Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #61 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, det kan nevnes i fleng: Type oppgaver som: Skriv et dikt om en grønn mann. Ikke noe feil ved å skrive, det må de jo trene på. Men sjangerbevisstheten til en 9-åring er relativt fraværende. Derfor burde man ikke gi de lekser i en spesiell sjanger i lekse. Tren på det på skolen, så de i hvertfall vet hva et dikt er. Men det er da en selvfølge at man snakker om dikt på skolen før man får det i lekse. Og at man leser dikt på skolen. Øver på det. I neste omgang er det vel ikke noe galt i å få dikt i lekse? At en niåring ikke er sjangerbevisst er jo tullprat. Barn lærer om sjangrer på skolen. At niåringen ikke behersker sjangeren like godt som et større barn er en annen sak. Ofte begynner man med å lære at dikt har rim, det er en enkel måte å definere et dikt. Senere lærer de at dikt kan være uten rim også.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #62 Skrevet 22. oktober 2008 Nei, det har ingen sammenheng med holdningene her hjemme. Jeg gir da ikke uttrykk for mitt syn til mine barn. Og at de har grått over leksene er et resultat av kravene som stilles til dem. Skriv et dikt. Joda, en niåring har lest masse dikt, men de fleste syns det er uutholdelig vanskelig å produsere noe sånt selv. Før de evt får en slik lekse må læreren gi eksempler på at et dikt ikke trenger å ha rim og ha faste verselinjer, noe mange, både barn og voksne fortsatt tror. Jeg har jobbet med barn i den aldersgruppen der. Og de fleste har likt veldig godt å skrive dikt. De vil gjerne ha rim, det er enkelt å forstå for en niåring. Faste verselinjer har jeg aldri snakket med en niåring om. Er det DU som krever for mye av din niåring kanskje? Jeg har aldri opplevd diktskriving som et problem for barn flest. De som har lese- og skrivevansker blir det noe annet med selvsagt.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #63 Skrevet 22. oktober 2008 Må bare le jeg. Nei, jeg har ikke snakket med min niåring om verselinjer eller strofer eller andre virkemidler, men de diktene som blir presentert på skolen er jo vitterlig bare dikt med rim.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #64 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Akkurat sånn er det vel med alle lekser? Noen passer for Per, andre passer for Lise. Alle kan ikke få lekser som "passer for meg". Da må i såfall myndighetene gripe inn og sette inn to-tre lærere pr klasse. En lærer alene har ikke mulighet til å alltid spesialtilpasse leksene til hver enkelt elev. Man må ta hensyn til de med spesielle utfordringer, men elevene i midtsjiktet må regne med å få samme lekse. Kanskje de som ikke liker å skrive dikt har et ekstra behov for å ha dette i lekse? Barn som liker å skrive dikt gjør det ofte på fritida likevel, de får den treningen de trenger. Barn som ikke liker det trenger ekstra øving, gjerne med motivering fra foreldrenes side. Hmm, jo ALLE elever har krav på tilpasset undervisning, herunder kommer også lekser... Hvorfor har barn som ikke liker å skrive dikt ekstra behov for å få dette i lekse? Kanskje heller lærerne der skulle jobbet med det på skolen. Og nei, på skolen der mitt barn går er det ikke en selvfølge at de har jobbet noe særlig med ting før de får det i lekse. Jeg håper denne skolen er unntaket, men her skjer det stadig vekk. Endret 22. oktober 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #65 Skrevet 22. oktober 2008 Må bare le jeg. Nei, jeg har ikke snakket med min niåring om verselinjer eller strofer eller andre virkemidler, men de diktene som blir presentert på skolen er jo vitterlig bare dikt med rim. Fordi barn FORSTÅR rim, de LIKER rim, de KAN rim... Friere diktformer og haikudikt og slikt kommer på et senere tidspunkt. Barn tenker enkelt rim, verselinjer er det vel ingen som krever at de skal klare?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #66 Skrevet 22. oktober 2008 Hmm, jo ALLE elever har krav på tilpasset undervisning, herunder kommer også lekser... Ja, alle har krav på tilpasset undervisning, men tenk deg litt om da. Er det mulig for en lærer med 20-30 elever å lage et individuelt undervisningsopplegg til alle? Politikerne har vedtatt rett til tilpasset undervisning, men det er ikke praktisk mulig med de ressursene man har i skolen i dag. Kjeft på politikerne, ikke på lærerne. Og at et barn ikke liker å skrive dikt er vel neppe grunn til å si "ok, da skal du slippe, vennen".
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #67 Skrevet 22. oktober 2008 Fordi barn FORSTÅR rim, de LIKER rim, de KAN rim... Friere diktformer og haikudikt og slikt kommer på et senere tidspunkt. Barn tenker enkelt rim, verselinjer er det vel ingen som krever at de skal klare? Verselinjer er jo enklere enn rim da, det er jo bare å skrive en linje... Men ja, alle barn liker rim, men veldig få klarer å skrive et dikt med rim. Men, jeg gidder ikke diskutere dette diktet mer, kom heller med noe annet. Også veldig greit å se at omtrent alle favner om leksene som om det skulle vært en livbøye, og ingen stiller spørsmål til kvaliteten på de.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #68 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, alle har krav på tilpasset undervisning, men tenk deg litt om da. Er det mulig for en lærer med 20-30 elever å lage et individuelt undervisningsopplegg til alle? Politikerne har vedtatt rett til tilpasset undervisning, men det er ikke praktisk mulig med de ressursene man har i skolen i dag. Kjeft på politikerne, ikke på lærerne. Og at et barn ikke liker å skrive dikt er vel neppe grunn til å si "ok, da skal du slippe, vennen". Er selv lærer, så jeg vet hvordan det er. Men nå er det mulig jeg er sær, for jeg klarer faktisk å tilpasse leksene til alle elevene- det er slett ikke så vanskelig.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #69 Skrevet 22. oktober 2008 Verselinjer er jo enklere enn rim da, det er jo bare å skrive en linje... Men ja, alle barn liker rim, men veldig få klarer å skrive et dikt med rim. Men, jeg gidder ikke diskutere dette diktet mer, kom heller med noe annet. Også veldig greit å se at omtrent alle favner om leksene som om det skulle vært en livbøye, og ingen stiller spørsmål til kvaliteten på de. Verselinjer krever en viss rytme og fokus på antall stavelser. Hvis man ikke tar hensyn til sånt så blir det vanskeligere å skille mellom dikt og historie. For øvrig pleier barn å få velge selv om de skal skrive dikt med eller uten rim. Rim er populært, men noen velger å skrive uten rim. Et typisk barnedikt dersom de velger å skrive uten rim: Sola er fin Sola varmer godt Sola gjør meg glad Sola er god Eller: Den grønne mannen er høy Den grønnen mannen er kul Den grønne mannen er stilig Den grønne mannen kommer fra mars Den grønne mannen er min venn Ingenting komplisert i dette vel?
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #70 Skrevet 22. oktober 2008 Verselinjer krever en viss rytme og fokus på antall stavelser. Hvis man ikke tar hensyn til sånt så blir det vanskeligere å skille mellom dikt og historie. Hva er det du snakker om??
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #71 Skrevet 22. oktober 2008 Anbefaler alle som har et eller annet syn på lekser om å lese dette: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2282811.ece
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #72 Skrevet 22. oktober 2008 Er selv lærer, så jeg vet hvordan det er. Men nå er det mulig jeg er sær, for jeg klarer faktisk å tilpasse leksene til alle elevene- det er slett ikke så vanskelig. Så fint for deg da! Men lærer Petronella som har 25 niåringer, hvorav to har ADHD, fire har lese- og skrivevansker, en har autistiske trekk, fem er urokråker uten oppdragelse hjemmefra, en blir mobbet osv klarer kanskje ikke å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Hun har mye å jobbe med i klassen, og velger derfor å gi de fleste elevene samme lekse, og ta spesielle hensyn til de med spesielle utfordringer. Men Petronella bør kanskje slutte som lærer siden hun ikke greier å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Samtidig som Petronella slutter så må over halvparten av hennes kolleger på skolen også slutte, for de makter heller ikke å gi individuelle lekser til hver enkelt elev i alle fag. Sånn går trenden rundt på norske skoler, og snart mangler man titusenvis av lærere. ^ Lykke til med hjemmeundervisning på heltid!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #73 Skrevet 22. oktober 2008 Hva er det du snakker om?? Beklager, jeg tenkte på versefot og versemål. Kompliserte greier.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #74 Skrevet 22. oktober 2008 Så fint for deg da! Men lærer Petronella som har 25 niåringer, hvorav to har ADHD, fire har lese- og skrivevansker, en har autistiske trekk, fem er urokråker uten oppdragelse hjemmefra, en blir mobbet osv klarer kanskje ikke å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Hun har mye å jobbe med i klassen, og velger derfor å gi de fleste elevene samme lekse, og ta spesielle hensyn til de med spesielle utfordringer. Men Petronella bør kanskje slutte som lærer siden hun ikke greier å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Samtidig som Petronella slutter så må over halvparten av hennes kolleger på skolen også slutte, for de makter heller ikke å gi individuelle lekser til hver enkelt elev i alle fag. Sånn går trenden rundt på norske skoler, og snart mangler man titusenvis av lærere. ^ Lykke til med hjemmeundervisning på heltid! Det koster en lærer kanskje 10 minutter ekstra å lage en plan over leksene som er delt i forskjellige nivåer. Dermed er problemet løst og man har laget mer individuelle lekser enn at alle absolutt skal gjøre det samme.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #75 Skrevet 22. oktober 2008 Det koster en lærer kanskje 10 minutter ekstra å lage en plan over leksene som er delt i forskjellige nivåer. Dermed er problemet løst og man har laget mer individuelle lekser enn at alle absolutt skal gjøre det samme. Dette er fortsatt ikke individuelt. Og for at et barn skal slippe å skrive dikt om den grønne mannen så må det vel nesten være snakk om lese- og skrivevansker? Hvor lite skal man egentlig kreve av barna?
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #76 Skrevet 22. oktober 2008 Dette er fortsatt ikke individuelt. Og for at et barn skal slippe å skrive dikt om den grønne mannen så må det vel nesten være snakk om lese- og skrivevansker? Hvor lite skal man egentlig kreve av barna? Det er ganske mye mer indivduelt og tilpasset enn å gi alle elevene den samme leksa. Jeg savner fortsatt ett eneste godt argument om hvorfor vi har lekser.
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #77 Skrevet 22. oktober 2008 Det er ganske mye mer indivduelt og tilpasset enn å gi alle elevene den samme leksa. Jeg savner fortsatt ett eneste godt argument om hvorfor vi har lekser. Hvorfor skulle elever med lese- og skrivevansker være fritatt og ikke andre elever?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå