Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #21 Skrevet 21. oktober 2008 Barnet mitt på 9 år har veiledene 20 t i uken på skolen. delt på 5 skole dager blir det bare 4 timer om dagen. Det er en utrolig kort skoledag. Synes lekser da er bare sunt. Men med måte. Det er jo en del av lærerplanen, men at vi som foreldre er del av det også. Da vil jeg gjerne vite hvor du finner dette i læreplanen??
Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #22 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Dere som har skrevet at man får helt urelevante hjemmelekser - kan dere gi noen eksempler? Jeg ble litt nysgjerrig, hva er det som er så irrelevant som barn må jobbe med? Ja, det kan nevnes i fleng: Type oppgaver som: Skriv et dikt om en grønn mann. Ikke noe feil ved å skrive, det må de jo trene på. Men sjangerbevisstheten til en 9-åring er relativt fraværende. Derfor burde man ikke gi de lekser i en spesiell sjanger i lekse. Tren på det på skolen, så de i hvertfall vet hva et dikt er. Så har vi leselekser, der leseboken er så gammel at barna ikke skjønner språket. Nå skal det sies at det også var skrevet på dialekt (trøndersk) og det ble enda verre. Skriv av dette diktet- hva lærer et barn ved å skrive av noe som helst? Reproduksjon har svært liten nytteverdi. Skriv ned hva du har hjulpet mamma med i dag. Så er det ofte de kommer hjem med mattelekser de rett og slett ikke forstår, som de ikke har vært gjennom på skolen. Alle kan ikke ha foreldre som kan lære fra seg dette. Alt dette kunne vært gjort slik at det ble mer relevant for eleven, mer interessant og mer lærerikt. Lekser som dette bidrar i mange tilfeller ikke til noe annet en frustrasjon over å måtte gjøre lekser, og dreper lysten til å gjøre lekser hos elevene. Og nei, pugging hører ikke hjemme i skolen lenger. Det var før i tiden man trodde at man måtte skrive samme engelske ordet tjue ganger før man kunne det. Ja, repetisjon er sunt, men ikke pugging på den gammeldagse måten. Endret 21. oktober 2008 av Mamma1
msDelenn Skrevet 21. oktober 2008 #23 Skrevet 21. oktober 2008 hehe... tror neppe det står noe sted. men.. mener man at hele oppveksten og lærdomen er kun for staten å lære våre barn? Skal man ikke som foreldre veilede og hjelpe barna til å lære? Foreldrene er en svært viktig ressurs i skolen. Aktive og engasjerte foreldre er barnets viktigste støttespillere i læringsprosessen. At foreldrene deltar i læringsprosessen utenom skoletid, har vesentlig betydning for elevenes prestasjoner på skolen. Foreldrenes rolle i barnas læring kan være et viktig tema i samarbeidet mellom hjem og skole. tatt fra utdanning departmentet
Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #24 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Joda, selvfølgelig skal foreldrene være med på læringen. Jeg mener ikke at det ikke skal finnes lekser, men det er kvaliteten på leksene jeg mener må diskuteres. Jeg er for trinndelte ukeplaner, der elevene selv (med hjelp) finner sitt eget nivå, herunder hører også trinndelte lekser. På en måte a b og c nivå, der vanskegraden stiger. Man har mange problemer i den norske skolen, og ett av de problemene er tilpasset undervisning. Ofte tenker ikke lærerne over at det også vil si tilpasset lekse. Det er heller ikke til å komme bort fra at mange lærere gir lekse, bare for å gjøre det. De syns de må, og mange ganger strekker ikke tiden og/eller kunnskapen til. Det er bedre å ikke gi lekse enn å gi lekse som ikke er relevant og/eller dårlig pedagogisk opplagt. Læreplanen kunnskapsløftet åpner dessuten for metodefrihet, man er dermed ikke nødt til å gi lekse. Men denne formen for skolearbeid er så innprentet at det er vanskelig å komme vekk fra det. Jeg mener skoledagen godt kunne vært lenger, og i hvertfall mer intensiv enn det den er i dag. Endret 21. oktober 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #25 Skrevet 21. oktober 2008 Foreldre og foresatte… har også ansvar for elevenes opplæring skal bidra til samarbeid med skolen eller lærestedet skal bidra til gjensidig kommunikasjon om elevens trivsel, faglige og sosiale utvikling Hentet fra Kunnskapsdepartementet
Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #26 Skrevet 21. oktober 2008 Må denne opplæringen nødvendigvis være gjennom lite gjennomtenkte lekser? Nå sier jeg ikke at alle leksene er lite gjennomtenkte, men jammen er det en del av dem som har null nytteverdi.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #27 Skrevet 21. oktober 2008 Må denne opplæringen nødvendigvis være gjennom lite gjennomtenkte lekser? Nå sier jeg ikke at alle leksene er lite gjennomtenkte, men jammen er det en del av dem som har null nytteverdi. Kan du konkretisere hva som er lekser uten nytteverdi?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #29 Skrevet 21. oktober 2008 Kan du konkretisere hva som er lekser uten nytteverdi? Skriv et dikt som heter "If I met the King" "If I met the King I would give him a skateboard and learn him to skate on it" skrevet av en klassekamerat av meg i 6. Dritbra, ja, men ingen nytteverdi.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #30 Skrevet 21. oktober 2008 Det skrev jeg lenger oppe. De fleste barn i 9-årsalderen har et visst begrep om hva et dikt er, selv om de ikke behersker teknikken til fulle. Hvordan vet du om de ikke har snakket om dikt på skolen? Uansett: Dette er også skrivetrening. Og foreldre kan være med å veilede om at et dikt ikke er like langt som en fortelling. Leselekser: Ja, det er dumt om lesebøkene er utdaterte så barna ikke skjønner hva som står der. Men er det alltid på utdatert språk og dialekt? Jeg mener at barn (særlig de i østlandsområdet) har veldig godt av å bli bevisst på andre dialekter. Foreldrene kan vel hjelpe barnet med å forstå? Skriv av dette diktet: Reproduksjon har en verdi. Man øver seg på å skrive pent og man lærer at et dikt har en annerledes oppbygning enn en fortelling. Dessuten er det en kjent sak at man husker mye bedre det man har skrevet selv enn det man bare har lest. (For de fleste, ikke for alle) Skriv ned hva du har hjulpet mamma med i dag: Skrivetrening OG bevisstgjøring på dette med hjelpsomhet o.l. De som ikke har noe å skrive ned tenker seg kanskje litt om? Husk at all skriving er skrivetrening. Da er det om å gjøre for læreren å finne varierte oppgaver. Derfor kan det bli sånt som å skrive ned hva man har hjulpet mamma med i dag. Så er det ofte de kommer hjem med mattelekser de rett og slett ikke forstår, som de ikke har vært gjennom på skolen. Alle kan ikke ha foreldre som kan lære fra seg dette: Enig i at ting bør være gjennomgått på skolen før de får det i lekser. Men har det slått deg at ting har vært gjennomgått på skolen, men at ditt barn ikke forsto? Skal læreren i såfall la være å gi lekser inntil alle i klassen har forstått? (Det kan ta lang tid) Noen ganger får man håpe at eleven kanskje forstår bedre etter hvert, og kanskje kan foreldrene hjelpe. Lærere pleier da å være veldig forståelsesfulle overfor at man ikke har gjort lekser fordi man ikke forsto. Det er i hvertfall min erfaring.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #31 Skrevet 21. oktober 2008 Skriv et dikt som heter "If I met the King" "If I met the King I would give him a skateboard and learn him to skate on it" skrevet av en klassekamerat av meg i 6. Dritbra, ja, men ingen nytteverdi. Hvorfor har ikke dette noen nytteverdi? Jeg ser masse nytte: Eleven fikk brukt fantasien for å finne ut hva han skulle gjøre om han møtte kongen. Han fikk øvd seg i engelske gloser. Han fikk trent på engelsk grammatikk. Og en kompis av han husker fortsatt diktet flere år etterpå.
Glynis Skrevet 21. oktober 2008 #32 Skrevet 21. oktober 2008 Når voksne sier det er dumt med fortellinger om hva man har gjort i ferien fordi mange barn ikke har vært på ferie (jeg sier ikke at det gjelder deg, Glynis, men jeg har hørt mange si det i barns nærvær) så er det deres feil at barna får det for seg at de ikke har noe spennende å skrive om. Dette gjelder ikke meg, nei. Jeg mener ikke at den som var på safari i Afrika får noe bedre utnytte av hjemmeleksen enn den som har vært i Kabelvåg, jeg mener at utviklingsgevinsten på skrivenivået til begge kunne trengt å få bryne seg på noe helt annet.
Gjest Bond Skrevet 21. oktober 2008 #33 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Ja, det kan nevnes i fleng: Type oppgaver som: Skriv et dikt om en grønn mann. Ikke noe feil ved å skrive, det må de jo trene på. Men sjangerbevisstheten til en 9-åring er relativt fraværende. Derfor burde man ikke gi de lekser i en spesiell sjanger i lekse. Tren på det på skolen, så de i hvertfall vet hva et dikt er. Dikt om en grønn mann synes jeg er en ganske bra oppgave. Det lyder bra, i tillegg har jeg en anelse at de fleste barn vet hva en dikt er. Mange barnebøker er jo i rim, og foreldre leser jo disse bøkene til barna gjerne da de er yngre. Barna lærer også ofte sanger, der tekstene er også i rim. Så det å forstå rim og klang av ordene er ganske viktig. Om sjangrebevisstheten til en 9-åring er 100% eller 90% er jo ikke så relevant. Man skulle heller ikke undervurdere barn og hva de kan. Så har vi leselekser, der leseboken er så gammel at barna ikke skjønner språket. Nå skal det sies at det også var skrevet på dialekt (trøndersk) og det ble enda verre. Med tanke på at norske dialekter er veldig forskjellige, er det bra for barn å lære å forstå og lese de forskjellige dialekter. Men det skulle da være en selvfølge at barn får hjelp fra foreldre med sånne oppgaver. Skriv av dette diktet- hva lærer et barn ved å skrive av noe som helst? Reproduksjon har svært liten nytteverdi. Det å få bedre motorikk er faktisk utrolig viktig for barn! Mange barn tegner og skriver alt for lite nåtiden, så de utvikler ikke motorikken bra nok. Så det å skrive ting om er bra på veldig mange måter. Man får bedre håndskrift, blir flinkere å skrive, føler seg tryggere med skriving. Jo mer man skriver, jo flinkere blir man også med 'egen' skriving, siden man stresser mindre med det tekniske og kan konsentrere seg på innholdet. Så det å forbedre det tekniske er faktisk bra! Skriv ned hva du har hjulpet mamma med i dag. Der lærer man hvordan å formulere seg, hvordan å sette sammen setninger og tekst, grammatikk, rettskriving og så videre. Stil er bra! Skriving er bra! Så er det ofte de kommer hjem med mattelekser de rett og slett ikke forstår, som de ikke har vært gjennom på skolen. Alle kan ikke ha foreldre som kan lære fra seg dette. Alle har ikke foreldre som kan lærer barne/ungdomsskolematematikk? Det finnes sikkert noen foreldre som har matematisk dysleksi, men de aller aller fleste skulle i hvert fal kunne forstå matematikk på det nivået. Lærer lærer jo i en viss tempo og hvis barna trenger mer tid enn de har fått i skolen, da er det foreldreansvar å hjelpe barna hjemme. Alt dette kunne vært gjort slik at det ble mer relevant for eleven, mer interessant og mer lærerikt. Lekser som dette bidrar i mange tilfeller ikke til noe annet en frustrasjon over å måtte gjøre lekser, og dreper lysten til å gjøre lekser hos elevene. Ut av de eksemplene du ga, så jeg faktisk ingen lekser som var helt irrelevante og ikke var lærerike, synes en del var faktisk ganske interessante (dikt med den grønne mannen). Man skulle aldri undervurdere barnas fantasi. Men man må også huske at barna plukker opp fort fra foreldre. Hvis foreldre viser tydelig misfornøye med lekser barna får, da får barna også en viss tankemåte, at lekser er tull og så videre. Jeg antyder ikke at du gjør akkurat dette, men jeg tror at det finnes mange foreldre som er litt skyldig i dette. Og nei, pugging hører ikke hjemme i skolen lenger. Det var før i tiden man trodde at man måtte skrive samme engelske ordet tjue ganger før man kunne det. Ja, repetisjon er sunt, men ikke pugging på den gammeldagse måten. Hvordan lærer du det engelske ordet nå da? Vi lærte ikke sånn at vi måtte skrive ordet ned 20 ganger, det å huske ting er jo akkurat det samme som før. Repetisjon og finne assosasjoner og lære ordene, noen sier høytt, noen skriver ned, noen lager notater og lapper. Det er jo pugging det. Jeg synes at man har gått litt for langt med den prosessen at man ikke skulle pugge i det hele tatt. Man må vite ting for å forstå ting. Endret 21. oktober 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #34 Skrevet 21. oktober 2008 Ut av de eksemplene du ga, så jeg faktisk ingen lekser som var helt irrelevante og ikke var lærerike, synes en del var faktisk ganske interessante (dikt med den grønne mannen). Man skulle aldri undervurdere barnas fantasi. Men man må også huske at barna plukker opp fort fra foreldre. Hvis foreldre viser tydelig misfornøye med lekser barna får, da får barna også en viss tankemåte, at lekser er tull og så videre. Jeg antyder ikke at du gjør akkurat dette, men jeg tror at det finnes mange foreldre som er litt skyldig i dette. Enig med deg! Godt innlegg. (Tok vekk en del fordi det ble litt usammenhengende lesing uten sitatene fra mamma1)
Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #35 Skrevet 21. oktober 2008 Jada, skriving er viktig, jeg er lærer og jeg ser selvfølgelig at utviklingen av lese - og skriveferdigheter har sunket. Det er ikke det at de har lese- og skrivelekser som er problemet, men formuleringen av oppgavene er ikke pedagogisk gode. Forøvrig er ikke rim automatisk et dikt, et dikt trenger ikke inneholde så mye som et bokstavrim. Og, ja, det er faktisk mange voksne som sliter med å hjelpe barna sine med leksene, da spesielt matte- og engelskleksene. Matte fordi de lærte det på en annen måte, og den måten i dag er "feil". Engelsk fordi mange tilhørende foreldregenerasjonen ikke er så flinke selv. Men, det er skremmende å se hvor mange foreldre som er totalt ukritiske i forhold til hvilke oppgaver som gis i lekse.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #36 Skrevet 21. oktober 2008 Det er ikke det at de har lese- og skrivelekser som er problemet, men formuleringen av oppgavene er ikke pedagogisk gode. Så det er der det stikker? Ærlig talt. Er det så nøye da?
Mamma1 Skrevet 21. oktober 2008 #37 Skrevet 21. oktober 2008 Ja, det er nøye, herregud, selvfølgelig er det nøye. Man ødelegger motivasjonen til elevene ved å lage dårlige oppgaver, noe som fører til aversjon mot leksegjøring. Dette fører igjen til mindre læring.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #38 Skrevet 21. oktober 2008 Ja, det er nøye, herregud, selvfølgelig er det nøye. Man ødelegger motivasjonen til elevene ved å lage dårlige oppgaver, noe som fører til aversjon mot leksegjøring. Dette fører igjen til mindre læring. Så hvis oppgaven kort oppsummert er å skrive dikt om en grønn mann. Hvordan burde den være formulert for at den skal være motiverende og pedagogisk riktig?
Jade Skrevet 21. oktober 2008 #39 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Lekser synes jeg er viktig. Dette er noe de bør bli vant til å gjøre, da det vil bli enda vanskeligere på videregående og høyskoler. Samtidig synes jeg det er fint å se litt av det de lærer på skolen. Leksene bør være motiverende! Og det bør ikke være så mye at de ikke får tid til andre aktiviteter. Barn skal finne interesser som vil følge dem videre i livet. Synd hvis slikt blir ødelagt av at de ikke får tid til annet enn lekser, mat og soving. Endret 21. oktober 2008 av Jade
gjest*ts* Skrevet 21. oktober 2008 #40 Skrevet 21. oktober 2008 Koss skal ein lære gloser dersom ein ikkje puggar dei???? Eg har prøvd å lære eit sør-Europeis språk siste året, har repetert litt, og vore på 100% av forelesningane, men sidan eg ikkje har prioritert å pugge gloser, har eg heller ikkje hatt noko særleg utvikling. Den einaste måten å beherske eit framandspråk på må vel vere å pugge den grunnleggande grammatikken, verbbøying og gloser?? Eg har i alle fall aldri høyrt om noko anna som i heile tatt kan fungere, slik at eleven har ordforråd nok til å kommunisere. Då eg gjekk ut av skulen på midten av -90 talet hadde vi uten tvil høgare engelskkompetanse enn mange har på same skule no, for no puggar dei mindre. (ja, det veit eg, har framleis kontakt med min gamle engelsklærar)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå