Gå til innhold

Hvor mye gir du til TV-aksjonen


Gjest StortHjerte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer ann på hva jeg har liggende. Her kommer det neppe noen og jeg har heller ikke penger liggende.

Hadde ikke penger hjemme, og gadd ikke reise å ta ut, så de fikk 40 kr.

Men hvis dere gidder å ringe givertelefonen, så har dere jo mulighet til å gi på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg heller ikke at jeg har råd til å gi 200 kronber heller da. Syns det er synd de ikke har en givertelefon der du kan gi 100 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem er barnevernets ansvar.

Smarte godgutten! :)

Jeg synes det blir litt påpresset, samtidig som det er bra at det skapes oppmerksomhet rundt viktige tema.

Påpresset?

Dette temaet har aldri vært særlig i søkelyset. Dessuten; én ting er de barna som allerede er i systemet (f.eks. barnevernet, som elskelige Birger over her påpeker), noe annet er å gjøre temaet mer stuerent, slik at alle de titusener av barn som lider i det skjulte får en bedre sjanse til å bli sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har dårlig råd er 200 kr ganske mye.

Synd de ikke oppretter en mulighet til å gi f.eks 50 eller 100 kr, eller mer om noen ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg heller ikke at jeg har råd til å gi 200 kronber heller da. Syns det er synd de ikke har en givertelefon der du kan gi 100 kr..

De har en bankkonto, der er det valgfritt beløp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå syns jeg heller ikke at jeg har råd til å gi 200 kronber heller da. Syns det er synd de ikke har en givertelefon der du kan gi 100 kr..

Når man har dårlig råd er 200 kr ganske mye.

Synd de ikke oppretter en mulighet til å gi f.eks 50 eller 100 kr, eller mer om noen ønsker det.

Ja, sett det gjerne i perspektiv. F.eks. til hvor mye dere har kjøpt helgesnop for denne helgen.

Først ga dere ikke for at ingen kom på døra og at man ikke hadde giddet å ta ut penger. Når dere så blir gjort oppmerksom på alternativ måte å gi på, så er det for mye å gi kr 200,-. Da er iallefall ikke problemet at ingen kom på døra, som en av dere påstod. Og ikke er problemet at dere må gidde så mye for å gi heller, som den andre av dere påstod. Nå er problemet at man ikke kan gi mindre enn kr 200,.- på givertelefonen, og da er plutselig problemet at det er for høy sum.

Men jeg skal finne frem et bankkontonr. dere kan benytte så kan dere gi hva dere vil. Men uff, hva skal dere svare da? Jo, da juger man vel på seg at man har gitt. ;)

Uff så leit, nå fant jeg sannelig et kontonr.

8380 08 09005

Her er linken: http://www.nrk.no/tvaksjonen/

Og her ser dere mange andre måter å gi på: http://www.nrk.no/programmer/tv/tv-aksjonen/1.6250606

(smålig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påpresset?

Dette temaet har aldri vært særlig i søkelyset. Dessuten; én ting er de barna som allerede er i systemet (f.eks. barnevernet, som elskelige Birger over her påpeker), noe annet er å gjøre temaet mer stuerent, slik at alle de titusener av barn som lider i det skjulte får en bedre sjanse til å bli sett.

Jeg sa at jeg synes temaet er kjempeviktig, og at det er bra at det er fokus. Det er også positivt at det øker bevisstheten om bistand blant nordmenn flest.

Det jeg mente med påpresset, er at det kommer bøssebærere på døren. Vi overfører totalt 850 kroner i måneden til to organisasjoner vi har valgt å støtte på bakgrunn av en grundig gjennomgang av deres arbeide og regnskap. Derfor gir vi kun et par hundrelapper til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt frivillig om man vil gi eller ikke. Synes man skal respektere at folk ikke ønsker å gi eller ikke har råd.

(Vi pleier å gi 25-50 kroner hver. Avhengig av hva det går til og hvor mye kontanter vi har. Jeg gir fordi jeg synes det er et bra tiltak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke hjemme så fikk ikke gitt direkte, men ringte og gav 200 kr via telefon. Er enslig student med bare studielån som inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt frivillig om man vil gi eller ikke. Synes man skal respektere at folk ikke ønsker å gi eller ikke har råd.

(Vi pleier å gi 25-50 kroner hver. Avhengig av hva det går til og hvor mye kontanter vi har. Jeg gir fordi jeg synes det er et bra tiltak.)

Jeg har ikke noe problem med å respektere folk som ikke gir (eller ok...litt problem har jeg da). Derimot har jeg problem med mennesker som fabrikerer dårlige unnskyldninger for å slippe å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt ut penger og venta på bøssebærerne, men de kom jo aldri! Litt skuffende egentlig..

Så jeg førte over 100kr på kontoen istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mente med påpresset, er at det kommer bøssebærere på døren. Vi overfører totalt 850 kroner i måneden til to organisasjoner vi har valgt å støtte på bakgrunn av en grundig gjennomgang av deres arbeide og regnskap. Derfor gir vi kun et par hundrelapper til dette formålet.

Jeg synes ikke et par hundrelapper er "kun". ;)

Men - tror du Blå Kors hadde kunnet samlet inn tilsvarende mengder penger til dette formålet dersom man kun oppfordret folk til å gi pr. telefon eller nett? Selvfølgelig ikke.

Det er ganske sikkert noen som synes det er ille eller plagsomt at det kommer bøssebærere på døra. Men jeg tror de aller, aller fleste føler at de gir til et godt formål og synes det blir gjort veldig enkelt for dem å bidra når det gjøres slik.

Tenk på de menneskene (barna) som får forandret livet sitt etter denne aksjonen, takket være penger Blå Kors får inn. Jeg synes det er verdt det, selv om noen sitter i stuene sine og blir irritert av at folk "maser" ved døra. Jeg tror det er de færreste. Og det er tross alt bare én gang i året. Ok, hvis man ser bort fra 10-åringer som selger lodd til inntekt for håndball-laget sitt, da. Men det er jo lov å si nei takk.

Endret av Sirena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - tror du Blå Kors hadde kunnet samlet inn tilsvarende mengder penger til dette formålet dersom man kun oppfordret folk til å gi pr. telefon eller nett? Selvfølgelig ikke.

Det er ganske sikkert noen som synes det er ille eller plagsomt at det kommer bøssebærere på døra. Men jeg tror de aller, aller fleste føler at de gir til et godt formål og synes det blir gjort veldig enkelt for dem å bidra når det gjøres slik.

Tenk på de menneskene (barna) som får forandret livet sitt etter denne aksjonen, takket være penger Blå Kors får inn. Jeg synes det er verdt det, selv om noen sitter i stuene sine og blir irritert av at folk "maser" ved døra. Jeg tror det er de færreste. Og det er tross alt bare én gang i året. Ok, hvis man ser bort fra 10-åringer som selger lodd til inntekt for håndball-laget sitt, da. Men det er jo lov å si nei takk.

En gang til - for tredje gang i denne tråden. Det er en viktig sak, men det er også tusen andre viktige saker som ikke får like mye oppmerksomhet. Gjennom min jobb var jeg involvert i TV aksjonen et år, og ble da oppmerksomhet på de titalls millionene som gikk til helt andre ting en bistand.

Vi gir tusenlapper i året. Men vi velger hvilke saker vi vil gi til. Jeg velger særlig å gi til organisasjoner som er basert på frivillighet, og som ikke bruker midler på reklame. Blant mine hjertesaker er særlig medisinsk hjelp i Afrika, i tillegg gir jeg en del til dyrebeskyttelsen i Norge da disse ikke får midler fra offentlige instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Jeg synes det er hårreisende at folk i en tråd som denne nærmest skal måtte forsvare hva de har gitt og ikke gitt og gi forklaringer på hvorfor de ga hva.

Spørsmålet var hvor mye de forskjellige har gitt og da må folk kunne få svare på det uten å bli "arrestert" av andre for å ha gitt sånn eller sånn. Alle bestemmer selv hvor mye de vil gi og det må være GREIT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke det er så viktig hvor mye man gir. Det viktige er at alle som har lyst gir det de føler de vil og har midler til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang til - for tredje gang i denne tråden. Det er en viktig sak, men det er også tusen andre viktige saker som ikke får like mye oppmerksomhet. Gjennom min jobb var jeg involvert i TV aksjonen et år, og ble da oppmerksomhet på de titalls millionene som gikk til helt andre ting en bistand.

Vi gir tusenlapper i året. Men vi velger hvilke saker vi vil gi til. Jeg velger særlig å gi til organisasjoner som er basert på frivillighet, og som ikke bruker midler på reklame. Blant mine hjertesaker er særlig medisinsk hjelp i Afrika, i tillegg gir jeg en del til dyrebeskyttelsen i Norge da disse ikke får midler fra offentlige instanser.

Vi er jo enige. :) Selvfølgelig velger folk selv hva de vil gi til, og dessuten om de vil gi til den organisasjonen som ethvert år får tv-aksjonen. At én sak er viktig, betyr jo ikke at andre saker ikke er det. Det er nok av saker å støtte. Jeg synes uansett at årets sak er spesielt viktig fordi det har vært/er så mye tabu rundt dette, og fordi det er relativt enkelt å endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...