Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

1 time siden, Overrasket skrev:

Nandos (og i realiteten de fleste andre av disse kjedene) er et gatekjøkken i moderne designeromgivelser. "Matlagingen" består av å tine opp forhåndstilberedede måltider av kyllingkjøtt og andre kyllingingredienser og servere det med saus som du til og med kan kjøpe på butikken. Jeg skal ikke kalle det svindel for det blir å ta i, men det er heller ikke en restaurant. Man får mat av samme kvalitet og standard på kebabkjappa på hjørnet hjemme i Norge.

Noen ganger vil man ha kebab, andre ganger vil man ha noe mer fancy. Det er da ingen skam i å sette pris på et måltid på en restaurant som Nando’s :)

De bruker forøvrig ikke frossen kylling der, men den kommer ferdig varmebehandlet i marinade. Den grilles i restauranten. Chipsen, derimot, er en annen historie, men det er ikke grunnen til at man drar dit.

Anonymkode: f3310...ede

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler å undersøke hvilken restauranter som er i område. Selv bruker jeg å planlegge 1-2 turer på michelin restauranter og resten er drop in etter hva jeg har lyst på  den dagen. I soho området er det veldig mye Asiatisk mat, mens i nærheten av Knightsbridge er det en del fancy restauranter. Dersom du er som meg og liker å dra innom spektakulære steder så book i god tid, de har som regel ikke ledige bord ved drop in og noen har flere uker ventetid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 hours ago, -jk- said:

Jeg vil ha en diger sundae med is, krem, sauser og masse annen topping. Treatz har de beste jeg har smakt ihvertfall :) Skal jeg kjøpe is i butikk er det Ben & Jerrys som gjelder ;) Ren kuleis blir fort kjedelig. Noen unntak da, som Mövenpick Vanilla&Brownie eller Caramelita. 

 

3 hours ago, -jk- said:

Liker man burgere har forresten Byrons svært gode. Ennå en god kjede. Og Vapiano har nydelig carbonara, som de lager mens du ser på. Må alltid en tur innom de to. Har heller ikke noe å utsette på maten på Masala Zone, bla. meget godt Peshawari nan der.

Alt dette er det samme konseptet med noen små forandringer. Masse raskt produsert og billig mat som kan kjøres ut på samlebånd i lokaler som gjør at det ser ut som om man ikke går på gatekjøkken. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen ganger vil man ha kebab, andre ganger vil man ha noe mer fancy. Det er da ingen skam i å sette pris på et måltid på en restaurant som Nando’s :)

De bruker forøvrig ikke frossen kylling der, men den kommer ferdig varmebehandlet i marinade. Den grilles i restauranten. Chipsen, derimot, er en annen historie, men det er ikke grunnen til at man drar dit.

Anonymkode: f3310...ede

Nandos er faktisk helt konkret en skam. Det har ingenting med snobberi å gjøre, jeg kan sette pris på mat i alle klasser, fra fish 'n' chips fra matvogner til The Ledbury og alle klasser  der i mellom. Forskjellen er om maten tilberedes av noen som faktisk vet hva de gjør, kontra mat fra stereotype hurtigmatkjeder. For det er faktisk det disse kjedene er, de er bare varianter av Burger King, men med litt finere interiør.

Men ikke ta mitt ord for det, prøv selv! Anbefalingen min er altså at neste langhelg i London, prøv å gå hele turen uten å besøke en enste landsdekkende, steretyp billigkjede. Bare prøv det å bruke spisesteder uten kjente logoer under hele turen på minst en London-tur. Da får man virkelig se hva London har å by på av matopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Overrasket skrev:

Nandos er faktisk helt konkret en skam. Det har ingenting med snobberi å gjøre, jeg kan sette pris på mat i alle klasser, fra fish 'n' chips fra matvogner til The Ledbury og alle klasser  der i mellom. Forskjellen er om maten tilberedes av noen som faktisk vet hva de gjør, kontra mat fra stereotype hurtigmatkjeder. For det er faktisk det disse kjedene er, de er bare varianter av Burger King, men med litt finere interiør.

Men ikke ta mitt ord for det, prøv selv! Anbefalingen min er altså at neste langhelg i London, prøv å gå hele turen uten å besøke en enste landsdekkende, steretyp billigkjede. Bare prøv det å bruke spisesteder uten kjente logoer under hele turen på minst en London-tur. Da får man virkelig se hva London har å by på av matopplevelser.

Tro meg, jeg har nok av erfaringer både i London og med mat til å vite at det finnes mye godt som ikke har store blinkende skilt. Poenget mitt var at noen ganger har man lyst på «kebab», og da er det helt innafor. Det er ikke alt som er viktig for alle, og jeg passer såpass mye på hva jeg spiser ellers at hvis jeg har lyst på Nando’s neste gang jeg er i London, så skal jeg unne meg det med verdens beste samvittighet :) ellers tusen takk for tips!

Anonymkode: f3310...ede

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Overrasket skrev:

 

Alt dette er det samme konseptet med noen små forandringer. Masse raskt produsert og billig mat som kan kjøres ut på samlebånd i lokaler som gjør at det ser ut som om man ikke går på gatekjøkken. 

Ærlig talt, nå er du helt på villspor her. Har du spist på Vapiano eller Byrons? Vapiano lager alt fra bunnen av, mens du står og ser på (du velger selv kokk). Selv pastaen produserer de selv, og det er glassvegg inn til pastaproduksjonen så du kan se på når de holder på. De har egne kokker som er spesialister på pizza og andre som lager pastaretter. Carbonaraen er minst like god som de jeg har fått på langt dyrere restauranter. Ulempen med Vapiano er lang ventetid i rushtiden (f.eks rundt lunsjtider). 

Byrons serverer tykke og saftige burgere som er medium stekt. Akkurat det motsatte av de tynne, gjennomstekte lefsene man får på gatekjøkken og billigkjedene. Skal man servere burgere medium stekt må de lages på stedet av ferske råvarer. Jeg har spist burgere på rimelig mange gode steder, og Byrons slår f.eks alt jeg har fått i Oslo. Interiøret er forøvrig klassisk Diner.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, -jk- said:

Byrons serverer tykke og saftige burgere som er medium stekt. Akkurat det motsatte av de tynne, gjennomstekte lefsene man får på gatekjøkken og billigkjedene. Skal man servere burgere medium stekt må de lages på stedet av ferske råvarer.

Hamburgere som ikke er gjennomstekt kan være farlige uansett hvor man kjøper dem. Også hos Byron er det funnet potensielt farlige bakterier i hamburgere.

Anonymkode: 7e488...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hamburgere som ikke er gjennomstekt kan være farlige uansett hvor man kjøper dem. Også hos Byron er det funnet potensielt farlige bakterier i hamburgere.

Anonymkode: 7e488...b67

Alt som ikke er gjennomstekt kan være potensielt farlig, også f.eks sushi. Men man går glipp av mye god mat om man kun insisterer på gjennomstekt biff og burder samt kokt/stekt fisk. Så den sjansen tar jeg gjerne.

Alle de gode burgerstedene serverer medium stekte burgere,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hamburgere som ikke er gjennomstekt kan være farlige uansett hvor man kjøper dem. Også hos Byron er det funnet potensielt farlige bakterier i hamburgere.

Anonymkode: 7e488...b67

Alt som ikke er gjennomstekt kan være potensielt farlig, også f.eks sushi. Men man går glipp av mye god mat om man kun insisterer på gjennomstekt biff og burder samt kokt/stekt fisk. Så den sjansen tar jeg gjerne.

Alle de gode burgerstedene serverer medium stekte burgere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra London, er helt overveldet for en vakker by.

Vennlige og hjelpsomme folk, til og med i kassen på matbutikken ble jeg sunget for… oysterkort er helt nødvendig, aldri andre alternativer for meg, billetter til servedigheter bestilles alltid før man reiser, hvis ikke må man stå dobbelt opp i kø..

The Shard er verdt å få med deg, se når solen går ned, magisk.

Anonymkode: a343d...4a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasser jeg anbefaler for mat: Wagamama (asiatisk), Nandos, Lupita (meksikansk), Leon, The Breakfast Club, Itsu, Belgo, Bill's og Cote. 

Ja disse plassene er kjederesturanter, men utrolig god mat og god service. Vil anbefale å unngå Leicester Square og Convent Garden og finn heller resturanter utenom disse områdene. Shoreditch, Brick Lane, South Bank, Camden. Mye mer koselig og man ser mer av byen utenom alle de typiske turistplassene. 

God plass for utsikt: Sky Garden, som er gratis og har også en bar og resturant på toppen. Anbefaler å bestille billett på forhånd og gå tidlig på dagen! 

 

Shoppingtips: Dra til Kingston-Upon-Thames. Samme butikker som Oxford Street, men mye mindre folk. Koselige resturanter og pubber langs elven, Enkelt å  reise der fra Waterloo Station. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
On 7/30/2018 at 9:42 PM, -jk- said:

Ærlig talt, nå er du helt på villspor her. Har du spist på Vapiano eller Byrons? Vapiano lager alt fra bunnen av, mens du står og ser på (du velger selv kokk). Selv pastaen produserer de selv, og det er glassvegg inn til pastaproduksjonen så du kan se på når de holder på. De har egne kokker som er spesialister på pizza og andre som lager pastaretter. Carbonaraen er minst like god som de jeg har fått på langt dyrere restauranter. Ulempen med Vapiano er lang ventetid i rushtiden (f.eks rundt lunsjtider). 

Byrons serverer tykke og saftige burgere som er medium stekt. Akkurat det motsatte av de tynne, gjennomstekte lefsene man får på gatekjøkken og billigkjedene. Skal man servere burgere medium stekt må de lages på stedet av ferske råvarer. Jeg har spist burgere på rimelig mange gode steder, og Byrons slår f.eks alt jeg har fått i Oslo. Interiøret er forøvrig klassisk Diner.
 

Jeg vet faktisk masse om Vapiano. Selskapet, som ansetter 10 000 mennesker (da er det ikke en restaurantopplevelse lenger, men en industri) har bl.a. vært kritisert sterkt for at mat som over best-før-datoen og i følge ansatte luktet og så motbydelig ut ble servert. Det er morsomt at du trekker frem carbonara, for de lager faktisk ikke carbonara. De lager pasta i kremet saus, som er en helt annen rett (carbonara består av pasta, egg, ost, pancetta. Ferdig. Ikke krem. Ikke løk). 

1 hour ago, HanenIFlokken said:

Fire & Stone i Covent Garden, nydelig pizza 😍

Fire & Stone i Covent Garden har bokstavelig talt min livs verste pizza. Det finnes masse bra pizza i London, og jeg anbefaler på det sterkeste å unngå å spise i Covent Garden generelt.

1 hour ago, AwkwardAlice said:

Plasser jeg anbefaler for mat: Wagamama (asiatisk), Nandos, Lupita (meksikansk), Leon, The Breakfast Club, Itsu, Belgo, Bill's og Cote. 

Ja disse plassene er kjederesturanter, men utrolig god mat og god service.

"Utrolig" god? Da vet du rett og slett ikke hva "utrolig god" betyr. Dette er hurtigmatkjeder som spesaliserer seg på å lage standard billigmat som går fort unna, og som de kan et pund eller to mer for enn hva det egentlig er verdt. Det er er en kopi av Burger King-konseptet i annet format og innpakning, men prinsippet er det samme.

London er kanskje det stedet i Europa hvor man kan det bredeste restauranttilbudet og finne alle mulige mattradisjoner til høy kvalitet. Første bud er å unngå alle kjente logoer som strøs rundt alle hovedgatene i hver by i hele Storbritannia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Overrasket skrev:

Jeg vet faktisk masse om Vapiano. Selskapet, som ansetter 10 000 mennesker (da er det ikke en restaurantopplevelse lenger, men en industri) har bl.a. vært kritisert sterkt for at mat som over best-før-datoen og i følge ansatte luktet og så motbydelig ut ble servert. Det er morsomt at du trekker frem carbonara, for de lager faktisk ikke carbonara. De lager pasta i kremet saus, som er en helt annen rett (carbonara består av pasta, egg, ost, pancetta. Ferdig. Ikke krem. Ikke løk). 

Fire & Stone i Covent Garden har bokstavelig talt min livs verste pizza. Det finnes masse bra pizza i London, og jeg anbefaler på det sterkeste å unngå å spise i Covent Garden generelt.

"Utrolig" god? Da vet du rett og slett ikke hva "utrolig god" betyr. Dette er hurtigmatkjeder som spesaliserer seg på å lage standard billigmat som går fort unna, og som de kan et pund eller to mer for enn hva det egentlig er verdt. Det er er en kopi av Burger King-konseptet i annet format og innpakning, men prinsippet er det samme.

London er kanskje det stedet i Europa hvor man kan det bredeste restauranttilbudet og finne alle mulige mattradisjoner til høy kvalitet. Første bud er å unngå alle kjente logoer som strøs rundt alle hovedgatene i hver by i hele Storbritannia.

Hei, virker som om du har god oversikt, hvor vil du anbefale å spise i London?

Liker det meste, prøver å få en god oversikt over hele London, vil gjerne flytte dit med tiden, man trenger visstnok ikke arbeidstillatelse, så Adeccco ( vikarbyrå ) kontor på oxfordstreet ( eller i nærheten ) er ikke 100 prosent kjent ennå.

Anonymkode: a343d...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HanenIFlokken
3 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg vet faktisk masse om Vapiano. Selskapet, som ansetter 10 000 mennesker (da er det ikke en restaurantopplevelse lenger, men en industri) har bl.a. vært kritisert sterkt for at mat som over best-før-datoen og i følge ansatte luktet og så motbydelig ut ble servert. Det er morsomt at du trekker frem carbonara, for de lager faktisk ikke carbonara. De lager pasta i kremet saus, som er en helt annen rett (carbonara består av pasta, egg, ost, pancetta. Ferdig. Ikke krem. Ikke løk). 

Fire & Stone i Covent Garden har bokstavelig talt min livs verste pizza. Det finnes masse bra pizza i London, og jeg anbefaler på det sterkeste å unngå å spise i Covent Garden generelt.

"Utrolig" god? Da vet du rett og slett ikke hva "utrolig god" betyr. Dette er hurtigmatkjeder som spesaliserer seg på å lage standard billigmat som går fort unna, og som de kan et pund eller to mer for enn hva det egentlig er verdt. Det er er en kopi av Burger King-konseptet i annet format og innpakning, men prinsippet er det samme.

London er kanskje det stedet i Europa hvor man kan det bredeste restauranttilbudet og finne alle mulige mattradisjoner til høy kvalitet. Første bud er å unngå alle kjente logoer som strøs rundt alle hovedgatene i hver by i hele Storbritannia.

Fire & Stone har nydelig pizza i mine øyne og jeg har spist mye pizza rundtom, hva du mener om det er meg revnende likegyldig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HanenIFlokken skrev:

Fire & Stone har nydelig pizza i mine øyne og jeg har spist mye pizza rundtom, hva du mener om det er meg revnende likegyldig 😂

Helt enig. Det eneste stedet jeg har fått like god pizza som på Fire&Stone var på en liten familiedrevet sjappe i utkanten av Firenze. 

Anonymkode: 9557c...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg vet faktisk masse om Vapiano. Selskapet, som ansetter 10 000 mennesker (da er det ikke en restaurantopplevelse lenger, men en industri) har bl.a. vært kritisert sterkt for at mat som over best-før-datoen og i følge ansatte luktet og så motbydelig ut ble servert. Det er morsomt at du trekker frem carbonara, for de lager faktisk ikke carbonara. De lager pasta i kremet saus, som er en helt annen rett (carbonara består av pasta, egg, ost, pancetta. Ferdig. Ikke krem. Ikke løk). 

Fire & Stone i Covent Garden har bokstavelig talt min livs verste pizza. Det finnes masse bra pizza i London, og jeg anbefaler på det sterkeste å unngå å spise i Covent Garden generelt.

"Utrolig" god? Da vet du rett og slett ikke hva "utrolig god" betyr. Dette er hurtigmatkjeder som spesaliserer seg på å lage standard billigmat som går fort unna, og som de kan et pund eller to mer for enn hva det egentlig er verdt. Det er er en kopi av Burger King-konseptet i annet format og innpakning, men prinsippet er det samme.

London er kanskje det stedet i Europa hvor man kan det bredeste restauranttilbudet og finne alle mulige mattradisjoner til høy kvalitet. Første bud er å unngå alle kjente logoer som strøs rundt alle hovedgatene i hver by i hele Storbritannia.

Du imponerer meg stadig med dine kunnskaper! Leser alltid dine råd med stor interesse. Du er en som virkelig har greie på det du uttaler deg om, så takk for at du gidder å svare! 🌺😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 30.7.2018 den 13.21, -jk- skrev:

Liker man burgere har forresten Byrons svært gode. Ennå en god kjede. Og Vapiano har nydelig carbonara, som de lager mens du ser på. Må alltid en tur innom de to. Har heller ikke noe å utsette på maten på Masala Zone, bla. meget godt Peshawari nan der.

Masala Zone synes jeg er kjedelig sammenlignet med andre indiske i London. Til og med nanbrødene er dårligere, synes jeg, men smak og behag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I London prøver jeg å unngå kjederestaurantene, men hvis jeg har lyst på fastfood pleier jeg å stikke inn om Fat Burger i Camden. Synes de har helt grei fastfood, hvis jeg først er i området. Samme med Breakfast Club og The Diner. 

Var nylig 4 netter i London (er vel der sånn ca 2-3 ganger hvert år, så jeg begynner å vite hva jeg liker - og ikke), og var innom mange gode spisesteder. Anbefaler Summerhouse, nydelig mat, og flott atmosfære. Fikk bord rett ved kanalen, så det var veldig flott nå som det er sommer. Ellers tar jeg alltid turen innom Maze Grill. Også afternoon tea på The Leonard Hotel, slik jeg har gjort 4 ganger tidligere. Billig og veldig godt utvalg (nydelige scones!).

Var også innom Preto for første gang. Er jo kjedepreg, men jeg ble faktisk positivt overrasket. Mye bedre enn Nando's og lingnede. Kjøttet var faktisk mye bedre enn forventet, og jeg likte i grunn konseptet (er litt kresen, så det var fint å få mye å velge mellom). Og de hadde en suveren potetmos. Kan nok hende jeg tar en tur innom igjen. ;) 

Åh, glemte Mother Mash. Anbefales! Stedet hvor man velger retter etter hva slags potetmos man ønsker. Genialt konsept, men så elsker jeg potetmos da. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg var i London spiste vi på en restaurant som het Banana Tree.
Nydelig mat, bare tanken på smakene får meg til å drømme meg bort.
Skal tilbake dit når venninnen min og jeg drar til London i november 😊
Samme med Nobu i Old Park Lane, vært der to ganger, så dette blir tredje.
Litt morsom historie bak, skal gjøre den kort; jeg liker sushi og jeg liker filmen Notting Hill,
så det var utgangspunktet for besøket på Nobu. Kjæresten flirte av meg, men lot det gå.
Andre gangen vi forlot restauranten måtte han legge seg flat og innrømme at Nobu
er favoritten hans av alle restauranter han har vært på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tatt london eye nylig?

Jeg skal dit snart og har skjønt det er greit å forhåndsbestillle billetter.

Men hvordan er det når man møter opp, blir man likevel stående i lang kø for å komme ombord? Eller får man på en eller måte en "slot" en tidsperiode man kan komme.

Jeg har tatt london eye før, men dette er over 15 år siden og jeg husker virkelig ikke hvordan det foregikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...