Gå til innhold

Bidra ekstra

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du syns veldig mye - uten å ha noen som helst kunnskaper i bunnen for synsingen. Hvordan du kan mene at mor "tydeligvis" bruker pengene ufornuftig er merkelig - hun har vel like stor rett som deg til å bruke sine penger på det hun mener er viktig? I noen miljøer er det dessverre sånn at dyre klær er viktig - og de fleste av oss strekker oss svært langt for å tilrettelegge på en sånn måte at barna våre ikke blir utafor.

Hvis man velger å bruke mye penger på dyre merkeklær så burde man vel ikke klage på dårlig råd? Selvsagt må man bruke pengene på det man vil, men deretter bør man ikke klage til andre. Særlig tatt i betraktning at far her har så lite penger. Det går an å vise litt solidaritet.

Vi vet ikke hvorfor denne faren har så dårlig råd - kanskje det er fordi han har vært ufornuftig tidligere og nå må ta konsekvensen av det? Kanskje er det fordi han har tatt opp et for stort lån i forhold til sin inntekt og dermed bruker en uforholdmessig stor andel av inntekten på lånebetjening...

Kanskje det i denne historien rett og slett er han som burde gjøre noe med sine økonomiske forhold?

Jeg kan ikke forklare hvorfor far har så dårlig råd, da utleverer jeg han på en måte som kan gjenkjennes. Men han er uforskyldt i sine økonomiske problemer. Husk at ikke alle har mulighet til å gjøre noe med sin økonomiske situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kan du være så snill å vise fram dette regnestykket?

Feil. En får barnetrygd for 1 barn mer enn en faktisk har - dvs. for to barn får man 3 barnegrygder etc.

Dette er også helt feil. Gå inn på nav sine sider og søk på bidrag, så får du forklaring på hvordan det regnes ut. I korthet så er det satt en "pris" på hva det koster å ha barn, og denne summen deles mellom foreldrene forholdsmessig etter deres inntekt, men med fradrag bl.a. for samvær.

Du syns veldig mye - uten å ha noen som helst kunnskaper i bunnen for synsingen. Hvordan du kan mene at mor "tydeligvis" bruker pengene ufornuftig er merkelig - hun har vel like stor rett som deg til å bruke sine penger på det hun mener er viktig? I noen miljøer er det dessverre sånn at dyre klær er viktig - og de fleste av oss strekker oss svært langt for å tilrettelegge på en sånn måte at barna våre ikke blir utafor.

Vi vet ikke hvorfor denne faren har så dårlig råd - kanskje det er fordi han har vært ufornuftig tidligere og nå må ta konsekvensen av det? Kanskje er det fordi han har tatt opp et for stort lån i forhold til sin inntekt og dermed bruker en uforholdmessig stor andel av inntekten på lånebetjening...

Kanskje det i denne historien rett og slett er han som burde gjøre noe med sine økonomiske forhold?

Noe regnestykke kan jeg ikke oppdrive her og nå,men jeg kjenner flere i lignende situasjoner,der mødrene (hjemmearbeidende) får i alle fall minst 20 000 utbetalt i trygd,mens fedrene får utbetalt litt i underkant av denne summen i lønn.Det kan jo også komme av-som jeg har nevnt før,at dette er unge fedre som ikke har oppnådd så høy lønn enda.Men det er jo også "godt voksne"som er lavt-lønnede må vi huske..

Angående barnetrygden,får en ikke da utbetalt for 2 barn hvis en har 1 barn? Mente å huske at min veninne sa det..

Når det gjelder barnebidrag,så VET jeg at dette også kan fastsettes etter skjønn,dvs.foreldrene kan SEG I MELLOM også bli enig om bidraget.

Mine usle kunnskaper om disse tingene baserer seg på det jeg har blitt FORTALT av venner,og også av min sønn som betaler bidrag.Jeg har også lest diverse papirer fra NAV.

SELVSAGT har denne moren rett til å bruke pengene sine på det hun vil,hun også! Jeg mente bare at hvis en (vet ikke hva HUN gjør)KONSEKVENT velger å f.eks bruke penger på dyre klær -når det faktisk går an å få tilsvarende til en rimeligere pris,FØLER jeg at det KAN bli litt feil dersom dette går utover andre viktige ting hun skulle brukt penger på.Vet godt at ungdommer ofte forventer å få "det"merket, uansett pris,og hvor viktig det er,noen steder er det et ekstra press også.. Og jeg vet godt at man strekker seg så langt en kan.Har mange barn selv...Det var ikke meningen å kritisere denne moren i så henseende.MEN,jeg mener bestemt at ungene IKKE har vondt av å måtte fire litt på krava,og at ALLE foreldre egentlig burde lære ungene litt om økonomi..

Kanskje er det ofte mange av oss FORELDRE som egentlig har "skylden"for at ungdommene vil ha det flotteste og dyreste?

Det er godt mulig at du har rett angående farens økonomi!! Men uansett,akkurat NÅ har han visst bare de 3000 å rutte med,så til han forhåpentligvis får bedre tider så må en jo gå ut i fra dagens situasjon.Men det er vel de fleste foreldres drøm å kunne være med på å kjøpe ting ungene ønsker seg eller trenger,og det er til fortvilelse for de fleste når en ikke kan bidra så mye som ønskelig.

Men det å dele på utgiftene er jo det kjekkeste så sant det er mulig!

Endret av alicia2
Skrevet

Til oppklaring: Begge foreldre i denne saken er i full jobb. Det mottas ingen annen trygd enn barnetrygden.

Skrevet
Hvis hun har hovedansvaret for barn så er det vel slik at hun trenger mer å rutte med også?

Ja det har du selvsagt i utgangspunktet rett i,men likevel er det i dette tilfellet slik at barnefaren er etablert på nytt og har tilsammen 3 barn,og han kommer dårligere ut økonomisk enn denne dama jeg refererer til.IKKE nødvendigvis fordi han har flere barn,men med tanke på hva han har utbetalt pr.mnd i forhold til henne,Hun (exen) har definitivt mer pr.mnd.- i "ytelser". Noen vil vel nå si at det er HANS problem (at han har flere å forsørge )det ikke har noe å si...

Men,forstå meg rett, jeg mener jo IKKE at det er negativt at en enslig mor får det ok økonomisk! Jeg syns det er kjempebra at enslige mødre får økonomisk hjelp(RETT TIL TRYGD m.a),uansett.Men for mange føles det vel litt urettferdig iblant når bidrag og slikt skal fastsettes,det leser vi da om stadig vekk,men det er kanskje dersom far selv sliter økonomisk.

En annen ting er det hvis far IKKE vil betale bidrag eller yte noe som helst økonomisk hjelp,ELLER for den del -freser over pengene han må betale selv når han faktisk greier seg økonomisk uansett.Noen glemmer visst at det er ens eget BARN en skal hjelpe,og ser på det kun som en ytelse til sin ex.Men det er en annen diskusjon...

Skrevet

Han hadde jo måttet vær med å forsørge barna sine om han hadde bodd med de også! Det hadde kanskje vært mer i kroner og øre han hadde brukt på de da. Men de blir liksom mye mer synlig når man må betale et fast beløp i måneden...

Skrevet
Han hadde jo måttet vær med å forsørge barna sine om han hadde bodd med de også! Det hadde kanskje vært mer i kroner og øre han hadde brukt på de da. Men de blir liksom mye mer synlig når man må betale et fast beløp i måneden...

Akkurat som moren sliter økonomisk når hun er alene så kan også faren det. I mange tilfeller har faren lavere inntekt enn moren også. Jeg synes det er litt for lett å kaste seg over fedre og kalle dem gniene og uvillige til å bidra overfor barna sine når de har dårlig råd.

Jeg kjenner en far som betaler bidraget som han skal, han betaler i tillegg ca 1000 kroner ekstra pr måned på faste utgifter til barnet, pluss at han hjelper barnet innimellom med ekstra ting som er nødvendig, OG han gir barnet lommepenger. Likevel klager mor på at far bidrar for lite.

Skrevet
Akkurat som moren sliter økonomisk når hun er alene så kan også faren det. I mange tilfeller har faren lavere inntekt enn moren også.

Dette blir en nokså underlig påstand, all den tid vi VET at menn i snitt tjener 15 - 20 % bedre enn kvinner..... At det finnes unntak er greit nok, men det er nettopp det det er - unntak.

Jeg synes det er litt for lett å kaste seg over fedre og kalle dem gniene og uvillige til å bidra overfor barna sine når de har dårlig råd.

Tja - jeg vet ikke helt jeg. Siste tallene jeg så så skylder faktisk fedre (eller - for å være nøyaktig) samværsforeldre flere milliarder i bidrag. Jeg tviler meget sterkt på at det stort sett skyldes at de har dårlig råd. Iflg opplysniger fra NAV går det i de fleste tilfeller på VILJEN til å betale, ikke på EVNEN. Det tilsier vel ikke at det jevnt over er slik at bidragsytere akkurat følger opp sine forpliktelser.

Skrevet

Tråden er delt. Det som er delt ut finner du her.

Helen - mod.

Skrevet
Dette blir en nokså underlig påstand, all den tid vi VET at menn i snitt tjener 15 - 20 % bedre enn kvinner..... At det finnes unntak er greit nok, men det er nettopp det det er - unntak.

Tja - jeg vet ikke helt jeg. Siste tallene jeg så så skylder faktisk fedre (eller - for å være nøyaktig) samværsforeldre flere milliarder i bidrag. Jeg tviler meget sterkt på at det stort sett skyldes at de har dårlig råd. Iflg opplysniger fra NAV går det i de fleste tilfeller på VILJEN til å betale, ikke på EVNEN. Det tilsier vel ikke at det jevnt over er slik at bidragsytere akkurat følger opp sine forpliktelser.

Så fordi statistikken viser at mange fedre tjener godt men likevel ikke betaler bidrag så skal ALLE fedre bli stemplet som gniene? Mange fedre HAR dårligere råd enn moren, selv om statistikken ikke støtter dette. Og disse fedrene fortjener virkelig ikke å få slengt i fjeset at de burde bidra mer og at de er gniene og kjipe mot barna sine.

Skrevet
Så fordi statistikken viser at mange fedre tjener godt men likevel ikke betaler bidrag så skal ALLE fedre bli stemplet som gniene? Mange fedre HAR dårligere råd enn moren, selv om statistikken ikke støtter dette. Og disse fedrene fortjener virkelig ikke å få slengt i fjeset at de burde bidra mer og at de er gniene og kjipe mot barna sine.

Det å " greie alle over med en kam" er "skummelt" og lite veloverveid(sikter ikke til deg).Sannheten er vel at de fleste fedre betaler bidrag uten å synes annet enn at slik MÅ det være,og er vel ikke gniere!At mange fedre kan ha dårligere /dårlig råd i forhold til mødrene,er nok også en sannhet som burde kommet mer frem i lyset..Har snakket med flere fedre som sliter, og i alle fall som ikke har BEDRE råd enn sine exer.Tror også at de fleste menn ønsker det beste for sine barn også økonomisk sett og at de prøver å hjelpe til med det de kan. Og mange (selvsagt både kvinner og menn) vil nok bestandig slite så mye med økonomien- uten å kunne gjøre noe med det- at det alltid vil være et ømtålig tema,enten det dreier seg om å BIDRA MER eller i det store og hele.

Skrevet

JA nettopp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...