Gå til innhold

B12-mangel

Gjest Gjest_nelly_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Holder det med tabletter eller burde man få sprøyter? Jeg har gått fra sprøyter til tabletter ette et opphold i utlandet, men jeg føler meg ikke trygg på at det holder med tabletter. For hvis tarmen ikke kan ta opp vitamin B12, så burde den vel heller ikke klare dette med B12-tabletter? Kanskje jeg burde be legen om å få gå over til sprøyter igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig, for her finnes en med vegetarisk (ofte vegansk) kosthold som ikke har B12 mangel.

Liker også brokkoli, spiser masse belgfrukter (tror jeg at det heter: kikerter, linser, ulike type bønner bl.a. mung etc.) Hadde som sagt bittelitt mangel en vinter for fire år siden, men da begynnte jeg med litt kosttilskudd. Jeg har en misstanke, dette er bare spekulasjoner altså, at et vegetarisk kosthold med masse frukt og grønnt, grovt mel (spelt) og belgfrukter får magen til å jobbe skikkelig og øker evnen til å ta opp næringsstoffer i tarmen ... spekulasjon ... :-)

Fortsatt lykke til ønsker vego uten mangel.

Nå er ikke jeg så flink til å spise begfrukter, men ønsker å få det inn i hverdagskosten min:-) Men vet ikke om det vil gjøre noe med B12 mangelen min, men man vet aldri :)

Skrevet

Holder det med tabletter eller burde man få sprøyter? Jeg har gått fra sprøyter til tabletter ette et opphold i utlandet, men jeg føler meg ikke trygg på at det holder med tabletter. For hvis tarmen ikke kan ta opp vitamin B12, så burde den vel heller ikke klare dette med B12-tabletter? Kanskje jeg burde be legen om å få gå over til sprøyter igjen?

Jeg prøvde også tabletter en stund, men det var ikke nok for meg (iogmed jeg ikke har opptak i magen eller tarm) så her er det muskulært som gjelder :jepp:

Hadde hørt med legen min jeg :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, tror ikke en får injeksjoner dersom det er over 170. mellom 170 og 600 tror jeg det skal ligge.

Hvorfor sier legen aat alt er fint når B 12 er på 200.?

det ligg jo i nedre grense.kunne han ikke sakt det og bedt meg spise mer mat med det eller ta tabletter.

er veldig trøtt.han vil bare gi meg anti depressive.

JEG vil finne grunnen til jeg er trøtt og deprimert.

Skrevet

Hvorfor sier legen aat alt er fint når B 12 er på 200.?

det ligg jo i nedre grense.kunne han ikke sakt det og bedt meg spise mer mat med det eller ta tabletter.

er veldig trøtt.han vil bare gi meg anti depressive.

JEG vil finne grunnen til jeg er trøtt og deprimert.

Jeg blir så fustrert når leger ikke gjør jobben sin! Letter å skrive ut en resept, enn å finne grunnen.. :frustrert: Akkurat som det gjør at plagene blir borte.. Alt har sin grunn!

Ikke gi deg, bytt lege om så er. Det er noen leger som har gude status om seg selv, "jeg kan alt, vet alt og ingen andre skal blande seg bort i det!"

Gjest Gjest
Skrevet

Spør om å få b12 for å se om det hjelper. B12 er ikke farlig. jeg vet at de bruker det på ME pasienter selv om de ikke har veldig lav b12... men tror det er ganske normalt at leger ikke skriver ut medisiner dersom det ikke er under nedre grense...Så her må du nok jobbe litt ekstra. Leger har dårlig tid og undersøker ikke alt i en gang, men ikke gi deg!

Lykke til!

Skrevet

Homeopat som har mulighet å foreta målinger og dietist kan også gi gode råd, fortsatt lykke til!

• 8 måneder senere...
Skrevet

ser at tråden er gammel, men for dere som får mye blåmerker uten grunn kan dere sjekke for ITP, kommer av for lite blodplater og er nokså ufarlig :-)

Har det selv sammen med b12 mangel.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Ville bare dele mine erfaringer med dere angående b12 mangel. Jeg var en gang en aktiv fotballspiller, trente opptil 8 ganger i uken. For meg var dette barnemat, og noe jeg virkelig trivdes med. Helt til jeg gikk til legen på grunn av anstrengelsesastma. Jeg fikk medisiner, og dette hjalp av og til.. helt til jeg måtte slutte på grunn av en kronisk skade i leggen. Jeg var fremdeles kjempe flink med treningen noen mnder, men så dabbet det av.. og jeg klarte ikke lenger kombinasjonen med jobb, trening og venner. Alt ble for mye.. jeg fikk påvist b13 mangel og fikk tabletter. Jeg sliter mye med depresjoner, trenger mye søvn, er glemsk og klumsete.. jeg gråter som regel hver dag fordi kroppen ikke vil eller orker det hjernen min vil. Det er utrolig frustrerende. Jeg kommer meg igjennom dager på jobb, og slenger meg rett i senga når jeg kommer hjem. Det er min hverdag..

Til dere som er negative til sykemelding, spœr jeg dere. Er det jeg beskriver her et fullverdig liv? Nei, i hvertfall ikke for meg..

Skrevet

Jepp de er satt!

Ordentlig merkelig med de blåmerkene altså. De dukker opp om natta, så det er ikke at jeg er borti noe heller. Leggene mine er helt fulle av dem, og de er gulbrune. Jeg trodde egentlig at de hadde noe med b12manglen å gjøre, men jeg har egentlig ikke vært bort i noen andre som har det på helt samme måte?

Så da er det vel noe mer drit i tillegg da..

Men jeg har egentlig aldri merket å være spesielt uopplagt og sliten, bortsett fra når det er normalt å være uopplagt og sliten.

Kan det være ITP? lave blodplater, det fikk eg påvist samtidig som b12 mangel. får blåmerker/gule merker uten å ha vært borti noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ville bare dele mine erfaringer med dere angående b12 mangel. Jeg var en gang en aktiv fotballspiller, trente opptil 8 ganger i uken. For meg var dette barnemat, og noe jeg virkelig trivdes med. Helt til jeg gikk til legen på grunn av anstrengelsesastma. Jeg fikk medisiner, og dette hjalp av og til.. helt til jeg måtte slutte på grunn av en kronisk skade i leggen. Jeg var fremdeles kjempe flink med treningen noen mnder, men så dabbet det av.. og jeg klarte ikke lenger kombinasjonen med jobb, trening og venner. Alt ble for mye.. jeg fikk påvist b13 mangel og fikk tabletter. Jeg sliter mye med depresjoner, trenger mye søvn, er glemsk og klumsete.. jeg gråter som regel hver dag fordi kroppen ikke vil eller orker det hjernen min vil. Det er utrolig frustrerende. Jeg kommer meg igjennom dager på jobb, og slenger meg rett i senga når jeg kommer hjem. Det er min hverdag..

Til dere som er negative til sykemelding, spœr jeg dere. Er det jeg beskriver her et fullverdig liv? Nei, i hvertfall ikke for meg..

Støtter opp under den. Har selv tydeligvis hatt denne mangelen i snart 7 år. Det er 7 år med gradvis mindre energi. Verk i kroppen, nevrologiske smerter, depresjoner og angst, intense hodepiner, svimmelhet, hukommelsestap, utmattelse og hjertekramper. Har vært gjennom alt av tester, ryggmarg, MR, CT, ultralyd. Vært innlagt på sykehus 1 uke for total utredning. Først nå var det noen som tilfeldigvis ramlet over en blodprøve hvor vitaminer ble sjekket, og fikk med seg at denne personen tydeligvis har B12 mangel. Bare en B12-mangel da, selvfølgelig.

Heldig som jeg er har jeg hatt nok stå-på-vilje til at jeg kun har vært sykemeldt 2 av disse årene. Men fy for en kamp.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Gjest monicah
Skrevet

Er du blitt sjekket for lavt stoffskifte? Høres ut som noe mer enn vit mangel. Det går ut over humør (depresjon/nedstemthet), ukonsentrert/dårlig husk, utmattelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...