Gå til innhold

Liker du å gå i kirka?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kunne vært interessant å høre litt om hva dere synes om kirka. Hvor ofte går du i kirka? Hva liker du best med å være i kirka? Hva liker du dårligst når du er der?

Meg selv: Jeg går ganske ofte i kirka. Kanskje 1-2 ganger i måneden. Like godt når det skjer litt forskjellig der, ikke bare presten som snakker. Liker når det er ekstra fin musikk, enten orgel, andre instrumenter eller kor. Liker å synge fine salmer med litt fres over. Liker stillhet, og få gå rundt i kirkerommet (Det skjer ikke så ofte, men...) Liker ikke altfor lange prekener, når musikken er for langsom og traurig, når det hele "går på tomgang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kun i kirken når jeg MÅ,som i bryllup,dåp,konfirmasjon og begravelser.

Er ikke kristen,og føler derfor ingen trang til å møte opp oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en MÅ gåer og er der bare ved konfirmasjon, bryllup og dåp. Noen ganger har jeg gått på konserter der, men da har det ikke vært i kirkens regi, bare som et lokale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det har hendt at jeg gikk inn i Domkirka i Oslo og bare satte meg ned for å tenke og hvile litt. Liker stillheten, takmaleriene og romfølelsen.

Gudstjenester går jeg ikke på. Har vært i begravelser og bryllup, det er alt.

Brukte kirka mye der jeg bodde en tid da jeg var barn, kjente prestebarna, og vi lekte og hadde rockeopera i kirka utenom kirketid...

God akustikk og kjempebra orgel.

Og fine baktrapper å løpe i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Jeg liker ikke kirka.

Greit at det er et flott bygg (noen av dem) men det er noe med atmosfæren rundt en kirke som jeg ikke liker.

Går så sjelden jeg kan. :ler: (dvs aldri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker kirken her veldig godt. Føler megså trygg når jeg er der. Liker ikke så godt Gudstjenester, men syntes det er deilig å bare sitte det for meg selv å tenke, eller sammen med en venninne å snakke.

Ellers har jeg vært der ca. 1 gang i uken nå over lengre tid, er med i ten-sing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo mange vakre kirker.. men jerggår kun i kirken når jeg MÅ...

Dvs. i konfirmasjon og bryllup .. eller begravelser.. - når de ikke bruker kapellet.

Går av prinsipp ikke i barnedåp - så sant ikke "barnet" er så stort at det selv har valgt å døpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kristen, og er derfor ganske sjeldent i kirka... Men når jeg først er der har jeg ikke noe i mot det, det kan faktisk være ganske koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når jeg er pukka nødt..... Men når d er sagt syns jeg d kan være ganske interessant å kikke på kirker rundt omkring når jeg er på reise... sånn for arkitekturens skyld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg går veldig sjeldent i kirke, men når jeg først er der (som regel pga en eller annen begivenhet), tenker jeg alltid at "dette var fint, jeg må gå oftere"!

Jeg syns kirken jeg sogner til er vakker, jeg liker å være der, jeg liker mange av de gamle salmene, jeg liker atmosfæren og stemningen. Jeg syns også mange av de yngre prestene har mye bra for seg og en bra preken kan være en tankevekker/godt å reflektere over om man er kristen eller ikke.

Jeg har derimot L I T E til overs for konservative og svartsynte bedemenn :evil: Som skal helbrede homofile :evil: Og generelt få folk til å s k a m m e seg :evil: Fy faen! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Går i kirker når jeg er på reise.......domen i Firenze er bare fantastisk!!

Den kirken jeg vokste opp med her på Vestlandet,minner meg om kvalme misjonsmøter og strenge voksne, men stiller i begravelser. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også kun når jeg må, delvis når familie eller venner gifter seg, i barnedåp, konfirmasjon eller begravelser.

Da jeg var yngre var jeg også i kirken hver jul, på julaften. Synes egentlig det var en ganske fin tradisjon, så jeg vet ikke hvorfor jeg ikke gjør det lenger...

Syne det kan være litt fint å gå i kirken av og til, selv om jeg ikke er kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.

Jeg synes de fleste norske kirker (stemningen) er utrolig traust.

Ikke akkurat noe som appellerer til min person.

Jeg er heller ikke kristen, men jeg tror.

Jeg liker stemningen der inne - utenom gudstjenesten ...

Presten og hans budskap gir meg ingenting, men det er jo et sted for tro.

Går nesten aldri dit, men liker roen når jeg er der.

Fint sted å gå om du trenger et sted for deg selv.

Noen av de norske salmene er forresten utrolig fine og stemningsfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei du!

Jeg er kristen,så jeg liker faktisk å gå i kirka.Er der ikke så ofte,det må jeg innrømme,men er der alltid på julaften,osv.Har faktisk ikke tid til å gå i kirka så ofte.Jeg er ikke "påtvunget" kristen,dvs at mamma eller pappa presser meg.Mamma er ikke kristen,pappa er.Ingen av dem har problemer med mine synspunkter ang hva slags religion jeg tilhører.Jeg,bestefar og pappa drar i kirka på julaften,mamma velger å være hjemme.Jeg er døpt,etter pappas ønske,men noe mer enn det har han aldri påtvunget noen noe som helst.Og jeg synes det er greit,og har derfor konfirmert meg i kirka.Jeg gikk i ett kristen kor og kristen speider fra 1-7.klasse,av eget ønske og likte det veldig godt.Valgte å starte med karaten og da måtte jeg slutte på disse tingene.Men jeg vil si at jeg har aldri lest hele bibelen,men jeg har lest deler av den.For meg er det viktigste det jeg tror på,så derfor føler jeg heller ikke for å måtte møte opp i kirka flere ganger i mnd.Jeg går i kirka når jeg føler for det og når jeg må.Selv synes jeg ikke èn må be,det viktigste for meg er bare å ha min tro i bakhodet hele tiden.

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Jeg går i kirka i barnedåp, bryllup, konfirmasjon og begravelse..ingen av de tingene her skjer så ofte, så jeg er veeeldig lite i kirka med tanke på at dette er de eneste anledningene. Grunnen er rett og slett at jeg ikke føler meg hjemme der, og når jeg ikke er kristen så synes jeg heller ikke at jeg har så mye å tilføye. For å si det rett ut og så synes jeg det er GØRR KJEDELIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en plikt-gåer. Er ikke kristen så jeg føler det er hyklersk å gå dit, men jeg liker veldig godt å synge salmer - så jeg er en av de som synger HØYT og virkelig nyter det når jeg en sjelden gang er der.. :ler:

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...