AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #41 Skrevet 13. mars 2011 Hvor lenge fikk du sprøyter, får du de fortsatt? Jeg fikk en sprøyte hver uke i 5 uker, hadde opphold i halvannen måned og skal nå gå hver 2. uke i en liten periode. Etter det, så skulle jeg styre det litt selv. Men fikk beskjed om at jeg måtte ta det resten av livet.... En ting er ihvertfall sikkert og det er at det hjelper!! Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #42 Skrevet 13. mars 2011 Med mindre du er streng vegetarianer er det ingen grunn til at du skal ha b12-mangel. Hvis ikke, bør du virkelig få undersøkt dette videre! Synes det hørtes skummelt ut, b12-mangel kan være veldig farlig hvis man ikke får gjort noe med det i tide. Jeg er IKKE vegetarianer! Men har B12 mangel fordet... Min skylles celledeling i magen (Tatt maaaasse prøver hos lege) må derfor ta sprøyter hver 3mnd resten av livet. Tabletter vil ikke hjelpe meg.. Så jeg skjønnet TS sin bekymring. Det er tabletter hun har fått, og hvis det er som meg, i magen det ligger, hjelper ikke tablettene.. Men TS vil fort finne ut om de hjelper.. Er ikke formen bedre etter en uke, ville jeg ha oppsøkt lege på nytt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #43 Skrevet 13. mars 2011 Pst; så først datoen nå.. Et par år fosent ute jeg
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #44 Skrevet 13. mars 2011 Hvilke prøver er det du har tatt? jeg fikk påivst b12 mangel før jul, men har ikke tatt videre prøver, bortsett fra en gastroskopi for 2 år siden. Der ble det ikke funnet noe, men da hadde jeg heller ikke fått påvist b12 mangel...
Avalon Skrevet 13. mars 2011 #45 Skrevet 13. mars 2011 Jeg tok en standard blodprøve hvor de sjekker jern, kolesterol, b12 og noe andre greier. Tok samme blodprøve i 2009, da var alt helt fint.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #46 Skrevet 13. mars 2011 Jeg tok også blodprøver, men jeg har ikke fått noe svar på hvorfor jeg ikke kan ta opp b12. Uansett det hjelper med sprøytene, så får satse på at det ikke er noe farlig som er grunnen for at jeg ikke tar opp b12. Syntes det hørtes litt skummelt ut med celledeling.....
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #47 Skrevet 13. mars 2011 Hei:-) Hmm, tok en del blodprøver. Hvilke vet jeg ikke. Det var vel 5-6 rør, (jeg er IKKE glad i sprøyter..:-S morsomt når man er avhengig av de resten av livet..) Men noen ble sent på A-hus, da de var de eneste i landet som hadde den spesielle type testlab. Har ikke tatt noe gastroskopi.. Men antagelig er min B12 arvlig. Da mamma, mammas bror og morfar har mangelen..
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #48 Skrevet 13. mars 2011 Jeg tok også blodprøver, men jeg har ikke fått noe svar på hvorfor jeg ikke kan ta opp b12. Uansett det hjelper med sprøytene, så får satse på at det ikke er noe farlig som er grunnen for at jeg ikke tar opp b12. Syntes det hørtes litt skummelt ut med celledeling..... Oi, sorry Ikke sånn type celledeling... Du tenker på kreft? (Alle cellene deler seg, det er bare hurtigheten aom avgjør om det blir normale celler eller om de blir"dårlige")
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2011 #50 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har fått 6 injeksjoner og den siste injeksjonen fikk jeg for 2 uker siden. Jeg startet når b12 var på 157, ved siste injeksjon var den på 1400. Formen min har blitt MYE bedre etter disse injeksjonene og jeg føler meg endelig normal. Jeg har et par ekstra gir! Samme symptomer som de over: ekstremt trett, uopplagt, hårtap, hukommelsesvikt og muskelsvikt. Det verste er og føle at man er lat og at man er limt til sengen. Er ikke så lett å innse dette når man alltid har vært full av energi....men noe måtte det være. Nå krysser jeg fingrene for at jeg opprettholder denne formen, med eller uten injeksjoner. ps. Noen som vet hvor raskt b12 lagrene tømmes? min b 12 har ligge på 200-205 de siste årene. hva er lavt .og hvor høyt er bra. ingen av legene har nevnt at mitt er lavt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #51 Skrevet 13. mars 2011 min b 12 har ligge på 200-205 de siste årene. hva er lavt .og hvor høyt er bra. ingen av legene har nevnt at mitt er lavt. Hei, tror ikke en får injeksjoner dersom det er over 170. mellom 170 og 600 tror jeg det skal ligge.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #52 Skrevet 13. mars 2011 min b 12 har ligge på 200-205 de siste årene. hva er lavt .og hvor høyt er bra. ingen av legene har nevnt at mitt er lavt. De har begynt å måle verdiene på en annen måte nå.(når de skiftet, vet jeg ikke) Jeg hadde verdier på 130 da normalen var fra 700-1100 (Sånn ca..) Nå har jeg ikke peiling hva de er da, legen min sier det er i "noemal sjiktet" Så verdiene dine er nok helt normale
Gjest Mauna Lee Skrevet 13. mars 2011 #53 Skrevet 13. mars 2011 Noen av dere med b12 mangel som har merket masse gulaktige blåmerker over hele kroppen? Jeg gikk til legen pga disse merkene, og da fikk jeg et brev og en resept i posten på b12mangel og noen sprøyter jeg skulle ta. Også har jeg vel egentlig ikke hørt noe mer. Blåmerkene er tilbake for fullt, så jeg bør kanskje ta en tur tilbake til legen snart...
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #55 Skrevet 13. mars 2011 Noen av dere med b12 mangel som har merket masse gulaktige blåmerker over hele kroppen? Jeg gikk til legen pga disse merkene, og da fikk jeg et brev og en resept i posten på b12mangel og noen sprøyter jeg skulle ta. Også har jeg vel egentlig ikke hørt noe mer. Blåmerkene er tilbake for fullt, så jeg bør kanskje ta en tur tilbake til legen snart... - jeg har ikke blåmerker.... fikk du satt sprøytene med b12?
Amélie E. Skrevet 13. mars 2011 #56 Skrevet 13. mars 2011 Ps: Oj, spørsmål skrevet i 2008 her, men mye interessant lesing da og en lærerik diskusjon pågående! Har vegetarisk/vegansk kosthold. Har hatt litt mangel tidligere (påvist ved blodprøve tatt pga at denne mangelen er så vanlig hos oss grønnsakspisere). Tar nå bl. a. "B-sterss" tabletter fra helsekost om kvelden (når jeg husker på det). Ingen mangel av noen vitaminer eller mineraler ved sist blodprøve hos legen nå på nyåret 2011. Virkelig trist å om dere som av en eller annen grunn har vansker med opptak av B12 pga. mavebesvær, full forståelse for bekymring, lykke til og god bedring :-) Her var det noe mer interessant lesing B12: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php Lykke til alle med B12 mangel!!
Gjest Mauna Lee Skrevet 13. mars 2011 #57 Skrevet 13. mars 2011 - jeg har ikke blåmerker.... fikk du satt sprøytene med b12? Jepp de er satt! Ordentlig merkelig med de blåmerkene altså. De dukker opp om natta, så det er ikke at jeg er borti noe heller. Leggene mine er helt fulle av dem, og de er gulbrune. Jeg trodde egentlig at de hadde noe med b12manglen å gjøre, men jeg har egentlig ikke vært bort i noen andre som har det på helt samme måte? Så da er det vel noe mer drit i tillegg da.. Men jeg har egentlig aldri merket å være spesielt uopplagt og sliten, bortsett fra når det er normalt å være uopplagt og sliten.
La Papesse Skrevet 13. mars 2011 #58 Skrevet 13. mars 2011 En ting jeg syntes er så rart, er at legen min spørr om jeg spiser grønne grønnsaker, da de inneholder mye B12.. Brokkoli er en grønnsak jeg elsker, og spiser mye av, er det mye B12..Da syntes jeg det er rart det er en Vegetarianer "sykdom"..
La Papesse Skrevet 13. mars 2011 #59 Skrevet 13. mars 2011 Er forresten anonym nr 47, 52 og 54:) Gikk litt for når jeg logget meg på..:-P
Amélie E. Skrevet 13. mars 2011 #60 Skrevet 13. mars 2011 En ting jeg syntes er så rart, er at legen min spørr om jeg spiser grønne grønnsaker, da de inneholder mye B12.. Brokkoli er en grønnsak jeg elsker, og spiser mye av, er det mye B12..Da syntes jeg det er rart det er en Vegetarianer "sykdom".. Enig, for her finnes en med vegetarisk (ofte vegansk) kosthold som ikke har B12 mangel. Liker også brokkoli, spiser masse belgfrukter (tror jeg at det heter: kikerter, linser, ulike type bønner bl.a. mung etc.) Hadde som sagt bittelitt mangel en vinter for fire år siden, men da begynnte jeg med litt kosttilskudd. Jeg har en misstanke, dette er bare spekulasjoner altså, at et vegetarisk kosthold med masse frukt og grønnt, grovt mel (spelt) og belgfrukter får magen til å jobbe skikkelig og øker evnen til å ta opp næringsstoffer i tarmen ... spekulasjon ... :-) Fortsatt lykke til ønsker vego uten mangel. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå