Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke dere trenger dyne hvis dere har en såpass høy soveromstemperatur. Anbefalt er vel egentlig 16-18 grader? Ellers kan du forsøke å ha på henne en ullpysj, så minker behovet for dyne. Kanskje hun sparker av seg fordi hun synes det er for varmt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er vesla syk i dag :( feber, Hoster til hun kaster opp, nyser, tårene renner, nesa renner, sikle renner. Det kløes i både øyne, øre, nese, munn og hals. Stakkars liten. Hun fikk ei stikkpille i femtida som fikk henne til å sove en stund. Men spørs om det blir noe særlig soving i natt. Passer jo kjempebra da jeg ikke fikk sove noe særlig natt til i dag fordi jeg bare måtte se en film. Det var siste gang jeg prøver meg på noe sånt for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her var det mye å ta igjen ja!

Nå har besøket vårt reist, så nå har jeg tid til kg igjen :)

Vi begynner å få orden i all soving nå, endelig! M får melk to ganger om natten, og det er herlig å få sove :)

Og til første luren i dag sov ho 3 timer! Heldigvis la jeg også meg for å sove da, så ble 3 timer ekstra på meg også :)

Jeg ble litt sjokkert når jeg såg på klokka og såg hvor lang tid det hadde gått, hørte etter om noen var hjemme og hadde tatt henne opp :tongue: Og sjekka at ho pusta...

Er det noen av dere andre som går på mini-pillen? Er det vanlig at mensen kan være uregelmessig (eller utebli...)?

Tror jeg har hørt det, men ble plutselig litt usikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Når det gjelder maten ble jeg litt usikker. Jeg tenker vel som venninnen din, Aricept. Det anbefales jo å amme til barnet er ett år ca, og hvis man slutter da, må jo ungen få fast føde resten? Så da tenker jeg at man gradvis øker mengden til ett års alder. Jeg hadde ikke akkurat tenkt å begynne å gi MME da...?

Hmm. det må jeg spørre HS om tror jeg, kanskje jeg har misforstått helt. Men det er jo god tid enda uansett. Lillegutt styrer det i grunnen ganske selv her. Vår måltidsrytme ser omtrent slik ut nå (han er 8 mnd):

06.30: mm

08.00: grøt (ca 1 dl)

11.00:mm

12.00: fruktmos el brødskive

14-15.00: mm

16-17.00: middag (under 1 dl)

19.00:mm

22.00: mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til frøkna di, NiChia.

Unknown: Hvilken pille er det du går på? Cerazette (er egentlig ikke en minipille, men omtales ofte som det). I såfall er det mange som mister mensen, eller bare spotter litt på denne. Uregelmessige småblødninger er også vanlig med den, etter hva jeg har skjønt.

Jeg bruker ingenting, for hormoner er ikke noe for kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown
Unknown: Hvilken pille er det du går på? Cerazette (er egentlig ikke en minipille, men omtales ofte som det). I såfall er det mange som mister mensen, eller bare spotter litt på denne. Uregelmessige småblødninger er også vanlig med den, etter hva jeg har skjønt.

Jeg bruker ingenting, for hormoner er ikke noe for kroppen min.

Conludag (eller noe sånt...)

Var skeptisk jeg også, pga hormoner.Slet og byttet p-piller i hytt og pine, men ingen fungerte fint! Med desse har jeg ikke merket noe :) (annet enn at mensen bare har komt en gang da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19-20 grader er høyt for å være sovetemperatur, ja. Signerer Honesty her.

Vi har også denne temperaturen på soverommet hans, han blir skikkelig tett om det er 17 grader som anbefalt. Prøvde det en stund, men det endte med forkjølelse og hoste, så en må nok se litt ann. Noen liker varme bedre enn andre. Jeg spurte legen om dette, for jeg tenkte kanskje det var større fare for å få astma, men det var det ikke. Hun kunne ikke skjønne at anbefalt var rundt 17 grader og mente det var for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnimusepus: Gratulerer med tann på vei :)

Aricept: Jeg er også litt usikker på dette med maten, men vi gir dette i løpet av dagen:

Morgen: 200ml

Formiddag: Maisrøt m/fruktmos i (full porsjon) + vann

Middag: 200ml + smaking på div. middag

Ettermiddag: 200ml

Kveld: Havregrøt m/fruktmos i(full porsjon) + vann

Får ikke i han så mye vann enda, men vi prøver ;)

Unknown: Jeg bruker Cerazette, og har ikke ammet på fler måneder, har enda ikke sett noe til mensen - vet ikke om det er pillen sin skyld, eller kroppen som ikke er tilbake der den skal være enda... :gjeiper:

Honesty: Så flink jenta deres har vært til å sove i egen seng da :)

---

Vi har også ca 19-20 grader på rommet til E - og grunnen for det er at vi har stellebordet og senga på samme rom, og da må vi finne en middelvei - etter påske skal stellebordet inn på det gamle badet, for da får vi nytt bad ;)

Og da har vi det nok en til to grader kaldere på rommet hans også.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok litt forskjellig, Minnie. Jeg har en forholdsvis varmblodig unge.

Soon: Jeg mistet mensen helt når jeg gikk på cerazette, så d skal ikke se bort i fra at pillene har tatt din også. Jeg fikk tilbake min (heller ustabile) syklus da G var 3,5 mnd. Har hatt mensen to ganger siden da. Er ikke overrasket, for jeg har aldri vært stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok litt forskjellig, Minnie. Jeg har en forholdsvis varmblodig unge.

Soon: Jeg mistet mensen helt når jeg gikk på cerazette, så d skal ikke se bort i fra at pillene har tatt din også. Jeg fikk tilbake min (heller ustabile) syklus da G var 3,5 mnd. Har hatt mensen to ganger siden da. Er ikke overrasket, for jeg har aldri vært stabil.

Hmm, da lurer jeg på om jeg skal gå tilbake til vanlige p-piller igjen - trenger jo ikke minipille når jeg ikke ammer...

Da har jeg litt mer oversikt over ting iallefall, og kroppen min har alltid tålt hormonene godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som tåler hormonene. Jaja, nå er jeg streng tatt snart for gammel for piller alikevel. Er ikke mange åra igjen hvertfall, så jeg får vente til etter jeg har blitt fiksa nedentil før jeg får ordnet pessar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel stort sett like "heldig" med mann som Minnimusepus... :sjenert: Men han tok nattavvenninga med nummer en då, det skal han ha. Men det skulle jaggu meg berre mangle. Eg blir skikkeleg misunneleg når eg les om dei flinke mennane til folk her... :(

Me har mini på vårt rom fortsatt, fordi eg må opp så mange gonger i løpet av natta, og av plassmangel. Ligg vel eigentleg på same rom alle fire, eldstemann ligg i andre enden av rommet då, med ein liten skillevegg.

I natt blei det "berre" to ammingar, men vanlegvis 3-4-5 :sukk: Men no har han fått tann nummer 4, så det var nok difor han sov såpass godt i natt.

Ang mat, så skal ein jo auke andelen fast føde. Eg meiner ikkje at MM/MME skal vere hovudnæringa heilt fram til 12 mnd. Ved 12 mnd bør kostholdet stort sett vere fast føde. Når ein begynner med mat, er MM/MME fortsatt hovudnæringa, men etterkvart tek fast føde over, og amming blir berre tillegg. Dette må jo skje gradvis. Når fast føde har "tatt over" for MM/MME, kjem jo an på når ein innførte fast føde og kor fort ein fekk innført det. Men rundt 8-10 mnd bør vel fast føde begynne å bli hovudnæringa, etter mi meining. Dei fleste sluttar vel uansett å amme ved ca 1 år?

Då min eldste var 6 mnd, begynte me med fast føde. Ved ca 7 mnd fekk han full porsjon føremiddagssgraut, og ellers amming, både på dagen og natta. Ved ca 8 mnd fekk han graut/frukt på føremiddagen og kvelden, ellers amming, ca 5-6 gonger i døgnet. Ved 9 mnd fekk han middag i tillegg til dei to grautmåltidene, og me nattavvente. Han fekk vel pupp ca 4 gonger om dagen. Ved 10 mnd fekk han fire måltider fast føde, og amming morgon og kveld. Dette fortsatte me med fram til han var 12 mnd, då slutta eg å amme.

Ang bleier, så brukar me berre vanleg søplekasse, og kastar posen ut kvar gong det kjem bæsjebleier... Syns det er enklast, og ikkje minst billigast ;)

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 dager med nattavvenning nå og det går forsåvidt greit. Blir smokkdytting et par ganger i løpet av natten og det hender seg at far må opp å bysse i 4-5 tiden. Men han starter dagen like tidlig, i dag måtte vi opp 05.55.... :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ett alvorlig dyneproblem. Vesla nekter og ha på seg dyne i senga. Hvis hun sover og jeg legger dyna over, så sparker hun på helt til dyna er borte også snur hun seg til sida og sover videre. Har 19-20 grader inne på rommet hennes, men føler liksom hun burde ha på seg dyna for og få det litt lunere.

Sånn gjør L også, men han har alltid teppe hos seg i senga da, så det varmer han jo litt ekstra. Når han var litt mindre bandt jeg fast dyna i sprinkelsenga, da fikk han ikke sparket den av seg. Kjenner jo innimellom at han er småkald, men jeg tror han hadde våknet om han var for kald. Har du saueskinn i senga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke saueskinn i senga nei, men synes aldri hun virker verken varm eller kald. Kan jo prøve å legge over det vi har i vugga, den blir jo ikke brukt så mye lenger. Syns bare selv det blir lunere når man har dyne over seg, og at det sikker hadde blitt det for henne også.

Tror ikke det er at dyna er varm som er problemet heller, hun sparker av seg dyna før vi får lagt den over henne nesten. Så virker mer som hun syns den er i veien. Hvis jeg faktisk får lagt den på henne uten at hun sparker den bort med en gang så blir den liggende på.

Når det gjelder mat så ser jeg for meg at man skal kutte ned på melk fram til hun er ett år.

Ellers syntes jeg vesla våkner så mange ganger på natten for tiden. 4-5 ganger syns jeg blir for mye. Er bare og dytte inn smokken så sovner hun igjen, så er jo ikke noe stort problem. Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor hun våkner, i og med at hun sovner så fort hun får smokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg ammar 4-5 gonger pr natt eg, kan ikkje få sagt kor mykje eg gler meg til å nattavvenne :Gjesp: Er i zoombietilstand for tida.

Kor lang tid brukte ungane dykkar på å venne seg til å ete full porsjon fast føde? Eg hugsar det tok veldig lang tid med eldstemann, over ein månad. Starta med graut for mini for halvanna uke sida, og det går smått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
Eg ammar 4-5 gonger pr natt eg, kan ikkje få sagt kor mykje eg gler meg til å nattavvenne :Gjesp: Er i zoombietilstand for tida.

Kor lang tid brukte ungane dykkar på å venne seg til å ete full porsjon fast føde? Eg hugsar det tok veldig lang tid med eldstemann, over ein månad. Starta med graut for mini for halvanna uke sida, og det går smått...

Jeg må faktisk innrømme at jeg synst det er herlig å ikke amme på natta mer........

M brukte over en mnd på å komme opp i en smaksporson 4mnd-grøt, middag har vi gitt i ca en mnd og ho spiser nå 1/3 stort glass (vet ikke hvor mye som er en porson middag jeg?)

Nå sitter jeg og nyyyter et glass iskald cider! Første gang jeg har tatt meg et koseglass på kvelden, deiligt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel vanleg at dei brukar ein månads tid ja... Huff, med denne farta tek det lang tid før det kan bli snakk om noko nattavvenning her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lurer jeg på om det er tenner på gang igjen, og muligens et eller annet utviklingssprang, også. Hun gnikker og gnur, sikler vilt, og biter på alt hun får tak i. Dessuten er hun helt vill, og spinner rundt både på dag- og kveldstid. Det er ikke særlig morsomt med en liten frøken som spinner rundt som en karusell når jeg forsøker å amme henne. Jeg har tenkt på søvnregresjon, og det minner veldig om oppførselen for snart to måneder siden, da hun fikk to tenner på noen få dager. :forvirret:

På matfronten går det litt framover, og nå vil hun i det minste smake, og fruktmos går ned på høykant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...