Gjest -cafemedarbeide Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Hei! Først av alt, vil ikke rakke ned på noen, men bare lurer på ett par ting ang. det å være småbarnsmor... Jeg jobber på cafe(ikke en sann superfin, men ganske "classy" om jeg kan få kalle det det), og har funnet brukte bleier på bordet etter folk som har gått, i dag lå det en baby på gulvet og ble skiftet bleie på mens hele cafeen var smekkfull av folk som koste seg med en latte, hadde buisnessmøte eller bare var ute å koste seg. Til informasjon var dette på et kjøpesenter og toalett var TILGJENGELIG. Er det da for mye å forlange at man kan skifte på barnet sitt på toalettet? Kunne jeg ha sagt ifra? Eller hadde hun blitt fornærmet og sur? De var 2 sammen, så hun andre som satt der (og med baby) kunne ha passet på sakene så lengs. Mister man litt "blueferdighet" når man får barn, og er så altoppslukt at "den lille stumpen sjenerer vel ingen" etc etc? Det kan den jo gjøre faktisk, jeg selv personlig hadde blitt litt "sjenert/ukomfortabel" om jeg hadde sittet vedsiden av å prøvd å kose meg. Og det å faktisk legge igjen en brukt bleie på bordet når man går? "Mister man hodet" og finner dette som den mest naturlige tingen i hele verden når man får barn, eller hva er greia? Ja, babyer er søte, men alt til sin tid.. Jeg har ingen problemer med at babyer er babyer, men noen hensyn kan man jo ta? Ja, vi lever i 2008, men det finnes fortsatt andre mennesker som man kan ta hensyn til. Jeg selv er 23, og ikke spesielt konservativ eller bryr meg om ting, men mener at sanne eksempler som dette er litt drøyt, er det jeg som er rar som ikke forstår hvrdan det er å ha barn, eller kan jeg få lov til å si at disse mammane burde vært litt mer "sosialt orientert" midt oppi ammetåka? Mvh Cafemedarbeider som lurer på folks generelle mening om dette:)
Gjest Tanita Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 La hun fra seg den brukte bleien oppå cafebordet? Tror nok jeg hadde mista matlysta om jeg satt ved nabobordet da ja.
Mamma1 Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 ¨Nei, syns det er greit at man går på toalettet jeg altså---
Ella* Skrevet 19. november 2008 #4 Skrevet 19. november 2008 Synes hun kunne byttet på ungen på toalettet, og kastet bleien i søpla der den hører hjemme. Det hadde i alle fall jeg gjort.
Solskinnsbolla Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Jøsses! Folk er gale! Man setter seg ikke ned og driter i synet på folk, da skifter man heller ikke bleie på ungen midt i synet på folk! Dette synes jeg er sjokkerende oppførsel. Sånt kan dere som driver kafe ikke akseptere-Her må grensene settes tydelig, men høflig! Hun må jo ha mista en sosial skrue den dama. Og å legge igjen bleia på bordet... Ja,jeg tror du har skjønt hva jeg mener...
Blåbæret Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Aldri om jeg hadde gjort noe slikt. Det blir jo helt feil! Og om der ikke er boss der jeg skifter bleie putter jeg den i stelleveska til en bossbøtte er tilgjengelig. Du kunne fint sakt i fra på en høffelig måte. Ingen har rett til å bli sure om du spørr om de kan gå på toalettet å skifte bleie.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Dæven... Her snakker vi om å ta seg utrolig godt til rette. Dette går ikke an, neste gang sier du bare høflig i fra og henviser til toalettet, at noen i det hele tatt kunne finne på å gjøre det forstår jeg ikke...
Heart7086 Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Tror jeg, som gjest, ved den cafeen ville selv sagt ifra til denne dama at hun var frekk og at det var en toalett rett i nærheten! Jeg går ikke på cafe for å verken høre på skrikerunger, lukte bleiebæsj eller komme til et bord hvor det ligger en slik en igjen! Har ikke barn selv, planlegger halvveis en , men ... om jeg skulle finne på å i det hele tatt Tenke iden retningen, slå meg i hue med noe hardt! Hehe:) Si ifra neste gang noe slikt skulle skje, med god samvittighet!
Elle Melle Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Setningen "det er ikke ekkelt, det er bare tiss", en en setning man aldri tror man skal si, men som noen av oss klarer å faktisk mene etter man har fått barn. Så det å ha en baby på fanget og rive av en tissebleie og slenge på en ny tørr, føles ofte ikke som så veldig ekkelt. Men bleier på bordet tror jeg ikke jeg ville funnet på selv i verste ammetåken. Når det er sagt, så finnes det noe som heter folkeskikk. Og den tilsier at man ikke gjør slikt et sted folk spiser.
Gjest imli Skrevet 19. november 2008 #10 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes heller ikke det er ekkelt å skifte bleie på mitt eget barn, men ville selvfølgelig aldri gjort det på en cafe fullt av folk.
Gjest Kanelia Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes ikke det passer seg å skifte bleie inne på en café nei, og å legge igjen bleien er jo helt tullete... Tror ikke det er mange som gjør dette. Håper ikke det i alle fall.
Gjest Lilleulv Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 (endret) Selv om jeg ikke synes min babys bleier er ekle i det hele tatt, så husker jeg godt hvor ekkelt jeg synes sånt var før jeg fikk baby selv. Jeg måtte gå ut av rommet når venninna mi skulle skifte på sin baby. Trodde jo aldri jeg skulle greie å skifte på min egen Så det at jeg husker dette gjør at jeg er veldig ydmyk når det gjelder å skifte bleie rundt andre mennesker. Jeg vet ikke helt hva som er høflig å gjøre, men spør alltid hvor jeg kan skifte når jeg er på besøk og går unna, helst inn på et toalett. Kaster bleia i en pose oppi en pose etterpå.. Endret 19. november 2008 av Lilleulv
cypress Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 Helt enig med TS!! Damer som gjør sånt har lagt igjen folkeskikken hjemme!!! Æsj...
Leanne Skrevet 19. november 2008 #15 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes ikke det passer seg å skifte bleie inne på en café nei, og å legge igjen bleien er jo helt tullete... Tror ikke det er mange som gjør dette. Håper ikke det i alle fall. det er nok flere en du tror... ei venninne av meg driver en cafe og der var det mange som skiftet bleier på fanget, i sofaen osv.. Men det var jo "bare" tissebleier da.. Men synes ikke det er greit altså.. hun hang tilslutt opp lapper om at det er stellebord på toalettet- vennligst skift bleiene der. Rare greier.. synes du kunne sagt fra ts. kan nok hende man mister flere kunder hvis det blir en tendens at mødre skifter på barna foran andre... Jeg liker ikke å se på nakne barnerumper mens jeg spiser...
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #16 Skrevet 19. november 2008 hmm. skjønner ikke helt hvordan folk kan få seg til å gjøre slike ting. de fleste ville vel ikke lagt en brukt bleie på spisestuebordet heller, og en kafè har jo faktisk en del hygienekrav de må følge, vi får høre om og om igjen hvor viktig det er å vaske hendene når man har vært på toalettet, osv osv. men det er greit å skifte bleier på barn mens andre spiser i nærheten, og det er greit ikke vaske hendene etterpå, og attpåtil legge igjen bleia på bordet.... Dere bør nok henge opp en plakat der dere ber foreldre om å skifte på barna på toalettet. Jeg hadde nok ikke blitt fristet til å komme tilbake dersom det var helt normalt hos dere... kasnkje kommer ikke disse mødrene tilbake, men det er mulig en god del andre kommer tilbake....
hanbto Skrevet 19. november 2008 #17 Skrevet 19. november 2008 herregud... er en del på cafe selv, og det kunne aldri falt meg inn hverken og skifte på ungen ute i cafeen eller lagt bleien fra meg der, spesielt ikke på bordet! huff.syntes ikke det er greit nei
Amalie_85 Skrevet 19. november 2008 #18 Skrevet 19. november 2008 Usj....bleier har da ingen ting å gjøre på bordet, uansett om det bare er tiss i dem. Men jeg er vel en av dem som godt kunne funnet på å skifte på gutten min ute blant folk, men da nede i vogna (f.eks. på cafe, men ikke i en resturang). For da er det bare dem som ser min vei som vil se hva som skjer. (blir litt det samme som jeg gjør med amming, skuler så godt man kan)
Malama Skrevet 19. november 2008 #19 Skrevet 19. november 2008 Nå er jeg så "rar" at jeg tar meg meg bleiene jeg da (bruker tøybleier, så...) men vi bytter dem på toalettet ja!
MrsC Skrevet 19. november 2008 #20 Skrevet 19. november 2008 Jeg kommer aldri til å fatte hvorfor noen bare må skifte på ungen inne på kafeen helst oppå bordet. Og at man ikke tar med seg den brukte bleia, men legger den igjen synes jeg er mangel på respekt for andre. Selv har jeg ei på året nå, men har alltid tatt med ungen inn på nærmeste toalett/ stellerom. Synes det har vært det enkleste og mest selvsagte å gjøre da bleier hører hjemme på badet/ toalettet. En ting er at det "bare" er ei tissebleie, men hva hvis det kom litt til under skiftet? Vi har i hvertfall hatt flere episoder da tøtta var enda mindre hvor det var tilfellet. Da er det jo greit at det ikke er på kafebordet det kommer... Om moren villet blitt fornærmet/ sur, er umulig å si. Det er så mange som snuser opp i nesa den minste ting man ymter frempå angående ungene deres. og mors oppførsel. Men du hadde helt klart rett til å si fra til henne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå