Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Her blir det heller ikkje noko ferie. No har sydenferie aldri vore noko alternativ for oss pga økonomien (dessutan har eg alltid sett for meg at ein slik ferie med småbarn er meir slit enn ferie, så støttar deg der, Elizia), men blir ikkje Noregsferie heller i år. Kjem til å bruke tida på innreding i staden - eg har kjøpt meg leilighet i dag :bolledeig: Endeleg, blir deilig å sleppe å bu hos mamma og pappa, sjølv om eg er kjempetakknemleg for at me har fått bu hos dei sjølvsagt. Men litt trangt å bu sånn "oppå" kvarandre.

Mini søv framleis to lurar på dagtid, men trur nok me kjem til å kutte ned til ein innen han er eit år. Kjem litt an på når han står opp om morgonen då. dei to siste dagane har han vore kjempeflink og sovi til 6 (mot normalt 4-5...) og då blir det litt vanskeleg å få pressa inn 2 lurar når han som regel legger seg halv 7-7. Men klart, dei dagane han er oppe halv 5, må han sove to gonger. Eldstemann sov to gonger om dagen til han var ca 14 mnd trur eg, men han var litt meir sove-unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her spiser C det meste selv, brød, frukt, middag osv. Eneste vi mater henne med er grøt, men det er nesten slutt på grøtspisingen her. Ja også trives hun veldig godt med at vi holder melkeflaska for henne ;) Og jeg synes det er så deilig når hun legger seg bakover i armkroken min og bare slapper av med en melkeskvett, hehe. Siste rest av liten baby der.

Stusser på at deres barn ikke spiser middag selv jeg, får de most mat da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå opp HALV FEM? :overrasket: Det blånekter jeg, og da blir puppen brukt til alt den er verdt. Ellers ligger vi også og vaker mellom 1 og 2 lurer pr. dag, og det er litt slitsomt å beregne. Det funker best hvis hun sover ca. to timer på den første luren (10-12), og så en liten halvtime før kl 15. Da går det greit å legge henne rundt kl 19.

Gratulerer med ny leilighet, imli! Det blir spennende! :bolledeig:

Vi har allerede vært på ferie, i Italia. Kanskje det blir noen hytteturer eller en kjøretur for å besøke venner, men jeg tror det blir med det i år.

I spiser nesten alt selv, unntatt grøt (de få gangene hun vil ha), og hvis hun får middagsglass hvis vi ikke har passende middag. Ellers får hun kline som hun vil, noe både gulv og klær bærer preg av. Jeg har akkurat hatt henne i dusjen etter en koserunde med jordbær.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioioioi!!!! Gratulerer med egen leilighet, Imli!!!! Det er helt fantastisk at du har fått kjøpt deg noe. Hvordan er ny-kåken og når overtar du? Gratulerer :klemmer:

Her mates tvillingene, jeg gir ikke de to der rabagastene en skje hvis jeg ikke ønsker å rundvaske et stort område rundt spisebordet etterpå. De får plukke i seg mat som ikke er så klissete, ellers mater jeg dem.

Lurer på hvordan ferien vår med tre barn blir, jeg.... Muligens bare stress. Mannen ville dra på denne turen og jeg overlever nok en uke til Toscana. Håper det blir litt gøy også. Jeg har lagt forventningene meget lavt, så får vi se. var på ferie med en ettåring i sin tid, og det gikk bra.... Resten av ferien blir rolig. Mest her hjemme og litt på hytta med familien. Ellers har vi fått barnevakt og skal på en weekend til slekt i Skåne UTEN unger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Stusser på at deres barn ikke spiser middag selv jeg, får de most mat da eller?

M får spise litt biter av myke kokte grønsaker o.l selv, men jeg har ikke gitt henne kjøtt/fisk i biter enda, synst ho har for få tenner..Jeg er vel litt for pinglete når det kommer til den tyggedelen!

Frukt får ho også bare i fruktpose, ikke hele biter i hånden..

Har dere andre gitt i hånden og latt dei spise selv hele tiden? Og det går bra liksom? Dei klarer å få det i stykker og most selv med bare 2 tenner?

Gratulerer med leilighet Imli!! :)

M tok forresten kveld litt før 18 i kveld...En dupp på dagen går ikke så veldig bra i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C fikk ikke tenner før hun var 10 mnd, men har spist både kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, brød og annet siden hun var 6 mnd. Nå er hun akkurat blitt 11 mnd og har 4 tenner, merker at hun spiser fortere nå som hun har tenner, men hun har aldri satt noe i halsen eller sånt. Da hun var "ny" på å spise biter hendte det hun brakk seg litt noen ganger, men hun fant veldig kjapt ut hva som frembrakte brekninger så hun kunne unngå det. Det aller første hun likte av middagsmat var faktisk lammestek i små terninger :ler: Most mat, både hjemmelaget og fra glass har hun aldri villet ha, og vi har forsøkt mange typer.

Nå kan jeg fint gi henne en gren av en drueklase og så plukker hun av druer og spiser dem fint selv. Det blir litt klin for hun liker å ha en to-tre druer hun spiser litt av og så veksler i mellom dem, men det er ikke snakk om at hun sliter med skinnet eller sånt. Hun har forsøkt å putte to hele druer i munnen en gang, og fant fort ut at det var ingen god idé, hehe.

Men hun får ikke mat av type druer, altså runde glatte ting som potensiellt kan sette seg i halsen, uten at vi er tilstede hele tiden altså, ikke at jeg tror noe skjer, men i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med leilighet, imli! :hoppe:

Unknown: G har spist ting selv, helt fra starten av, og han tygger myke kjøttbiter. Det klarte han selv med bare to tenner. Han har lært seg spiseteknikken etterhvert. Nå som han har 6 tenner, går det radigere da.

I tillegg er han litt som katten av og til. Han sluker i seg store biter, uten å gidde å tygge noe særlig! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle saman :) Overtek 15. juli, men må pusse opp (male) litt fyrst då :)

Mini får mosa middag, men ikkje heilt puré då. Ein god del bitar. Men gidder ikkje la han ete med skje sjølv, syns eg vaskar nok som det er. Brødmat eter han sjølv. Han har 8 tennar. Dei får jo ikkje tygd med tennane før dei har jekslar då, så om dei har 2 eller 8 fortennar har nok lite å seie. Innan dei får jekslar tygg dei berre med gommane, eller suttar maten blaut før dei svelgjer han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke jeg fått med meg denne tråden, da? :jolie: Må følge med her!

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt å oppdatere seg på, kom hjem fra 3-dagers tur til trøndelag nå i kveld.

(med en liten utålmodig tass i bil, som nektet å sove særlig mye :roll: )

Gratulerer med leilighet, Imli - det blir suupert :klem:

E spiser ikke så mye selv, skjønner ikke helt hvordan han skal holde bitene, så vi må nok begynne å trene litt mer.

Skjespising selv kommer ikke på tale enda :ler: Da hadde det jo blitt storrengjøring hver dag da.

Han har begynt å få litt mer biter nå, og det er ikke noe problem. Eplebiter er det eneste som har vært litt skummelt, av en eller annen grunn setter han de litt feil innimellom.

Ang lurer så sover E stort sett 2 lurer på dagtid, men han er jo ingen storsover, så de varer max 1 time hver lur, aller helst ca 45 minutter.

Er avhengig av de to lurene for han våkner så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt to fine søvn-netter. I natt sov faktisk I fra 23.30 til 05.50 i ett strekk. Jeg kan telle på en hånd de gangene noe sånt har skjedd før, men det var fantastisk. Så fikk hun ligge sammen med oss, og måtte vekkes 08.30. Det er enten-eller her i gården, for i går insisterte hun på morgen 05.00, så mannen måtte stå opp med henne. :ler:

Ellers er hun høyt og lavt, og etter å ha funnet henne oppå spisebordet da jeg bare skulle hente tørkepapir på kjøkkenet, har vi tatt løse vognseler og festet på tripptrappstolen, så nå er det slutt på klatring der, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom en liten tur fra feriehuset :)

Lillegutt sover kun en gang om dagen nå, normalt rett under to timer.

Han spiser brød og frukt selv. Grøt og middag mater vi han. Han spiser middagsglass, så most mat med litt biter. Har prøvd å gi han vår middag et par ganger, most, men det har ikke vært noe suksess.

Han har så langt vært kjempesnill og ha med på ferie. Og badebasseng er supergøy! Hele han dirrer av glede og spenning bare han titter inn i poolrommet fra stua :ler: Og det er ganske stor fremgang for en som hylgrein bare han så en vanndråpe frem til for et par måneder siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele han dirrer av glede og spenning bare han titter inn i poolrommet fra stua :ler:

Haha, så gøy!

Gleder meg masse til ferietur og bading etterhvert...

Vi har kjøpt ny bilstol og endte opp med Besafe IZI Combi X3 Isofix. Dyrt, men forhåpentligvis blir det mindre grining når vi kjører. Skal på en lengre biltur i helga, så da får vi se om han trives bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Vi har kjøpt samme bilstol som dere, effy. Han sitter som en prins i den, og virker myye mer fornøyd nå når han ser litt mer ut av vinduet. Skal kjøre 100 mil over 2 dager om et par uker, er spent på hvordan det går. Hvilken farge valgte dere? Vi har denne :)

Angående spise selv/mate: han spiser brød, riskjeks, og større biter av f.eks frukt som han kan holde i hånden selv. Alt som er most pluss grøt må vi mate han med, hvis ikke hadde det blitt fullt av mat overalt bortsett fra der det skal være ;)

Idag har vi kost oss ute hele dagen, hele familien har vært på skogtur ved et lite vann, og da vi kom hjem var det så varmt at lillegutt fikk bade i det nye plaskebassenget sitt ute på verandaen, noe som var stor suksess. Han elsker å bade, og kommer garantert til å bli sånn som skal hoppe i alle pyttene han ser når han blir større :ler:

Nå er permisjonen min over, og jeg har ferie frem til jeg starter på jobb igjen om noen uker. Det føles ganske greit, det hjelper på at han ikke skal i barnehage riktig enda (utenom en rolig innkjøring), men skal kose seg sammen med pappaen til begynnelsen av september. Men det er rart å tenke på hvor fort dette året har gått, jeg har aldri opplevd makan :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også det samme bilsete til Hts. Svart og grønn. (han har myye grønt, tror nesten han har en mamma som liker grønt :ler: )

Det er utrolig ja hvor fort dette året har gått. Jeg begynner i jobb for fullt i midten av september, så han får en fin innkjøring i barnehagen. Men jeg tenker egentlig jeg har ferie nå og ikke permisjon siden jeg har jobbet noen måneder og så tilbake til permisjon. Og hele sommeren! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kikke innom her jeg også. Merker det blir mindre tid nå som jeg jobber igjen.

Begynte for fullt 31.mai - har en uke igjen før jeg skal ha ferie.

Lilleklumpen begynner i barnehage rundt 8.september, for pappa`n skal ha sin permisjon rett etter ferien.

Dette (snart) året har gått utrolig fort ja, men det er vel fordi det er en viss liten en som opptar all vår tid :)

Idag har det vært utrolig varmt her på østlandet - E har krabbet rundt i bleie og t-skjorte og han nyyter å få være uten klær :ler:

Har lagt ut noen bilder fra idag på bloggen min, hvis noen vil se :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på at dette året har gått utrolig fort! Hadde gledet meg så enormt til denne tiden så det er et antiklimaks nå som den er over. Starter på jobb på tirsdag. Jobber i 4 uker og så 3 uker ferie. Men fra da av blir det 100% jobb frem til pensjonsalder med unntak av feriene da :grine: :cry:

Men dette har vært et flott år med nye bekjentskaper. Truffet mange herlige jenter og deres barn både via Kvinneguiden og barselsgruppa :klemmer: .

Da blir det vemodig når permisjonen er over og hverdagen kaller. Vet av erfaring at man ikke lengre har så mye tid til å pleie sine nye bekjentskaper og at man lett driver fra hverandre, da det som holdt en sammen var det å være nye foreldre og utvekslingen av erfaringer og spørsmål rundt alt det nye som skjedde. Men sånn er livet.....

Endret av Elizia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med deres babyer - setter de seg opp selv?

E gjør ikke mine til å sette seg opp, han bare reiser seg og vil stå og gå hele tiden (med støtte).

Han sitter fint og stødig hvis vi setter han da.

Har nå bestilt time til manuellterapuat pga lite soving på junior.

Han er skikkelig urolig i senga for tiden, og i natt sov han usammenhengende bare 8 1/2 time, samt ca 1 1/2 time på dagen fordelt på 2 dupper...syns det virker så lite jeg altså.

Det er jo bare 10 timer det...

Har ikke time til manuellterapaut før den 29.juli, pga ferie etc, men det skal uansett bli spennende å se om han kan finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...