Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

For en merkelig morgen vi har hatt. Snuppa våknet rett før halv sju som vanlig, og da sto vi opp. Stelte oss på badet og spiste frokost. Hun var ikke så interessert i frokostgrøten sin som vanlig, virket faktisk ganske trøtt. Så da jeg hadde spist knekkebrødet mitt gikk jeg opp og la oss begge i dobbeltsenga. Regna ikke med at hun kom til å sovne, men tenkte det var greit med en hvil i hvertfall, siden vi skal på babysvømming i dag. Men hun sovna hun, nesten med en gang også. Og det gjorde jeg også, hehe. Så da sov vi begge to til halv ti! Såååå deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha vært på ferie i 2 uker har lillegutt fått mye middagsglass. Har stort sett tatt med mat og pålegg som han har smakt før. Skal prøve å introdusere en del ny mat for han framover nå.

Hva slags mat spiser deres små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E spiser brødskive med leverpostei - både hjemmelaget postei og "vanlig" på gul, rund boks.

Av hjemmelaget spiser han fiskeboller i hvit saus og lapskaus.

Og ellers spiser han alt av middagsglass (eneste som ikke var sååå god, var lammegryte) og alt av grøt og alt av fruktmos.

Ikke gitt han så mye hjemmelaget enda, men tenkte kanskje å prøve noe kyllinggryte av noe slag endag.

Noen som vet, ang krydder til så små, er det bare salt man skal være forsiktig med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av krydder er det nok bare salt, ja. Av grønnsaker er det spinat man skal styre unna en stund, og man skal vel vente med kumelk i maten til de er 10 mnd. Nøtter og honning også. Det er jo mange som bruker honning i marinader.

G er ikke så flink å spise brødskive enda, men han spiser hjemmelaget kyllinggryte, ulike grønnsaksmoser, fullkornspasta med tomatsaus (han er veldig glad i tomat), han spiser tomatskiver, agurk, melon, banan, fruktmoser, liker kanel i grøten, bærmos. Han har fått smake bittelitt pølse og det var ok. Han har fått smake en liten reke, og det likte han. Man skal vel egentlig vente med skalldyr (?) men si det når reka alt har funnet veien til munnen. Laks er han ikke begeistret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående solkrem har jeg kjøpt en solkrem for barn på apoteket som jeg har med i stelleveska sammen med solbrillene til lillegutt. Når han skal sitte i vogna smører jeg litt på kinn og nese og evt hender om han ikke har votter på. Har noen av dere kjøpt UVdrakt? Jeg skal kjøpe det til vi skal på ferie, tar gjerne imot tips!

Her spises det både brødskive, grøt og fruktmos, men middag går stort sett kun ned dersom den er hjemmelaget. Jeg kan godt forstå det egentlig, for det smaker fint lite av middagsglassene sammenlignet med hjemmelaget middag synes jeg.

Av krydder tror jeg diverse urtekrydder er fint å bruke, altså oregano, timian etc :)

Nå er det tid for grøt her :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en mann som jobber turnus, og når han er borte, er det dårlig med matstellet her i huset. :sjenert: Det går mye i brødskiver, müsli og frukt, så da er det greit det finnes babymat å få kjøpt. Jeg må ta meg sammen litt, men når matlysten og inspirasjonen er fraværende (hvorfor gjelder det ikke godtelysten, også? :bond:)

Nå sitter I helt inne i et hjørne bak høyttaleren. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før hun protesterer. :fnise: Hun setter seg opp hele tiden nå, men det er vel nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen av dere kjøpt UVdrakt? Jeg skal kjøpe det til vi skal på ferie, tar gjerne imot tips!

Jeg kjøpte UVdrakt på nettet (Linus & Lotta tror jeg nettsiden het..). Jeg synes det var veldig praktisk å ha med til syden. Da var det bare å smøre inn hender og føtter så var lillegutt godt beskyttet mot solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvist: Jeg mente ikke å holde ungen inne. Vi gjør i alle fall ikke det. Jeg tenkte på å smøre når man er i solen. Ja, det er anbefalt å ha de i skyggen, men det er jo ikke mulig når de begynner å bevege på seg.

Ang. solkremer til ansiktet har både Vichy og La Roche-Posay egne ansiktskremer til fet hud som kan være fin hvis man opplever kviser eller liknende med andre solkremer. Honesty mente sikkert de samme. Mange opplever de som klissete fordi de er veldig tyntflytende og litt rennende. Ellers har Soltan en fin til å ha under sminke. Dermalogica har også fine solkremer, men de koster 5-600,- fremfor de til 2-300,- på apoteket.

Ang. søvn: vi har vært bevisste på at han skal sovne selv hele tiden. Vi kan bare legge han, og han sover for seg selv i løpet av 2-30 minutter. litt avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig morgen vi har hatt. Snuppa våknet rett før halv sju som vanlig, og da sto vi opp. Stelte oss på badet og spiste frokost. Hun var ikke så interessert i frokostgrøten sin som vanlig, virket faktisk ganske trøtt. Så da jeg hadde spist knekkebrødet mitt gikk jeg opp og la oss begge i dobbeltsenga. Regna ikke med at hun kom til å sovne, men tenkte det var greit med en hvil i hvertfall, siden vi skal på babysvømming i dag. Men hun sovna hun, nesten med en gang også. Og det gjorde jeg også, hehe. Så da sov vi begge to til halv ti! Såååå deilig!

:hakeslepp:

Da skjønner jeg var deilig ja, da fikk du ladet batteriene litt du også. Jeg kan skrive under på at det er grusomt å ha med en overtrøtt baby på babysvømming. Kom oss ikke ut i vannet engang, så der ble ingen babysvømming den dagen nei.

Etter å ha vært på ferie i 2 uker har lillegutt fått mye middagsglass. Har stort sett tatt med mat og pålegg som han har smakt før. Skal prøve å introdusere en del ny mat for han framover nå.

Hva slags mat spiser deres små?

Her går det mest i grøt (vi tester ut glutenallergi). Men det går også mye i brød med leverpostei. Hender en gang innimellom at han får litt kaviar, men det er ganske salt så det er ikke ofte. Ellers har han får litt makrell i tomat og skinkeost.

Går veldig opp og ned med middagen, men det hender han spiser poteter, grønnsaker og noe kjøtt. Det er vel igrunnen det meste, ja også frukt da. Kjekke de glassene fra hipp og nestlé gitt :fnise:

Nå kan jeg skimte den 3 tannen til lillegutt :hoppe::hoppe:

Venstre oppe er det som kommer først, da er det ikke lenge til den høyre også dukker opp. De er like sprengte der begge to. Åh, så gøy det er med tenner, nå kan jeg vel snart slutte å amme tenker jeg. Så det er ikke bare positive ting med tennene :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på babysvømming, og det gikk i og for seg greit, men I var litt småtrøtt og grinete, og hun er ikke mindre trøtt nå, for hun har ikke sovet siden kl 14 til tross for flere forsøk. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med tann nummer tre, minnie. :)

Skjønner godt at snuppa di var grinete, Honesty. Ikke sove siden klokka to gjør sitt med en liten kropp. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har driti oss ut med all den byssinga for å få E til å sove.

Nå driver vi å prøver opp-ned-metoden, men problemet er at han roer seg ikke når vi tar han opp...

Hva gjør vi da?

Han bare hylgriner i ett sett.

Holdt på i ca 40 minutter nå, uten å få han til å roe seg igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han opp, gå litt med han og se om han roer seg når han kommer ut av soverommet, kanskje? Eller prøve å legge dere med han?

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun skrek så hun nesten mistet pusten da hun ble lagt ned. :tristbla: Så ammet jeg henne til hun sovnet, og idet jeg legger henne ned, hylskriker hun like intenst. Nå har jeg tatt henne i Becoen og surfer stående på kjøkkenet, så håper jeg hun blir trøtt etterhvert. Hun trenger helt klart en liten lur på ettermiddagen, enten hun vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han opp, gå litt med han og se om han roer seg når han kommer ut av soverommet, kanskje? Eller prøve å legge dere med han?

Han ville ikke roe seg på mange minutter - så etter 50 minutter med opp-ned prøving, kapitulerte vi og bysset istedet. Tok 15 minutter, så sov han søtt i armene mine.

Liker ikke at han hyylgråter og er helt utrøstelig - da er det lettere for meg å bysse og bære, men ja, vi kommer jo til å svi for det da... :sjenert:

Å legge seg med han nytter heller ikke, han hater å ligge på ryggen og står bare i bue i senga - og han vil bare leke hvis vi ligger der.

Dessuten - hvis han skulle sovne i senga vår, så våkner han hvis vi skal flytte på han, han sover ikke akkurat tungt.

Syns dette er forferdelig vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jammen ikke greit det der. Her va vi heldige med timingen på sovingen, så etter babysvømmingen hadde vi faktisk en ganske opplagt baby som holdt helt til leggetid.

Vi hadde han med ved middagsbordet i dag også, han skulle få kveldsgrøten sin etter vi hadde spist, men jeg skar opp litt agurk som han kunne spise på (spise selv er jo stas her også), og så fikk han smake litt av vår mat. Han blir helt tullete om han ikke får lov. ;)

Det var ikke fritt for at både jeg og mannen var stolte av gutten når han satt ved bordet i dag. Han spiste en bit og to før han fikk drikke av oldenflaska (superstas, og han blir helt vill når han ser flaska), så gav vi han en bit til. Så ser vi ha strekker armene ut mot flaska. Jeg spurte om han ville ha vann, og så fikk han litt. Han var så fornøyd!

Så fikk han en matbit til, før han strakk seg mot flaska. Vi gav han vann, og han var glad. Så sutret han seg til en bit mat (hele tiden satt han og trommet ivrig med føttene på fotbrettet på stolen), før han strakk seg mot flaska igjen. Da prøvde jeg meg med en matbit, og gutten ble kjempefornærma! :fnise: Han fikk vann, og alt var bra. Slik fortsatte vi lenge!

Så han har skjønt hvordan han skal få det han vil ha, og hvordan han skal si i fra på best mulig måte. Skjønningen! :rødme:

Han har forøvrig satt til livs den fine JOHA longsen sin. Han har bitt hull på både forsiden og baksiden av foten på longsen, så i dag stakk storetåa ut av den få minutter etter den kom på. Det er tredje longsen som har røket til pga. han, men han må jo ha noe på føttene. Labbene drar han av, og tøflene kommer han seg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han spiser også på sokker og strømpebukser? :fnise: Vi har begynt med strømpebukse under pysjen, for sokkene river hun av og stapper i munnen.

@Soon: Hva mener du med at dere får svi for at dere bærer ham i søvn? Babyer er ikke så beregnende, og hvis det er det som trengs i en periode, kan dere jo bare gi ham det, og så gå tilbake når situasjonen har stabilisert seg. Jeg mener fortsatt at man ikke kan skjemme bort en baby med trygghet og kontakt, og det virker som om det er behovet han har. :klemmer:

Jeg har båret I i søvn i kveld igjen, for andre kveld på rad. Hun er litt småsyk, tror jeg, og blir hysterisk når hun legges. Nå som det gikk så bra, og hun sovnet helt av seg selv uten skriking. Men jeg forsøker å være der for henne når hun trenger det, så roer det seg nok. Som de sier: This too shall pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser også på sokker og strømpebukser? :fnise: Vi har begynt med strømpebukse under pysjen, for sokkene river hun av og stapper i munnen.

@Soon: Hva mener du med at dere får svi for at dere bærer ham i søvn? Babyer er ikke så beregnende, og hvis det er det som trengs i en periode, kan dere jo bare gi ham det, og så gå tilbake når situasjonen har stabilisert seg. Jeg mener fortsatt at man ikke kan skjemme bort en baby med trygghet og kontakt, og det virker som om det er behovet han har. :klemmer:

Jeg har båret I i søvn i kveld igjen, for andre kveld på rad. Hun er litt småsyk, tror jeg, og blir hysterisk når hun legges. Nå som det gikk så bra, og hun sovnet helt av seg selv uten skriking. Men jeg forsøker å være der for henne når hun trenger det, så roer det seg nok. Som de sier: This too shall pass.

Vi har ALLTID bært og bysset han i søvn, med unntak av en uke eller to i hans 8mnd lange liv hvor han faktisk sovnet når vi la han.

Så det jeg mente er at vi kommer oss ikke ut av den rutinen vi selv har laget for han, og jeg er redd vi kommer til å måtte bysse og bære i mange år fremover...

Han har nok helt klart behov for nærhet og trygghet - jeg la han ned og koste litt på han, da så han blid og fornøyd ut, men med en gang jeg var ute av syne, begynte han å hyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en fase som går over selv om det ikke føles slik nå. :klemmer:

(Sier jeg, som er så desperat etter søvn at jeg faktisk vurderer å legge meg på gjesterommet, og heller tusle inn når hun våkner, for ellers våkner hun hver gang jeg går inn på soverommet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en fase som går over selv om det ikke føles slik nå. :klemmer:

(Sier jeg, som er så desperat etter søvn at jeg faktisk vurderer å legge meg på gjesterommet, og heller tusle inn når hun våkner, for ellers våkner hun hver gang jeg går inn på soverommet).

Takk - håper du har rett :klem:

Men du, det syns jeg du skal gjøre! E våknet alltid når vi la oss, men allerede første natten hans på eget rom, sov han roligere og lengre før han våknet for mat første gang.

Og etter ett par uker på eget rom (tror jeg det var, man glemmer så fort), så ville han ikke lenger ha mat, men bare smokken da han våknet på natta.

Håper det ordner seg snart,du Må få deg litt søvn, kjære deg - føler med deg - jeg vet så altfor godt hvordan det er å ha en ikke-sove-baby :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...