Gå til innhold

Blærekatarr- går det an å kurerere selv?


gerotten

Anbefalte innlegg

Slter med blærekatarr i tide og utide, så da vil jeg spørre dere som har litt peiling:

MÅ man ha antibiotika i alle tilfeller eller kan man bli kvitt det selv?

Hva er forskjellen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg har skjønt, handler det om hvor ille det er. Leger jeg har snakket med, har sagt at man bør komme seg til legen om man har ordentlig blærekatarr. Hvis det går for langt, kan det utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, noe man for all del burde unngå.

Etter at jeg hadde UVI for noen år siden, kunne jeg stadig kjenne en murring, og jeg fikk en følelse av at jeg hadde begynnende tegn på ny UVI. Hvis jeg da var flink til å ta tranebær-tabletter og c-vitamin/appelsinjuice, gikk det over. Men når det brøt ordentlig ut, turte jeg ikke annet enn å dra til lege.

Men hvis du er plaget med gjentatte blærekatarrer, bør du vel diskutere dette med legen din også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt det av og på i over et år tidligere, og legen min ble faktisk sint på meg når jeg fortalte at jeg mesteparten at tiden lot det "gå over" av seg selv. Jeg bare stappa i meg masse tranebær, juice og generelt mye drikke. Det gikk jo over på et par dager da... Tingen er at det gjør ikke det. Viruset ligger i kroppen, og kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse (tror det er det det heter). Og det er MYE verre enn blærekatarr! Antibiotika dreper viruset.

Om du er så mye plaget av det, må du finne ut hvorfor du får det så mye. Her er min liste over ting jeg gjør/ikke gjør for å unngå at det kommer tilbake:

-Gå alltid på do etter sex, ikke la det gå lenger enn et kvarter.

-Ikke la bakterier fra rompa komme opp til urinrøret, mao vær forsiktig om du driver med analsex, og tørk deg riktig vær

-Ikke sitt på kalde benker eller andre steder ute når det er kaldt. Personlig har jeg alltid et sitteunderlag i veska, har et bra g-sport som kan brettes sammen og tar ingen plass. Fint å ha når man venter på buss eller t-bane, eller man er på kafè og sitter ute.

-Vær varm og tørr på beina

-Gå alltid på do når du må på do, og sørg for å tømme blæra helt

-Vær nøye med intimhygiene, bruker du intimsåpe så er det viktig å sørge for å skylle vekk all såpa.

Det er det jeg kom på sånn i farta. Håper du blir kvitt det etterhvert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:9

jeg har kronisk blærkatarr, og har slitt med dette i mange år.

i fjor så hadde jeg det sammenhengendes i 3 mnd, men 3 antibiotikakurer.

Tilslutt ville ikke legen gi meg mer (ville ikke ha så mye mer heller :S) så da var jeg nødt til finne på noe annet.

så det jeg vil anbefale like sterkt, å sterkere, er tranebær. jeg går på tranebærkapsler, og gi det to dager, så føler du deg absolutt MYE bedre.

jeg besvimte av smerte flere ganger, måtte sitte i dusjen med varmt vann på magen.

ellers kan du bruke kjerringrådene som drikk mye vann og juice. (juice og tranebær er altså sure saker som motvirker katarren)

og en viktig ting som faktisk er sant, tiss alltid etter sex!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viruset ligger i kroppen, og kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse (tror det er det det heter). Og det er MYE verre enn blærekatarr! Antibiotika dreper viruset.

UVI skyldes bakterier. Antibiotika har ingen effekt mot virus.

Jeg har begynnende urinveisinfeksjoner kanskje 2-3 ganger i året. Kjenner igjen symptomene med én gang, så da bøtter jeg innpå så mye vann og annet jeg klarer å drikke. Som regel går det over i løpet av bare noen timer, men om jeg etter et døgn fortsatt merker murring og trang til å tisse oftere enn normalt er det rett til lege. (Men det går en del år mellom hver gang det er nødvendig, så godt kjenner jeg dette her etter hvert :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anna_*
Slter med blærekatarr i tide og utide, så da vil jeg spørre dere som har litt peiling:

MÅ man ha antibiotika i alle tilfeller eller kan man bli kvitt det selv?

Hva er forskjellen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Jeg er også plaget med ofte å være plaget av blærekatarr. Spurte en av ekspertene på overgang.no om dette en gang, og dette var svaret jeg fikk: Tranebærekstrakt er det som hjelper best.

Du bør også få en sjekk hos en gynekolog for å se på forholdene i bekkenet. Har du fremfall eller muskelknuter som vanskeliggjør tømingen av blæra!

hvordan ser blæreveggene ut? Trengs det en henvisning for å undersøke nyrene og urinveiene med røntgen?

Bør det tittes inn i blæra med en kikkert for å se på forholdene der?

Hvis alt annet er bra, så kan du også forsøke å bruke østrogener i skjeden for å se om det kan hjelpe deg selv om du fremdeles har menstruasjon.

Det er også et annet middel som heter Hiprex, som er tabletter som taes for å forbygge blærekatarr. Endelig er det faktisk noen som må gå på en lavdos antibiotika kontinuerlig som forebyggende behnadling,. Så dette er absolutt et problem som det går an å få hjelp for. Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebær er supert. Som andre har beskrevet, bøtter jeg også innpå med drikke og c-vitamin og/eller tranebær når jeg kjenner at det murrer eller at urinen min lukter stramt (er ofte slik jeg merker det). Ellers har jeg også oppdaget at kjerringrokk (en urte) hjelper på samme måte som tranebær. Den også skaper visst et miljø i urinveiene/blæra som bakteriene ikke liker. Kan kjøpes som te på apoteket. Den smaker dessverre ikke særlig godt, spesielt når man prøver å bøtte nedpå, men jeg har funnet kjerringrokk kapsler i helsekost butikk, og de har hatt same virkning for meg. Likevel, hvis infeksjonen er kraftig eller har fått utvikle seg, så er det absolutt best å komme seg til legen så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt gå på forebyggende tranebærkapsler, gangr to pr dag om problemet er stort. Oftest skyldes kronisk blærekatar ecoli baketerier. Og det er kun disse bakteriene tranebær tar.

Forstår ikke helt den legen som reagerte på at man prøver å unngå antibiotika, merkelig. De fleste leger anbefaler bruk av tranebær.

Du kan også kjøpe buccahorn, har også god effekt på blærekatar.

Jeg kan også anbefale deg citrosept, er et unikum av et helsekost middel. Er greapefruktkjerne estrakt, og blir kalt for naturens egen antibiotika.

Ellers ville jeg ha fått sjekket hvorfor du har så ofte blærekatar, kan være at du ikke får tømt hele blæren, og dermed går med resturin i blære. Jeg ville ha fått legen til å henvise meg videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebær er supert. Som andre har beskrevet, bøtter jeg også innpå med drikke og c-vitamin og/eller tranebær når jeg kjenner at det murrer eller at urinen min lukter stramt (er ofte slik jeg merker det). Ellers har jeg også oppdaget at kjerringrokk (en urte) hjelper på samme måte som tranebær. Den også skaper visst et miljø i urinveiene/blæra som bakteriene ikke liker. Kan kjøpes som te på apoteket. Den smaker dessverre ikke særlig godt, spesielt når man prøver å bøtte nedpå, men jeg har funnet kjerringrokk kapsler i helsekost butikk, og de har hatt same virkning for meg. Likevel, hvis infeksjonen er kraftig eller har fått utvikle seg, så er det absolutt best å komme seg til legen så fort som mulig.

Du skriver at kjerringrokk virker på samme måte som ved tranebær, det er ikke tilfelle. Tranebær er bakteriedrepende, men kjerringrokk er vanndrivende.

Ved en blærekatar vil jeg ikke anbefale å drikke vanndrivende, selvom blæren trenger å få god gjennomskyling. Viktigere er det å drikke sur drikke, som juce etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hiprex i form av pulver man blander ut i vann av min lege, og det fungerer kjempebra! Var plaget av tilbakevendene smerter veldig hyppig, men etter denne lavdoseantibiotikaen har jeg nesten ikke merket noe som helst. (så sant jeg tar den når jeg skal, vel å merke ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ER symptomene på uvi??

Jeg har perioder, somjeg mener har sammenheng med menstrusjonssyklusen dvs det kommer noen dager før mensen, hvor jeg må tisse veldig ofte, og jeg kjenner det veldig sent... Dvs jeg MÅ løpe på toalettet, og gjerne igjen etter fem-ti min. Har ellers ingen smerter.

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har smerter, har du ikke blærekatarr/urinveisinfeksjon (UVI). Det kjennetegnes ved sterk smerte/sviing når man tisser, urinen endrer farge og lukt, og flere får også sterke smerter i blæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har smerter, har du ikke blærekatarr/urinveisinfeksjon (UVI). Det kjennetegnes ved sterk smerte/sviing når man tisser, urinen endrer farge og lukt, og flere får også sterke smerter i blæra.

Men jeg lurer på om det å bare måtte ofte og raskt på toalettet, kan være et mulig begynnende symptom på UVI? Altså at man ikke kjenner smerten med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det er et engangstilfelle, men om dette skjer omtrent månedlig, uten smerter, rett før mensen, har det nok ikke noe med UVI å gjøre. Selvfølgelig kan det være et symptom i seg selv, men ikke på denne måten gjest i innlegg 13 beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva ER symptomene på uvi??

Jeg har perioder, somjeg mener har sammenheng med menstrusjonssyklusen dvs det kommer noen dager før mensen, hvor jeg må tisse veldig ofte, og jeg kjenner det veldig sent... Dvs jeg MÅ løpe på toalettet, og gjerne igjen etter fem-ti min. Har ellers ingen smerter.

??

Jeg har VONDT! Veldig veldig vondt. Både når man tisser i form av sterk svie, og ellers da det kjennes ut som om blæra nesten skal sprekke. Det er rett og slett fryktelig ubehagelig! Det verste er vel nesten at man konstant har følelsen av å måtte skikkelig tisse, men det kommer ingenting ut.

En gang var det faktisk vært så vondt at jeg besvimte på toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger og griner og griner jeg når jeg får det, fordi det er så vondt. Jeg kommer meg dessverre aldri til legen med en gang, fordi de to første dagene ligger jeg i senga med en varmeflaske mellom låra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger og griner og griner jeg når jeg får det, fordi det er så vondt. Jeg kommer meg dessverre aldri til legen med en gang, fordi de to første dagene ligger jeg i senga med en varmeflaske mellom låra :P

Kjenner igjen den, ja..! Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kronisk UVI, 10-12 i året, og har dessverre opplevd at flere av dem har utvikla seg til nyrebekkenbetennelser med påfølgende sykehusinnleggelser og blodforgiftninger.

Mao : viktig å få behandling i tide!

Til dere andre som har det ofte, regner med at urinprøvene dere leverer til legen dyrkes?

Hos meg er som regel samme bakterie som kommer igjen, og jeg har nå fått resept på flere antibiotikakurer slik at jeg alltid har en hjemme og kan starte selv siden jeg kjenner symptomene godt.

(bør vel få med at jeg har et svekka immunforsvar slik at UVI mye kjappere utvikler seg videre hos meg, og derfor det er viktig å starte på medisiner så raskt som mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...