Gå til innhold

Anmelde naboen til barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Dette er bare tull og synsing far din side. Er du så naiv og kortsluttet at du ikke ser at barnevernet ikke bare går inn og fjerner barna BAR FOR Å GJØRE DET?

Mennesker som deg, som beskytter voldelige og rusmisbrukende foreldre, er den største faren for barn som vokser opp under dårlige forhold.

jeg støtter ABSOLUTT IKKE voldelige og rusmisbrukende foreldre!! Leser du ikke innleggene mine? hvor tar du det fra..? fordi jeg skriver det jeg har fått vite, slik jeg har fått den informasjonen jeg har, er IKKE det samme som å støtte grusomme foreldre!! å si noe sånt ut fra det jeg skriver sier jo mer om deg enn om meg.. om saken har blitt lagt frem feil i media vet jeg ikke, men jeg skrev det jeg har fått vite, slik jeg har skjønt det.. jeg tror ikke barnevernet har gått inn og fjernet barna bare for å gjøre det, men at de har mistolket situasjonen og gjort en feil (med tanke på at Svanhild fikk tilbake barna)!

Jeg synes det er HELT unødvendig av deg å dømme meg slik du gjør.. jeg legger frem en sak slik den har blitt lagt frem for meg (og resten av landet), men det betyr ikke at jeg støtter uskikkede foreldre!! som jeg skrev tidligere så er jeg ansatt av barnevernet som avlastningshjem, ikke fordi moren til barnet er uskikket men fordi barnet har spesielle behov og moren trenger en pause.. jeg er også åpen for å ha et eller flere fosterbarn, og som alle andre så gjør også barnevernet feil

Til andre som har kommentert gjest sitt innlegg på vegne av at dere har tolket mine innlegg rett: tusen takk..

til trådstarter: beklager at jeg ikke har svart på spørsmålet ditt.. men jeg synes at dersom du er bekymret og føler grunn til å melde fra til barnevernet, så gjør du det.. nøling hjelper ikke barnet.. hvem vet? kanskje der ikke er grunn til bekymring, men dersom det er det så kan du med god samvittighet føle at du har sørget for at et barn får en trygg og god fremtid.. :) er ikke sikkert andre gjør det, så da må noen stille opp :) masse lykke til, håper du bekymrer deg uten grunn og at barnet har det flott!

Endret av covergrl
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg synes det er helt unødvendig av deg som IKKE kjenner saken i det hele tatt å kommentere den, spesielt på den måten du gjør..

Du kan da umulig kjenne saken særlig godt selv, for det du hevder er at en mor som har litt fødselsdepresjoner og har utenlands bakgrunn, blir fratatt omsorgen og bare får se barna 24 timer i året... Man trenger ikke ha mye omløp i hjernen for å forstå at din framstilling er fullstendig på jordet. Gjør deg selv (os oss) en tjeneste og ta kvelden.

Skrevet
Du kan da umulig kjenne saken særlig godt selv, for det du hevder er at en mor som har litt fødselsdepresjoner og har utenlands bakgrunn, blir fratatt omsorgen og bare får se barna 24 timer i året... Man trenger ikke ha mye omløp i hjernen for å forstå at din framstilling er fullstendig på jordet. Gjør deg selv (os oss) en tjeneste og ta kvelden.

min fremstilling..? som sagt så er det dette jeg har fått fremlagt selv av foreldrene, barna og media.. jeg vet ikke hvor mye du vet om fødselsdepresjoner (kanskje du burde sjekke det opp), men det er en alvorlig tilstand som kan føre til at mor blir en fare for barna.. kanskje var det dette barnevernet oppfattet og fryktet og dermed tok barna.. noe som i så tilfelle er rett, men etter fem år og etter at hun er frisk fra depresjonene så synes jeg at barna skulle få komme hjem (så sagt hun er i stand til det). og uansett er avtalen 24 t pr år så er det 24 t pr år, ikke forbud mot å se ungene på 5 år!!

jeg synes også at du burde ta kvelden selv, for dette er en sak du ikke aner noen ting om.. jeg skriver utifra det jeg vet jeg, mens du ikke vet hva du skriver om...

Gjest Elastica
Skrevet
min fremstilling..? som sagt så er det dette jeg har fått fremlagt selv av foreldrene, barna og media.. jeg vet ikke hvor mye du vet om fødselsdepresjoner (kanskje du burde sjekke det opp), men det er en alvorlig tilstand som kan føre til at mor blir en fare for barna.. kanskje var det dette barnevernet oppfattet og fryktet og dermed tok barna.. noe som i så tilfelle er rett, men etter fem år og etter at hun er frisk fra depresjonene så synes jeg at barna skulle få komme hjem (så sagt hun er i stand til det). og uansett er avtalen 24 t pr år så er det 24 t pr år, ikke forbud mot å se ungene på 5 år!!

jeg synes også at du burde ta kvelden selv, for dette er en sak du ikke aner noen ting om.. jeg skriver utifra det jeg vet jeg, mens du ikke vet hva du skriver om...

Det er vel ikke akkurat uvanlig at foreldre ikke innehar allverdens selvinnsikt når man beskriver sin egen situasjon i forbindelse med at barnevernet er inne i bildet. Det er åpenbart at det her dreier seg om andre ting enn fødselsdepresjoner når man blir fratatt omsorg, og det nesten ikke gis samvær.

Skrevet
Det er vel ikke akkurat uvanlig at foreldre ikke innehar allverdens selvinnsikt når man beskriver sin egen situasjon i forbindelse med at barnevernet er inne i bildet. Det er åpenbart at det her dreier seg om andre ting enn fødselsdepresjoner når man blir fratatt omsorg, og det nesten ikke gis samvær.

kanskje det.. men hvis det er helt andre ting med i bildet, hvorfor skal de da få igjen barna..? jeg skjønner jo at foreldre i en slik situasjon har dårlig selvinnsikt, men etter all dritten bv fikk i denne situasjonen innrømmet de feilen og skal rette det opp.. dette også er jo meget merklig hvis situasjonen er så alvorlig..

Gjest Gjest_Margit_*
Skrevet

Nå har jeg lest at du har skrevet dette flere ganger her. Du sier at hun mistet barna uten grunnlag og lyver om at hun er god mor men likevel bare får se barna 24 timer pr år. Alle skjønner at dette er feil fortalt av deg, dette mangler rot i viekligheten. Kan du ikke diskutere uten å dra fram usannheter så bør du heller la være! :sint:

Skrevet
Det er åpenbart at det her dreier seg om andre ting enn fødselsdepresjoner når man blir fratatt omsorg, og det nesten ikke gis samvær.

:Nikke: fint om denne covergirl også innser det samme snart :Gjesp:

Gjest Elastica
Skrevet
kanskje det.. men hvis det er helt andre ting med i bildet, hvorfor skal de da få igjen barna..? jeg skjønner jo at foreldre i en slik situasjon har dårlig selvinnsikt, men etter all dritten bv fikk i denne situasjonen innrømmet de feilen og skal rette det opp.. dette også er jo meget merklig hvis situasjonen er så alvorlig..

Nå kjenner jeg ikke til denne saken, hverken fra pressens side, eller den du hevder å kjenne, men det er jo slik at barnevernet konkret vurderer situasjonen dersom den forandrer seg. Enkelte blir overført fosterforeldre med tanke på senere adopsjon, andre ser man an situasjonen til med tanke på tilbakeføring når det er gått en stund. Mange problematiske situasjoner er forbigående.

Skrevet

Har ikke orket å lese alle innleggene, men klarer ikke la være å kommentere. Spesielt du covergrrl, tror du virkelig barnevernet har kommet inn i saker helt uten grunn, i tilfeller der foreldrene får beholde ungene/foreldrene får tilbake ungene?

Virker som om mange tror at barnevernet kun er der for å fjerne barn fra foreldre med ulike problemer. Det er uhyre sjelden at barnevernet går inn og faktisk fratar foreldre deres foreldre-ansvar. I svært mange tilfeller kommer barnevernet inn med tiltak for å bedre forholdene for barnet i den familien det allerede er i. Og i tilfeller som Svanhild-saken, måtte det nok endringer til hjemme, før hun kunne regnes som skikket som mor. I saker som Svanhild-saken er det viktig å være klar over at foreldre, her Svanhild, står fritt til å fortelle media hva de måtte ønske om hvorfor barnevernet er involvert. Barnevernet har taushetsplikt, og kan ikke "forsvare seg". Og i denne saken, var det faktisk mer alvorlige ting enn mors intelligens som lå til grunn for omsorgsovertakelse....

For all del om noen ville ta fra meg ungene fordi jeg drakk, tror jeg neppe jeg ville ha innrømmet det til andre, men hadde nok heller opprettet en av disse patetiske barnevernet-er-en-gjeng-facister-nettsidene, og lagt skylden på alle andre;)

Gjest Elastica
Skrevet
For all del om noen ville ta fra meg ungene fordi jeg drakk, tror jeg neppe jeg ville ha innrømmet det til andre, men hadde nok heller opprettet en av disse patetiske barnevernet-er-en-gjeng-facister-nettsidene, og lagt skylden på alle andre;)

Det er syke, syke sider. Jeg blir skremt av å lese på enkelte av dem. Og synes veldig synd på de barna som har foreldre som legger ut hele sakkyndigrapporten sin på nettet.

Skrevet
Nå har jeg lest at du har skrevet dette flere ganger her. Du sier at hun mistet barna uten grunnlag og lyver om at hun er god mor men likevel bare får se barna 24 timer pr år. Alle skjønner at dette er feil fortalt av deg, dette mangler rot i viekligheten. Kan du ikke diskutere uten å dra fram usannheter så bør du heller la være! :sint:

jeg sier det jeg har hørt fra kjente og bekjente som har mye med familien å gjøre (kjenner de ikke personlig selv) og utfra det media har skrevet.. om det stemmer eller ikke VET JEG IKKE! men det er den informasjonen jeg har fått, og om du og gjest ikke godtar det så er det greit. men å si at jeg lyver (og da om en sak du ikke kjenner til) er tåplig.. det er ikke feil fortalt av meg (med mindre jeg har misforstått situasjonen fullstendig), men da av media og "bygdesnakk" (tar sist nevnte med en klype salt).. men i dette tilfellet søkte moren selv hjelp fordi hun trengte avlastning, noe hun fikk, men ikke i den grad hun hadde forventet..

jeg trodde dessuten at det viktige her var det faktum at hun ikke har fått møte barna på desse fem årene (noe som er stikk i strid med avtalen), og ikke hvorvidt jeg lyver,mistolker/tolker situasjonen, eller hva som er grunnen til at barna er fjernet sitt hjem og sine foreldre..

Skrevet
Har ikke orket å lese alle innleggene, men klarer ikke la være å kommentere. Spesielt du covergrrl, tror du virkelig barnevernet har kommet inn i saker helt uten grunn, i tilfeller der foreldrene får beholde ungene/foreldrene får tilbake ungene?

Virker som om mange tror at barnevernet kun er der for å fjerne barn fra foreldre med ulike problemer. Det er uhyre sjelden at barnevernet går inn og faktisk fratar foreldre deres foreldre-ansvar. I svært mange tilfeller kommer barnevernet inn med tiltak for å bedre forholdene for barnet i den familien det allerede er i. Og i tilfeller som Svanhild-saken, måtte det nok endringer til hjemme, før hun kunne regnes som skikket som mor. I saker som Svanhild-saken er det viktig å være klar over at foreldre, her Svanhild, står fritt til å fortelle media hva de måtte ønske om hvorfor barnevernet er involvert. Barnevernet har taushetsplikt, og kan ikke "forsvare seg". Og i denne saken, var det faktisk mer alvorlige ting enn mors intelligens som lå til grunn for omsorgsovertakelse....

som sagt: kan være jeg har blitt feilinformert, men det er dette jeg har blitt fortalt..

jeg mener ikke at barnevernet er en gjeng facister, tvert imot, men de kan jo gjøre feil de også..

hvis noen hadde tatt mine barn så hadde jeg ikke laget en oppdiktet historie om hvorfor, jeg hadde nok holdt meg langt unna media.. om svanhild saken har andre grunnlag vet jeg ikke, men som jeg har skrevet: jeg gjentar den infoen jeg har fått..

Skrevet
Det er syke, syke sider. Jeg blir skremt av å lese på enkelte av dem. Og synes veldig synd på de barna som har foreldre som legger ut hele sakkyndigrapporten sin på nettet.

finnes der seriøst slike sider?! ja jeg er helt enig der: det er bare helt utrolig og meningsløst!

Skrevet
Du som pedagog bør finne ut av tingene før du faktisk kontakter barnevernet, for du kontakter ikke barnevernet bare fordi magefølelsen din sier at noe kanskje er gale. Da er du virkelig ingen god pedagog, men en som liker å herske med andre menneskers liv.

Du bør ha mer enn magefølelsen din å komme med, for jeg kan godt tenke meg at magefølelsen for enkelte mennesker ikke er den beste, rett og slett fordi man ikke liker de. Det er ikke dermed sagt at de er dårlige foreldre, og derfor bør du som pedagog ha mer å komme med enn bare antagelser.

Og gjør barnevernet jobben sin, så lar de ikke en pedagogs mageføelse styre hva de velger å gjøre. De bør da gi beskjed at du bør ha noe konkret å komme med, for ellers er det ikke noe de kan gjøre.

Jeg har veldig god intuisjon, men det kunne aldri falle meg inn å anmelde noen til barnevernet bare fordi magefølelsen min sa at noe kanskje er gale. Jeg handler ut i fra magefølelesen min når det gjelder mine egne, men ikke når det gjelder andre for da skal jeg ha konkrete bevis å komme med.

nå må du ta deg sammen her. nå ble jeg direkte provosert over din bedrevitende holdning til meg som pedagog!

det ble ikke spurt hva jeg jobbet med og hvordan JEG hadde håndtert det i forbindelse med jobb!!! det er noe helt annet!! jeg hadde da aldri i verden i JOBBSAMMENHENG lagt inn en bekymringsmelding for en dårlig magefølelse, da denne magefølelsen kan ta feil. men jeg observerer nøye og ser ann om magefølelsen forlblir bare en magefølelse eller om det er reel grunn til bekymring før jeg hadde lagt inn bekymringsmelding.

men privat personer kan da ikke ha en mulighet til dette, dersom de aldri ser men hører kanskje ting fra naboen. som unormale skrekkslagne skrik, små barn som er allene hjemme, forholdene rundt som tilsammen danner en dårlig magefølelse uten å vite 100% sikkert- pågrunn av at man ikke er inne i huset deres..

og det ble spurt om HVA som var ga grunn til bekymring!

og da nevnte jeg en dårlig magefølelse. dette er UTGANGSPUNKTET for videre granskning. dessuten er det bedre at folk bryr seg for mye, enn for lite!

det er mange som aldri har blitt oppdaget eller sett.

Skrevet

Jeg ble meldt til barnevernet pga fordommer av mennesker uten kompetanse på barn med spesielle behov.

Mennesker som ikke kjente meg.

Helt absurd situasjon da jeg arbeider i bv selv. Men, men jeg forklarte saken min og skolen har ett problem. Sak henlagt, ingen verdens grunn til å dømme meg, de likte meg ikke etter jeg gav beskjed om feil behandling av barnet, det var nok.

Så dette kan gå begge veier, og ødelegge liv hvis ikke saksbehandlerne er erfarne nok til å håndtere sak, det var de heldigvis i dette tilfellet.

Skrevet

Gjennom hele denne tråden har jeg tenkt på det som gjest over her skriver, angående barn med spesielle behov. Sånt er forferdelig skummelt.

Det er ikke sjelden man kan oppleve fordommene til andre mennesker når man har barn som ikke følger normene i reaksjonsmønster verken ute eller inne. Det vises ikke på alle barn som har ulike diagnoser, så dette kan lett bli misforstått til at det er noe galt.

Og jeg sier ikke dermed at dette gjelder alle, eller at det ikke noen ganger virkelig er noe galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...