Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #41 Skrevet 22. oktober 2008 Koss skal ein lære gloser dersom ein ikkje puggar dei???? Det er slutt på å pugge gloser, i den forstanden vi gjorde på 90-tallet, da vi skrev ut linjen med samme ordet. Du lærer nye ord ved at du bruker de, ikke nødvendigvis pugger de. Då eg gjekk ut av skulen på midten av -90 talet hadde vi uten tvil høgare engelskkompetanse enn mange har på same skule no, for no puggar dei mindre. (ja, det veit eg, har framleis kontakt med min gamle engelsklærar) Dette høres besynderlig ut, når man tenker på at omtrent det eneste faget elevene er bedre i enn det de var for 20 år siden er engelsk.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #42 Skrevet 22. oktober 2008 Når dere er ferdig etter en arbeidsdag er dere da motiverte til å sette dere ned med arbeidsoppgaver i 1-2 timer til da? Greit nok at noen vil si at en skole dag ikke er så veldig lang men i sammenligning med hva da? Din arbeidsdag? Det er barn vi snakker om her. En kan diskutere beste læremåte til domedag, men det er da vel opp til hver enkel om va som fungerer best, om det er pugging eller andre måter.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #43 Skrevet 22. oktober 2008 Mamma1 skrev: Det er slutt på å pugge gloser, i den forstanden vi gjorde på 90-tallet, da vi skrev ut linjen med samme ordet. Du lærer nye ord ved at du bruker de, ikke nødvendigvis pugger de. Dette er ikke sant. Det er fortsatt mange skoler som bruker puggemetoden. Med stort hell.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #44 Skrevet 22. oktober 2008 Så hvis oppgaven kort oppsummert er å skrive dikt om en grønn mann. Hvordan burde den være formulert for at den skal være motiverende og pedagogisk riktig? Kunne du tenke deg å svare på dette, mamma1? Siden du mener at det er et stort problem at lekser ikke er godt nok formulerte.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #45 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Jeg har vel svart på det i et innlegg lenger oppe, men det er greit. Jeg mener at slike oppgaver hører hjemme nå barnet faktisk vet hva et dikt er, og kan å skrive ett, Frem til den tid syns jeg at de burde få friskrivingsoppgaver. Sjangerbestemte skriveoppgaver fungerer dårlig hos 9-åringer. I hvertfall de 9-åringer jeg kjenner til. Evt.kunne man kagt det opp med litt mer faste rammer, f.eks der man skal skrive videre på et "dikt" som man allerede har jobbet med på skolen. PÅ en og samme uke fikk hun tre norsklekser der oppgavene var 1) Skriv et dikt om en grønn mann 2) Skriv et dikt om et dyr 3) Husker ikke ordlyden, men det var "skriv et dikt om (...)" Og pugging er en metode de fleste pedagoger er enige om er avleggs. Men, med metodefriheten kunnskapsløftet innførte, er det faktisk opp til hver enkelt å bestemme hvilke metoder man vil benytte. Både når det gjelder innlæring av nye ord og lekser. Jeg tror forøvrig vi har forskjellig syn på hva pugging er, ellers er jeg overrasket over at noen kan synes at det å pugge (min betydning) av ordet, i det hele tatt kan ha noe for seg. Å bruke opp igjen samme ordet mange ganger, uten å sette det inn i en kontekst er meningsløst.. Endret 22. oktober 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #46 Skrevet 22. oktober 2008 Koss skal ein lære gloser dersom ein ikkje puggar dei???? Bruk. Jeg er mer eller mindre selvlært i de fleste fag, deriblandt engelsk (50 % fravær, og skoledagen gikk med på å holde seg i live på et eller annet vis. En kraftig digresjon her, men jeg er skjeleglad for at hjemmeundervisning nå har blitt lovlig så det finnes som et alternativ for de som faktisk har nytte av det). Den eneste måten jeg har fått det inn på er ved å bruke det. Skrevet mye, lest enda mer, sett filmer uten tekst osv. Tysk ble forsøkt dyttet inn ved puggemetoden, og det endte med at jeg fikk det så i vangstupen at jeg sluttet ganske raske. Har så smått begynt å lære det også i voksen alder, på samme måte som engelsk. Merker det går mye tregere pga mindre tid, og mindre tilgang på ok tyske serier osv, men jeg forstår det meste jeg hører og leser. Skriving og snakking går det tregere med pga at jeg har ingen tyskspråklige i omgangskretsen.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #47 Skrevet 22. oktober 2008 Alle elever er individuelle, og alle trenger forskjellige måter å lære på. Men det som faktisk har blitt fastslått er at man lærer språk, bedre og raskere, ved å bruke språket, og ikke ved pugging av enkeltord, eller grammatiske konstruksjoner. Helt enig med Gjest 12.40.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #48 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har vel svart på det i et innlegg lenger oppe, men det er greit. Jeg mener at slike oppgaver hører hjemme nå barnet faktisk vet hva et dikt er, og kan å skrive ett, Frem til den tid syns jeg at de burde få friskrivingsoppgaver. Sjangerbestemte skriveoppgaver fungerer dårlig hos 9-åringer. I hvertfall de 9-åringer jeg kjenner til. Evt.kunne man kagt det opp med litt mer faste rammer, f.eks der man skal skrive videre på et "dikt" som man allerede har jobbet med på skolen. Jeg ser fortsatt ikke at du klarer å lage en pedagogisk riktig og motiverende oppgavetekst, det var jo det du etterlyste tidligere. Du må nesten regne med at i barneskolen så snakkes det mye på skolen om det som kommer i lekse. De snakker om dikt, de leser dikt, de har brainstorming om ideer til diktinnhold osv. Når det kommer til selve oppgaveteksten da er det helt naturlig at det ikke står mer enn "skriv et dikt om den grønne mannen". Hvis eleven har fulgt med i timen vil h*n da vite veldig godt hva som forventes. Om h*n synes oppgaven er kjedelig er det fort gjort å komme med påskudd som at "jeg vet ikke hva et dikt er" f.eks. Barn skriver dikt helt fra de har lært å skrive. Til og mer før (avskriving).
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #49 Skrevet 22. oktober 2008 Jada, selvfølgelig er problemet at barnet ikke følger med i timene...
Gjest Gjest_lille_meg_* Skrevet 22. oktober 2008 #50 Skrevet 22. oktober 2008 Hæ? Dumme meg trodde 8 timer var nettopp en helt vanlig arbeidsdag?? Det har det i alle fall vært i mine jobber.. Enig med deg i at 8 timer er vanlig arbeidsdag. Selvfølgelig er 8 timer arbeidsdag altfor mye for en 13-åring. Men, de arbeider ikke hele dagen. De har pauser mellom øktene, de har lang pause midt på dagen, og arbeider ikke bare med teoretiske fag hele dagen heller. Med tanke på læreplanen, og det den faktisk krever at elevene skal lære i løpet av skoletiden, hvor mange år måtte barna ha gått på skolen hvis de skulle hatt 5-timers dager?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #51 Skrevet 22. oktober 2008 Jada, selvfølgelig er problemet at barnet ikke følger med i timene... Jeg skrev h*n, altså generelt ment. Problemet er kanskje mer at du vrir deg unna spørsmålet om hvordan DU ville ordlagt deg i en pedagogisk riktig oppgave. Du sier du er lærer. La meg gjette: Ikke på en barneskole?
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #52 Skrevet 22. oktober 2008 Nei, ikke på en barneskole, men pedagogiske oppgaver må man da lage, uansett hvilken skole man jobber på. Jeg har ikke vridd meg unna spørsmålet ditt. Jeg har skrevet det opp til flere ganger, at jeg syns skriving og lesing er veldig viktig, kanskje det viktigste de lærer noen gang. Men å gi sjangerbestemte oppgaver blir veldig vanskelig for mange elever på småtrinnet, og kan ofte bli så problematisk at de utvikler aversjoner mot leksegjøring. Hadde oppgaven vært "Skriv en fortelling om en grønn mann" så hadde det vært mye bedre, i og med at fortelling ikke er en sjanger, og eleven får brukt sin fantasi uten å måtte tenke på hva som ligger i forskjellige sjangre.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #53 Skrevet 22. oktober 2008 Nei, ikke på en barneskole, men pedagogiske oppgaver må man da lage, uansett hvilken skole man jobber på. Jeg har ikke vridd meg unna spørsmålet ditt. Jeg har skrevet det opp til flere ganger, at jeg syns skriving og lesing er veldig viktig, kanskje det viktigste de lærer noen gang. Men å gi sjangerbestemte oppgaver blir veldig vanskelig for mange elever på småtrinnet, og kan ofte bli så problematisk at de utvikler aversjoner mot leksegjøring. Hadde oppgaven vært "Skriv en fortelling om en grønn mann" så hadde det vært mye bedre, i og med at fortelling ikke er en sjanger, og eleven får brukt sin fantasi uten å måtte tenke på hva som ligger i forskjellige sjangre. Hjelpes... Hva med å sette deg inn i læreplanen da? Utdrag fra Kunnskapsløftet: Kompetansemål etter 4. årstrinn Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne • lese skjønnlitteratur og fagtekster for barn med flyt, sammenheng og forståelse • trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenheng mellom deler og helhet i tekster • bruke lesestrategier og tekstkunnskap målrettet for å lære • gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder • vurdere og sammenligne egne og andres tekster • skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift • skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst • ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning • beherske et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke kunnskap, erfaring, opplevelser, følelser og egne meninger • foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy • finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett Dette er ting elever skal beherske innen de går ut av fjerde klasse. Altså spres det utover 3. + 4. klasse. Det stilles krav til barna. Blant annet skal de lære om dikt, pluss en lang rekke andre krevende ting som du antakelig ikke har tro på at en niåring skal kunne klare. Kanskje du må justere litt ditt eget syn på en niårings kompetansemuligheter? Barn på den alderen forventes mer enn å skrive frie fortellinger. Her kan du laste ned læreplanen i norsk.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #54 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, men ikke i lekse. Herregud, kan du ikke lese hva jeg skriver da???? Man kan da ikke gi en elev i lekse å skrive et dikt, uten at de har brukt en del tid på det på skolen...
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #55 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Kjenner jeg blir litt irritert. Justere mitt eget syn på en niåringskompetansemuligheter?? Jeg har hatt to niåringer, og med begge har det vært gråting over å måtte skrive dikt. Jeg mener at dette er ting en kan jobbe med i skolen, og ikke gi i lekse. Ja, for noen passer det sikkert godt å skrive dikt, men ikke for alle. Det er heller ikke bare meg, jeg hører andre foreldre i samme klasse klage over hvilke lekser som blir gitt til disse elevene. Og ja, jeg har relativt god oversikt over læreplanen, spesielt i norsk. Endret 22. oktober 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #56 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, men ikke i lekse. Herregud, kan du ikke lese hva jeg skriver da???? Man kan da ikke gi en elev i lekse å skrive et dikt, uten at de har brukt en del tid på det på skolen... Hvis det er sånn at barnet får i lekse å skrive dikt uten å ha lært på skolen hva et dikt er, da er det naturlig å ta dette opp med den aktuelle læreren. Har du gjort det? Har du spurt læreren hvorfor barnet ditt får i oppgave å skrive dikt når barnet ditt ikke vet hva et dikt er? Som ansvarlig pedagog burde du gjøre det. Men her diskuterer vi vel på et mer generelt grunnlag, gjør vi ikke? I allefall gjør jeg det. Og da synes jeg det er helt naturlig at barn får i lekse å skrive dikt i den perioden de jobber med dikt på skolen. For å skrive dikt og fortellinger trenger mange barn å sitte i fred og ro hjemme for å konsentrere seg. På skolen blir barn ofte distrahert av de andre i klassen.
she83 Skrevet 22. oktober 2008 #57 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, men ikke i lekse. Herregud, kan du ikke lese hva jeg skriver da???? Man kan da ikke gi en elev i lekse å skrive et dikt, uten at de har brukt en del tid på det på skolen... Lekser bør være repetisjon. Jeg ville nok aldri gitt mine elever nytt stoff i lekse. Men repetisjon i form av lekser er viktig, for man rekker ikke å gå gjennom stoffet så mye man gjerne vil i løpet av skoledagen. Så, enig med deg i den ja.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #58 Skrevet 22. oktober 2008 Kjenner jeg blir litt irritert. Justere mitt eget syn på en niåringskompetansemuligheter?? Jeg har hatt to niåringer, og med begge har det vært gråting over å måtte skrive dikt. Jeg mener at dette er ting en kan jobbe med i skolen, og ikke gi i lekse. Ja, for noen passer det sikkert godt å skrive dikt, men ikke for alle. Det er heller ikke bare meg, jeg hører andre foreldre i samme klasse klage over hvilke lekser som blir gitt til disse elevene. Og ja, jeg har relativt god oversikt over læreplanen, spesielt i norsk. Det utsagnet kom som en reaksjon på at du skrev at dikt ble for vanskelig for niåringer som ikke behersker sjangeren. Hjemme har et barn større mulighet for hjelp og oppfølging (på skolen skal en lærer hjelpe 20-30 barn, det sier seg selv at barnet ikke får veldig mye personlig oppfølging da). Har du tenkt over at din holdning til leksene kan påvirke barna? Jeg har selv en tiåring her som har matte som favorittfag, norsk er minst populært. Men han har da aldri grått over å måtte gjøre norskleksene sine, selv om han ikke har gledet seg stort til dem. Kanskje det har sammenheng med de voksnes holdning til leksene i hjemmet?
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #59 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Nei, det har ingen sammenheng med holdningene her hjemme. Jeg gir da ikke uttrykk for mitt syn til mine barn. Og at de har grått over leksene er et resultat av kravene som stilles til dem. Skriv et dikt. Joda, en niåring har lest masse dikt, men de fleste syns det er uutholdelig vanskelig å produsere noe sånt selv. Før de evt får en slik lekse må læreren gi eksempler på at et dikt ikke trenger å ha rim og ha faste verselinjer, noe mange, både barn og voksne fortsatt tror. Endret 22. oktober 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #60 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg mener at dette er ting en kan jobbe med i skolen, og ikke gi i lekse. Ja, for noen passer det sikkert godt å skrive dikt, men ikke for alle. Akkurat sånn er det vel med alle lekser? Noen passer for Per, andre passer for Lise. Alle kan ikke få lekser som "passer for meg". Da må i såfall myndighetene gripe inn og sette inn to-tre lærere pr klasse. En lærer alene har ikke mulighet til å alltid spesialtilpasse leksene til hver enkelt elev. Man må ta hensyn til de med spesielle utfordringer, men elevene i midtsjiktet må regne med å få samme lekse. Kanskje de som ikke liker å skrive dikt har et ekstra behov for å ha dette i lekse? Barn som liker å skrive dikt gjør det ofte på fritida likevel, de får den treningen de trenger. Barn som ikke liker det trenger ekstra øving, gjerne med motivering fra foreldrenes side.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå