Gå til innhold

Hvor mye gir du til TV-aksjonen


Gjest StortHjerte?

Anbefalte innlegg

Gjest Raptuza
Telefon-saken belastes over telefonregninga di, tapper ikke kontoen din direkte, så ingen grunn til å vente der?

Du har så rett! Eg tenkte ikkje heilt i går, så i dag har eg ringt givertelefonen!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg nekter å ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke ga "nok" denne gangen- og aller minst fordi du sier det.

Det er ikke beløpet, men unnskyldningene dine det reageres mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke beløpet, men unnskyldningene dine det reageres mot.

Du leser det som "unnskyldning". Jeg leser det som "forklaring". Man trenger ikke "unnskyldning" til hvorfor man ikke frivillig donerer penger til et visst formål.

Jeg har heller ikke gitt noe. Jeg var ikke hjemme da de kom. De hadde klistret lapp på døren min om nummer jeg kunne ringe for å gi. Men jeg har ikke lyst til å gi 200 kr. Jeg gidder heller ikke gå inn og overføre penger til en konto. Gud så ond og egoistisk jeg er altså...

Jeg setter ikke pris på den voldsomme kampanjen deres. Når de til og med klistrer lapper på døren din om at du ikke har gitt penger (og dermed annonserer til hele nabolaget at du ikke er hjemme...), så synes jeg det ikke lenger går under kategorien "be høflig om", men nærmest å gnåle og prøve å gi deg dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer ga 600 kr totalt. Synes dette er en god sak :)

Det viktigste synes jeg er at man gir utfra hva man har råd til... Det at man ikke støtter denne saken trenger nødvendigvis heller ikke å bety at man ikke støtter noen andre gode saker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ikke pris på den voldsomme kampanjen deres. Når de til og med klistrer lapper på døren din om at du ikke har gitt penger (og dermed annonserer til hele nabolaget at du ikke er hjemme...), så synes jeg det ikke lenger går under kategorien "be høflig om", men nærmest å gnåle og prøve å gi deg dårlig samvittighet.

Har de lov til dette altså?

De ble jo masse mas om dette for et par år tilbake pga faren for innbrudd og tyveri. Veldig dårlig gjort av de i såfall.

Men selv om telefonregningen blir belastet så går det jo uansett til slutt på kontoen. Hjelper meg ingenting om det blir trekt nå eller om en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte le litt da jeg leste lokalavisa i dag. Der hadde dem spurt noen på gata om dem ga til tv-aksjonen. Han ene svarte at han ikke kunne fordi han sparte til PS3 :D

Skikkelig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de lov til dette altså?

De ble jo masse mas om dette for et par år tilbake pga faren for innbrudd og tyveri. Veldig dårlig gjort av de i såfall.

Men selv om telefonregningen blir belastet så går det jo uansett til slutt på kontoen. Hjelper meg ingenting om det blir trekt nå eller om en måned.

Om det er lov vet jeg ikke, de gjør det ihvertfall. Og jeg synes overhodet ikke noe om det. I fjor fikk jeg også en lapp på døren, og ettersom jeg var på ferie, hadde den hengt der i flere dager. Da hjelper det fint lite med automatisk tenning av lys og slikt for å skjule for eventuelle innbruddtyver at man ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at man på et åpent og fritt marked kan kjøpe seg den gleden det er å hjelpe andre mennesker.

Det er nok snarere muligheten til å kunne bruke det frie markedet til å bestemme hvem som skal få hjelp og hvem som ikke skal få hjelp som gleder liberalistene. Hadde de virkelig ønsket å hjelpe ville de selvsagt valgt den løsningen som hjelper best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sett det gjerne i perspektiv. F.eks. til hvor mye dere har kjøpt helgesnop for denne helgen.

Jeg synes det er ganske smålig å kritisere folk for at de ikke kan gi 200 kroner. Du vet ingenting om personen som skriver, for alt du vet er de uføretrygdet og tar seg råd til snop to ganger i året. 200 kroner er faktisk ganske mye penger, når man har dårlig råd, dengang det utgjorde matbudsjettet mitt for en uke var det uaktuelt fro meg også å gi så mye, selv om jeg godt kunne finne på å gi det jeg hadde av småpenger på meg der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok snarere muligheten til å kunne bruke det frie markedet til å bestemme hvem som skal få hjelp og hvem som ikke skal få hjelp som gleder liberalistene. Hadde de virkelig ønsket å hjelpe ville de selvsagt valgt den løsningen som hjelper best mulig.

Du har rett. Selvfølgelig kan ikke mennesker med en annen oppfatning enn deg ha glede av å hjelpe andre. Og "den løsningen som hjelper best mulig" er like selvfølgelig din løsning og ikke løsningen disse fæle menneskene velger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett. Selvfølgelig kan ikke mennesker med en annen oppfatning enn deg ha glede av å hjelpe andre. Og "den løsningen som hjelper best mulig" er like selvfølgelig din løsning og ikke løsningen disse fæle menneskene velger selv.

Det er liten tvil om at offentlige velferdsordninger er privat veldedighet totalt overlegen når det gjelder å hjelpe dem som trenger hjelp. Den har ikke mye troverdighet, den som påberoper seg et ønske om å hjelpe, og samtidig er tilhenger av den beviselig dårligste hjelpeløsningen som privat veldedighet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten tvil om at offentlige velferdsordninger er privat veldedighet totalt overlegen når det gjelder å hjelpe dem som trenger hjelp. Den har ikke mye troverdighet, den som påberoper seg et ønske om å hjelpe, og samtidig er tilhenger av den beviselig dårligste hjelpeløsningen som privat veldedighet er.

Helt enig. Disse innsamlingsaksjonene er ikke noe å regne med i det lange løp. Disse barna kommer kanskje til å ha litt utbytte av inntektene fra årets aksjon. Men hva så? Det er ikke et problem som lar seg løse en gang for alle med en innsamling. Dette er et kronisk problem.

Forøvrig så er både TV-aksjoner og andre mediadrevne innsamlinger såpass dyre å administrere, og er gjerne gjennomført av kommersielle aktører, så de man EGENTLIG samler inn penger til, er et selskap som har spesialisert seg på å samle inn penger. Hovedsaklig til seg selv. Det er en god forretningside, men elendig velferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et velfungerende og relativt lite korrupt land som Norge er privat veldedighet av svært liten betydning. Men nå kommenterte du mitt innlegg om bistand til fattige land. Og der er situasjonen en helt annen.

"Offentlige velferdsordninger" i et uland vil i praksis si nye biler til regjeringsmedlemmene.

Og om en nordmann betaler en tier i skatt som øremerkes bistand til den palestinske regjeringen, tipper jeg tieren får mindre innflytelse 'on the ground' enn om en privatperson betaler en krone direkte til Hamas.

Sist, men ikke minst, er det nok mange statsledere i både giver- og mottagerland som inderlig håper at Bill og Melinda Gates mislykkes i å utrydde malaria med alle sine milliarder. De frykter at de ikke kan fortsette å grafse til seg av skattebetalernes tvangsbistand.

I slike situasjoner må endringene komme nedenfra, dvs. gjennom å bygge opp en sterk middelklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Skeptisk.

Etter tsunamien ble det samlet inn mange millioner kroner, men i ettertid viste det seg at pengene var kommet på avveie. Nordmenn ga penger i god tro, men hvem fikk i virkeligheten nyte godt av disse pengene? Ikke de som trengte dem ihvertfall!

Så jeg stoler ikke på innsamlingsaksjoner, derfor gir jeg ingenting!

Dyrevernalliansen er de som får mine penger, når jeg ønsker å støtte en god sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et velfungerende og relativt lite korrupt land som Norge er privat veldedighet av svært liten betydning.

Poenget er ikke at privat veldedighet er av mikroskopisk betydning i Norge. Poenget er at privat veldedighet aldri kunne fått til så mye som det offentlige velferdsordninger får til i Norge. Ikke noe sted til noen tid har privat veldedighet fått til like mye som offentlige velferdsordninger. For eksempel er det bare å ta en titt over Atlanteren for å se hvor lite resultater privat veldedighet produserer sammenlignet med offentlige velferdsordninger i Skandinavia. Og amerikanerne er faktisk blant dem i verden som gir mest til veldedighet. Ikke bare totalt sett, men også relativt i forhold til sin inntekt.

Du gir jo faktisk selv et eksempel på hvorfor privat veldedighet er offentlige velferdsordninger underlegen. Det sier seg jo selv at det skaffes langt flere midler til veie, dersom nordmenn gjennom skatteseddelen tvinges til å bidra med ti kroner hver til et bistandsprosjekt, framfor at nordmenn frivillig bidrar med en krone i snitt. Ditt argument, at sluttresultatet blir det samme fordi mesteparten av den offentlige støtten vil forsvinne i korrupsjon, er direkte flåsete. Det er ingenting i veien for at norske myndigheter kan gi direktestøtte til enkeltprosjekter, slik du foreslår er suksessoppskriften til privat veldedighet. Noe det faktisk også gjøres. Det er lenge siden norske statsbistandsmidler var rene overføringer.

For å bevare dagens situasjon, med offentlige velferdsordninger finansiert av tvungen skattebetaling, må det opprettholdes et sterkt samarbeid mellom topp og bunn i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernalliansen er de som får mine penger, når jeg ønsker å støtte en god sak!

Velferdsalliansen er de som får mine penger når jeg ønsker å støtte en god sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...