Gå til innhold

Kan hun beholde huset alene?


Gjest Gjest_Blomst_*

Anbefalte innlegg

Dette holder neppe vann, desverre.

4 tusen igjen etter boutgifter, på tre personer. Det skal da dekke mat, medisiner, fritid osv?

Er hun imponerende dyktig på kjøkkenet, arver endel, de holder seg friske, og barna er "billige i drift" når det gjeder fritidsutgifter kan det gå, men alikevel...

Jeg er vant til å leve trangt, har 9000 i måneden før skatt, og har hatt 50 % skattetrekk i lange perioder. Nei, jeg hadde neppe forsøkt.

Nå har du glemt forsikringer, kommunale avgifter, strøm, telefon og internett, barnehage, bil og bensin, SFO osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huslån vil hun nok ikke få i det hele tatt slik hennes situasjon er i dag.

Hun har jo noe egenkapital når de selger huset, kanskje ganske mye, og med fast jobb = fast inntekt, + hvis de deler barna 60-40 så får hun bidrag i tillegg ... da er det vel mulig å få et lite boliglån?

Til TS: kan dere ikke kontakte en økonomisk rådgiver - tror kommunen skal ha en slik tjeneste (gratis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo noe egenkapital når de selger huset, kanskje ganske mye, og med fast jobb = fast inntekt, + hvis de deler barna 60-40 så får hun bidrag i tillegg ... da er det vel mulig å få et lite boliglån?

Til TS: kan dere ikke kontakte en økonomisk rådgiver - tror kommunen skal ha en slik tjeneste (gratis).

Så du tror mannen ønsker å betale bidrag for 3 barn bare pga 10% mindre samvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo noe egenkapital når de selger huset, kanskje ganske mye, og med fast jobb = fast inntekt, + hvis de deler barna 60-40 så får hun bidrag i tillegg ... da er det vel mulig å få et lite boliglån?

Til TS: kan dere ikke kontakte en økonomisk rådgiver - tror kommunen skal ha en slik tjeneste (gratis).

Så lenge hun ikke har økonomi til å betjene et lån har det ikke noe å si hva hun har av egenkapital. Da må hun belage seg på å finne en bolig som ikke koster mer enn hun har i EK slik at hun slipper lån (hun må for all del styre unna boliger med lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huslån vil hun nok ikke få i det hele tatt slik hennes situasjon er i dag.

Men stiller det seg ikke litt annerledes at hun faktisk allerede HAR et huslån? Riktignok sammen med samboeren men..hun er jo på en måte inne på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stiller det seg ikke litt annerledes at hun faktisk allerede HAR et huslån? Riktignok sammen med samboeren men..hun er jo på en måte inne på markedet.

NEI. Fordi samboeren din må kjøpes ut! Skjøte må omgjøres og en inntekt forsvinner. Selv om den ene flytter ut er det ikke dermed sagt at den får beholde hus og lån alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men stiller det seg ikke litt annerledes at hun faktisk allerede HAR et huslån? Riktignok sammen med samboeren men..hun er jo på en måte inne på markedet.

det lånet må jo innløses når boligen selges.

antar at de eier en ideell halvpart hver. altså skal hun ha halve og han ha halve summen, de eier i sameie? da har den andre part krav på å kjøpe ut den som ønsker salg. altså kan han også kreve å få kjøpe boligen. det er ingen automatikk i at kona får kjøpe den.. lånet må overføres eller innfris ovenfor banken. hun må altså (ovenfor banken) klare å bære hele lånesummen alene for at de i det hele tatt skal være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stiller det seg ikke litt annerledes at hun faktisk allerede HAR et huslån? Riktignok sammen med samboeren men..hun er jo på en måte inne på markedet.

Nei. Nå har hun jo en medlånetager. Det er stor forskjell på å være to om et lån og det å være alene om det. Spesielt når en i tillegg har barn og relativt lav inntekt. Skal en ha boliglån må en ha betalingsevne. Med lav inntekt vil denne betalingsevnen være svært lav. Det er bare å sette opp regnestykke over hva inntektene er, hva lånet vil koste, ta satsene for livsopphold fra SIFO, legge til utgifter til strøm, forsikringer ol. og ta med at hun også må kunne tåle en renteoppgang. Ut over dette bør det også være mulighet for å sette av litt til sparing. Det sier seg selv at dette regnestykket ikke går opp.

Jeg har sagt det i tidligere tråder og sier det igjen: Ikke alle har mulighet til å eie egen bolig. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg tenker på å gå fra samboeren. De har 2 barn sammen og en ganske nyinnkjøpt enebolig med lån på ca. 2 mill, og ca 11.000 kr å betale i renter/avdrag på denne pr. mnd. Hun jobber som hjelpepleier dag/kveld/helg i 75% stilling pluss ekstravakter, og har utbetalt ca 15.500 kr/mnd.

Hvilke støtteordninger kan min venninne få om hun blir alenemor? Hun ønsker å beholde huset, men kan dette la seg gjøre på hjelpepleierlønn? Hun regner med at de vil ha de to små barna boende 50% hos hver av dem, da faller vel barnebidrag bort? Noen som har erfaringer eller kjenner til noen som har vært i denne situasjonen og beholdt huset etter samlivsbrudd?

Hvordan går hun fram, skal hun gå i banken på vanlig måte og høre hvor mye lån hun kan få? Personlig synes jeg det høres litt vel heftig ut med lån på 2 millioner som alenemor?

:smilyblomst:

Hvordan kan hun være alenemor OG dele 50 % med mannen?? er det den økonomiske stønaden som er fokus her, ikke barna (eller mannen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan hun være alenemor OG dele 50 % med mannen?? er det den økonomiske stønaden som er fokus her, ikke barna (eller mannen)?

Dette blir kverulering, hun blir jo alenemor all den tiden hun er alene med barna, akkurat som faren blir alenefar den tiden han har barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror mannen ønsker å betale bidrag for 3 barn bare pga 10% mindre samvær?

??

De har vel 2 barn, hvis mor har et barn 60 % og far har det andre barnet 60%, har de jo begge muligheter for overgangsstønad, dobbel barnetrygd og skatteklasse 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kverulering, hun blir jo alenemor all den tiden hun er alene med barna, akkurat som faren blir alenefar den tiden han har barna.

Det var ikke ment som kverulering. Med alenemor mener jeg mor med eneomsorg og/eller hovedomsorgen for barn. Det var ment som et innspill i en ganske ensidet debatt, hvor hovedfokus ser ut til (min vurdering) å være mors økonomiske situasjon. Jeg forstår at det i enkelte situasjoner kan være at manglende stønad/økonomien som er faktoren som utløser om mor blir eller går fra forholdet. Likevel synes jeg (beklager at dette ikke ble utdypet bra nok) at hun ikke automatisk skal anta at far vil dele omsorgen med henne, at han også vil ha behov/ønsker i denne saken: å 'anta' kan være risikofylt for henne, da hun kan oppleve å bli overrasket den dagen far ønsker hovedomsorgen OG huset..Mente med innlegget å belyse det faktum at hun kan møte motstand fra far som kan ha de samme ønsker som henne. Håper det var oppklarende, ikke kverulerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel synes jeg (beklager at dette ikke ble utdypet bra nok) at hun ikke automatisk skal anta at far vil dele omsorgen med henne, at han også vil ha behov/ønsker i denne saken: å 'anta' kan være risikofylt for henne, da hun kan oppleve å bli overrasket den dagen far ønsker hovedomsorgen OG huset..Mente med innlegget å belyse det faktum at hun kan møte motstand fra far som kan ha de samme ønsker som henne. Håper det var oppklarende, ikke kverulerende.

Dette er faktisk veldig viktig å være forberedt på. Og dette kan bli en reell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo en får overgangstønad om en jobber, men det blir redusert med 60 øre pr krone en tjener over en viss sum. Jeg har litt over 300' i lønn men fortsatt en 1600 i mnd (før skatt) i overgangstønad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror mannen ønsker å betale bidrag for 3 barn bare pga 10% mindre samvær?

Hva han ønsker er ikke utslagsgivende, men hvordan reglene er. Han kan måtte betale bidrag med 50-50 løsning også, hvis inntektsforskjellen er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En venninne av meg tenker på å gå fra samboeren. De har 2 barn sammen og en ganske nyinnkjøpt enebolig med lån på ca. 2 mill, og ca 11.000 kr å betale i renter/avdrag på denne pr. mnd. Hun jobber som hjelpepleier dag/kveld/helg i 75% stilling pluss ekstravakter, og har utbetalt ca 15.500 kr/mnd.

Hvilke støtteordninger kan min venninne få om hun blir alenemor? Hun ønsker å beholde huset, men kan dette la seg gjøre på hjelpepleierlønn? Hun regner med at de vil ha de to små barna boende 50% hos hver av dem, da faller vel barnebidrag bort? Noen som har erfaringer eller kjenner til noen som har vært i denne situasjonen og beholdt huset etter samlivsbrudd?

Hvordan går hun fram, skal hun gå i banken på vanlig måte og høre hvor mye lån hun kan få? Personlig synes jeg det høres litt vel heftig ut med lån på 2 millioner som alenemor?

:smilyblomst:

Hun går jo ikke i banken om hun vet at hun ikke klarer det.

med lønn på ca 15000 så sier det seg selv at hun ike klarer det.

Lånet er en ting,men det følger så mye annet med.

Det er kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikringer på hus, vedlikehold av hus, til uforutsatte utgifter, mat til tre, klær til tre, transport,helse..osv,osv

Mulig det er støtteordninger,men hva vet jeg ikke. uansett så er det vel ike ubegrenset med støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

De har vel 2 barn, hvis mor har et barn 60 % og far har det andre barnet 60%, har de jo begge muligheter for overgangsstønad, dobbel barnetrygd og skatteklasse 2

Men det var jo snakk om barnebidrag, derfor jeg svarte som jeg gjorde.

Det du skriver her er jo et godt alternativ om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var jo snakk om barnebidrag, derfor jeg svarte som jeg gjorde.

Det du skriver her er jo et godt alternativ om det lar seg gjøre.

Synes det som beskrives der er på grensen til snylting...å bevisst utnytte systemet er i mitt hode kalkulerende..og det irriterer meg dersom mine skattepenger skal gå til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...