Minnimor Skrevet 29. november 2008 #21 Skrevet 29. november 2008 Jeg sliter med b12- mangel fordi kroppen min ikke tar det opp av seg selv. Derfor får jeg jevnlig sprøyter med b12. Det er ikke overdrevet å bli sykemeldt på grunn av b12- mangel. Store deler av ungdomsskolen og videregående var jeg borte fordi jeg var såpass dårlig. Langvarig b12- mangel hos meg fører til at jeg sover over halve døgnet, får dårlig immunforsvar og derfor blir mye syk, jeg mister hår og orker ingenting. Før jeg fikk undersøkt dette hos lege var jeg helt fortvilet, for folk trodde at jeg bare var lat, og jeg trodde det vel selv også. Dermed fikk jeg kjeft av lærer hvis jeg for eksempel fikk en dårligere karakter enn det jeg hadde pleid å få. En annen lærer jeg hadde ble lagt inn på sykehus pga b12- mangel og ble borte et halvt år.
Gjest Lettere forvirret:/ Skrevet 29. november 2008 #22 Skrevet 29. november 2008 Hei Jeg ble testet for B12 mangel i sommer og hørte aldri noe mer fra legen. De har aldri vært særlig flinke til å gi tilbakemeldinger på blodprøver, men hadde de gjort det dersom det var noe? Har gått dit jevnlig for serumprøver pga. noe annet tidligere og heller ikke da fikk jeg særlig god info:/ Det eneste jeg merker er at jeg er veldig trøtt hele tiden reagerer litt på lys men tenker kanskje at det like gjerne kan være det andre jeg gikk dit for.. Hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #23 Skrevet 29. november 2008 Hei Jeg ble testet for B12 mangel i sommer og hørte aldri noe mer fra legen. De har aldri vært særlig flinke til å gi tilbakemeldinger på blodprøver, men hadde de gjort det dersom det var noe? Har gått dit jevnlig for serumprøver pga. noe annet tidligere og heller ikke da fikk jeg særlig god info:/ Det eneste jeg merker er at jeg er veldig trøtt hele tiden reagerer litt på lys men tenker kanskje at det like gjerne kan være det andre jeg gikk dit for.. Hjelp! De skal jo det, men det skjer stadig feil. Spesielt om du er i grenseland så kan det blit litt hipp om happ om de husker det. Spør, og om du ikke er fornøyd med legen generelt, se om du kan bytte. (jeg det det ikke allltid er like lett, men innimalom kan det være verdt å kjøre en 10-15 mil for å finne en ok lege..)
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 29. januar 2009 #24 Skrevet 29. januar 2009 Ang symptomer på B12- mangel, så har jeg følgende: Svimmelhet, sterke muskelsmerter, kvalme, pustebesvær (åndenød/"hiver etter pusten"), uregelmessige hjerteslag, hjertebank, balanseproblemer, dårlig hukommelse, vitiligo, mavebesvær, stort søvnbehov- mao det meste som nevnes her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php Men nå har jeg nok ekstra mye symptomer siden jeg også har tarmsykdom og lavt stoffskifte. Spes lavt stoffskifte har mange av de samme symptomene, så det forsterkes. Stoffskifte-prøver er lette for legen å undersøke, det er verre med tarmsykdom (Irritabel Tarm Syndrom/ ITS) som gjerne tar tid å diagnostisere. B12-mangel kan henge sammen med begge deler. Nå skal jeg fast på sprøytekur hver 3.de måned siden jeg har fått påvist det flere ganger og har tarmsykdom. Jeg har vært sykemeldt flere ganger og i lengre perioder. Nå er jeg i fullt arbeid, men det går på ren viljestyrke. Og det holder hardt. Hvis jeg skal forklare til noen hvordan det føles, pleier jeg å si det er som å være på helge-seminar. Du har drukket uti de sene timer og står opp igjen etter 2-3 timers søvn for å begynne kurset kl 9. Du har vondt i kroppen av for lite søvn, bena vil liksom ikke bevege seg, hjernen er helt skrudd av og du har det rett og slett vondt. Forskjellen er at på seminar er det over etter en god natts søvn og du trenger ikke gå gjennom det i ukesvis. Hver og en har nok sine egne symptomer, det er mange variabler. For de som blir lenge dårlig er nok mange enig i at det