Gå til innhold

Blærekatarr- går det an å kurerere selv?


gerotten

Anbefalte innlegg

Man kan ha UVI uten å ha smerter!!! Men ofte behandler ikke lege dette med antibiotika om man ikke har andre symptomer...

Sterke smerter vil jeg vel ikke karakterisere en uvi, men en nyrebekkenbetennelse. Når man i tillegg til smerter og hyppig vannlating får feber er det stor sannsynlighet at man har fått nyrebekkenbetennelse. Iallefall har infeksjonen gått til øvre urinveier. Feber i forbindelse ved uvi, betyr at baktereier har gått opp i urinlederen. Viktig å få behandlet før sepsis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ha UVI uten å ha smerter!!! Men ofte behandler ikke lege dette med antibiotika om man ikke har andre symptomer...

Sterke smerter vil jeg vel ikke karakterisere en uvi, men en nyrebekkenbetennelse. Når man i tillegg til smerter og hyppig vannlating får feber er det stor sannsynlighet at man har fått nyrebekkenbetennelse. Iallefall har infeksjonen gått til øvre urinveier. Feber i forbindelse ved uvi, betyr at baktereier har gått opp i urinlederen. Viktig å få behandlet før sepsis

Det får vel være opp til legen hva som karakteriseres som hva? ;)

Jeg har hyppig UVI, og har ved hvert tilfelle fått dokumentert dette hos en lege. Nyrebekkenbetennelse er mye sjeldnere enn UVI - uansett smerter.

Jeg har heldigvis aldri hatt NBB, men opplever likevel sterke smerter de gangene jeg får UVI.

Men igjen: er man mye plaget med UVI så kan virkelig hiprex hjelpe! Det har i alle fall fungert utmerket for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke smerter vil jeg vel ikke karakterisere en uvi, men en nyrebekkenbetennelse. Når man i tillegg til smerter og hyppig vannlating får feber er det stor sannsynlighet at man har fått nyrebekkenbetennelse. Iallefall har infeksjonen gått til øvre urinveier. Feber i forbindelse ved uvi, betyr at baktereier har gått opp i urinlederen. Viktig å få behandlet før sepsis

Det er mulig leger er uenige om dette, men da jeg en gang knapt klarte å stå oppreist, hadde feber og tisset knallrødt, mente legen fortsatt at det "bare" var veldig kraftig UVI, men at det kunne utviklet seg til nyrebekkenbetennelse om det hadde gått lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig leger er uenige om dette, men da jeg en gang knapt klarte å stå oppreist, hadde feber og tisset knallrødt, mente legen fortsatt at det "bare" var veldig kraftig UVI, men at det kunne utviklet seg til nyrebekkenbetennelse om det hadde gått lengre tid.

Da hadde du en nyrebekkenbetennelse! Og det burde legen vite. Han kunne kjapt ha funnet dette ut om han hadde tatt en crp v deg. Det er nok ulik praksis på dette, men ofte blir pasienter innlagt på sykehus for intravenøs behandlig med crp over 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får vel være opp til legen hva som karakteriseres som hva? ;)

Jeg har hyppig UVI, og har ved hvert tilfelle fått dokumentert dette hos en lege. Nyrebekkenbetennelse er mye sjeldnere enn UVI - uansett smerter.

Jeg har heldigvis aldri hatt NBB, men opplever likevel sterke smerter de gangene jeg får UVI.

Men igjen: er man mye plaget med UVI så kan virkelig hiprex hjelpe! Det har i alle fall fungert utmerket for mitt vedkommende.

Nå er ikke jeg en person som tror blindt på en allmenlege. Har forøvrig til gode å møte en lege med mer kunnskaper på dette området enn hva jeg har. Er sykepleier, og har hatt mye erfaringer innen dette. Har fått grundig opplæring i både nedre og øvre urinveier. Men selvfølgelig.. Har legen forordnet crp, og denne ikke er høyere enn 20, så ville jeg ha stolt på at dette ikke var nyrebekkenbetennelse.

Mener ikke å være arrogant, men det er viktig at vi ikke stoler blindt på de avgjørlsene legene tar. De tar feil, og vi som pasienter bør være kritiske til deres avgjørelser.

Jeg diskuterer gjene med en lege, og overprøver gjerne hans kunnskaper om jeg mener at dette er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fysiologi
Nå er ikke jeg en person som tror blindt på en allmenlege. Har forøvrig til gode å møte en lege med mer kunnskaper på dette området enn hva jeg har. Er sykepleier, og har hatt mye erfaringer innen dette. Har fått grundig opplæring i både nedre og øvre urinveier. Men selvfølgelig.. Har legen forordnet crp, og denne ikke er høyere enn 20, så ville jeg ha stolt på at dette ikke var nyrebekkenbetennelse.

Mener ikke å være arrogant, men det er viktig at vi ikke stoler blindt på de avgjørlsene legene tar. De tar feil, og vi som pasienter bør være kritiske til deres avgjørelser.

Jeg diskuterer gjene med en lege, og overprøver gjerne hans kunnskaper om jeg mener at dette er feil.

Helt enig. Dette med at vi ikke skal stole blint på hva en lege sier, kan man jo eksemplifisere med at det er mennesker som har fått forskjellige diagnoser jo flere leger de har gått til. Ikke rart pasienter frustreres av slikt.

Som jeg skrev i en annen tråd: Leger skal kunne litt om veldig mye. De kan ikke vite alt om alt. Mange pasienter opplever at legen noen ganger kan mindre enn de selv.

Går vi til en bilmekaniker og tror denne kan alt om alle biltypene? Selvsagt ikke! Men de fleste erfarne mekanikere kan noe om mange bilmerker. Det er omtrent samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde du en nyrebekkenbetennelse! Og det burde legen vite. Han kunne kjapt ha funnet dette ut om han hadde tatt en crp v deg. Det er nok ulik praksis på dette, men ofte blir pasienter innlagt på sykehus for intravenøs behandlig med crp over 60.

Jeg har alltid blod i urinen og store smerter ved UVI, men knapt utslag på bakteretester (den stripsen) men CRP har de aldri tatt.

Har sluppet unna i 2 år nå *bank i bordet*, men om det kommer igjen skal jeg være litt obs på å se om de tar CRP. Kunne vært intressant å sett. (Ikke at jeg hadde ønsket innleggelse slik jeg har vært tidligere, har nå klart meg hjemme, og sykehus skremmer vettet av meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at kjerringrokk virker på samme måte som ved tranebær, det er ikke tilfelle. Tranebær er bakteriedrepende, men kjerringrokk er vanndrivende.

Ved en blærekatar vil jeg ikke anbefale å drikke vanndrivende, selvom blæren trenger å få god gjennomskyling. Viktigere er det å drikke sur drikke, som juce etc

Kjerringrokk har flere egenskaper som gjør den gunstig ved urinveisinfeksjon selv om den ikke virker på akkurat samme måte som tranebær. Det jeg mente var at den hadde same virkning for meg, nemlig at jeg blir kvitt begynnende uvi. Fra Urtekilden (internettside) om urter og naturmedisin:

URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING

Nærende, astringerende, mildt urindrivende, styrkende på urinveiene, øker elastisitet og motstandskraft i bindevev og hud, styrkende for negler og hår, bidrar til å fjerne hvite flekker fra neglene, regulerer fettstoffene i huden, styrker beinveksten, fremskynder koaguleringsprosessen og virker dermed blodstillende og sårhelende. Videre immunstyrkende, blodrensende, antibakteriell, sopphemmende, betennelseshemmende, smertestillende, svettedrivende, appetittstimulerende, fordøyelsesfremmende, galledrivende, øker opptaket av kalsium, slimhinnestyrkende, slimløsende, hostedempende og styrker kapillærårenes vegger.

Endret av Pooh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...