Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Må følge med på OL eg og. Sjølv om det ikkje er så lurt alltid ;) Og viss eg går og legger meg, kan du banne på at dei tek gull :fnise:

Me brukar fortsatt bagen, den er meir enn stor nok, sjølv med pose (Simo kombi). Me bytta til sportsdel ved 8 mnd sist, då begynte ungen å setje seg opp sjølv.

Eg har nokre heilt grusomme ammingar om dagen. Mini bit noko heilt forferdelig. Spesielt før melka kjem. Er så vondt at eg nesten sit og griner når eg ammar, føles som om brystvortene blir rivi tvert av. Han drar og tygger og vrir så det er heilt grusomt. Har så såre brystvorter. Greier ikkje få han til å slutte heller. Med eldstemann holdt det å dytte hovudet hans inn i puppen så han ikkje fekk puste, då slapp han, og slutta etter eit par dagar. Det ser ikkje ut til å funke no. Hadde ungen tatt flaske hadde eg seriøst vurdert å slutte å amme, for dette er fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så grusomt, imli. Sitter og grøsser bare ved tanken. :klemmer:

Her dukket G under vannet fr første gang på babysvømmingen, og det syntes han ikke var noe heft. I tillegg har han kun hatt en bleie med en liten tisseskvett i, i dag. Resten har vært tørre, Alt ha kommet på potta (og i bassenget? :rosaengel: ). Det forventer jeg ikke skal skje hver dag, akurat, men det var litt stas da. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med sportsvoga etter jul (ved 6 mnd), da var han så ivrig på å kikke rundt seg. Hadde hatt god plass enda, så vi trengte ikke. Heldigvis kan sittedelen snus i begge retninger, så han kan se på oss.

Her er lillegutt 7,5 mnd og det er ikke spor etter tenner, og etter å ha lest innlegget ditt imli, er jeg likeglad.Hørtes ikke noe godt ut det der gitt.

I matveien er det mer og mer moro, lillegutt spiser masse forskjellig nå. I dag fikk han spaghetti med kjøttsaus, og det gikk ned på høykant. Ellers liker han brødskiver med forksjellig pålegg (prim, leverpostei, makrell i tomat, banan, avocado). Og om morgenen er det en stor porsjon med grøt og fruktpure til lunch. Nå har vi begynt å få litt rutine på ammingene også, og jeg ammer ca 4 ganger i døgnet. Noen ganger 5. Hvordan er matrutinene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i litt grøt, grønnsaksmoser, fiskegryte, fruktpure og mme. Han spiser med ca 4 timers mellomrom på dagtid, og en gang om natta. Det blir jo litt annerledes når det er mme.

Jeg skal lage fiskekaker (med ris- eller soyamelk) i morgen, slik at han også kan smake. Så blir planen etterhvert å lage middager som også han kan ta del i.

Skal prøve videre med brød. Det var ikke suksess, nemlig. Ikke med leverpostei engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene våre er omtrent sånn:

0800 en pupp

0815 Morgenstell

0835 en pupp (tenker å legge til grøt her når hun er oppe i full posjon grøt om kvelden og har holdt på med det en liten stund)

1000 en pupp

1015 1. lur

1330 en pupp og fruktmos

1500 begge puppene

1515 2. lur

1715 begge puppene

1830 en pupp og grøt

1900 bading

1930 en pupp og natta

Også vekker jeg henne så hun får en/begge puppene når jeg går og legger meg.

Vi bruker bagen fortsatt. Har simo kombi. Har god plass både i bredden og lengden både med madrass, lammeskinn og voksipose. Når vi skal på senteret å gå så tar vi er sportstrille som kan legges helt ned. Noen ganger sitter hun og ser og noen ganger sover hun.

Har bygget opp i simoen noen ganger så hun får sett litt når vi triller tur før hun skal sove. Men hun sovner etter 15-30 min uansett da. Ikke virker hun så veldig nysgjerrig enda heller, vil bare se på meg.

Her ligger hun fortsatt på samme rom som oss. Vi har bare ett soverom, men har tenkt å flytte til sommeren og ser etter leilighet/hus med fler soverom og da blir hun nok å få sitt eget soverom med en gang vi flytter inn.

På torsdag skal vi på 6mndkontroll. Da skal hun få sprøytene som hun egentlig skulle få på 5mndskontrollen. Gleder meg ikke akkurat til det.

