Gå til innhold

Feire jul med dårlig råd


Gjest fattignissen

Anbefalte innlegg

Gjest fattignissen

Denne jula blir vi nødt til å være kreative. Pengene strømmer fortere ut enn de strømmer inn, så vi må spare på alle områder vi kan. Men jul vil vi ha, og den skal være så lik som mulig den jula vi ellers ville feiret. Med god mat og drikke, et julepyntet hus, godis på bordet og gaver til alle.

Vi er sikkert ikke alene om å måtte spare der vi kan, så jeg håper vi kan bruke denne tråden til å tipse hverandre om billige løsninger som kan gi oss ei tradisjonell jul likevel.

Mitt tips:

Vi kjøper brus fra Grans, på Rema 1000. Prisene er ca en tredel av de mer store og kjente merkene som Coca-Cola, Solo og Sprite. Og brusen smaker faktisk like godt i våre ganer i hvertfall. :)

Nå lurer jeg på hvor jeg kan få mest for pengene når jeg skal kjøpe julegavepapir, bånd og merkelapper. Nille er jo billige, men blir man "lurt" der? Altså, for å vite om gavepapir f.eks. faktisk er billig må man jo sammenligne meterpris. Det hjelper ikke at en rull koster 10 kroner om det bare er en meter papir på den. Er det noen som har peil på hvor man får mest for pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å få med deg gratis gavepapir når du kjøper ting, selv om ikke nødvendigvis den tingen du kjøper skal pakkes inn.

Pakk inn gaver med gråpapir. Billig og miljøvennlig. Fint kan det også bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med hvor og hva som er på tilbud i butikkene.

feks. pleier butikkene å ha tilbud på mel, sukker (til bakingen av julekaker:-))

Smågodt, osv

Så er det endel salg på bokhandlere, hm, leketøysbutikker osv hvor en kan få til fine gaver uten at det koster så mye. Det er lurt å begynne julegavehandelen tidlig, så en kan handle på tilbud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å kjøpe julepapir på europris, det har vært billig og greit :) Og nok til en del gaver. Ellers ville jeg ha, som andre har nevnt, fått med papir når du kjøper gaver, eller noe til deg selv.. De vet jo ikke hva du skal pakke inn. Og mens de gir deg papir, kan du si: "Det var et fint papir, kan jeg få litt ekstra??" Eller: "jeg skal pakke dette inn med noe annet, kan jeg få litt ekstra??"

Julebrus kan også kjøpes på spar (og sikkert andre butikker), Der er den også billig og god!! :)

Lag julepresanger selv! De blir ofte billige og blir satt mer pris på enn noe man kjøper, bare for å kjøpe noe!! :)

Jeg lager store deler av gavene selv, ikke for å spare penger, men fordi jeg synes det er kjekt og familie og venner setter stor pris på det.

Da lager jeg såper, brente mandler, julepynt og lignende.

I fjor ga jeg kinobilletter til de jeg var usikker på hva jeg skulle kjøpe til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk inn gaver med gråpapir. Billig og miljøvennlig. Fint kan det også bli.

Hvis du har barn kan de sikkert fargelegge/pynte gråpapiret, sikkert koselig til besteforeldrene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å kjøpe papiret på IKEA. Der får man en pakke med fire forskjellige ruller til en billig penge. Enda billigere er en rull gråpapir fra Nille. Og billigst er å ta med seg litt ekstra fra pakkedisken ;) Avispapir kan bli fint, hvis du pynter det opp med en fin sløyfe og et pent kort. Med gråpapir kan du skrive rett på papiret og slipper til-fra lapper. Pynt med en pen sløyfe og noen fine klistermerker, så har du en lekker gave som absolutt ikke ser billig ut.

Ellers så synes jeg det er fint å gi gavekort på tiden din. F.eks en masasje, vindusvask, barnevakt, en god middag osv.

Begynn å handle inn ting som kan lagres nå. Ved å spre utgiftene over tre måneder så sliter de mindre på økonomien din. Kjøp inn store mengder når du finner det på salg.

Skal dere innvitere folk til middag? Ønsk dere mat. Det skal vi gjøre. Vi blir 10-15 stykker på julaften, og jeg kommer til å be hver person om å ta med seg en rett, evt. noe å drikke.

Nå er kanskje ikke dette det beste tipset i år, men julepynt er alltid på salg i januar. Man kan fint kjøpe da og lagre til neste år. Samme med papir, kort og annet julerelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elisabeth_*

Nå lurer jeg på hvor jeg kan få mest for pengene når jeg skal kjøpe julegavepapir, bånd og merkelapper.

Trenger du å kjøpe ferdig? Om du er litt kreativ og liker å lage selv:

Julepapir, bånd og merkelapper kan du lage med litt kreativitet og fantasi.

Eks kan vanlig gråpapir bli til et koselig julepapir. Dekorer det m farger, klistremerker , glitter, utklipp fra ukeblader som kan gjøre det julete. Noen bruker avispapir t.o.m. m eks rød ulltråd rundt.

Gaveband: Rød ulltråd , hyssing, sløyfer, stoffremser kan bli ganske stilig.

Merkelapper lager du lett selv , samle på alt slags kartong, papp, bølgepapp, gamle brukte julekort og annet. Klipp og lim. I år har jeg brukt bølgepapp. Klippet ut lapper i passe størrelse, klippet ut passende motiver fra gamle julekort og ukeblader. Limt disse på papplappene. Tatt hull med hullmaskin.

Enda enklere er å ta litt rød papp , klippe ut lapper ,hull m hullmaskin, vips... julelapper.

Husk å behandle alt julepapir og bånd pent når dere åpner opp årets presanger ,og spar til neste jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elisabeth_*

Pappesker er fint å pakke inn gaver i. Snu dem på vrangsiden så evt text/trykk ikke blir synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig dårlig råd, men jeg elsker julen og syns bestandig vi har fått til en koselig jul, selv på "lavbudsjett".

Mitt råd er å ha oversikt; lag gjerne lister. Selv er jeg en "listeperson" og det har hjulpet meg mye. Begynn tidlig! (Både med planlegging og innkjøp). Da får du bedre oversikt og kan strekke innkjøpene over lengre tid.

Gaver kan kjøpes på salg. (Kjøpte nettopp en Barbie til ordinært 299,- til 129,- på tilbud). Tenk også gjennom hvem som skal ha gaver. MÅ dere gi til alle? Vi gir kun til våre foreldre/barnas besteforeldre, søsken og nevøer/nieser (+ egne barn selvsagt). Det blir ganske mange til slutt uansett.

Tipset om "gratis" gaver er genialt. Som travel småbarnsmor ville jeg blitt overlykkelig om noen hadde tilbudt meg gavekort på f.eks. tre barnevakter, hjelp med nedvask av hus osv.

Har dere venner/familie som også har dårlig råd. Litt luksus i hverdagen er kjekkt å få; f.eks. en flaske vin. Noe vi sjelden spanderer på oss selv, men som egentlig ikke behøver å koste all verden.

Lag lister og ha oversikt når det gjelder maten. Blir dere bedt bort et par dager, sparer dere middag da. Skal dere ha gjester må dere plusse på innkjøpslista tilsvarende. På selve julaften vil de fleste ha sin tradisjonsrett (ribbe, pinnekjøtt, kalkun, torsk - whatever), men ellers kan man velge "lurt" om man skal ha gjester. Familieribbe f.eks. er nå på tilbud flere steder. Dette er rimelig mat som kan mette mange. Bruk rimelige råvarer som du nevner; billig brus, "first price" og tilbudsprodukter (surkål, pålegg osv).

Når det gjelder pynt kan mye gjøres med lite. Trær selges ganske billig på Plantasjen osv. Pynt (kuler, lys, lenker) kan man kjøpe rimelig på Ikea, Europris osv.

Billige lysfat (eller vanlige fat du har hjemme) med røde kubbelys, grankvister, kongler (gjerne selvplukket) gjør utrolig mye ut av seg. Det er enkelt, elegant og blir veldig "jul" med en gang.

Et par rimelige nisser i en krok + et par julestjerner (blomster) og en duk eller to er egentlig alt som skal til. Husk at treet vil pynte godt opp i seg selv.

Skal du bake er f.eks. et par store pepperkakehjerter i kjøkkenvinduene eller et pepperkakehus med på å spre deilig juleduft og heve julefølelsen flere hakk.

Det er ikke mye som skal til. Men som sagt, for min del er oversikten det viktigste. Kan bare anbefale å sette opp lister og bruke litt tid på planlegging og å holde kontroll. Det er ikke noe pes og blir så fantastisk til slutt. (Pluss at du hele tiden har kontroll på hvor mye penger som går ut og vet hvordan du ligger an i "løypa").

Lykke til med en koselig jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kutte ned gavelisten til et minimum. Jeg gjorde det et år, og du verden for en forskjell! Mindre penger og mindre stress. Jeg kuttet ut alle familimedlemmer som jeg ikke møtte den julen. Jeg droppet gave til alle veninnene og organiserte at vi gikk ut og spiste sammen. Billiger og mye koseligere. Gaver til veninners barn er stort sett også unødvendig. Min liste inneholder nå nermeste familimedlemmer, og evt. annen familie vi tilbringer jul sammen med, pluss to-tre nære venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Madde_*

Jeg strikker en god del julegaver!

Utrolig hyggelig å gi!

Strikker skjerf, votter, luer, tøfler, julepynt osv. Til tanter og bestemødre er f.eks heklede/strikkede grytekluter en hit. Eller sy et forkle! Det gjorde jeg et år, og gjett om mamma ble glad.

Strrikke kosedyr til barna, som fylles med vatt.

Brenne cd, lage kalender med bilder av familien ol. Scrapbook.

Mye man kan lage selv som ikke koster allverden! :)

Er fattig student, så prøver å gjøre det billigst mulig i desember.

Vi er to stykker som har en liten hybel, og skal pynte opp med

-'snøkrystaller' som man klipper ut av vanlig papir.

-lage nisser av farget papir, og henge rundt

-strikke hjerter som vi henger i vinduene, og litt rundt omkring

-kjøpe billige julegardiner (hvertfall røde) å ha på kjøkkenet

Vi tenkte oss ut i skogen å ta et lite grantre, 1 desember. Men det er vel egentlig ikke lov kanskje? Hvertfall, så har de vel billige julekuler på nille eller ikea. Vi drar begge hjem til familiene etter eksamen som er noen dager før julaften. Så vi må gjøre det vi kan for å få julestemning i en hektisk eksamensperiode;)

Håper også at det kommer slike 1-2-3 poser med pepperkakedeig. Ellers så selger de pepperkakedeig i de fleste butikker. Har bare hvetemel her i huset, så greit å slippe å kjøpe alle ingredienser for 1 gangs baking.

Lussekatter kan vel lages av vanlig bolledeig (1-2-3) men tilsette den spesielle smaken og rosiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte oss ut i skogen å ta et lite grantre, 1 desember. Men det er vel egentlig ikke lov kanskje?

Nei, det er vel i grunnen ikke lov å stjele? Eller har det blitt endringer på det?

Det er noen som eier skogen også. Hvis du ikke synes det er ok at folk går og forsyner seg av dine ting, så bør du kanskje heller ikke gjøre det ovenfor andre?

Har du ikke råd til juletre, så dropp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er vel i grunnen ikke lov å stjele? Eller har det blitt endringer på det?

Det er noen som eier skogen også. Hvis du ikke synes det er ok at folk går og forsyner seg av dine ting, så bør du kanskje heller ikke gjøre det ovenfor andre?

Har du ikke råd til juletre, så dropp det.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke poenget med å kjøpe juletre man skal ha to uker i tidlig desember. For min del pyntes juletreet lille julaften.

Tenkte heller å kjøpe en grønn plante vi kan pynte litt. Noe som varer hele året, liksom. Om det må være noe kjegleformet med nåler, har IKEA en liten busk som ser ut som et lite juletre til 70-80 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Denne jula blir vi nødt til å være kreative. Pengene strømmer fortere ut enn de strømmer inn, så vi må spare på alle områder vi kan. Men jul vil vi ha, og den skal være så lik som mulig den jula vi ellers ville feiret. Med god mat og drikke, et julepyntet hus, godis på bordet og gaver til alle.

Vi er sikkert ikke alene om å måtte spare der vi kan, så jeg håper vi kan bruke denne tråden til å tipse hverandre om billige løsninger som kan gi oss ei tradisjonell jul likevel.

Mitt tips:

Vi kjøper brus fra Grans, på Rema 1000. Prisene er ca en tredel av de mer store og kjente merkene som Coca-Cola, Solo og Sprite. Og brusen smaker faktisk like godt i våre ganer i hvertfall. :)

Nå lurer jeg på hvor jeg kan få mest for pengene når jeg skal kjøpe julegavepapir, bånd og merkelapper. Nille er jo billige, men blir man "lurt" der? Altså, for å vite om gavepapir f.eks. faktisk er billig må man jo sammenligne meterpris. Det hjelper ikke at en rull koster 10 kroner om det bare er en meter papir på den. Er det noen som har peil på hvor man får mest for pengene?

Julepapiret de har på Nille er kjempe fint. Fint motiv, billig kun 30-40kr, og det er så tykt at det ikke blir ødelagt med en gang. billigpapirer er ofte veldig tynne. Skeidar og har endel billig julepapir,bånd og merkelapper .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne jula blir vi nødt til å være kreative. Pengene strømmer fortere ut enn de strømmer inn, så vi må spare på alle områder vi kan. Men jul vil vi ha, og den skal være så lik som mulig den jula vi ellers ville feiret. Med god mat og drikke, et julepyntet hus, godis på bordet og gaver til alle.

Vi er sikkert ikke alene om å måtte spare der vi kan, så jeg håper vi kan bruke denne tråden til å tipse hverandre om billige løsninger som kan gi oss ei tradisjonell jul likevel.

Mitt tips:

Vi kjøper brus fra Grans, på Rema 1000. Prisene er ca en tredel av de mer store og kjente merkene som Coca-Cola, Solo og Sprite. Og brusen smaker faktisk like godt i våre ganer i hvertfall. :)

Nå lurer jeg på hvor jeg kan få mest for pengene når jeg skal kjøpe julegavepapir, bånd og merkelapper. Nille er jo billige, men blir man "lurt" der? Altså, for å vite om gavepapir f.eks. faktisk er billig må man jo sammenligne meterpris. Det hjelper ikke at en rull koster 10 kroner om det bare er en meter papir på den. Er det noen som har peil på hvor man får mest for pengene?

Jeg har vert i den siyuasjonen flere juler. Ca 5 juler.

Begynn nå og handle mat. Nå er julemiddager billig. Kjøp og frys inn etterhvert som du ser det i butikkene.

Hver gang du er i butikken, så har du mulighet til å ta med deg gavepapir og bånd fra pakkedisken.

jeg begynte i oktober med mye av julegavnene tidlig på året er det billigst. jeg klarte å ha alt innkjøpt til beg av desember. Det krevs litt tenking,men da lønnen kom i des...så var det unnagjort.

julen kom og ingen merket at her i huset var det dårlig. Ikke minst ungene.

Kansje sent nå,men vinterutstyr er veldig billig etter påske og dårlige snøvintre på sportsbutikker. Om du har barn i den alderen som vokser ut av det du har.

Da blir det gjerne merkeklær tl e billig penge, så da blir det giiid så flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Åhléns i går. De hadde halv pris på masse gavepapir, bånd og merkelapper fra i fjor.

Oi, dit skal jeg i morgen da! :)

Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel i grunnen ikke lov å stjele? Eller har det blitt endringer på det?

Det er noen som eier skogen også. Hvis du ikke synes det er ok at folk går og forsyner seg av dine ting, så bør du kanskje heller ikke gjøre det ovenfor andre?

Har du ikke råd til juletre, så dropp det.

Jeg tror alle kommuner tillater juletrehogst i "strømgata" (hva pokker kalles det tro). Det hvor strømmastene går gjennom skogen. Der har de stor jobb med å renske unna hvert år, så du hjelper faktisk til hvis du hogger et tre der. Ring og snakk med kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...