Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Vi har også vært på 6 måneders kontroll i dag. Jeg fikk beskjed om at hun burde ha 4 måltider om dagen, vi har 5 nå, men tror ikke jeg kommer til å endre på noe ennå.

08 - grøt

10 - 200 MME

13 - 200 MME + frukt

16 - middag

18 - grøt + 100 MME

Her drikker lillemor ca 150 ml vann om dagen, av tutkopp. Kanskje jeg skal prøve å gi med vanlig kopp, og se hvordan det går ;)

Når det gjelder brød fikk jeg beskjed om at jeg gjerne kunne begynne å gi litt av det nå.

Ellers så alt bra ut med lilleberta, hun var 69,5 lang og veide 8630 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har såvidt begynt med brød, ungene var litt over 8 mnd da jeg prøvde. Nå får de en skive på deling til lunch, pluss grøt og mme. Begge mumser i seg brødet, så jeg tror jeg skal øke til en skive hver.

Disse ungene spiser sannelig alt de får, det er deilig for meg, som hadde en liten spisevegrer forrige gang. Han knep igjen og ville ikke ha noen ting. Jeg hadde som mål å lage all middag selv til ham, feks.... Jada, han brakk seg i vinkel av mine hjemmelagde måltider. Middagsglass spiste han kanskje et halvt, men det var ikke ofte.

Tvillingene spiser alt de får, hjemmelaget mat, eller hvert sitt middagsglass går ned på høykant. Mammahjertet koser seg med å se sånn matglede, jeg fryktet tre kresenpetterer i hus, men nå har jeg fortsatt bare en...

Det morsomme er at min eldste ser at tvillingene hiver innpå mat han ikke rører (feks kokte grønnsaker) og så vil han også ha. Jeg tror kanskje han også kommer på glid nå, han er mer og mer villig til å prøve ny mat. Heldigvis :spise:

By the way: vi var oppe i fire måltider fast føde ca mellom seks og syv måneder. Jeg hadde lenge to grøtmåltider, men måtte innføre middag og frokost nesten samtidig ved 6-7 mnder da barna plutselig ble mer sultne og krevde mer mat.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du brødet i biter eller helt? I elsker å få en brødskive i hånden, men det blir ufattelig mye klin ut av det. Matinnføringen går tregt her, men nå vil hun i det minste smake, selv om hun har en tendens til å blåse ting ut igjen. Men i kveld fikk jeg i henne nesten en hel miniporsjon med sviskemos med grøt i. Kanskje jeg kan blande mer og mer grøt og mindre og mindre sviskemos etterhvert? Grøt har hittil ikke vært populært uansett type. :forvirret:

I kveld brukte mannen bare 20 minutter på å få henne til å sovne, mot 45 i går. Jeg håper at vi er på vei i riktig retning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L spiser nesten en skive til frokost de gangene han får det pluss pupp etterpå. Vi deler opp i små biter, ellers får han så svære biter. Storkoser seg med brød og leverpostei :) Fisk i tomat har han ogå fått smake på, da kasta han seg nesten over bordet for mer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nekter på vann i det store og det hele han. Vil ikke ha, og kniper igjen munnen. Tutekopp er for snålinger. :ler:

Ellers spiser han før han får flaske, og det er helt greit.

Da har vi en snåling i hus :ler:

Vi begynte å gi vann på tåteflaske, men det ville han ikke ha. Det vil han fortsatt ikke. Prøvde med glass og det gikk fint, dog masse søl. Så begynte vi med tutekopp, men den fant han ikke ut av, så vi kjøpte en kopp med sugerør og annen tut, den drakk han av :) Når han fant ut av den siste koppen kunne han også drikke av tutekoppen, så nå går det i begge deler :)

I natt har vi hatt enda en natt uten mat :jepp:

Nå er han 8 mnd på fredag, så det er igunnen passelig at han ikke får mat på natta. Vi er jo så uthvilte på morran her at, helt herlig rett og slett :) Nå har jeg stått opp 2-5 ganger på natta i nesten 8 mnd og jeg er faktisk litt stolt av meg selv. Høres teit ut, men det synes jeg vi skal være alle mann :) Vi fortjener litt ros innimellom :klemmer:

Ellers så er det jo et sånt et fantastisk vær ute. Såå deilig å være ute på tur når det kan være så fint vær. Det er nesteuke du skulle begynt å jobbe soon :fnise:

Sitter å drømmer om sommeren jeg nå, tenk så deilig det er å stå opp til skyfri himmel og nyte frokost på verandaen. :rolleyes:

Begynner de fleste å jobbe til sommeren eller? Jeg begynner i slutten av mai, begynnelsen av juni. Lurer på om jeg skal høre om en noen dager ferie så jeg har litt sammen med guttene mine. Bør vel gå greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers så er det jo et sånt et fantastisk vær ute. Såå deilig å være ute på tur når det kan være så fint vær. Det er nesteuke du skulle begynt å jobbe soon :fnise:

Sitter å drømmer om sommeren jeg nå, tenk så deilig det er å stå opp til skyfri himmel og nyte frokost på verandaen. :rolleyes:

Er i jobb nå jeg, ut denne måneden - så når våren er her for fullt skal jeg ha 9 uker hjemme igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du brødet i biter eller helt? I elsker å få en brødskive i hånden, men det blir ufattelig mye klin ut av det. Matinnføringen går tregt her, men nå vil hun i det minste smake, selv om hun har en tendens til å blåse ting ut igjen. Men i kveld fikk jeg i henne nesten en hel miniporsjon med sviskemos med grøt i. Kanskje jeg kan blande mer og mer grøt og mindre og mindre sviskemos etterhvert? Grøt har hittil ikke vært populært uansett type. :forvirret:

I kveld brukte mannen bare 20 minutter på å få henne til å sovne, mot 45 i går. Jeg håper at vi er på vei i riktig retning. :)

Jeg putter i mine små biter av brød, og da mener jeg veldig små biter. Øker størelsen litt for hver dag. Har prøvd å gi dem litt på bordet slik at de kan plukke i seg selv, men de har ikke noe "pinsettgrep" enda og dytter det bare på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i jobb nå jeg, ut denne måneden - så når våren er her for fullt skal jeg ha 9 uker hjemme igjen :)

Åh, så deilig. Skal du ha fri hele sommeren eller? Tror vi må prøve å koordinere tid ungen kommer nestegang. Hadde vært såå deilig å nyte sommeren med ungene. Menmen, jeg jobber skiftarbeid, så noen dager begynner jeg 07.00 og andre 15.00. Egentlig veldig greit å ha senvakta, da kan jeg nyte dagen med de her hjemme :)

Herlighet, her er det allerede 6 grader, og sola er såvidt stått opp. I dag er det bare å finne frem :briller: og komme seg ut :jepp:

Har dere solbriller til disse små? Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av et par, så slipper han å ligge under teppe hele tiden. Men jeg vet jo ikke om det er så populært at det gjør no. Han kommer nok bare til å sitte å leke med dem :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å ha fri med J i sommer. Jeg kommer til å si opp deltisdsjobben min, og bare studere fra høsten av. Da får jeg masse tid til å være mamma utenom studiene. Siden mannen tar gradert uttak får vi strekt permisjonen til å vare lenger, så jeg har permisjon i sommer igjen. Skolen begynner faktisk ikke før 23. august så vi kan ta tilvenning i barnehagen i rolig tempo også, det blir kjekt.

Til helgen kommer svigers, det blir koselig å se de igjen, og jeg gleder meg til å vise hvor stor og flink J er blitt. Han har jo forandret masse siden de så han sist for 2 mnd siden. Nå løfter han mer og mer på rompa, trooor ikke det er lenge til han krabber. J er vel blant de eldste her, men slettes ikke den mest mobile :fnise: Og ikke er det noen tenner på gang her heller. Han blir 8 mnd på lørdag, så jeg regner med de kommer med tiden. ;)

Når det gjelder brød, gir vi termingstore biter. Han tygger kjmpefint, og har ikke noe problemer med å spise de. Jeg ga bittebittesmå biter i begynnelsen, helt til jeg så mannen mate ham. Jeg synes han ga de STORE bitene, men J taklet de jo helt fint, så da måtte mamman innse at han faktisk ikke er så liten lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres herlig ut med lang sommerferie BD. Jeg starter på jobb igjen 7 juli. Gruer meg allerede. Hadde trodd jeg skulle finne en annen jobb innen da, men det ser mørkt ut... Skal på babyfotografering med I i dag. Kjøpte selebukse til han i str 80, men den var nesten litt trang :ler: 6 mnd kontroll i morgen og jeg er spent på hvor mye han nå har vokst. Får nå 2 grøtmåltider per dag pluss middag. Er heldigvis avvent på nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er heller ikke den mest mobile, BD. Er imponert over mini til imli. Han er jo riktig så kjapt ute med den biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er visst tidleg ute. Det var eldstemann og. Mini er 6 mnd på lørdag :) Det er jo veldig stor forskjell i når dei når dei ulike milepælane. Vel er mini tidleg ute motorisk, men absolutt ikkje tidleg ute når det gjelder fast føde og soving om natta :Gjesp: Syns det er mykje, å amme ein unge på straks 6 mnd opptil 5 gonger pr natt... Utruleg misunneleg på dykk med ungar som berre søv natta igjennom av seg sjølv når dei berre er eit par-tre månader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt du er misunnelig, imli. Jeg kunne gjerne tenkt meg å sove natta gjennom selv, men den ene matingen får jeg bare stå i altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er visst tidleg ute. Det var eldstemann og. Mini er 6 mnd på lørdag :) Det er jo veldig stor forskjell i når dei når dei ulike milepælane. Vel er mini tidleg ute motorisk, men absolutt ikkje tidleg ute når det gjelder fast føde og soving om natta :Gjesp: Syns det er mykje, å amme ein unge på straks 6 mnd opptil 5 gonger pr natt... Utruleg misunneleg på dykk med ungar som berre søv natta igjennom av seg sjølv når dei berre er eit par-tre månader...

Om det er noen trøst så var det rundt den tiden L også skulle opp flere ganger om natta. Vi avvente han fra 4-5 ganger pr.natt til 2 ganger, og en måneds tid etterpå var vi nede i bare en :) Nå har vi hatt rett over ei uke uten mat på natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo slenge på at på kontrollen idag så sa HS at man skal gradvis øke antall måltider, og at ved 9mnd alder skal de ha 4 faste måltider.

Var vel litt snakk om dette en annen dag her på tråden.

Hun sa også at man kunne gi brød først ved ca 8mnd...men det er vel litt forskjellig praksis vil jeg tro.

Hmm. Da må vi virkelig raske på. Fått ingen slik beskjed vi.. Sist var jo 6 mnd kontroll, og neste er 9 mnd kontroll. Lillegutt er nå 7 1/2 mnd. Han spiser 1 1/2 måltid med fast mat om dagen. Og som nevnt før. 500-600 ml ved 6 mnd. Vår får nå 800 ml mme. Her må det gjøres endringer skjønner jeg. Blææh... Hvorfor følger det ikke en håndbok med disse barna? :sjenert:

:ler:

Så dere gir både mme og fast føde i samme måltid?

Vi gjør ikke det lenger vi... :sjenert: Kun fast + det lille vi får i han av vann - eller kun mme.

Vi gir også mme og fast føde i samme måltid. Mme til fire måltider, plusser på grøt til ett og middag til ett. Men vi er tydeligvis altfor treige i innføringen av fast føde. Kanskje jeg skal ta en telefon til helsestasjon, ble helt forvirra her jeg. I den brosjyren vi fikk fra helsesøster om mat står det at melk skal være hovedføde første året, men det stemmer jo ikke med det dere får beskjed om.

Vi prøver vann, ofte. Før måltid, etter måltid, utenom måltid. I tutekopp, i glass, med sugerør.. Kaldt vann, lunkent vann.. Ingen ting funker.. Og da blir jeg redd for å trappe ned på mme, vil ikke få en dehydrert unge heller.

Begynner de fleste å jobbe til sommeren eller? Jeg begynner i slutten av mai, begynnelsen av juni. Lurer på om jeg skal høre om en noen dager ferie så jeg har litt sammen med guttene mine. Bør vel gå greit det.

Jeg begynner å jobbe i april. Skal jobbe i 10 uker (mens mannen har pappeperm) og så skal jeg ha resten av permisjonen pluss ferie, så begynner jobben igjen i midten av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal begynne og jobbe igjen i midten av april, så skal mannen ha fedrekvoten, også får jeg de siste ukene mine på sommeren ;) Synes jeg fortjener litt fin tid også etter den lange kalde vinteren. Og det var heldigvis mannen enig i, så koser han seg hjemme på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje det er så farleg, dette med kor mange måltider dei skal ha i den og den alderen. Det kjem jo an på så mykje - når ein starta med fast føde, kor lang tid det tok og innføre, kor mykje ungen eter osv. Same med vatn. Dei drikk det etterkvart, ikkje noko å stresse med. Så lenge ungen er fornøgd og veks bra, er det inga fare. Det går helst bra :)

Merkar eg er hakket rolegare som annengongsmor :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag og i går åt forresten mini mykje betre av grauten - eg trur det er fordi han har fått frukt oppi. I går fekk han mosa banan oppi grauten, og i dag heimelaga sviskemos (eller, blei vel helst tjukk suppe :ler: ). Verkar som om han likar grauten betre med litt meir smak oppi. Det blir mykje gris då, han slit enno med å skjønne korleis han skal svelgje grauten - han dyttar mykje ut med tunga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så deilig. Skal du ha fri hele sommeren eller?

Skal være hjemme april og mai, jobbe juni og en uke i juli, så ferie de tre siste i juli.

Tror det blir veldig greit jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...