Bobeline Skrevet 28. september 2008 #61 Skrevet 28. september 2008 Nå ser det ut til for meg at denne tråden tar sikte på å sverte produktet melk for alt hva det er verdt. For noen mennesker er det ingen god idé å drikke melk, enten på grunn av sykdom eller andre lidelser. Da er det klart at disse menneskene ikke skal drikke melk. For andre mennesker er melk et kjærkomment matprodukt som inngår i deres kosthold. Her er det ikke noe rett eller galt, men måtehold som er avgjørende for hva som er skadelig. Andre har tidligere nevnt sjokolade, og etter min mening kan poenget med melk illustreres fint ved hjep av sjokolade. Jeg tror det er viktig å kunne kose seg og unne seg noe, selv om det er usunt, på grunn av velværet som det fører til. Å kunne føle velvære er positivt, og utløser positive reaksjoner i kroppen. Etter min mening vil denne positive reaksjonen oppveie det usunne i sjokoladen. Dette er ingen avhengig av hvor ofte enn inntar sjokolade, da for mye sjokolade vil ha negative påvirkninger som ikke vil veie opp for den positive. Når det gjelder forskning rundt produktet melk, er det viktig å lese selve forskningsrapportene, og ikke bare utdragene som gjengis på et nettsted. Jeg har ofte opplevd å lese tekster som fremstiller seg selv om kvalitetsbevisste og som legger vekt på innholdet, og som likevel ikke tar hensyn til metodekritikk eller føringer i forskningsdokumentet. Videre er det viktig å lese forskningsrapporter som melder om det motsatte, som beskriver hvilke fordeler melk gir oss. Først da tror jeg at en vil være i stand til å se helheten av problematikken.
Gjest Elastica Skrevet 28. september 2008 #62 Skrevet 28. september 2008 (endret) Jeg skjønner det fremdeles ikke, men er ikke så inne i kaloriregning. Ikke spiser jeg tørrmelk, heller. Hvis jeg har forstått Venke korrekt mener hun at 31 % av energiinnholdet i lettmelk skriver seg fra fett. Det betyr imidlertid ikke at melk inneholder 31 % fett. Denne regnemetoden er selvsagt riktig, men gjør ikke melk til noe fetere enn det allerede er med sine 1,5 gram fett pr. 100 gram. Fettinnhold blir ikke oppgitt på denne måten for noen andre matvarer, så at man plutselig skal gjøre det med melk forstår jeg ikke poenget med. Endret 28. september 2008 av Elastica
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. september 2008 #63 Skrevet 28. september 2008 Hvis jeg har forstått Venke korrekt mener hun at 31 % av energiinnholdet i lettmelk skriver seg fra fett. Det betyr imidlertid ikke at melk inneholder 31 % fett. Denne regnemetoden er selvsagt riktig, men gjør ikke melk til noe fetere enn det allerede er med sine 1,5 gram fett pr. 100 gram. Fettinnhold blir ikke oppgitt på denne måten for noen andre matvarer, så at man plutselig skal gjøre det med melk forstår jeg ikke poenget med. Sånn har jeg forstått det også, og jeg skjønner fortsatt ikke poenget med systemet. Jeg vil da heller vite nøyaktig hvor mye fett jeg får i meg i det jeg drikker, enn å få vite hvor mange prosent av kaloriene som er fett. Og hvis de vanner ut melka, så vil jeg jo uansett ikke drikke mer melk av den grunn, og vil derfor også få i meg mindre fett!
Gjest Venke Skrevet 28. september 2008 #64 Skrevet 28. september 2008 Nå ser det ut til for meg at denne tråden tar sikte på å sverte produktet melk for alt hva det er verdt. For noen mennesker er det ingen god idé å drikke melk, enten på grunn av sykdom eller andre lidelser. Da er det klart at disse menneskene ikke skal drikke melk. For andre mennesker er melk et kjærkomment matprodukt som inngår i deres kosthold. Her er det ikke noe rett eller galt, men måtehold som er avgjørende for hva som er skadelig. Andre har tidligere nevnt sjokolade, og etter min mening kan poenget med melk illustreres fint ved hjep av sjokolade. Jeg tror det er viktig å kunne kose seg og unne seg noe, selv om det er usunt, på grunn av velværet som det fører til. Å kunne føle velvære er positivt, og utløser positive reaksjoner i kroppen. Etter min mening vil denne positive reaksjonen oppveie det usunne i sjokoladen. Dette er ingen avhengig av hvor ofte enn inntar sjokolade, da for mye sjokolade vil ha negative påvirkninger som ikke vil veie opp for den positive. Når det gjelder forskning rundt produktet melk, er det viktig å lese selve forskningsrapportene, og ikke bare utdragene som gjengis på et nettsted. Jeg har ofte opplevd å lese tekster som fremstiller seg selv om kvalitetsbevisste og som legger vekt på innholdet, og som likevel ikke tar hensyn til metodekritikk eller føringer i forskningsdokumentet. Videre er det viktig å lese forskningsrapporter som melder om det motsatte, som beskriver hvilke fordeler melk gir oss. Først da tror jeg at en vil være i stand til å se helheten av problematikken. Før det første så virker det ikke akkurat som om du her lest NOEN forskningsdokumenter i det hele tatt, og IALLEFALL ikke de som sier noe negativt om melk! Årsaken til det er sikkert at du ikke vil vite hva melka kan gjøre med kroppen din, på lik linje med at de som røyker eller drikker ikke leter etter forskningsresultater om skade ved nettopp disse aktivitetene! Vi mennesker har en fin evne til å stikke hodet i jorda når vi ikke vil vite av noe! Å tviholde på gamle oppfattninger om ting, bare pga at det passer DEG best er vel det som er mest behagelig, men det betyr ikke at det er sannheten! For meg virker det helt absurd at noe som er lager for å passe en liten kalv perfekt, også er den perfekte mat for ett menneske! Kalven skal forresten vokse fra ca 40 kg til ca 400 kg, og bygge masse muskler og fett. Vi mennesker har en hjerne som skal vokse! Hvis du forresten er opptatt av forskningsresultater om melk så les her. http://www.notmilk.com/ Der er informasjon både anti og pro melk!
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. september 2008 #65 Skrevet 28. september 2008 Ja, å linke til en side som heter "notmilk" er jo virkelig måten å overbevise meg om at informasjonen man finner der er nøytral!
Gjest Venke Skrevet 28. september 2008 #66 Skrevet 28. september 2008 Ja, å linke til en side som heter "notmilk" er jo virkelig måten å overbevise meg om at informasjonen man finner der er nøytral! Jeg hører jo at du ikke er mottakelig for annen informasjon enn den du finner på TINE.NO! Men det er helt opp til deg!
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. september 2008 #67 Skrevet 28. september 2008 (endret) Jeg finner info mange steder jeg, men i motsetning til deg ser jeg ikke på info fra en side som heter "nomilk" som en informativ og nøytral kilde. Men det er klart, jeg ser jo fortsatt ikke hvorfor fettmålingen din er bedre enn den vi allerede har heller, så jeg er sikkert bare dum fordi jeg ikke har samme mening som deg! Endret 28. september 2008 av Wolfmoon
thumbalina Skrevet 28. september 2008 #68 Skrevet 28. september 2008 Afrikanere og asiatere utvikler laktose intoleranse dersom de ikke fortsetter å drikke melk. Dermed kan mennesker som tåler laktose utvikle laktoseintoleranse. Dersom de fortsetter å drikke melk uten lenger opphold der de seponerer melk, vil laktosetoleransen bestå. Etter seponering av melk der afrikanere og asiater mister laktosetoleransen, vil denne aldri komme tilbake igjen når seponering opphører. Derfor kan de ikke begynne å drikke melk i voksen alder. En kan dermed være født med laktosetoleranse, og utvikle laktoseintoleranse dersom en seponerer melk over lengre tid. Grunnen til at hvite mennesker tåler melk også etter lengre tids seponering er fordi vi ikke kvitter oss med laktosetoleransen. Dette har ingenting med at vi ikke har blitt avvent å gjøre. Så til forskjell fra afrikanere og asiater, så vil hvite mennesker beholde laktosetoleransen etter lengre tids seponering, og hvite mennesker er de eneste som beholder denne evnen. Mennesker kan bli født uten laktosetoleranse, men det er en annen sak. Seponere?? Og det er? er nyskjerrig på dette.. ettersom jeg har tålt melk stort sett hele livet - men plutselig i en alder av 21 så tåler jeg det ikke i det hele tatt? Ikke det at jeg drukket mye melk oppigjennom (liker ikke smaken), men har spist meieriprodukter... men plutselig ut av det blå - så tåler jeg ingen form for melkeprodukter. men må si jeg ikke skjønte mye av innlegget ditt? Enlighten me? Jeg er stort sett for at kalven skal få morsmelken sin for seg selv - men om folk liker melk så er det jo bare å drikke (så fremt en tåler det da) er enig med andre her som påpeker at det finnes verre ting... og er enig iat vi ikke kan sammenlinge amerikanske tilstander mot norsk. De har en helt annen standard enn oss på det aller meste. men syns det er skummelt av flere og flere reagerer på melkeprodukter... tror vi tuller for mye med maten generelt. Nå putter vi melk i alt mulig, og ekstra gluten i brød, og sukker i det meste.. ikke rart kroppen sier stopp etterhvert. Grunnen til at jeg ikke kommer til å gi mine barn melk er at det er MANGE i familien min som reagerer på melk, så da vil jeg heller la de få syrnet melkeprodukt etterhvert som de blir eldre og tarmsystemet er mer utviklet - om de spør etter det. kommer ikke til å gi de før de spør etter det selv. Andre land klarer seg fint uten å putte melk i "all" mat.. så hvorfor gjør vi det?
Gjest Venke Skrevet 28. september 2008 #69 Skrevet 28. september 2008 Hvis det ennå er noen som ikke fatter hvordan/hvorfor måle fettinnhold utfra kalorimengde, se her da. http://health.discovery.com/centers/articl...¢er=p05
Gjest Venke Skrevet 28. september 2008 #70 Skrevet 28. september 2008 Jeg finner info mange steder jeg, men i motsetning til deg ser jeg ikke på info fra en side som heter "nomilk" som en informativ og nøytral kilde. Men det er klart, jeg ser jo fortsatt ikke hvorfor fettmålingen din er bedre enn den vi allerede har heller, så jeg er sikkert bare dum fordi jeg ikke har samme mening som deg! Vel, vil du dele dine kilder med meg da?
Gjest Venke Skrevet 28. september 2008 #71 Skrevet 28. september 2008 Vel Wolfmoon, du hadde visst ingen nyttige kilder å dele, så da kan du heller få en " informativ og nøytral kilde" hos meg! Veldig spennende og utfyllende sådan! På norsk til og med. Enjoy! http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikk...?article_id=121
Gjest Nk. Skrevet 28. september 2008 #72 Skrevet 28. september 2008 Hvis det ennå er noen som ikke fatter hvordan/hvorfor måle fettinnhold utfra kalorimengde, se her da. http://health.discovery.com/centers/articl...¢er=p05 Spinat inneholder 13% fett! Nei vent, det var når jeg regnet med gram. Regne kalorier... 27 prosent rent fett i spinat!!!!!!
Gjest *Mim* Skrevet 28. september 2008 #73 Skrevet 28. september 2008 Okei, kumelk er ikke utgangspunktet beregnet på mennesker. Hva spiser dere purister egentlig? Bær og nøtter og et og annet selvskutt kjøttstykke?
Gjest Nk. Skrevet 28. september 2008 #74 Skrevet 28. september 2008 Vel Wolfmoon, du hadde visst ingen nyttige kilder å dele, så da kan du heller få en " informativ og nøytral kilde" hos meg! Veldig spennende og utfyllende sådan! På norsk til og med. Enjoy! http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikk...?article_id=121 Fra artikkelen. "Fettet i kumelk virker dessuten isolerende og hindrer strømmen av elektromagnetisk energi gjennom kroppen, i tillegg til at den reduserer den seksuelle polariteten og dermed tiltrekningen mellom mann og kvinne" 5) Vel. Jeg er kanakje ikke rette person til å krangle med sånne vitenskapelige undersøkelser...
Gjest Bolledeig Skrevet 28. september 2008 #75 Skrevet 28. september 2008 (endret) La meg ramse opp en del ting du kan finne på youtube. 1) at verden vil gå under snart 2) at verden allerede har gjort det 3) at melk, kjøtt, fisk, grønnsaker, korn, mel, kaffe og frukt er skadelig 4) at vi blir forgiftet med vilje av vaksinene vi tar 5) at skyene forgiftes med tungmetaller for å holde oss under kontroll 6) at evolusjonsteorien ikke stemmer 7) at evolusjonsteorien stemmer Lær dere kildekritikk!!! Bare fordi det står et sted på internett eller noen har sittet lenge nok i Windows movie maker til å lage en film om det på youtube betyr faktisk ikke at det er sant. Jeg har gått litt i metning av at obskure youtubevideoer eller hjemmesider presenteres som sannhetsvitner til det ene og det andre. Ja, det kan godt være at det ikke er positivt mtp benskjørhet at vi drikker så mye melk. Og det stemmer også at vi er mer benskjøre enn i Asia. Det har også vist seg at det å drikke brus (faktisk) kan øke risikoen for benskjørhet, blant andre ting. Det er ikke enkelt å finne årsakssammenhenger med tanke på kosthold og sykdommer, er så utrolig mange ulike faktorer som spiller inn. Endret 28. september 2008 av Bolledeig
Gjest Venke Skrevet 28. september 2008 #76 Skrevet 28. september 2008 La meg ramse opp en del ting du kan finne på youtube. 1) at verden vil gå under snart 2) at verden allerede har gjort det 3) at melk, kjøtt, fisk, grønnsaker, korn, mel, kaffe og frukt er skadelig 4) at vi blir forgiftet med vilje av vaksinene vi tar 5) at skyene forgiftes med tungmetaller for å holde oss under kontroll 6) at evolusjonsteorien ikke stemmer 7) at evolusjonsteorien stemmer Noen som har påstått at alt på youtube er sant??? Like mye rart der som i resten av verden!
Gjest Bolledeig Skrevet 28. september 2008 #77 Skrevet 28. september 2008 Poenget mitt er at jeg godt kunne ønsket meg noe med litt mer tyngde som dokumentasjon i en slik tråd enn en artikkel fra en yogaskole, notmilk.com og youtube. I tillegg postes disse ofte uten spor av noe som likner på kildekritikk. Disse nettsidene har gjerne en fellesnevner med å komme med masse påstander om at et eller annet er skadelig, deretter en enorm liste om hvilke sykdommer som utløses av dette. Jo flere sykdommer man lister opp, jo større sannsynlighet for at det stemmer for en av dem. Vanligvis ikke dokumentert med så mye som en link til en artikkel. Det har da blitt drevet masse forskning på området, så det burde da være en del grei informasjon lett tilgjengelig? Det er blitt gjort MYE forskning på melk, kalsium og benskjørhet. Pubmed er et fint sted å begynne. benskjørhet Div. om melk og annen drikke
Gjest misa Skrevet 29. september 2008 #78 Skrevet 29. september 2008 Vel Wolfmoon, du hadde visst ingen nyttige kilder å dele, så da kan du heller få en " informativ og nøytral kilde" hos meg! Veldig spennende og utfyllende sådan! På norsk til og med. Enjoy! http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikk...?article_id=121 Fra artikkelen. "Fettet i kumelk virker dessuten isolerende og hindrer strømmen av elektromagnetisk energi gjennom kroppen, i tillegg til at den reduserer den seksuelle polariteten og dermed tiltrekningen mellom mann og kvinne" 5) Vel. Jeg er kanakje ikke rette person til å krangle med sånne vitenskapelige undersøkelser... Jeg har lest gjennom denne tråden, og det var jo til dels morsom lesning. Venke prøver virkelig å fremme sin sak, det skal hun ha, men med virkemidler som ikke når gjennom til så veldig mange her inne. Det grenser til fanatisme, noe de fleste har fått med seg. Derfor er det nyttesløst å diskutere. Jeg syns at sitatet fra Nk her favnet ganske godt om kildehenvisningene hennes. -misa
Gjest Tigress Skrevet 29. september 2008 #79 Skrevet 29. september 2008 I utgangspunktet vil eg vere utruleg skeptisk til den forskninga som blir publisert på yogasenteret.no...
Gjest Venke Skrevet 29. september 2008 #80 Skrevet 29. september 2008 Vel, det virker som om dere ikke VIL tro at NOE som er mindre bra kan komme av KUmelk! Hadde dere vært kyr hadde vel diskusjonen vært en annen.... Men å bare blankt avvise all forskning på området utfra hvilke nettsider den er publisert på, er vel ganske trangsynt. Denne informasjonen er å finne på 1000 vis av nettsider, hvis dere bare VIL se det! Men for all del, les det du vil lese! Mitt poeng er at kanskje det er på tide å stille spørsmål med informasjonen vi blir innprentet om hvor sunt melk er, når så mange ting begynner å tyde på noe helt annet! Men folk får gjøre seg opp sin egen mening, og leve deretter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå