Gå til innhold

Hvor mye gir du til TV-aksjonen


Gjest StortHjerte?

Anbefalte innlegg

En gang til - for tredje gang i denne tråden. Det er en viktig sak, men det er også tusen andre viktige saker som ikke får like mye oppmerksomhet.

Ja, men hva er poenget med det? Det er da bedre at én sak får masse oppmerksomhet og dertil flere midler enn at ingen får det? Det er ikke slik at andre organisasjoner får tilsvarende mindre penger av TV-aksjonens resultat. Tvert imot stimulerer aksjonen folk til å gi penger de ellers i stor grad ikke ville gitt til noe formål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kaffedama
Forøvrig har vi også våre fast utvalgte organisasjoner vi støtter generelt, men tv-aksjonen støtter jeg hvert år likevel.

:Nikke: Vi også.

TV-aksjonsbøssebæreren fikk 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hårreisende at folk i en tråd som denne nærmest skal måtte forsvare hva de har gitt og ikke gitt og gi forklaringer på hvorfor de ga hva.

Spørsmålet var hvor mye de forskjellige har gitt og da må folk kunne få svare på det uten å bli "arrestert" av andre for å ha gitt sånn eller sånn. Alle bestemmer selv hvor mye de vil gi og det må være GREIT!

De hadde ikke trengt å forsvare hvorfor de ikke har gitt, hvis de hadde unngått å komme med dårlige unnskyldninger for å ikke gi. Er det folk her har reagert på. Og når de ble gjort oppmerksom på at det også var andre måter å gi på, så fant de på en ny unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga ingenting, jeg støtter Dyrebeskyttelsen hver måned. Vi støtter alle forskjellige ting og vi kan ikke støtte alt hvis man ikke har råd til det. Så jeg velger å prioritere DB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere, her ga vi 600 kr.(en mor og 3 barn)

Ser det på den måten, at vi er faktisk så heldig å kunne få hjelp av sosialkontoret til å leve. Så nå har vi råd til å få betalt de regningane vi har hver mnd. Andre som har det værre enn oss. Vi har faktisk tak over hode, data, strøm,vann, mat på bordet( selv om det kan være skantent til tider så er det 1 til 2 pålegg å velge mellom. Neste gang kan det være deg som trenger så sårt... Sosial kontoret regna ut at vi gikk i underskudd 5500kr hver mnd. Men da er ikke lånet regna med. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde fått om de hadde kommet på døra, men det kom ingen. Kan faktisk ikke ringe heller, siden vi har jobbtelefoner. Kunne da evt. satt inn på konto, men da velger jeg heller et annet formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansjoni

Vi var ikke hjemme, så fikk aldri gitt. Men Jens var i studio og gav et beløp fra det norske folk som han sa, så jeg bidro jo litt læll.

Endret av Ansjoni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ikke hjemme, så fikk aldri gitt. Men Jens var i studio og gav et beløp fra det norske folk som han sa, så jeg bidro jo litt læll.

Men siden du har mulighet til å gi på andre måter, så er det vel litt merkelig å bruke det at du ikke var hjemme som argument at du ikke ga?

La gjerne være å gi, men vær iallefall voksen nok til å si at du da valgte bort å gi - og ikke bruk den tullete unnskyldningen.

Men vi er alle forskjellige. Noe forstår hvor viktig det er at folk hjelper hverandre, og andre forstår hvor viktig det er at folk hjelper akkurat dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde fått om de hadde kommet på døra, men det kom ingen. Kan faktisk ikke ringe heller, siden vi har jobbtelefoner. Kunne da evt. satt inn på konto, men da velger jeg heller et annet formål.

Samme her, det var til en god sak, så jeg hadde 250 kr liggende ved døra, men ingen dukket opp!

Syntes endelig det var et godt formål, men samme som Lady Lovelace har vi begge jobbtelefoner, og skal jeg sette over penger til noen er det andre formål jeg syntes er enda viktigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syne denne tråden sklir ut jeg. Vi som har gitt litt får beskjed om at det ikke er nok, og de som ikke har gitt får beskjed om å overføre på en konto. Tror neppe Blåkors hadde vært fornøyde med enkelte holdninger her inne.

Herregud, jeg gidder ikke gå inn og overføre på en konto, det jeg har gitt er det de får fra meg. Ja, hadde jeg hatt en femtilapp til så hadde de fått den, men jeg går altså ikke inn og overfører penger for at de skal få den.

Det må da i himmelens navn være opp tile hver enkelt om de ønsker å gi og evt hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er alle forskjellige. Noe forstår hvor viktig det er at folk hjelper hverandre, og andre forstår hvor viktig det er at folk hjelper akkurat dem. :)

Unnskyld, jeg syns argumentet ditt er teit. Spesielt når det er et argument for hvorfor noen ikke har gitt noe/nok til denne saken. Det er da mange millioner som trenger hjelp, og bare en brøkdel er de som får hjelp gjennom Blåkors. Ja, det er en god sak, men det er andre saker man kanskje brenner mer for enn denne. Krybbedød, Hjerte og lungesyke, plan norge, kreftsaken, lokale innsamlinger til fotballag o.l. Skulle man gitt til alle, må man faktisk ha veldig god råd.

Det at man ikke har gitt så mye som du syns vi skulle til denne saken, betyr ikke at man ikke forstår at noen trenger hjelp. Noen ganger hjelper man andre, andre ganger må man faktisk tenke på å hjelpe seg selv. Det er ikke alle som kan sponse disse organisasjonene med mange hundrelapper hver gang de dukker opp på døren!

Jeg nekter å ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke ga "nok" denne gangen- og aller minst fordi du sier det.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som kan sponse disse organisasjonene med mange hundrelapper hver gang de dukker opp på døren!

Jeg leste et sted at det i gjennomsnitt ble gitt litt i overkant av 30 kroner pr. person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bra da? Jeg ble kritisert her inne for å ha gitt 40 kroner, men det viser seg jo at jeg ligger over snittet da. Forøvrig syns jeg ikke man skal kritisere verken de som har gitt (for lite i følge noen) eller de som ikke har gitt. Man må se på sin egen lommebok også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bra da? Jeg ble kritisert her inne for å ha gitt 40 kroner, men det viser seg jo at jeg ligger over snittet da. Forøvrig syns jeg ikke man skal kritisere verken de som har gitt (for lite i følge noen) eller de som ikke har gitt. Man må se på sin egen lommebok også.

Jo, det er kjempebra:) Totalt sett blir det en veldig stor sum som kan hjelpe mange barn. Hvis man har lyst til å gi men bare har en krone, så hadde det vært bra også :) Man skal gi etter lyst og innhold i lommeboken/penger på kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke en dritt.

Alkiser bruker jeg ikke tid og ressurser på.

Jeg synes ikke det er så viktig hvor mye man gir. Det viktige er at alle som har lyst gir det de føler de vil og har midler til.

Nettopp derfor fungerer privat veldedighet svært dårlig. Og nettopp derfor gir jeg aldri til privat veldedighet. De eneste jeg finner fornuftig å støtte er politiske partier og interesseorganisasjoner som jobber med å opprette offentlige ordninger og offentlig finansiering gjennom tvungen skattebetaling. Offentlige løsninger er det eneste som fungerer dersom man har til hensikt å skape resultater som virkelig monner.

Dette med innsamlingsaksjoner og lignende tjener først og fremst som et middel for liberalister og andre idioter til å kjøpe seg god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke falle meg inn å gi til en aksjon som er organisert av NRK eller andre offentlige institusjoner. Dette bør eventuelt gå over skatter og avgifter. I det hele tatt synes jeg slike former for tigging og samvittighetsskatt er ekkelt.

Derimot ble jeg minnet på at det var på tide å gi ytterligere mikrokreditt til initiativrike og arbeidsomme mennesker i fattige land. Det er flott at man på et åpent og fritt marked kan kjøpe seg den gleden det er å hjelpe andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sam_*

Jeg er enslig og ga 120 kr i år. Pleier å gi 100-200 til TV- aksjoner, og synes det er helt greit at folk gir mindre beløp. Alle monner drar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at man kan begynne å krangle å tråkke ned på hverandre om dette. Folk gir det de ønsker og på den måten de vil. Mange betaler tusenvis i året for fadderbarn osv.

Det må da være opp til hver enkelt om de ønsker gi eller ikke.

For meg ble det naturlig da jeg har mye alkoholisme i familien. (min far, avdøde farmor, morfar, søskenbarn til mamma osv, svigerforeldre osv) Så for meg er det ganske nært.

Som noen sier de ønsker ikke bruke penger på alkiser, så får vi bare respektere det. Å håpe at aldri de fordomsfulle blir rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...