Saeria Skrevet 29. mai 2010 #4581 Del Skrevet 29. mai 2010 effy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. mai 2010 #4582 Del Skrevet 29. mai 2010 Gratulerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 29. mai 2010 #4583 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Gratulerer så mye, både med bursdag til Effy og graviditet til Tussi. Her har I vært syk for første gang, med hoste, feber og nå tror jeg det er ørevondt på vei, så vi har hevet hodeenden på senga og gitt henne nesedråper. Leggingen går stort sett veldig til h... for tida, men det er vel bare å forvente hvis hun ikke er frisk. På dagtid er hun sola selv, så det er rart kontrasten er så stor, egentlig. Endret 29. mai 2010 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 29. mai 2010 #4584 Del Skrevet 29. mai 2010 Tusen takk alle sammen. Det har ikke gått helt opp for verken meg eller mannen ennå. Er altfor tidlig, og jeg merker jo ingenting til noe ennå. Hadde jo en MA sist også, så har den i bakhodet, men satser på alt skal gå bra denne gangen. Bare jeg slipper unna all kvalmen hadde jeg blitt fornøyd. Foreløpig termin er 3.februar, så får vi da se om det blir store endringer. Har hatt rimelig stabile sykluser siden jeg slutta og amme, så regner med den stemmer bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 30. mai 2010 #4585 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Er passe fortvilet over sove-situasjonen her i huset. I morgen begynner jeg å jobbe igjen, og kjære jobber jo også, og E er ikke god å forstå seg på natterstid... Hva gjør vi??? Vi har jo alltid bysset og båret han i søvn, etter flere måneder begynte vi å prøve å få han til å sovne av seg selv i egen seng - av og til funket det av og til ikke. Oftest måtte vi legge han ned i det han sovnet eller rett før han sovnet for at det skulle funke. Da kunne vi også bare gi smokken hvis han våknet på natta og han sov videre. Var så på 9mnd kontroll hos HS, og hun anbefalte skrikekur. Motvillig prøvde vi i 3 netter, men han skrek så vanvittig, så det ville vi ikke mer, og nå er alt mye værre enn det noensinne har vært. Må bysses i søvn, og sovner som regel lett i armene våre, men idet vi legger han hylgriner han. Våkner han på natta er det helt ille, han kan sovne og vi legger han opptil 8 ganger, men han bare våkner og hylgriner når vi legger han. Ender opp i senga vår, men enten nekter han å sove, eller så sover han veldig urolig På dagtid bysser vi også i søvn, men da lar han oss stort sett legge han ned uten så mye styr og sover ganske bra dupper. Hjeeeeeelp, begynner å bli lei av dette, men skrikekur er altså ikke aktuellt igjen. Endret 30. mai 2010 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #4586 Del Skrevet 30. mai 2010 Huff, høyres fælt ut, soon! Mini søv heller ikkje akkurat så innmari bra han heller, men det går i alle fall som regel greit å legge han. Har ikkje nokon råd å kome med, eg ville nok kjøyrt ein skrikekur, han er jo tross alt så stor no at det ikkje gjer noko skade. Men det må du jo avgjere sjølv kva du er komfortabel med... Berre hugs at du ikkje treng å følge oppskriften på skrikekur då. Du velger sjølv kor ofte du går inn til ungen! Kan berre legge han, og la det gå 20-30 sekunder for den saks skuld, før du går inn og tar han opp. Det trur eg du kan stole på at ikkje er farleg... No tar eg sjølvsagt med i beregninga at eg reknar med du har undersøkt at alt er i orden med han. Mini sov for øvrig kjempebra natt til i går - frå 19.30 til 5 utan oppvåkning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 30. mai 2010 #4587 Del Skrevet 30. mai 2010 Her er det også sovestyr for tida, men vi tenker at det nok har sammenheng med at vi har vært på ferie, og at hun i tillegg har vært litt syk. Men det ser ut til at det bare er mannen som klarer å få henne til å sovne om kvelden. Jeg ammer henne, hun blir trøtt, og i det sekund hun legges, spretter hun opp som et troll i eske, og hyler til hun mister pusten. I natt har hun ligget mellom oss, og det gikk greit til ca. kl 03.00, men etter det? Hun har heller ikke sovet formiddagslur, og lå bare og pratet og turnet i vogna da mannen forsøkte. Hun er fortsatt like blid, så vi får bare se hva som skjer. Slik er straffen for å ligge litt lenger om morgenen enn vanlig (til 08.30, i motsetning til 07.00). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. mai 2010 #4588 Del Skrevet 30. mai 2010 Vet du hva? Kanskje E rett og slett ikke er klar for å ligge alene enda? Eller sovne alene? At helsesøstre oppfordrer til skrikekur er jo intet revolusjonerende nytt, for mange er lite faglig oppdatert, dessverre. Det er jo enda mange som mener det er bra for lungene å la de små skrike, enda man i dag vet at det langt i fra er sant. Hva med å la han ligge oppå armen deres til han sovner, så lirker dere han fint av etter han har sovet noen minutter? Det har jeg gjort med G. Så har jeg lirket han over i bedside criben sin, strøket han på håret, og gått. Badger balm har en sovekrem som skal hjelpe også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #4589 Del Skrevet 30. mai 2010 Det er jo veldig dumt å nøre oppunder at ungen ikkje greier å finne søvnen sjølv då... Men det er no mi meining. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 30. mai 2010 #4590 Del Skrevet 30. mai 2010 Her går det veldig i bølger med søvnen og hvor lett det er å få henne til å sovne. Erfaringen er at hun sovner lettest hvis hun faktisk er litt våken når hun legges, og jo mer bæring, byssing, amming og tull, jo verre blir det. Men noen ganger må man bare, for ingen av oss har lyst til at hun skal gråte til hun mister pusten. Det nytter forresten null og niks å lirke henne fra arm eller bæretøy og over i sengen. Det samme gjelder hvis hun en sjelden gang sovner ved puppen. Så søvn er ikke lett, og jeg tror ikke det finnes noen fasitsvar, og jeg tror det er sjelden at det er vrangvilje som gjør at barna ikke finner søvnen selv, og da hjelper det lite å la dem hyle seg i søvn av utmattelse. Som foreldre kjenner man sitt eget barn best, og må nesten finne ut hva som funker i enhver situasjon. Her føler jeg litt at vi har ødelagt alt vi har bygget opp, ved å reise på ferie (men der sov hun som en engel, og opptil sju timer i strekk), men nå er hun jo syk, og da må man ta hensyn. Skulderen min holder på å dø en langsom død av å bære rundt på henne konstant. Jeg føler med dere, Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #4591 Del Skrevet 30. mai 2010 alternativet til å bysse i søvn er jo ikkje å la dei hyle seg i søvn av utmattelse då Kva med å legge ungen lys vaken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 30. mai 2010 #4592 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Det vanskelige er nok å finne det riktige tidspunktet hvor barnet er klart for å sove. Men ikke alle barn er trygge nok til å sovne uten hjelp, men jeg har ingen som helst forslag til hva man kan gjøre da, unntatt å tviholde på det som har funket, om det er byssing, bæring e.l. Poenget mitt er vel at alle barn er forskjellige, og at ikke alt funker for alle. Vi har for eksempel forsøkt rådet om å legge henne en halvtime tidligere for å se om det hjelper, og det førte til to timer med hyling og trøsting. Endret 30. mai 2010 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. mai 2010 #4593 Del Skrevet 30. mai 2010 Det går jo an å feks stå ved sida av senga og stryke på ungen og då. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 30. mai 2010 #4594 Del Skrevet 30. mai 2010 ...spesielt hvis h*n da klamrer seg til armene dine og forsøker å dra seg opp. Men jeg skal ikke kverulere mer. I stedet sitter jeg og ser på en video der I ler av hjertens lyst. Den som er interessert, vet hvor dere finner den. Ingenting er så hjertelig som babylatter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 30. mai 2010 #4595 Del Skrevet 30. mai 2010 Takk for tips, men jeg må nok si at jeg føler at ingen av de "passer" i vår situasjon. Han er ikke typen til å sovne påarmen for så å lirkes av...problemet generellt er vel at han rett og slett hater å bli lagt. Når vi legger han ned står han temmelig raskt i bro og vil ikke ligge på ryggen. Han sover best på siden, men når han ikke vil ligge, er det ikke bare bare å snu han over på siden heller. Legger vi han våken står han i bro og vil opp. Men samtidig virker det ikke som det er fordi han ikke vil, han er jo stuptrøtt - men han vil bare ikke ligge. Som sagt har vi prøvd skrikekur, og jeg skal love at jeg var veldig ofte inn og ut av rommet, men det ble bare værre og værre skriking. Og det er liksom ikke det at han trenger oss der heller, for når vi til slutt må kapitulerer og ta han inn i vår seng, så står han like fullt i bro og raser over at han må ligge - i samme sekund som han gjesper og er trøtt... Og å stryke og kose på han mens han ligger i senga er heller ingen suksess... så jeg er virkelig rådvill og gruer meg til vi skal begynne å jobbe nå begge to - for det er fare for dårlig søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. mai 2010 #4596 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Er han sjekket for låsninger? ------------------------------------------------- Glemte forresten å si at G har fått den andre fortanna oppe nå. Det tok litt lenger tid enn vi trodde, og den var mye vondere også. Han gråt besatt i går morges, og da hadde tannkjøttet sprukket og hele tannflaten borret seg ut. Ikke rart det var vondt! Men nå er han blid og glad igjen. Endret 30. mai 2010 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 30. mai 2010 #4597 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Vi har vært hos legen med han rundt 1mnd alder, pga at han sov så lite, men hun mente det ikke var noe galt. HS nevner heller ikke sånne ting når vi har sagt at vi sliter med søvnen. Han er jo ellers en veldig blid unge - nesten aldri sur på dagtid - vil tro at vi hadde merket det på andre områder hvis noe var galt?? Endret 30. mai 2010 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. mai 2010 #4598 Del Skrevet 30. mai 2010 Legen vil ikke kunne vite noe om denslags. jeg anbefaler dere å ta en tur til kiropraktor eller manuellterapeut. Om ikke annet, så for å utelukke låsninger eller annet som plager. Ikke alle babyer presenterer alle, eller noe særlig til symptomer, bortsett fra at de f.eks. IKKE liker å legge seg. Så det kan være verdt et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 30. mai 2010 #4599 Del Skrevet 30. mai 2010 Okei, ja det kan jo være verdt et forsøk hvis ikke legen kan si noe om sånt. Vet du om sånt noe koster masse når det er snakk om babyer/barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 30. mai 2010 #4600 Del Skrevet 30. mai 2010 Manuellterapeut er i hvertfall gratis for barn, mener jeg å ha hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå