Gå til innhold

Kan hun beholde huset alene?


Gjest Gjest_Blomst_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Blomst_*

En venninne av meg tenker på å gå fra samboeren. De har 2 barn sammen og en ganske nyinnkjøpt enebolig med lån på ca. 2 mill, og ca 11.000 kr å betale i renter/avdrag på denne pr. mnd. Hun jobber som hjelpepleier dag/kveld/helg i 75% stilling pluss ekstravakter, og har utbetalt ca 15.500 kr/mnd.

Hvilke støtteordninger kan min venninne få om hun blir alenemor? Hun ønsker å beholde huset, men kan dette la seg gjøre på hjelpepleierlønn? Hun regner med at de vil ha de to små barna boende 50% hos hver av dem, da faller vel barnebidrag bort? Noen som har erfaringer eller kjenner til noen som har vært i denne situasjonen og beholdt huset etter samlivsbrudd?

Hvordan går hun fram, skal hun gå i banken på vanlig måte og høre hvor mye lån hun kan få? Personlig synes jeg det høres litt vel heftig ut med lån på 2 millioner som alenemor?

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, skjønner at hun vil beholde huset, men det der hørtes helt urealistisk ut. Man kan ikke bruke 11000 av 15000 bare på å bo!

Hvis hun skal ha barna på heltid, og far ha samvær, så får hun bidrag og mulig overgangsstønad (avkortet) i inntil tre år. Men som du sier faller dette bort hvis de deler 50/50.

Uansett synes jeg det høres tvilsomt ut. Tenk på alle de regningene som følger med et hus som skal holdes i orden, varmes opp, forsikres... og på alle de utgiftene man har med barn i voksealderen. Hadde jeg hatt inntekt på 15000, ville min frivillige smertegrense på bolig gått på rundt 6-7000. Noe mer enn det i faste utgifter til bolig = leve på så lite penger at et fint hus ikke er verdt det.

Et annet spørsmål er jo om banken sier ja. Med så lav inntekt og så høy gjeld skal det vel godt gjøres.

Mitt råd hadde vært å få seg en lettstelt, liten leilighet med plass til tre stykker, og bruke pengene på å kose seg i steden for å pøse dem ut i et lån hver bidige måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Anita

Dette høres tilnærmet umulig ut.

Jeg vet det er tilfeller der man har 50/50 omsorg, der den ene tjener mye mindre likevel får noe i bidrag.

Bostøtte kanskje????

Barnetrygden vil bli delt i to....og tror de vil få for tre barn når de har to, tror jeg......er ikke helt sikker.....

Hun må nok sjekke med NAV for å vite eksakt....og selvsagt med banken.

Men uansett høres det umulig ut..... :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir neppe å få noe hjelp av sosialen, de vil neppe godta at hun får hjelp fra dem med å sitte på en så dyr bolig. Eneste sjangsen hun har til å beholde huset er hvist hun har noen som kan flytte inn sammen med henne, å som kan bidra økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette holder neppe vann, desverre.

4 tusen igjen etter boutgifter, på tre personer. Det skal da dekke mat, medisiner, fritid osv?

Er hun imponerende dyktig på kjøkkenet, arver endel, de holder seg friske, og barna er "billige i drift" når det gjeder fritidsutgifter kan det gå, men alikevel...

Jeg er vant til å leve trangt, har 9000 i måneden før skatt, og har hatt 50 % skattetrekk i lange perioder. Nei, jeg hadde neppe forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri i verden om det kan være verdt det. 4000 til strøm, mat, klær, alle utgifter til tre personer er fryktelig lite. Har levd med et sånt beløp når jeg bare har hatt meg selv å tenke på, det var utrolig slitsomt.

Kan ikke skjønne at hun får lov av banken heller, har hun ca 200.000 i året? Det blir jo i såfall ti ganger inntekten i lån, mens det anbefales ca. 3 ganger som maks (bankene får jo tyn nå for å ha delt ut til 4-5 ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo ikke... Hun skal jo sikkert også kjøpe ut sin mann/samboer. OK, så er lånet på 2 mill, dersom huset er verdt 2,5 så skal jo han ha 250 000,- av henne for sin utkjøpsdel av huset. Nå forutsetter jeg at de eier huset med en halvpart på hver og at huset faktisk er verdt mer enn lånet.

Dersom de skal ha barna 50% hver kommer de riktignok i den letteste skatteklassen, lurer på om dette kan utgjøre omtrent 8000 for henne pr år, og hun får en ekstra barnetrygd, i underkant av 1000 kroner. Hun vil også kunne få noe ektra til dekking av barnehage/sfo men det er småpenger å snakke om. Med 15 000 utbetalt anser jeg dette som TOTALT urealistisk og jeg tviler på at banken går med på dette.

Selv har jeg to skolebarn annenhver uke og vi bruker nesten kr 5000 pr mnd i mat, og da lager jeg mye mat selv fra bunnen av og de er ikke så store at de på noen måte spiser meg ut av huset.

Barna skal jo også ha sykler, ski, klær og annet utstyr så jeg kan ikke skjønne hva din venninne tenker på som tror hun skal få dette til å gå ihop. Hun kan jo bare ta frem alle fakturaene fra det siste året på kommunale avgifter, bilhold, forsikring på hus, tv, strøm etc så ser hun jo fort at dette ikke henger på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de et barn hver 60/40 derimot har begge rett på dobbel barnetrydg, skattefradraget, barnetilsyn og overgangstønad om barnet er under 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. For det første ville hun ikke fått lånet i det hele tatt. Og å klare seg på 4500 etter huslånet er betalt er umulig (Slik jeg ser det)

I tillegg så må man regne med at det går minst 500kr i mnd i strøm, telefonregninger har hun vel? Så kommer renovasjon og alt det der, forsikringer, klær, fritid, tv osv.

I tillegg regner man med at en voksen og to barn skal ha ca 4000 kr til mat i løpet av en mnd...

Hun vil heller ikke få noen støtte til å beholde huset, og vil nok få beskjed om å selge huset og finne seg noe billigere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg tenker på å gå fra samboeren. De har 2 barn sammen og en ganske nyinnkjøpt enebolig med lån på ca. 2 mill, og ca 11.000 kr å betale i renter/avdrag på denne pr. mnd. Hun jobber som hjelpepleier dag/kveld/helg i 75% stilling pluss ekstravakter, og har utbetalt ca 15.500 kr/mnd.

Hvilke støtteordninger kan min venninne få om hun blir alenemor? Hun ønsker å beholde huset, men kan dette la seg gjøre på hjelpepleierlønn? Hun regner med at de vil ha de to små barna boende 50% hos hver av dem, da faller vel barnebidrag bort? Noen som har erfaringer eller kjenner til noen som har vært i denne situasjonen og beholdt huset etter samlivsbrudd?

Hvordan går hun fram, skal hun gå i banken på vanlig måte og høre hvor mye lån hun kan få? Personlig synes jeg det høres litt vel heftig ut med lån på 2 millioner som alenemor?

:smilyblomst:

Din venninne vil ikke få lån i banken. Hvis en ser på Sifo sitt standardbudsjett (som bankene tar utgangspunkt i) vil det koste en familie med en voksen og to barn 11-12.000,- i mnd i husholdningsutgifter. Har familien bil vil det komme et par tusen i tillegg. Er barna i barnehage eller SFO vil dette også utgjøre en beydelig utgiftspost. Strøm, forsikringer og kommunale avgifter må også regnes med. Skulle din venninne hatt et lån på 2 millioner ville det kommet på ca 11.691,- i mnd og det er med avdragsfrihet (forutsetning 30 års nedbetalingstid og en rente på 7 %). Når banken på toppen av det hele gjerne legger inn at en skal tåle en viss renteoppgang, sier det seg selv at dette regnestykker ikke går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enebolig med lån på ca. 2 mill, og ca 11.000 kr å betale i renter/avdrag på denne pr. mnd.

Hva, 2 mill i lån og månedlige boliglånutgifter på tilsammen 11.000? Det var lite? Eller kan man låne 2 mill og betale ned med 11.000 i mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva, 2 mill i lån og månedlige boliglånutgifter på tilsammen 11.000? Det var lite? Eller kan man låne 2 mill og betale ned med 11.000 i mnd?

Det er mulig hvis du tar lånet over 30 år og med avdragsfrihet. Du må gjøre regning meg å betale avdrag etter hvert og da blir månedsbeløpet et helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Blomst_*

Takk for konstruktive svar alle sammen. :) Hvor mye tror dere min venninne kan få i huslån og evnt. stønader i situasjonen hun kommer i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror din venninne bør gå i banken jeg for å søke råd fremfor her. Generelt sier de vel 2,5 ganger inntekten er maks for at man skal kunne leve vedsiden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for konstruktive svar alle sammen. :) Hvor mye tror dere min venninne kan få i huslån og evnt. stønader i situasjonen hun kommer i?

Jeg var i samme situasjon som din venninne for noen år siden. Hadde ca samme inntekt og hadde 3 barn. Jeg fikk en ekstra barnetrygd i støtte (altså for 4 barn istedet for 3 barn). Det var eneste eksta støtte jeg fikk.

Fikk maks ca 300 000 i boliglån i banken. Heldigvis hadde jeg arvet så jeg hadde over en mill på konto. En av grunnene til at jeg fikk så lavt lån var fordi jeg hadde barn. Hvis jeg ikke hadde hatt barn kunne jeg fått mer lån.

Jeg fikk ikke bostøtte, men det kan hende din venninne kan få det. Jeg tror hennes inntekt er for høy til å få overgangsstønad, men hun bør undersøke det hvis barna er mellom 3-8 år. Da kan hun også få billigere barnehage/sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror din venninne bør gå i banken jeg for å søke råd fremfor her. Generelt sier de vel 2,5 ganger inntekten er maks for at man skal kunne leve vedsiden av.

Hvis inntekten er lav får man oftest ikke låne så mye som 2,5 ganger inntekten. Særlig ikke hvis man har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvertfall ikke i dag.. Hadde det vært for et par år siden så hadde hun kanskje fått tre gnager inntekt, men i dag tror jeg ikke hun vil få noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive svar alle sammen. :) Hvor mye tror dere min venninne kan få i huslån og evnt. stønader i situasjonen hun kommer i?

Huslån vil hun nok ikke få i det hele tatt slik hennes situasjon er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...