Gå til innhold

Å søke om støtte, til brystoperasjon


Gjest Bryst.

Anbefalte innlegg

Lager liv i denne diskusjonen igjen, ettersom jeg har noen spørsmål.

Jeg blir snart 22år, og har siden 10årsalderen ventet forventingsfullt på det alle andre jenter rundt meg fikk - pupper. Men de kom aldri... Jeg sliter med ekstremt dårlig selvbilde, og klarer ikke vise meg i klær som ikke er store og løse med mindre jeg har min lille 65A BH - full av silikoninnlegg på. Jeg har ikke fullført vidregående pga angst og dårlig selvbilde.

Nå som jeg har innfunnet meg med at jeg er "ferdigvokst" og ikke blir noe større der, hjelper det ikke at den ene er merkbart større enn den andre heller. Det vises godt uten BH og MED BH på. Den ene lager litt kløft (løft) (hvis jeg bruker en spesiell BH med ekstra silikoninnlegg i) mens den andre ikke gjør noenting.

Dette påvirker meg mer enn jeg liker å innrømme. Jeg føler meg svak og dum som lar to pupper(!) påvirke livet mitt i så stor grad.

Jeg har fra 14 års alderen gått til psykolog av og på for angst/selvbilde problemene mine, og de er der enda. Jeg har ikke hatt noen ordentlige jobber, og har ikke fullført VGS. Sistnevnte tror jeg faktisk jeg hadde fullført hadde jeg hatt pupper, selv om det høres helt forferdelig teit ut... Andre gangen jeg prøvde meg på VGS, var jeg en av de eldste i klasserommet - og hadde minst pupper av ALLE. Jeg var 20 - alle andre 15 og 16 og 17 - og jeg følte meg som verdens største misfoster.

Selv på soverommet foran bare samboeren min (vi har vært sammen i over 5år...) har jeg komplekser, og klarer ikke å "slappe av" med "luftpuppene" mine nakne og uten klær på. Flere ganger har jeg ikke klart å fullført det vi har begynt på, fordi jeg tenker så mye på overkroppen min og de ikke eksisterende puppene...

Jeg føler meg som et misfoster rett og slett. Selv lillesøstrene mine har skikkelig pupper! Hva gikk galt når JEG ble lagd lurer jeg på... :(

- Hva gjør MINE problemer mindre enn problemene til de som føler seg som misfostre fordi de har litt hengepupper? Jeg skulle MYE gjerne hatt hengepupper enn INGEN pupper!

Så hvis noen har erfaring med dette, og faktisk mener det er mulighet for å få dekt en forstørrelse, så send gjerne PM. Jeg er desperat, og arbeidsavklaringspenger fra NAV er IKKE nok til å klare å spare opp 35.000kr...

Du får legge på deg 10 kilo. Da kommer puppene, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Andrea

Er du dum eller?? Det er synd at du sliter med slevtilliten, men det offentlige dekker ikke plastiske operasjoner, og det er da enda godt! Vi har alle ting vi sliter med i hverdagen, men det er ikke staten sin oppgave å betale for slike ting. Det håper jeg hvertfall ikke! Når staten ikke dekker tannlege eller synskorreksjon(briller/liner), så skal de jammen meg ikke dekke overfladiske ting som dette, Selv har jeg små bryster og ønsker meg større, det har før plaget meg veldig, og jeg har vært redd når det gjelder intimitet, men jeg forventer ikke at staten skal betale for det. Søk heller hjelp hos psykolog eller betal for det selv.!

Altså, get your fact's straight før du angriper folk! Staten dekker brystforstørrelse om det er nødvendig, jeg kjenner ei jente som har fått det dekket, og typen min kjenner også ei jente som har fått brystforstørrelse dekket pga de var flat brystet. Man må gå gjennom fastlegen som sender deg videre til kirurg eller lege, blir du sendt til lege sender antagelig legen deg videre til en kirurg som vurderer saken med hjelp av andre midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lara89

Jeg har fått støttet flere operasjoner. Det er ikke så vanskelig, men man havner på venteliste. Så det kan ta et par måneder. Begynn med å gå til fastlege (jeg gikk til helsesøster), og snakk om hvor mye det betyr for deg. Selvtillitsproblemer osv. Leger vil hjelpe dersom det virkelig er et reelt problem for deg. Da sender legen søknad til sykehuset og så er det bare å vente. Du får henvisning i posten til konsultasjon på klinikken og så planlegges det når du får operere eller evt får du brev om når du får operere.

Er ikke så vanskelig sålenge det faktisk er viktig for deg og du klarer å forklare og vise det til legen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Vilde Pernille

Hei! Dette er utrolig sent svar, men det går faktisk å få dekket en slik operasjon av staten... Det skal selvfølgelig litt til, men dersom du er villig til å gå gjennom hele prosessen, og er villig til å gjennomføre de kravene som stilles, er det mulig. En venninne av meg fikk støtte til brystreduksjon ettersom det medførte ryggsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du får legge på deg 10 kilo. Da kommer puppene, også.

Vet du hva!? jeg har prøvd å legge på meg i flere år for å få større pupper.. det skjer ikke! Mange som er kraftige har jo heller ikke store pupper. Jeg har ei venninne som var litt over "normal" størrelse, og hun hadde ingen tegn til pupper! Hun fikk dekt operasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du får legge på deg 10 kilo. Da kommer puppene, også.

For tre år siden fikk jeg en sykdom, hvor en av symptomene var at jeg gikk ned i vekt. Jeg har gått ned lagt mer enn 10 kilo siden jeg ble syk. Puppene mine har ikke forandret seg i det hele tatt, de er fremdeles like små som de alltid har vært. Det er ikke alle som klarer å legge på seg, og for de som klarer det er det ikke nødvendigvis slik at fettet legger seg i brystene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Dette er utrolig sent svar, men det går faktisk å få dekket en slik operasjon av staten... Det skal selvfølgelig litt til, men dersom du er villig til å gå gjennom hele prosessen, og er villig til å gjennomføre de kravene som stilles, er det mulig. En venninne av meg fikk støtte til brystreduksjon ettersom det medførte ryggsmerter.

Brystreduksjon pga smerter blir jo noe helt annet. Da er det snakk om en fysisk lidelse.

Om man sliter psykisk på grunn av små pupper er det jo psyken man bør få hjelp med! Da er det psyken det er noe galt med, ikke puppene.

Anonym poster: 9a411f35426710e878ba7f4d50df28ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...