Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 (endret) 20 000kr i trygd? Det er det mest naive jeg har hørt. Enten lyver de eller så fantaserer du. Overgangsstønad: 10 831 Barnetrygd for et barn (+ekstra) 1940 SUM: 12771 kr pr.mnd. Så kommer barnebidraget i tillegg, med minstebidrag på ca 1200 kr i mnd. Og jo, du får utbetalt barnetrygd for ett barn mer enn du har, altså ikke dobbelt. Endret 6. november 2008 av Mamma1
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Noen får også bostøtte, noen får også dekt det meste av barnehageutgifter, det kan lett bli 20 000,- ihvertfall netto, og en enslig forelder betaler sjelden mye skatt, det er mange som har dårlig skatteevne pga å være enslig omsorgsforelder - og jeg snakker av egen erfaring:)
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Bostøtte kan alle med behov for det få, det har ingenting med aleneforsørgerstatus å gjøre. Man får dekt ca 60% av reelle utgifter til barnepass, under forutsettning av at man er i jobb eller under utdannelse. Dette kommer dog også samværsforelder til gode, fordi det blir med i regnestykket som fastsetter bidraget. Det samme gjelder den ekstra barnetrygden man kan få som enslig forsørger, dermed kommer den og bidragsyter til gode. Bidrag fastsettes aldri etter skjønn av det offentlige. At partene blir enige om et bidrag seg i mellom uten å blande inn det offentlige er selvsagt både mulig og helt greit, men jeg ville iallfall ikke kalle dette for "skjønnsfastsettelse".
Gjest gjestfravest Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Kan du være så snill å vise fram dette regnestykket? Feil. En får barnetrygd for 1 barn mer enn en faktisk har - dvs. for to barn får man 3 barnegrygder etc. Jepp, jeg kan vise regnestykket... Lønn: 5000 bostøtte: 3000 barnetrygd: 3880 bidrag: 6000 overgangsstønad: 5000 kontantstøtte: 3300 utbetalt pr mnd: 26180. Så joda det går ann å ha god råd som alene forsørger,,
alicia2 Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 20 000kr i trygd? Det er det mest naive jeg har hørt. Enten lyver de eller så fantaserer du. Overgangsstønad: 10 831 Barnetrygd for et barn (+ekstra) 1940 SUM: 12771 kr pr.mnd. Så kommer barnebidraget i tillegg, med minstebidrag på ca 1200 kr i mnd. Og jo, du får utbetalt barnetrygd for ett barn mer enn du har, altså ikke dobbelt. Nei jeg fantaserer IKKE,men dette er jo iberegnet barnetrygd og penger til å "overleve" ellers . OK,hvis en får barrnetrygd for 1 barn mer enn en har,så blir det i alle fall rett å si "dobbelt" DERSOM DET DREIER SEG OM BARE 1 BARN
alicia2 Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Bidrag fastsettes aldri etter skjønn av det offentlige. At partene blir enige om et bidrag seg i mellom uten å blande inn det offentlige er selvsagt både mulig og helt greit, men jeg ville iallfall ikke kalle dette for "skjønnsfastsettelse". I papirene fra NAV som de jeg tenker på nå fikk,var et alternativ at NAV fastsatte en sum "etter forholdene",og den andre muligheten var at de selv ble enig om en sum. Det kan jo også være spesielle tilfeller må du huske,som f.eks at barnefaren går på skole og ikke har inntekt..Men nå som han HAR fast jobb og inntekt,har de det fortsatt slik at de selv fastsatte en sum som står i forhold til det han tjener,og har skrevet under papirer hos NAV om dette.Men fortsatt har HUN mer å rutte med enn HAN,selv uten barnebidraget,men akkurat nå får hun jo også kontantstøtte...
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Jepp, jeg kan vise regnestykket... Lønn: 5000 bostøtte: 3000 barnetrygd: 3880 bidrag: 6000 overgangsstønad: 5000 kontantstøtte: 3300 utbetalt pr mnd: 26180. Så joda det går ann å ha god råd som alene forsørger,, men så vidt jeg kan se ut av dette regnestykket så dreier det seg om noen som har forsørgeransvar for TRE barn...... og da er ikke en månedlig inntekt på 26 000 kr all verden.....
Gjest Gjest_Maiken_* Skrevet 7. november 2008 #8 Skrevet 7. november 2008 Kan du være så snill å vise fram dette regnestykket? Feil. En får barnetrygd for 1 barn mer enn en faktisk har - dvs. for to barn får man 3 barnegrygder etc. Jepp, jeg kan vise regnestykket... Lønn: 5000 bostøtte: 3000 barnetrygd: 3880 bidrag: 6000 overgangsstønad: 5000 kontantstøtte: 3300 utbetalt pr mnd: 26180. Så joda det går ann å ha god råd som alene forsørger,, Inntekt er nå en ting... Det er jo utgiftene vedkommende har som viser om man totalt har god råd eller ikke....
Gjest Brida Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 I papirene fra NAV som de jeg tenker på nå fikk,var et alternativ at NAV fastsatte en sum "etter forholdene",og den andre muligheten var at de selv ble enig om en sum. Det kan jo også være spesielle tilfeller må du huske,som f.eks at barnefaren går på skole og ikke har inntekt..Men nå som han HAR fast jobb og inntekt,har de det fortsatt slik at de selv fastsatte en sum som står i forhold til det han tjener,og har skrevet under papirer hos NAV om dette.Men fortsatt har HUN mer å rutte med enn HAN,selv uten barnebidraget,men akkurat nå får hun jo også kontantstøtte... Hvis hun har hovedansvaret for barn så er det vel slik at hun trenger mer å rutte med også?
Mamma1 Skrevet 7. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. november 2008 Jeg vil ikke si 26000 er mye når man har tre barn..Det er heller stusselig altså.
Gjest alenemor Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Jeg har utbetalt kr. 22.000,- i mnd + at jeg får barnetrygd 970,-. Jeg er alene og har ett barn. Jeg har det ikke akkurat fett selv om jeg i manges øyne har god lønn. Husk at jeg skal betale alle utgifter med denne ene lønna. Hadde jeg levd med faren (eller en annen voksen) så hadde vi hatt nesten samme utgiftene men dobbelt så mye inntekt. Tenk litt på det. Det er stor forskjell på å være omsorgsforelder som lever alene og omsorgsforelder som lever i et parforhold.
Mamma1 Skrevet 7. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 7. november 2008 Jeg syns det blir litt drøyt å si at man har nesten samme utgiftene med en ekstra voksenperson, men det er klart man har bedre råd.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Jeg har utbetalt kr. 22.000,- i mnd + at jeg får barnetrygd 970,-. Jeg er alene og har ett barn. Jeg har det ikke akkurat fett selv om jeg i manges øyne har god lønn. Husk at jeg skal betale alle utgifter med denne ene lønna. Hadde jeg levd med faren (eller en annen voksen) så hadde vi hatt nesten samme utgiftene men dobbelt så mye inntekt. Tenk litt på det. Det er stor forskjell på å være omsorgsforelder som lever alene og omsorgsforelder som lever i et parforhold. Joda, man får bedre råd. Men det er ikke omtrent samme utgiftene med to voksne istedet for en voksen. Man må jo regne med økte utgifter til mat, telefon, fritidsaktiviteter, strøm, klær osv. Samtidig som den andre voksne som evt kommer inn i husholdningen kanskje har sin egen personlige gjeld fra før. Mange enslige forsørgere maler et glansbilde av situasjonen for to voksne sammen som ikke alltid stemmer helt med virkeligheten.
Mamma1 Skrevet 7. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 7. november 2008 Jepp. Jeg hadde faktisk bedre råd som enslig mamma, enn jeg har nå, med samboer. Nå har vi kjøpt hus da, så det går jo flere tusen der.
Gjest alenemor Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 Joda, man får bedre råd. Men det er ikke omtrent samme utgiftene med to voksne istedet for en voksen. Man må jo regne med økte utgifter til mat, telefon, fritidsaktiviteter, strøm, klær osv. Samtidig som den andre voksne som evt kommer inn i husholdningen kanskje har sin egen personlige gjeld fra før. Mange enslige forsørgere maler et glansbilde av situasjonen for to voksne sammen som ikke alltid stemmer helt med virkeligheten. Jeg var samboer inntil for 6 månder siden. (han var ikke far til barnet mitt). Jeg hadde mye bedre råd da enn jeg har nå som jeg er alene. Jeg har studielån også måtte jeg kjøpe han ut av leiligheten jeg bor i noe som betydde at jeg måtte ta opp nytt lån. Fritidsaktiviteter har man vel uansett og det man spiser og drikker koster ikke sååå mye. Og sånn jeg opplever det så hadde vi kanskje mer utgifter til mat da vi var to, men det var fordi vi var to voksne som spiste også. Nå har jeg like mye utgifter til mat for meg selv som jeg hadde før. Og det har sikkert han jeg bodde med også. Og strøm og klær kostet ikke mer for meg da vi var to. Jeg bor i samme leilighet og bruker like mye strøm nå. Og hvis jeg kjøpte mer klær - dvs brukte mer penger på klær - i samboerforhold så var det vel fordi jeg hadde råd til det! Jeg har regnet på det og funnet ut at mine utgifter har økt etter at jeg ble alene selv om utgiftene totalt har blitt mindre. Dvs. at utgiftene nå er på 2/3 deler av hva de var da vi var to. Men jeg er alene om å klare de. Det sier seg selv at man har dårligere råd da! Før var vi jo to til å dele på utgiftene som var 1/3 del mer enn hva jeg har i dag.
Gjest Gjest_Suzie_* Skrevet 8. november 2008 #16 Skrevet 8. november 2008 Mitt regnestykke. Jeg er alenemor, student og har to deltidsjobber. Lønn ca 12000 Barnetrygd 2300 Farsbidrag 1650 Stønad til barnetilsyn 750 (Nei, jeg får ikke overgangsstønad) Jeg får også ca 5000 i mnd fra Lånekassen, så det blir vel 21700 kr utbetalt pr mnd. Men når man skal bo askeptabelt, ha bil, og ellers være alene om alle utgifter, så er det ikke så mye å rutte med hver mnd. Jeg jobber også rævva av meg i perioder, i tillegg til skolen, så ingen skal komme å fortelle meg hvor flott jeg har det som alenemor.
Brunhilde Skrevet 8. november 2008 #17 Skrevet 8. november 2008 Jeg syns det blir litt drøyt å si at man har nesten samme utgiftene med en ekstra voksenperson, men det er klart man har bedre råd. Om man er en eller to voksne så er boutgiftene gjerne de sammen, man er to om tv-lisens, bredbånd, fasttelefon, nettleie på elektrisitet osv. Dette må en enslig betale alene, og da syns jeg det blir litt drøyt å hevde at man ikke har nesten samme utgiftene med en ekstra person...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #18 Skrevet 8. november 2008 Om man er en eller to voksne så er boutgiftene gjerne de sammen, man er to om tv-lisens, bredbånd, fasttelefon, nettleie på elektrisitet osv. Dette må en enslig betale alene, og da syns jeg det blir litt drøyt å hevde at man ikke har nesten samme utgiftene med en ekstra person... Jeg fikk ikke bedre økonomi da jeg fikk samboer. Jeg har riktignok ikke barn, men noen av mine erfaringer gjelder vel også for dem med barn? Vi har felles økonomi. - Vi ville ha mer plass, så vi flyttet til en større og dyrere leilighet. (Han hadde også et "helt liv" som skulle flyttes og få plass) Selv om vi deler på leia så betaler jeg nesten like mye nå som før. - Strømregninga er også høyere enn før, fordi vi nå er to voksne som bruker varmvann, elektriske artikler osv. Han bruker barbermaskin, vannkoker og eggekoker pluss to datamaskiner og andre duppeditter som jeg ikke brukte før. Vaskemaskinen og tørketrommelen går oftere enn før. For å nevne noe. - Han spiser og drikker mye mer enn meg, men vi deler likevel på matutgiftene. Jeg har dermed høyere matbudsjett nå enn som singel. - Han hadde gjeld da vi møttes. Denne gjelden betales av felleskassa. (Vi ser for oss å leve sammen resten av livet, da er det naturlig at vi deler alt mellom oss og hjelper hverandre ved behov) Totalt sett ville jeg hatt bedre råd som singel. Men følelsesmessig er livet mitt mye rikere sammen med samboeren enn det var uten. Så det er verdt det!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #19 Skrevet 9. november 2008 Jeg syns det blir litt drøyt å si at man har nesten samme utgiftene med en ekstra voksenperson, men det er klart man har bedre råd.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #20 Skrevet 9. november 2008 Jepp. Jeg hadde faktisk bedre råd som enslig mamma, enn jeg har nå, med samboer. Nå har vi kjøpt hus da, så det går jo flere tusen der. og jeg gikk fra å være samboer med relativt lave boutgifter pga nedbetalt hus, til å være enslig med svært høye boutgifter. Likevel har jeg mye bedre økonomi som enslig - fordi jeg har full kontroll over husholdningens utgifter nå, ikke fordi det er mer penger. kompromiss er sjelden bra for økonomien. Det er bare en myte at det lønner seg å være to. For noen kanskje, for mange tvert imot.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå