Gjest Gjest_nelly_* Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Noen her som har blitt sykmeldt pga B12-mangel? Har fått påvist dette, har gått i måneder med svimmelhet, kvalme og veldig lite energi,og har nå fått triobee på resept, men burde ikke legen ha sjekket hvordfor jeg har lite av b12 før han skriver ut disse tablettene?
Christal Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Hvis du har påvist at du har b12 mangel - hvem påviste? Var det ikke legen som skrev ut medisinen til deg?
Gjest Gjest_nelly_* Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Hvis du har påvist at du har b12 mangel - hvem påviste? Var det ikke legen som skrev ut medisinen til deg? Jo, det var det...jeg skrev kanskje litt klønete... Legen fant ut at jeg har b12-mangel og skrev ut medisinen, men så har jeg lest litt og funnet ut at man må finne årsaken til b12-mangel før man skriver ut medisin, ettersom det kan skyldes andre sykdommer.
Esmarelda VillaLobos Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Noen her som har blitt sykmeldt pga B12-mangel? Har fått påvist dette, har gått i måneder med svimmelhet, kvalme og veldig lite energi,og har nå fått triobee på resept, men burde ikke legen ha sjekket hvordfor jeg har lite av b12 før han skriver ut disse tablettene? Hei nelly, nå har jeg også lest litt om dette og fra hva jeg kan se burde legen sjekke årsaken. Jeg så en episode av serien House i går, der hadde ei jente B12-mangel pga bendelorm, og det er faktisk en av flere mulige årsaker! Dette fant jeg på NettDoktor Hva kan legen gjøre? Undersøke deg for og tilby deg behandling for evt. utløsende årsak. Gi deg B12-tilskudd, enten som sprøyter eller tabletter. Foreskrive medisin. Anbefale vitaminkurer. Være behjelpelig med vitamin B12-preparater . Etterpå må man finne årsaken til blodmangelen. Det viktigste spørsmålet er om du har pernisiøs anemi eller om B12-mangelen skyldes noe annet. Ofte velger man også å kikke ned i magesekken din med en slange (gastroskopi), dels for å utelukke magekreft, dels for å undersøke om slimhinnen i magesekken og i tolvfingertarmen er normal. Det var sikkert korrekt av legen din å gi deg de medisinene du fikk siden det er påvist at du trenger B12, men du burde ringe og spørre hva planen er videre. God bedring!
Gjest liss Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Med mindre du er streng vegetarianer er det ingen grunn til at du skal ha b12-mangel. Hvis ikke, bør du virkelig få undersøkt dette videre! Synes det hørtes skummelt ut, b12-mangel kan være veldig farlig hvis man ikke får gjort noe med det i tide.
Gjest Gjest_nelly_* Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Med mindre du er streng vegetarianer er det ingen grunn til at du skal ha b12-mangel. Hvis ikke, bør du virkelig få undersøkt dette videre! Synes det hørtes skummelt ut, b12-mangel kan være veldig farlig hvis man ikke får gjort noe med det i tide. takker for svar. Noen her som har vært sykmeldt pga dette da?
Gjest antigartner Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Med mindre du er streng vegetarianer er det ingen grunn til at du skal ha b12-mangel. Det synes jeg høres rart ut, med tanke på hvor mange jeg kjenner som har nettopp dette, og ingen av disse har noen sinne vært vegetarianere. (Det skal sies at flere av mine B-12-fattige kjente er i familie med hverandre, så det er godt mulig at det er noe som "går" i enkelte familier.) Endret 16. oktober 2008 av antigartner
Gjest Miley Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har hatt plager med dette i flere år uten at de finner årsak. Jeg fikk i første omgang piller, og så mer piller. Det tok kanskje et år eller så før de satte i gang undersøkelser angående dette.
Gjest Sativa Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Noen (eller en god del faktisk) tar ikke opp tilstrekkelig B12 via tarmen og får dermed for lite av det i blodet. Trenger ikke være noe mer hokus pokus enn det. Så til spørsmålet: Jeg kjenner flere som har vært sykemeldt pga dette. Noen ble veldig deprimerte og greide derfor ikke å jobbe, andre var helt utslitt fysisk og kunne da heller ikke jobbe. Samboeren min derimot har også B12 mangel, men kan fint jobbe redusert nå. Så det er nok veldig individuelt, du må nesten avgjøre det selv hva du orker, og jeg tror absolutt legen sykmelder deg hvis du er veldig plaget og redusert. God Bedring :-)
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 Det synes jeg høres rart ut, med tanke på hvor mange jeg kjenner som har nettopp dette, og ingen av disse har noen sinne vært vegetarianere. (Det skal sies at flere av mine B-12-fattige kjente er i familie med hverandre, så det er godt mulig at det er noe som "går" i enkelte familier.) Det jeg mente var at det skal veldig lite til å dekke dagsbehovet for b12 (f.eks. ett glass melk), og det kan gå årevis før man merker symptomene. Derfor ligger det som oftest noe annet enn feil kosthold bak, f.eks. fordøyelsesproblemer
Fam Skrevet 16. oktober 2008 #11 Skrevet 16. oktober 2008 Inntak av alkohol tapper også kroppen for B12. Pluss dårlig kosthold. Og trøbbel med tarmene( opptaket av vitaminer og mineraler).
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #12 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har b12 mangel og dette fordi jeg har jernanemi, jernanemien gjør at kroppen min ikke klarer å ta til seg b12. I hvertfall den forklaringen jeg fikk av legen. Får sprøyter for dette, men aldri vært snakk om noen sykemelding.. det kommer vel ann på din allmenntilstand om det er nødvendig eller ei. Snakk med legen din igjen.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #13 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har B12 mangel også. Tok en blodprøve hos legen og hun fortalte at det var sånt de fant ut når de gjerne lette etter jernmangel eller liknende. Fikk en resept i posten og har aldri hørt noe siden den gang. En sykemelding for bare B12-mangel er å overdrive.
øyenstikker Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har B12 mangel også. Tok en blodprøve hos legen og hun fortalte at det var sånt de fant ut når de gjerne lette etter jernmangel eller liknende. Fikk en resept i posten og har aldri hørt noe siden den gang. En sykemelding for bare B12-mangel er å overdrive. Så du vet hvordan alle andre med b12 mangel kjenner seg form-messig?? Dessuten spørs det hvor stor mangelen er. Det er induviduelt hvordan man reagerer på b12 mangel, og hvor lave tallene er før symtomene kommer. Jeg har b12 mangel nå, og har akkurat begynt på sprøyter. Jeg er så utrolig utmattet mange ganger iløpet av dagen, at jeg nesten ikke kan røre meg når jeg ligger på sofaen. Dessuten blir jeg enormt glemsk, svimmel, kvalm og utrolig klomsete når jeg har b12 mangel. Så jeg fungerer ikke ut i jobb med dette! Nå er det sikkert andre som ikke får så mye symtomer, ogsom kanskje ikke har så stor mangel, og de må jo bare kjenne på formen sin selv, om de kan være i jobb. Voksne mennesker kjenner jo litt selv da.. Så kanskje du burde være litt mindre krass før du utaler deg om ting du tydeligvis ikke kan nok om!!
Gjest mer enn nok Skrevet 1. november 2008 #15 Skrevet 1. november 2008 Noen her som har blitt sykmeldt pga B12-mangel? Har fått påvist dette, har gått i måneder med svimmelhet, kvalme og veldig lite energi,og har nå fått triobee på resept, men burde ikke legen ha sjekket hvordfor jeg har lite av b12 før han skriver ut disse tablettene?
Gjest undres Skrevet 1. november 2008 #16 Skrevet 1. november 2008 Noen her som har blitt sykmeldt pga B12-mangel? Har fått påvist dette, har gått i måneder med svimmelhet, kvalme og veldig lite energi,og har nå fått triobee på resept, men burde ikke legen ha sjekket hvordfor jeg har lite av b12 før han skriver ut disse tablettene? Hei En lite tips. Jeg fikk høre at jeg hadde for mye B12 (det er ikke farlig) da jeg tok en blodprøve. Legen trodde det var fordi jeg brukte Omga 3-tabletter.
poia Skrevet 2. november 2008 #17 Skrevet 2. november 2008 hei! Kroppen min har aldri "hatt lyst til" å ta opp nok B12, men det er noe som ligger til familien. Når jeg får for lite av det så kan jeg bli veldig deprimert, miste håret, få økt matlyst + mindre energi. Dette kommer ofte etterfulgt av en stressperiode, og da må jeg slappe av noen dager samtidig som jeg tar uante mengder B-vitamin kapsler. Det fungerer for meg hvertfall, men alle mennesker er forskjellige.
Gjest Gjest_Tove_* Skrevet 11. november 2008 #18 Skrevet 11. november 2008 hei! Kroppen min har aldri "hatt lyst til" å ta opp nok B12, men det er noe som ligger til familien. Når jeg får for lite av det så kan jeg bli veldig deprimert, miste håret, få økt matlyst + mindre energi. Dette kommer ofte etterfulgt av en stressperiode, og da må jeg slappe av noen dager samtidig som jeg tar uante mengder B-vitamin kapsler. Det fungerer for meg hvertfall, men alle mennesker er forskjellige. Hei Noen av dere som kan si hva slags symptomer dere har? Jeg er plaget av ekstrem trøtthet, konsentrasjonvansker, lysømfintlighet, deprimert, nummenhet i kroppen o.s.v. Har aldri blitt sjekket om det kan være B12 mangel, men skal få det sjekket nå . Hilsen Tove
Gjest Miley Skrevet 11. november 2008 #19 Skrevet 11. november 2008 trøtthet konsentrasjonvansker lysømfintlighet sår som ikke vil gro sprukne lepper
Gjest Renie Skrevet 27. november 2008 #20 Skrevet 27. november 2008 Hei Jeg fikk påvist B-12 mangel for noen år siden, og grunnen var kronisk betennelse i magen. Da følte jeg meg deprimert, sliten og hadde problemer med søvn. Nå får jeg B-12 injeksjoner hver 3. mnd, og det har aldri vært snakk om sykemelding. Det jeg merker nå, er søvnproblemer og at jeg er sliten om jeg ikke får tatt injeksjonen i tide. Hilsen, R
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå