Gå til innhold

Kan hun beholde huset alene?


Gjest Gjest_Blomst_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Blomst_*

En venninne av meg tenker på å gå fra samboeren. De har 2 barn sammen og en ganske nyinnkjøpt enebolig med lån på ca. 2 mill, og ca 11.000 kr å betale i renter/avdrag på denne pr. mnd. Hun jobber som hjelpepleier dag/kveld/helg i 75% stilling pluss ekstravakter, og har utbetalt ca 15.500 kr/mnd.

Hvilke støtteordninger kan min venninne få om hun blir alenemor? Hun ønsker å beholde huset, men kan dette la seg gjøre på hjelpepleierlønn? Hun regner med at de vil ha de to små barna boende 50% hos hver av dem, da faller vel barnebidrag bort? Noen som har erfaringer eller kjenner til noen som har vært i denne situasjonen og beholdt huset etter samlivsbrudd?

Hvordan går hun fram, skal hun gå i banken på vanlig måte og høre hvor mye lån hun kan få? Personlig synes jeg det høres litt vel heftig ut med lån på 2 millioner som alenemor?

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, skjønner at hun vil beholde huset, men det der hørtes helt urealistisk ut. Man kan ikke bruke 11000 av 15000 bare på å bo!

Hvis hun skal ha barna på heltid, og far ha samvær, så får hun bidrag og mulig overgangsstønad (avkortet) i inntil tre år. Men som du sier faller dette bort hvis de deler 50/50.

Uansett synes jeg det høres tvilsomt ut. Tenk på alle de regningene som følger med et hus som skal holdes i orden, varmes opp, forsikres... og på alle de utgiftene man har med barn i voksealderen. Hadde jeg hatt inntekt på 15000, ville min frivillige smertegrense på bolig gått på rundt 6-7000. Noe mer enn det i faste utgifter til bolig = leve på så lite penger at et fint hus ikke er verdt det.

Et annet spørsmål er jo om banken sier ja. Med så lav inntekt og så høy gjeld skal det vel godt gjøres.