Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Vår får både en flaske og fast føde før leggetid.

Glemte å si at han har fått de to neste tennene oppe nå, Så da har han 6 tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har han nå 3 tenner, to nede og en oppe. De siste 3 fortennene oppe vises tydelig i tannkjøttet, så de er nok rett rundt hjørnet. Heldigvis er han ikke plaget når tennene kommer, de er plutselig bare der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Vi har grøt-stell-melk-sove :)

Er det noen av deres små som kun sover en gang på dagen?

M har vært litt vanskelig å få til å sove på dagen siden søndag, så i dag prøvde jeg ikke å få henne til å sove til de "vanlige" tidene, men venta - leeenge! I stedet for å sovne etter 2 timer så gikk det 4. Og da sov ho 3 timer og det var det..Da ville ho ikke sove før til kvelden igjen. Har ikke vært trøtt og sur heller.

Synst det kom litt plutselig, for 3 dager siden sov ho 5 timer fordelt på 2 dupper. Blir spennende å se om det fortsetter i morgen altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søv ca 3(4) timar fordelt på to gonger.

5 timars søvn på dagtid høyrest veldig mykje ut, Unknown.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hun nok tre timer på dagtid, fordelt på to lurer. Men er det noen som vet når de kutter den siste luren? Hun blir trøtt og sover i 15-15.30-tida, og sover da til ca. 16. Nå lurer jeg på om vi må forsøke legging en halvtime før, selv om det førte til hylskriking sist jeg forsøkte. Sånn som det er nå, med hoiende, leende lys våken unge kl 21.30 kan det ikke fortsette. Hun våkner uansett til samme tid om morgenen, også.

Råd, noen? Jeg tenkte at det var fordi hun har vært syk i det siste at det har blitt søvnkluss, men hun virker jo å være i storform, men legging er altså umulig, og nå førte til og med en halvtimes bæring ingensteder. :vetikke: Hundre forsøk på å legge henne i våken tilstand har kun ført til hyling, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanleg å sove to gonger om dagen til rundt 1 år i alle fall. Min eldste sov to gonger på dagtid til han var 14-15 mnd, og slutta då han var ca 20 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi dårlig med rutiner på dagsovinga. Som regel så blir det 2-3 ganger på en halvtime hver gang, innimmellom en time. Men vi har også hatt dager innimellom hvor hun sover 2 timer midt på dagen og det er det. Så veldig variabelt.

Når det gjelder kveldene så spiser hun brødskiver, drikker melk, også er det kveldsstell med tannpuss og rett i seng. Da sover hun i løpet av fem minutter, hvis ikke det blir litt skravling ett kvarters tid.

Kveldene er hun helt fantastisk enkel, men soving på dagtid er ikke alltid like enkel. Så har blitt noen ganger vi bare har måtte sette henne i bilen og kjøre en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G sover to ganger. Ca.halvannen til 2 timer. Han sover kun to timer på første luren, aldri den siste som er mellom halv tre og halv fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

I dag ser det ut som om vi er tilbake til det vanlige, heldigvis :) Litt styr å få ho til å sovne, men med litt vugging på vogna så gikk det tilslutt!

Kjøre en tur for å så ho til å sovne har vi også gjort endel ganger, selv om ho vanligvis er lett å legge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hun nok tre timer på dagtid, fordelt på to lurer. Men er det noen som vet når de kutter den siste luren? Hun blir trøtt og sover i 15-15.30-tida, og sover da til ca. 16. Nå lurer jeg på om vi må forsøke legging en halvtime før, selv om det førte til hylskriking sist jeg forsøkte. Sånn som det er nå, med hoiende, leende lys våken unge kl 21.30 kan det ikke fortsette. Hun våkner uansett til samme tid om morgenen, også.

Råd, noen? Jeg tenkte at det var fordi hun har vært syk i det siste at det har blitt søvnkluss, men hun virker jo å være i storform, men legging er altså umulig, og nå førte til og med en halvtimes bæring ingensteder. :vetikke: Hundre forsøk på å legge henne i våken tilstand har kun ført til hyling, også.

Mine som snart er ett år, sover fortsatt 2 blunder. Min søsters datter sov kun en blund fra ca 9 mnd. Mitt første barn sov også to blunder frem til ca 15 mnd. Det er veldig forskjellig når blund nummer 2 kuttes.

Mine tanker er at jenta din kanskje sover blund nummer to litt i senseste laget. Her sover ikke barna etter 14.30-15.00, da blir det tøys med leggingen.

Mine sover 9-10 og 13-14.30 (pluss minus, du vet :gjeiper: )

Min søsters datter kunne ikke sove to blunder, da fikk hun ikke sove om kveldene. Unger er utrolig forskjellige, så det er vanskelig å gi råd... Kan du prøve å holde henne våken på ettermiddagen en dag? (Kan jo seff føre til en temmelig kip ettermiddag, da.... )

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsøkt å få henne til å sove tidligere, men det er hun ikke moden for; ikke engang en liten halvtime. Det fikk naboene erfare sist vi skulle på babysvømming, og gjerne ville ha søvnen unnagjort tidligere enn ellers. :eeeh: Det skal ikke være lett, og mens vi klør oss i hodet, endrer det seg igjen. I går sovnet hun nesten da vi var i butikken en snartur rett før kl 15.

Nå skal jeg lese litt om utviklingssprang for å se om det er noe jeg kjenner igjen som er på gang. Jeg blir seriøst sprø av denne situasjonen, med nattevåk, pupping og ellers hyper oppførsel til langt på kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia

Her er det grøt-lek-stell-pupp på sengekanten-legging i senga-synging-soving. Hun sovner som regel bra av seg selv, vi må dytte inn smokken noen ganger når hun har rota den bort og ikke finner den selv. Hender vi må opp og bysse og sånt, men det er så sjeldent.

Her soves det alt fra 1-3 lurer om dagen. Kommer helt ann på hva som skjer i løpet av dagen og når vi står opp/legger. Jeg står opp 07 også sover jentungen til hun våkner av seg selv rundt 0730-0830. Noen ganger står hun opp bare for mat også sove igjen, og da blir det ofte tre lurer på dagtid. Noen ganger står hun opp for å være våken til 12-13, og da sover hun gjerne tre-fire timer også står hun opp og er våken til leggetid. Så er veeeldig individuelt hvordan det er med dagsovinga. Prøver å få lagt henne til 1930 hver kveld, men det hender det blir 1900 og det hender det blir 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig at de har 2 lurer fram til rundt 1 år (men det er sikkert veldig individuelt).

Typisk døgn for lillegutt:

Våkner ca. 06.00

1 dupp: 08-09.30

2 dupp: 13-14.30

Legger seg: 18.30

Jeg har lenge slitt med at han våkner rundt kl 5, men nå har vi klart å få han til å sove til rundt 6. Er kjempefornøyd med det :eeeh:

Vi er inne i en god periode nå. Det er ikke mange ukene siden jeg bysset og bysset 5-6 ganger i døgnet. Nå er det bare å legge han ned og gi han smokk+koseklut- så sovner han i løpet av kort tid.

Snedig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å øydelegge ved å skrive det her, så er mini i alle fall lett å legge for tida! Heldigvis, for nettane er ikkje akkurat til å bli utkvilt av... Så eg veit korleis du har det Honesty. Har du vurdert nattavvenning du då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og :)

Veldig deilig å berre kunne legge han vaken og stryke og synge litt, og så gå ut, så sovnar han :) Hender han ligger og lagar litt lydar og evnt sutrar litt, men så lenge han ikkje griner ordentlig, lar eg han ligge. mange ungar må jo små-gråte litt før dei sovnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini sover nå enkelte dager kun 1 lur per dag. Fra ca 9.30-11.00/11.30. Så han er stuptrett kl 17. Så de dagene han ikke sover fra kl 13.00-14.00 som han gjorde før, har vi innført en "powernap" fra kl 16.30-16.50. Heldigvis sovner han greit kl 19.00. Vi tar badet/kveldsstellet før han får grøt og melk. Bader han kl 18.00 og så grøt og mme kl 18.30 og så natta kl 19.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E sover stort sett 2 lurer på dagen, en ca 9.30 til 10.30 og en ca 13.30 til 14.15 - det er veldig greit i forhold til at han er trøtt rundt kl 18.

Har nå begynt å legge han mellom 18.30 og 19.00.

Idag prøvde vi mat før stell og det funket bra det :)

Sovet bare 15 minutter enda da, så vet jo ikke om han holder seg rolig i natt ;)

I morgen skal vi forresten på "Bli-kjent-treff" i barnehagen han har fått plass, blir koselig.

Eneste som "irriterte" meg litt er at det var såpass sent, fra 17.15 til 18.15 - da er jo vi vanligvis langt inne i kveldsstellet...

Men, det blir jo et lite unntak da, så får håpe det går greit.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke vurdere nattavvenning enda fordi hun ikke spiser så voldsomt mye på dagtid, samt at det er bra for melkeproduksjonen. Da hun ble flyttet inn på eget rom, sov hun natten gjennom ved flere anledninger, men nå er det sikkert ting som har skjedd pga. ferie osv. Vel, vi tenker å legge henne litt tidligere i kveld, så får mannen ta alle trøsterunder for å se om hun roer seg lettere. I dag sov hun kun til kl 15, så kanskje hun er litt trøttere, også? Akkurat nå forsøker hun å demontere en stålampe, men nå skal jeg ta henne ned på soverommet for å amme henne, og så håper jeg det hjelper. Det er så tungt med slike netter som den forrige, spesielt siden jeg selv hoster og er tett, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...