kan trykke litt psykisk også. Det er vanskelig å måtte avslå invitasjoner hele tiden fordi man er "sliten". Spesielt siden man ofte ikke kan gi noe svar når noen spør hvorfor man får B12 mangel. Det er heller ikke en tilstand som er synlig utenpå, og det kan føre til mangel på forståelse fra kollegaer og omgangskrets. Og når man aldri orker å være med på noe, blir man også noe isolert. Trening/turgåing er også svært vanskelig siden kroppen ikke henger med. Så for dem som blir sykemeldt er det viktig å huske på at det er ikke du som sykemelder deg, det er legen din som har tatt den avgjørelsen basert på din allmenntilstand, og som kommer frem til at det er det beste for din helse på det tidspunkt. Og sist, men ikke minst- selv om det tar lang tid så vil man med rett tilpasset behandling føle seg mye bedre etterhvert:o) 1
Gjest Gjest_mini_* Skrevet 23. februar 2009 #25 Skrevet 23. februar 2009 hei. jeg er 28 år og er på min andre uke med sykemelding pga dette. jeg tar ut sykemelding for en uke av gangen nå. jeg fikk påvist B12-mangel for noen dager siden. legen min har tatt mange prøver av meg og etter dette ble påvist har han gitt meg en ny avføringsprøve og jeg skal til gatroskopi og eventuelt endoskopi. legen skal nå finne ut om det er arvelig eller en annen årsak. han skal også undersøke om jeg har inflammatorisk mage/tarm (betennelse) og kreft. jeg har fått påvist inflammatorisk tarm for 10 år siden og har også vært sykehusinnlagt på grunn av dette med intravenøs ernæring. symptomene mine er at jeg er svimmel, kvalm, har prikkefølelse i bena og muskelsmerter, samt veldig vondt på venstre side av magen, jeg har fått veldig veldig dårlig hukommelse også. jeg har blitt verre og verre det siste året så jeg håper jeg fikk behandlingen min i tide slik at nerveskadene kan fikses. hvis ikke jeg blir bedre etter denne behandlingen vurderer jeg å bli delvis ufør siden jeg har problemer med å få gjort ting på grunn av hukommelsen min er så dårlig og jeg besvimer en del.
Gjest Gjest_mini_* Skrevet 23. februar 2009 #26 Skrevet 23. februar 2009 jeg har mye håravfall og kvalme også, vet ikke om det er et symptom på dette... er det noen som vet hvor lang tid det tar før man føler seg bedre? jeg fikk sprøyten min i dag...
Donpedro Skrevet 27. februar 2009 #27 Skrevet 27. februar 2009 jeg har mye håravfall og kvalme også, vet ikke om det er et symptom på dette... er det noen som vet hvor lang tid det tar før man føler seg bedre? jeg fikk sprøyten min i dag... Da jeg begynte med sprøyter statet jeg opp med 3 sprøyter på en uke, og så påfylling i noen uker og deretter hver 3. måned. Man kan føle seg bedre etter noen dager.
Gjest Gjest_mini_* Skrevet 5. mars 2009 #28 Skrevet 5. mars 2009 åh. jeg skal få min tredje på mandag. jeg har ikke merket noe bedring ennå etter mandag skal jeg bare ha en per måned. nå jeg her syk hele tiden. har fått sykemelding for to uker fremover og skal til skopi om en uke. gruer meg har noen av dere funnet ut hvorfor dere har b12 mangel?
Gjest Gjest_ina_* Skrevet 24. september 2009 #29 Skrevet 24. september 2009 Det synes jeg høres rart ut, med tanke på hvor mange jeg kjenner som har nettopp dette, og ingen av disse har noen sinne vært vegetarianere. (Det skal sies at flere av mine B-12-fattige kjente er i familie med hverandre, så det er godt mulig at det er noe som "går" i enkelte familier.) Man får b12 via kjøtt egg melk osv, dvs vegetarianere er spesiellt utsatt. Grunn to er arvelig, man arver det fra andre familimedlemmer..
Gjest Sirkeline Skrevet 8. april 2010 #30 Skrevet 8. april 2010 Jeg har B12 mangel også. Tok en blodprøve hos legen og hun fortalte at det var sånt de fant ut når de gjerne lette etter jernmangel eller liknende. Fikk en resept i posten og har aldri hørt noe siden den gang. En sykemelding for bare B12-mangel er å overdrive.
Gjest Mazzy Skrevet 6. mai 2010 #31 Skrevet 6. mai 2010 Hei! Vil bare si at hvordan man blir av B12 mangel er veldig individuelt. Jeg har to gutter. En på 10 mnd. og en på 5 år. Jeg gikk til legen for en uke siden for de jeg trenger fire middagslurer i løpet av en dag :søvn: . Jeg kan ligge våken på sengen men orker ikke å røre på meg. Har også ofte bedt min mann om å kjøre for jeg ikke tør. Jeg må sitte og sortere skittentøy for jeg er redd for å besvime hvis jeg bøyer meg. Sliter også med å bære sønnen min i trapper (opp går fint). Har aldri følt meg så "ekkel" noen gang. Sykemel. er også derfor individuelt. Jeg kunne ikke gått på jobb. Det har jo også noe å si hva du jobber med. Jeg jobber på sykehjem, og der er det vi som skal støtte pasienten og ikke motsatt .
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #32 Skrevet 7. mai 2010 Jeg ble iallefall sykemeldt for en kort periode pga nesten tomme lager av b12! Har aldri vært så totalt i kjelleren før, helt utmattet og deprimert. Men etter noen omganger med sprøyter så steg formen og jeg var tilbake på jobb. Ikke minst; fikk overskudd til familien igjen! Vet ikke årsaken, annet enn at jeg ikke tar opp noe særlig b12 fra tarmen. Tanten min er akkurat likedan, så mulig det er familiært..
Gjest LOslo Skrevet 7. mai 2010 #33 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har "hanglet" en god stund og da jeg var hos legen sist fikk jeg påvist b-vitaminmangel og fikk resept på TrioBe. Hun tok flere prøver for å finne ut hvilket b-vitamin jeg manglet(?). Jeg visste ikke noe om det da, så jeg stilte ikke flere spørsmål om hva som skjedde videre. Etter å ha lest litt på nettet har jeg jo funnet ut at mange av symptomene stemmer og jeg angrer litt på at jeg ikke spurte ut legen litt mer. Mine symptomer: -Sår i munnviken i flere mnd -Tørr hud, spesielt rundt albuen -Hjertebank -Sløv, ukonsentrert -Slapp, trøtt, aldri uthvilt -Hodepine (denne ble ekstra trigget av en visdomstannbetennelse for fire uker siden, har vært konstant siden da)- grunnen til at jeg endelig kom meg til legen -Økt vekt, men liten matlyst (dette kan skyldes en del inaktivitet også da) -Mage- og tarmproblemer har jeg hatt i flere år (uten at jeg ikke helt vet hva det skyldes)- min teori er at dette er grunnen til at jeg har fått b-vitaminmangel da jeg er ung, spiser variert og drikker lite alkohol Tilsammen har dette ført til at jeg har måttet utsette noen innleveringer på skolen, hadde vel blitt sykemeldt om jeg hadde en jobb. Fungerer ikke i hverdagen akkurat nå. (Beklager rotete tekst, men dette er min opplevelse)
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #34 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har fått 6 injeksjoner og den siste injeksjonen fikk jeg for 2 uker siden. Jeg startet når b12 var på 157, ved siste injeksjon var den på 1400. Formen min har blitt MYE bedre etter disse injeksjonene og jeg føler meg endelig normal. Jeg har et par ekstra gir! Samme symptomer som de over: ekstremt trett, uopplagt, hårtap, hukommelsesvikt og muskelsvikt. Det verste er og føle at man er lat og at man er limt til sengen. Er ikke så lett å innse dette når man alltid har vært full av energi....men noe måtte det være. Nå krysser jeg fingrene for at jeg opprettholder denne formen, med eller uten injeksjoner. ps. Noen som vet hvor raskt b12 lagrene tømmes?
Sugerøret Skrevet 1. februar 2011 #35 Skrevet 1. februar 2011 Man får b12 via kjøtt egg melk osv, dvs vegetarianere er spesiellt utsatt. Grunn to er arvelig, man arver det fra andre familimedlemmer.. grunn 3 at en ikke kan ta opp b12 i tarmen /fra matvarer. Jeg har 2 sykdommer (ikke arvelige som jeg vet om) som gjør at jeg ikke kan ta opp nok b12 vitamin
itchii Skrevet 1. februar 2011 #36 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har b12 mangel og dette fordi jeg har jernanemi, jernanemien gjør at kroppen min ikke klarer å ta til seg b12. I hvertfall den forklaringen jeg fikk av legen. Får sprøyter for dette, men aldri vært snakk om noen sykemelding.. det kommer vel ann på din allmenntilstand om det er nødvendig eller ei. Snakk med legen din igjen. Omvendt tenker jeg? Kroppen kan ikke ta opp jern uten b12, og man ender opp med jernmangel, tomme jernlagre, lav blodprosent etc. Som gir symptomer i tillegg til selve b12-mangelen. Jeg slet med dette i åresvis før jeg fikk diagnose (pernesiøs anemi), ble sykemeldt pga følgene b12-mangelen fikk fysisk og psykisk. Tok b12-sprøyter hver 3.mnd i flere år, glemte så å fornye resepten, formen holdt seg bra så jeg tenkte å prøve litt uten, et år senere leverte jeg finfine blodprøver. Ikke fått sprøyter på årevis nå, og b12 har holdt seg helt fin. Hvorfor jeg fikk b12-mangel er og blir et mysterium. Men det trenger ikke være en livstidsdiagnose.
Avalon Skrevet 12. mars 2011 #37 Skrevet 12. mars 2011 *Bumper denne opp* Jeg har fått påvist b12 mangel. Har ikke fått snakket med legen enda, men fått vite at jeg skal få sprøyte. Håper å få time så fort som mulig. Har lest litt rundt på nettet for å vite litt mer om b12 mangel. Vet jeg må snakke med legen om det, og det skal jeg så snart jeg får time, men trenger å få lufte tankene. Jeg har vært utrolig sliten og trøtt i flere uker nå. Sovet mye, og hatt null energi. Også slitt med å huske enkle ting, som hva jeg har gjort og ikke, og hvilken dag det ble gjort på f.eks. Noen dager har jeg bare en vag formening om hva jeg gjorde noen timer tidligere. Men, det jeg stusser på når jeg leser rundt på nettet, er: - Jeg spiser mye kjøtt - Drikker melk hver eneste dag - Har ikke blodmangel Så jeg lurer fæælt på hvordan jeg "har fått til" å få mangel på b12.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #38 Skrevet 13. mars 2011 Hei du. Det er nok ikke pga av at du ikke spiser riktig. b12 mangel kan forekomme hos vegetarianere, men er sjelden eller aldri grunnen for at ifolk som spiser vanlig får det. Noen kan bare rett og slett ikke ta opp b12 i tarmene. Det står mye om dette på nettet. Gled deg til du får b12 sprøyten, du kommer til å bli MYE bedre. Jeg var akkurat lik deg og det var forferdelig, men nå føler jeg meg normal igjen.
Avalon Skrevet 13. mars 2011 #39 Skrevet 13. mars 2011 Hei du. Det er nok ikke pga av at du ikke spiser riktig. b12 mangel kan forekomme hos vegetarianere, men er sjelden eller aldri grunnen for at ifolk som spiser vanlig får det. Noen kan bare rett og slett ikke ta opp b12 i tarmene. Det står mye om dette på nettet. Gled deg til du får b12 sprøyten, du kommer til å bli MYE bedre. Jeg var akkurat lik deg og det var forferdelig, men nå føler jeg meg normal igjen. Hvor lenge fikk du sprøyter, får du de fortsatt?
Amélie E. Skrevet 13. mars 2011 #40 Skrevet 13. mars 2011 Vet ikke om det er så lett å finne ut hvorfor noen mangler B12... Men grunner kan være: Noen har vanskelighet med å ta opp B12 i tarmen. Veganere og vegetarianere mangler ofte B12 pga kostholdet. Alkohol innskrenker kroppens evne til å ta opp B12. Jeg har et vegetarisk kosthold og har hatt B12 mangel pga dette. Finn frem til naturlig sund mat med mye B12 :-) B-stress tabletter fungerer bra for meg (helsekost). Kan med fordel tas om kvelden. Lykke til!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå