Gå til innhold

Sannheten om melk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er enig med Arkana og Elfrida. Ja - det er sært at mennesker drikker melk fra andre pattedyr, og det er jo dessuten noe vi stort sett er alene om i dyreriket. Samtidig er vi også alene om å koke og steke maten, og om å bruke krydder. Jeg kan allikevel ikke se at dette skulle være noe argument for å gå tilbake til rå, ukrydret mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hysj, Arkana, jeg vil høre mer om ting jeg aldri har tenkt på før. Menneskebabyer oppfostret på rottemelk og sånt. Gå et annet sted med fornuften din! :popcorn:

:ler:

Ja, det var i grunnen ganske fornøyelig. Håper jeg ikke ødela for mye. ;)

Skrevet
Og der var vi i gang med nok en av disse anti-melkdiskusjonene. Jeg tror de aller fleste drikker melk fordi det er godt, og jeg har aldri hørt om noen som tvinger i barna sine melk fordi det er så sunt, men av en eller annen grunn er melk et produkt med mange motstandere hvor det er om å gjøre å snakke mest mulig om hva som er sunt eller viktig for kroppen. Jeg ser aldri lignende diskusjoner om f.eks. sjokolade eller salami. Hvorfor er det allment akseptert at man spiser sjokolade eller salami utelukkende fordi det er godt, mens man ikke kan akseptere at det samme gjelder melk?

Årsaken til at sjokolade og salami ikke diskuteres i hjel når det kommer til sunnhet er vel at det er almenn kjent at ingen av delene er sunt eller spesielt bra for kroppen!

Melk derimot hører man daglig at er så bra og natulig! Derfor blir det diskusjon rundt det, når det kommer for dagen at vi har blitt ført bak lyser i mange tiår!

Man finner neppe noe negativt (i det hele tatt) om melk på TINE.NO!

Det er nok ganske natulig det, men at helsemyndighetene er kjøpt og betalt er jo tragisk.

Hvis folk velger å drikke melk så får det være opp til dem, men kan man ikke forvente at de opplysningene man får om forskjellige produkter er riktige?

Tror ikke menge hadde syns det var greit om man bare fikk høre om tobakkprodusentenes syn på røyking!

Skrevet

Jeg er fremdeles litt nysgjerrig på at Venke skal fortelle meg hvordan man kommer frem til at det er 31 % fett i melk.

Ellers forstod jeg godt det Zia ville frem til.

Skrevet
Jeg er fremdeles litt nysgjerrig på at Venke skal fortelle meg hvordan man kommer frem til at det er 31 % fett i melk.

Ellers forstod jeg godt det Zia ville frem til.

Hvis du leser hva jeg skrev tidligere ,så finner du faktisk svaret.

Skrevet (endret)
Hvis du leser hva jeg skrev tidligere ,så finner du faktisk svaret.

Når det bare er du som skjønner hva du vil frem til, så må du nesten forklare deg på nytt. Eller evt linke til noen som er litt bedre til å forklare enn deg!

Endret av Wolfmoon
Skrevet
Han snakker en del om veksthormoner i melka, men det er vel ikke tillatt i Norge? Og jeg tror heller ikke det er lov å selge melk som har rester av antibiotika i seg - melken testes for dette såvidt jeg vet.

Jeg er oppvokst på gård og vet at det er veldig strengee regler i forhold til antibiotika. Når ei ku har får antibiotika blir hun fortsatt melka, men melka blir tømt ut. Melka blir også testa etter antibiotikakuren sånn at den ikke blir hatt på tanken sammen med melken fra de andre kyrne før melka er fri for antibiotika.

Det er tull å sammenligne melk fra Norge med melk fra USA sånn uten videre. De har et helt annet jordbruk enn oss.

Skrevet
Når det bare er du som skjønner hva du vil frem til, så må du nesten forklare deg på nytt. Eller evt linke til noen som er litt bedre til å forklare enn deg!

Det var godt å se at det ikke bare er jeg som er blånn.

Altså, Venke; du sier melken inneholder 31 % fett. Hvordan ser det regnestykket ut?

Skrevet
Det er tull å sammenligne melk fra Norge med melk fra USA sånn uten videre. De har et helt annet jordbruk enn oss.

Helt enig. Det samme gjelder kjøttproduksjon.

Skrevet

Hvis man ser på hvor stor del av det totale kalori-innholdet i melka (lettmelk har 46 kalorier pr 100 g vare) som er fett, så blir prosenten 31.

Er dette virkelig så vanskelig å skjønne?

Skrevet

Eg lurer på kva som er galt med mi verd, eg - eg synest ikkje eg har høyrt anna enn kor ille det er med denne mjølka dei siste åra, og kor unaturleg det er med mjølk?

Det er vel med mjølk som med det meste anna, det er fint i små mengder. Og uansett er det jo i alle fall meir naturleg enn det meste av snop og halvfabrikata...

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Eg lurer på kva som er galt med mi verd, eg - eg synest ikkje eg har høyrt anna enn kor ille det er med denne mjølka dei siste åra, og kor unaturleg det er med mjølk?

Det er vel med mjølk som med det meste anna, det er fint i små mengder. Og uansett er det jo i alle fall meir naturleg enn det meste av snop og halvfabrikata...

Er det ikke bra at man kan bli opplyst om sånne ting og så kan man velge selv hva man vil gjøre med det? :)

Skrevet
Hvis man ser på hvor stor del av det totale kalori-innholdet i melka (lettmelk har 46 kalorier pr 100 g vare) som er fett, så blir prosenten 31.

Er dette virkelig så vanskelig å skjønne?

Du regner fettprosenten ut fra kaloriene i melka? Har jeg fortått deg riktig da?

Og hvorfor gjør du det på den måten, hva er det godt for?

Skrevet
Er det ikke bra at man kan bli opplyst om sånne ting og så kan man velge selv hva man vil gjøre med det? :)

Jau?

Men eg skjønar ikkje heilt kva ditt innlegg har med mitt innlegg å gjere?

Skrevet

Man måler fettinnhold utfra kalori-innholdet.

1 g fett tilsvarer 9 kalorier

Lettmelk inneholder 46 kalorier pr 100 g vare, og 1,5 g fett.

Altså ca 14 av 46 kalorier er fett, dvs ca 31 % fett.

Helmelk inneholder 66 kalorier pr 100 g vare, og 3,9 g fett.

Altså ca 35 av 66 kalorier er fett,dvs ca 53 % fett.

Grunnen til at dette målesystemet er mer riktig enn det som brukes, er at det ikke går an å tilsette f.eks vann for å få fettinnholdet til å se bedre ut! Alle matvarer kan måles utfra dette systemet, ikke bare melk. Da stiller alle varer likt.

Skrevet
Man måler fettinnhold utfra kalori-innholdet.

1 g fett tilsvarer 9 kalorier

Lettmelk inneholder 46 kalorier pr 100 g vare, og 1,5 g fett.

Altså ca 14 av 46 kalorier er fett, dvs ca 31 % fett.

Helmelk inneholder 66 kalorier pr 100 g vare, og 3,9 g fett.

Altså ca 35 av 66 kalorier er fett,dvs ca 53 % fett.

Grunnen til at dette målesystemet er mer riktig enn det som brukes, er at det ikke går an å tilsette f.eks vann for å få fettinnholdet til å se bedre ut! Alle matvarer kan måles utfra dette systemet, ikke bare melk. Da stiller alle varer likt.

Jeg skjønner det fremdeles ikke, men er ikke så inne i kaloriregning. Ikke spiser jeg tørrmelk, heller.

Skrevet
Melk innholder noe vi trenger, men det gjør ikke melk sunt av den grunn. Men er direkte usunt.

Melk kan også gi benskjørhet, den forhindrer det neppe.

Bare se på Asia, de drikker lite og omtrent ikke melk der, og benskjørhet eksisterr omtrent ikke. Norge og USA drikker vel omtrent mest melk i verden og vi er også de landene med mest benskjørhet.

Mange tror det har en sammenheng.

Melk er også for kalver, ikke mennesker.

Melk kan ikke alene forebygge osteporose. Der i mot så kan melk sammen med vitamin D (som en for eksempel får fra sola) hjelpe til med å styrke skjelettet. Dermed må vi se på andre faktorer enn bare melk alene. Det handler om opptaket, og benvevets evne til å bygge seg opp til et toppunkt slik at det tåler nedbrytningen.

Skrevet
Enig med du. :)

I Asia og Afrika tåler de stort sett ikke melk ... Og jeg har lest at om man kutter ut melk for en stund vil man med stor sansynlighet utvikle laktose intoleranse.

Hvis man har genet som gjør at man tåler melk så forsvinner ikke det av at man slutter å drikke melk.

Afrikanere og asiatere utvikler laktose intoleranse dersom de ikke fortsetter å drikke melk. Dermed kan mennesker som tåler laktose utvikle laktoseintoleranse. Dersom de fortsetter å drikke melk uten lenger opphold der de seponerer melk, vil laktosetoleransen bestå. Etter seponering av melk der afrikanere og asiater mister laktosetoleransen, vil denne aldri komme tilbake igjen når seponering opphører. Derfor kan de ikke begynne å drikke melk i voksen alder.

En kan dermed være født med laktosetoleranse, og utvikle laktoseintoleranse dersom en seponerer melk over lengre tid.

Nei, de fleste i verden har jo ikke dette genet. Det er vel bare oss nordeuropeere som tåler å drikke melk i voksen alder.

Det kommer vel heller av at vi nordeuropeere aldri har blitt avvent!

Grunnen til at hvite mennesker tåler melk også etter lengre tids seponering er fordi vi ikke kvitter oss med laktosetoleransen. Dette har ingenting med at vi ikke har blitt avvent å gjøre. Så til forskjell fra afrikanere og asiater, så vil hvite mennesker beholde laktosetoleransen etter lengre tids seponering, og hvite mennesker er de eneste som beholder denne evnen.

Mennesker kan bli født uten laktosetoleranse, men det er en annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...