er jeg ikke imponert over I. Hun har begynt å blånekte alt av varm mat, og kniper igjen munnen og snur seg bort. Hun spiser visst litt brødmat i barnehagen, og yoghurt med smoothiemos og havregryn går heldigvis ned. I går forsøkte jeg med middagsglass til henne for å se, og da spiste hun nesten et halvt glass. :roll: Hun har stort sett ligget rundt snittet på vekt/høyde, men i det siste har hun vært lett ift. høyde, men ingenting alarmerende. Det skal bli interessant å se neste gang. På forsinket 12-månedskontroll var hun 9,1 kg/76 cm, så hun er ingen gigant, akkurat. :)

Men hun har begynt å sove godt! I natt la hun seg 19, som vanlig, og våknet ikke før nærmere 02.30. :danser: Etter litt om og men sov hun helt til 7. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trynte inn i et armlene på en stol i barnehagen for ca. en uke siden, og etter det har hun blitt litt engstelig når det gjelder å slippe seg. :forvirret: Ikke rart, hun fikk en skikkelig Donald-kul, og den er fortsatt ikke helt forsvunnet. Helst vil hun holde i en hånd; da er det ikke skummelt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg syns det er heilt i orden å arve sko, med mindre dei er heilt utslitte, så klart. Så her kjem ungane til å arve av kvarandre, og dei har arva sko av andre ungar. Mini har ganske små føttar - str 20, som passa eldstemann akkurat då han var 1 år, er altfor stort for mini. Men sida han ikkje går enno, blir dei mest slike "vottar" på føttane. Mykje lettare å bevege seg i og.

Han eter stort sett alt. Verken kresen eller småspist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man godt kan arve sko som er lite brukt, men er de brukt over lang tid, har den forrige foten gitt klare avtrykk i skoen, som kan gjøre at den nye foten "trår feil".

Er de kun brukt til krabbing, ser jeg heller ikke problemet.

Honesty: vi fikk beskjed på HS at det var viktig å spise sammen med E, slik at han viser interesse for mat og smaker etc.

Gjør dere det med I, eller kan det være en mulighet?

Fikk telefon fra bhg idag om at E var skikkelig sutrete og begynte å få feber, regner med det er gårsdagens vaksine - så da måtte bestefar i vei og hente poden.

Han sov og spiste godt, så var nok ikke noe alvorlig ;)

Han har begynt å gråte når vi leverer han nå, har nok skjønt at mamma og pappa blir borte en stund...men ser ut som det går fort over heldigvis.

Ute av syne, ute av sinn ;)

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi spiser stort sett alltid sammen med henne. Det er først og fremst middag hun ikke vil ha, heller ikke i barnehagen. Så lenge hun får i seg brød, frukt, yoghurt osv er det nok ingen fare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått igjen mensen enda.. neste måned er det 2 år siden siste mens..!

Lillegull har gått en måneds tid, og holder på å lære seg å løpe. Han begynner å få en velutviklet sans for humor, og fanger tydelig opp når vi tuller med ham. Hvis han ser vi ler, så gjør han seg til mere, han lager grimaser med å rynke på nesa fordi han vet vi ler :) Virker som han blir en skøyer som liker å underholde.

På ettårskontrollen var han 10,4 kg og 76,2 cm. Helsesøster sa han var helt fin og passe forhold høyde/vekt. Hodet var 48,8 cm om jeg ikke husker feil.

Jeg synes han har veldig store føtter! Jeg hadde gledet meg til å kjøpe hans første par bittemå søte babysko, men der ble jeg snytt. Sandalene jeg kjøpte i juni var str 20, og de lette skoene jeg kjøpte i august er str 21. Nå for tiden valser han rundt i noen gore-tex høstsko i str 22.. De ser kjempestore ut på den lille kroppen.. De er riktignok kjøpt litt store så de skal passe helt til vintersko-sesongen begynner, men da jeg sjekket skoene i str 21 her om dagen så er ikke de spesielt store lenger og må parkeres snart. Sandalene i str 20 er for små. Ble ikke noen søte babysko i str 17 her gitt :sjenert:

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har og lange føtter, det har han hatt siden fødselen. Husker det var det første jeg tenkte når jeg så ham, "oi, han har lange føtter og fingre". :fnise:

Her har han vokst ut av gore tex skoene i str 21 etter kun 6 uker *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens her må hun bruke de tykkeste sokkene vi har tilgjengelig for at støvlene i str 19 og skoene i 20 ikke skal falle av foten. :ler: Men jeg mener føttene hennes har vokst litt i det siste; da vi kjøpte de første skoene, i str 18, var til og med de altfor store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini brukar nok str 18-19, tenkjer eg, sidan str 20 er ganske så store, og må knyttast hardt på. Gummistøvlane str 20 kan eg berre gløyme foreløpig...

Og ungen har ein far som brukar str 45? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hvilken størrelse han har, for han bruker kun fotposer og stonz enn så lenge. Regner med at det ikke er så lenge til han begynner å gå, og da skal vi kjøpe sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang mensen så fikk jeg den tilbake allerede etter tre-fire måneder. Fikk satt inn hormonspiral og har såvidt litt blødning hver tredje måned ca og med mye mindre smerter enn det jeg var vant til.

Han har str 21 i skoa han har. Må nok snart kjøpe noen ordentlige vintersko siden det ser ut som han kommer til å løpe rundt i snøen i stedet for å krabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har virkelig fått sansen for gåing nå, prøver seg hele tiden, og klarer alt fra 2-3 skritt til mange meter - kjempegøy å se på :)

Han bruker 21 i sko, men bruker stort sett Stonze enn så lenge i allefall.

Idag etter jobb skal jeg og resten av damene på jobben på spa-weekend, da vi vant en konkurranse ;) blir herlig med litt mann- og barnefri, men kommer til å savne de også.

Aller best blir det med 3 spabehandlinger, deilig mat, svømmebasseng og fjelltur!

God helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke brukt prevensjon på 1 år vi...Men startet opp med Yasmin for 3 uker siden og har blødd siden :tristbla: Så jeg vurderer hormonspiral nå. Synd, for jeg har brukt Diane før grunnet acne og hørte at Yasmin skulle være enda bedre mot problemhud. Slitsomt å fremdeles være plaget av kviser i en alder av 39 :kjefte:

Men kan ikke fortsette å blø hele tiden heller.

Når det gjelder størrelse på sko, bruker I str 22. Han er i bhg hvor de er ute det meste av dagen så da må han bruke sko eller støvler. Han går også langs benker og bord ute i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yasmin har så godt som lite til ingen effekt mot acne. Diane ble laget for nettopp det, og siden fant de ut at det var preventiv virkning i de, visstnok...

Det er slitsomt med acnehud i voksen alder. Hva har du prøvd av remedier? Jeg sliter selv med det, og skal nå til gynekolog for utredning med tanke på hormoner og mulig pco(s), som årsak til acne. For i svangerskapet blusset alle problemene opp igjen, og jeg hadde vært helt plettfri i rundt 8 mnd. år pga. roaccutankur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet det sikkert, men ville bare nevne at det er ikke om å gjøre å ha sko når man lærer seg å gå. Sko bør bare brukes for å beskytte foten mot elementene, ikke for å støtte foten. Dette pga utvikling av muskler i foten. Min har skinntøfler inne, det har han brukt siden han begynte å krabbe. Da sklir han ikke på gulvet, men må bruke musklene i føttene aktivt. (Men hvis man først har på sko, så må den gi god støtte til foten i hælkappen f.eks)

Når jeg ser gullet gå rundt med skoene sine, så tar jeg meg selv i å tenke "de dustene på skobutikken lurte meg, solgte på meg sko som er alt for store for ham!" - omtrent hver gang! hehe. Det ville vært veldig trist om han konstant plages med lange klovnesko fordi mamma er så dårlig til å kjøpe sko.. har fått hjelp i butikken altså, men vet jo aldri hvor god peiling de har på jobben sin. Det stikker faktisk litt i hjertet når jeg ser ham i de digre skoene sine, føler meg som en kjiping som har kjøpt gigasko til barnet sitt så de skal vare riktig lenge :gjeiper:

Jeg har av en eller annen grunn fått veldig sansen for å spore opp utstyr/klær til ham som skal være tipp-topp. Altså ikke prismessig, men fasong, behov, passform, type. Tror det er fordi jeg føler det er en ting jeg kan konkret vite jeg klarer bra, i en verden hvor det jeg ellers gjør som mamma er ganske uvisst om det er bra eller ikke. Leggerutinene, burde de vært anderledes? Aner ikke. Spiser han variert nok? Vet ikke. Men den ullbodyen - den klør ikke, sitter godt overalt og holder seg fin i vask :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...