Ellers er både jeg og pappaen litt gravid/ny baby-sjuke igjen. Så her begynner nok prøvingen så fort jeg får tilbake mensen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Imli :tristbla:

Er jammen glad ikke L har fått tenner enda, selvom det uansett sikkert er slutt på amminga. Merker jo at jeg ikke har like masse melk om før, eller så er det at det at L spiser fortere og mer.

I dag er det 8 mnd kontroll, det blir spennende :jepp:

I går hadde vi fiskepinner til middag, og overrskende nok kunne L spise det. Tok av "skallet" på pinnene så han fikk fisken inni. I tillegg spiser han brødskiver som bare det, han elsker det og sier mmmm hver gang han får en bit :)

Er veldig overrasken fordi han har vært så veldig kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt sov J gjennom for første gang :hoppe: Vi hørte han klynke litt i 4-tiden, men tenkte å vente ti sekunder før far gikk til ham. Og jommen sovnet han igjen med en eneste gang :) Og faktisk så sover han litt lenger om morgenen også etter at vi begynte med nattavvenning. Tidligere våknet han som regel før 06, gjerne rundt 05.30, nå har han sovet til 06.30 og 07 de siste dagene. Det er i grunnen perfekt tid synes jeg, da står vi jo opp til "vanlig" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har holdt det gående siden 04.30; hun har sovnet, våknet, sovnet, våknet.... :eeeh: Muligens er det tenner på gang, eller noe annet som plager henne, for hun er så trøtt, så trøtt.

Og nå er det tid for dagens første lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov J gjennom for første gang :hoppe: Vi hørte han klynke litt i 4-tiden, men tenkte å vente ti sekunder før far gikk til ham. Og jommen sovnet han igjen med en eneste gang :) Og faktisk så sover han litt lenger om morgenen også etter at vi begynte med nattavvenning. Tidligere våknet han som regel før 06, gjerne rundt 05.30, nå har han sovet til 06.30 og 07 de siste dagene. Det er i grunnen perfekt tid synes jeg, da står vi jo opp til "vanlig" uansett.

Så deilig. Skulle ønske vi også kunne ha avvent L, men her er desverre far et sovemonster og vil helst ikke ut av senga på natta. Skal jeg ta avvenninga alene blir det mye grin, men det ser igrunnen ut til at det er jeg som må gjøre det :sukk:

De siste nettene har han derimot bare våknet ca 03.00 for mat, og det kan jeg leve med. Så får vi se da, nå som jeg har jinxet det her inne :gjeiper:

I har holdt det gående siden 04.30; hun har sovnet, våknet, sovnet, våknet.... :eeeh: Muligens er det tenner på gang, eller noe annet som plager henne, for hun er så trøtt, så trøtt.

Og nå er det tid for dagens første lur.

Huff, får håpe hun vil sove litt nå da. Men det er vel typisk om du legger deg nedpå og hun våknet med en gang :sjenert:

Det har stadig vekk hendt at L har våknet 05.00 uten at det har vært noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også ammingen er litt vond for tiden. Mye biting fra de små, pluss at det tar veldig lang tid. Med min første koste jeg meg mye mer med ammingen, nå er det mer slitsomt.

Heldigvis spiser de så mye nå, de har jo blitt store gutter på 8 mnd, så jeg ammer dem bare om morgenen, kanskje en gang hver i løpet av dagen og på kvelden. Desverre er det fortsatt litt nattamming på gang på den ene tvillingen. Nattavenningen vår varte bare en uke eller to, så fikk han feber. Da var det på'n igjen. Nå vet jeg ikke helt når jeg skal orke å gjøre det en gang til. Skulle ønske har bare sluttet av seg selv, men det er vel for mye å håpe på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med god natts søvn Blowers D :hoppe:

Jeg måtte ta nattavvenningen i natt også pga mannen er fortsatt dårlig. Det gikk forsåvidt greit: Lillegutt våknet kl 04.30 og jeg brukte 3 forsøk på å legge han før han sovnet. Da sov han til 7.15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh...de to siste nettene har E våknet 10-12 ganger :kjefte:

Holder å gi han smokken og legge han på siden, så sover han videre en liten stund - før det samme gjentar seg.

Nesten bedre å måtte bysse en times tid midt på natta, for da får jeg iallefall litt sammenhengende søvn, men neida...

Men samtidig er det jo litt godt at han sovner bare han får smokken også.

Han klør og styrer veldig fortsatt, så håper det er tennenes skyld at han våkner så ofte, og at det bedrer seg etterhvert.

Og så er det klin umulig å få han til å sove noe særlig på dagen igjen - max 2 x 40 minutter.... :kjefte:

Og Imli, det hørtes lite deilig å ut å amme ja...:klem:

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig. Skulle ønske vi også kunne ha avvent L, men her er desverre far et sovemonster og vil helst ikke ut av senga på natta. Skal jeg ta avvenninga alene blir det mye grin, men det ser igrunnen ut til at det er jeg som må gjøre det :sukk:

Jeg mener ikke å være frekk, men det hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i. Jeg mener, "vil helst ikke ut av senga...?" Nei, det vi vel helst ikke vi heller! Sorry, men jeg hadde sparket mannen ut av senga, det er hans barn også. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk, men det hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i. Jeg mener, "vil helst ikke ut av senga...?" Nei, det vi vel helst ikke vi heller! Sorry, men jeg hadde sparket mannen ut av senga, det er hans barn også. :kjefte:

Nei, desverre så er det slik det er blitt. Han skal jo på skolen/jobb hele dagen, og da blir det til at jeg tar han. Det går forsåvidt greit nå, men når han våknet 4-5 ganger om natta var det tungt. Men han har vel generellt ikke vært kjempeflink til å ta seg L heller da, er nok litt under snittet der.

Tror det er lett for at det blir sånn. Har sagt det såå mange ganger at han må ta han, her for noen netter siden dultet han borti meg å sa "Nå er han våken"

Han har det aaaltfor godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg hadde sagt, det er du og. Han har da vært med å lage ungen, og du trenger å være litt våken/tildels uthvilt du også som skal ta deg av barnet.

Her tar jeg alt om nettene, jeg er jo bare oppe en gang, stort sett. Allikevel tilbød han seg å ta nattmating hvertfall ene dagen i helga, slik at jeg får sove litt sammenhengende. Han er også den som står opp med G da, slik at han får prøvd seg alene med han, og slik at jeg får et par timer ekstra på puten.

Skjønner jeg er heldig, samtidig mener mannen at det er det minste han kan gjøre. Han er faktisk glad for at jeg er så snill og tar alt ansvar i uka, så jammen er det forskjell på mennene her.

Han har et veldig godt forhold til gutten sin, og når han kommer hjem fra jobb får han alltid et kjempestort smil og masse sprelling fra G. :hjerte:

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar også alt på nettene i ukedagene, og så er vi to om det i helgene (de helgene kjære har fri).

Men han står ofte opp med E om morran når han begynner sent, sånn at jeg kan sove litt lenger.

Funker veldig bra for oss, og jeg hadde ikke taklet det hvis min kjære var som din mann, Minnimusepus.

Sorry å si det, men han vil du ha ett barn til med, med det samme...? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt dårlig til å sove, så selv om mannen for eksempel står opp med frøkna, står jeg opp like etterpå. Jeg tror jeg er fysisk ute av stand til å sove lenger enn til kl 9, men det får jeg ikke sjansen til lenger, heller.

Men her jobber jo mannen turnus og er borte i ukesvis, så da tar han litt igjen når han kommer hjem, og triller for eksempel gjerne tur med frøkna og hunden så jeg får slappet litt av. Samtidig har han mer enn en gang sukket oppgitt over at det kun er mamma og pupp som gjelder, men der er det (forhåpentligvis) forandring på gang snart.

I vil fortsatt ikke spise mat som kommer på skje, annet enn ørlite fruktmos. Ellers kniper hun igjen munnen og snur seg unna. Hun får litt brødskive i hånden, men jeg tviler på at hun får i seg noe særlig av det. Det går seg nok til etterhvert, for i begynnelsen elsket hun nesten alt hun fikk servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok heldig med min mann også.

Vi deler likt på alt om natta, også i ukedagene. Tror faktisk han står opp mer enn meg. Vi må i gjennomsnitt opp 3-10 ganger om natta for å gi smokk. I helga bytter vi på annenhver dag hvor vi sover lenge. Evt. at jeg står opp tidlig, men slipper alt om natta. Jeg vil heller ha sammenhengende søvn, enn å kunne sove et par timer ekstra om morgenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt annen ting:

Dere som bruker engangsbleier - er det noen av dere som bruker bleiebøtte og er fornøyd med den typen? Frem til nå har vi brukt vanlig søppelbøtte, men puttet bleiene i nappy sacks, sånne luktnøytraliserende poser. Det har funket fint frem til for en stund siden. Bæsjen lukter visst en del verre nå i det siste, så de holder ikke all lukt ute som de gjorde før. Vurderer derfor å investere i en bleiebøtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...