Gjest Venke Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Melk er visst ikke den perfekte maten som noen påstår. Kanskje oppfattninga om melkas sunhet og nødvendighet er på tur til å rekne. Vel, se dette! Jeg kommer iallefall ikke til å påtvinge mine barn melk heretter.
Regndråpe Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Vil ikke vite... vil ikke vite... vil ikke vite... Elsker melk... elsker melk.. elsker melk!!!
Gjest Raptuza Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Treng du og barna dine kalk til skjelettet? Hvilken type mat erstattar mjølk?
Gjest *Mim* Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 At melk er "perfekt mat" har jeg aldri hørt før. At melk har mange vitaminer og mineraler, står vel fast, men melkefettet er ikke spesielt sunt. Det går heldigvis an å redusere. Vi kommer nok til å fortsette med melk.
Gjest Elfrida Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Han snakker en del om veksthormoner i melka, men det er vel ikke tillatt i Norge? Og jeg tror heller ikke det er lov å selge melk som har rester av antibiotika i seg - melken testes for dette såvidt jeg vet.
Gjest Portis Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Vel, tror jeg så 1 minutt av filmen. For det förste så er dette TV, man tror ikke alt som er på TV. Dette var en mann som trodde at dette med melken var noe myndighetene prövde å gjemme for almenheten. Klart, jeg vet at melk i store mengder nödvendigvis ikke er så bra, men et glass melk eller to om dagen er ikke skadelig.
AnetteR Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Treng du og barna dine kalk til skjelettet? Hvilken type mat erstattar mjølk? Jeg har aldri likt melk, og har derfor satt meg godt inn i dette. Mange grønnsaker som brokkoli, kål og spinat inneholder store mengder kalsium. Grove kornprodukter inneholder også mye kalsium. Jeg er også flink til å velge ost i salater og matlaging. For meg som voksen er dette mer enn tilstrekkelig til å få i seg den daglige kalsiumdosen. men for barn som vokser, og som heller ikke tåler andre meieriprodukter, bør man bruke kalsiumtilskudd. Er det usunnt fett man tenker på, inneholder faktisk magre meieriprodukter akkurat like mye kalsium som de fetere.
Gjest Elize Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Jeg elsker melk og blir ikke å slutte med melk på grunn av den der videoen. Og det ble sakt noen merker... Og jeg tror den norske melka er sunn og god.
Gjest Venke Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 For det første så inneholder vanlig lettmelk 31 % animalsk fett, ikke akkurat lite! (På melkepakken står det 1,5 %, men det er fordi de medregner vannet. Hvis man ser prosentvis av kaloriene, er det 31%) Det brukes nok hormoner i melkeproduksjonen her i Norge også, for normalt produserer ei ku 5 liter melk om dagen. Men produksjonsdyr produserer over 40 liter om dagen! Selvfølgelig får de noe for å fremme melkeproduksjonen! Det er naivt å tro at norsk melk er mye bedre. Se forresten denne også.
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 For det første så inneholder vanlig lettmelk 31 % animalsk fett, ikke akkurat lite! (På melkepakken står det 1,5 %, men det er fordi de medregner vannet. Hvis man ser prosentvis av kaloriene, er det 31%) Det brukes nok hormoner i melkeproduksjonen her i Norge også, for normalt produserer ei ku 5 liter melk om dagen. Men produksjonsdyr produserer over 40 liter om dagen! Selvfølgelig får de noe for å fremme melkeproduksjonen! Det er naivt å tro at norsk melk er mye bedre. Se forresten denne også. Fasinerende omgang med sannhet du har her, vil gjerne se dokumentasjon på dette. Ja, kuer i dag melker mye, dette skyldes spesifikk avl som har skjedd over mange år og fokus på hva kyr trenger av næring for å produsere mye melk. Og at gjenomsnittskua i Norge i dag produserer over 40 liter om dagen er rett og slett bare tull! Og hvordan du kom frem til fett innholdet må man jo rett og slett bare lure på :klø: Ellers er det riktig som ble nevnt over her, etter antibiotika bruk blir norske kuer satt i karantene (melka blir helt ut) i en viss periode for at melk som når ut til forbrukere ikke skal inneholde antibiotika.
Gjest Venke Skrevet 26. september 2008 #11 Skrevet 26. september 2008 Hvis man regner prosentvis fettinnhold utfra kalori-innholdet i melk, blir svaret 31%! Var i Chile for noen måneder sider og der var melkepakkene merket med 31 % fett. Så der har de valgt å være mer ærlig i sin markedsføring! Men da påstår du vel at de chilenske kuene produserer melk med 20 ganger mer fettinnhold enn de norske, fordi de er avlet til det??
thumbalina Skrevet 26. september 2008 #12 Skrevet 26. september 2008 Er nok en grunn til at flere og flere ikke tåler melk! Meg inkludert.... og det er nok fordi der er MELK i omtrent alt vi spiser... og da blir det for mye for kroppen vår. det er aldri sunt med for mye av noe.. og i norge putter vi melk i omtrent alt.. bare begynn å les på ingrediensene på det du kjøper... det står laktose, melkesukker, melkeprotein, myse etc på 80% av det.. ikke bra! melk lager slim i systemet, og mye kolestorol... barn som har astma bør ikke drikke melk, fordi det "clogger" til systemet, og de blir surklete av det. Jeg har en kolesterol på 2.4 - og dette tror jeg kommer fra at jeg ikke spiser meieriprodukter. Jeg spiser mye kjøtt og andre ting, og er langt i fra forsiktig med fettmat... Brokkoli feks er det mye kalsium i, og ellers så finnes det calcium tabletter en kan ta hvis en er redd for å få i seg for lite.. jeg kommer ikke til å gi mine unger melk.... de kommer til å få rismelk/havremelk med tilsatt kalsium.... mye bedre det.
Gjest Zia Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 (endret) Hvis man regner prosentvis fettinnhold utfra kalori-innholdet i melk, blir svaret 31%! Var i Chile for noen måneder sider og der var melkepakkene merket med 31 % fett. Så der har de valgt å være mer ærlig i sin markedsføring! Men da påstår du vel at de chilenske kuene produserer melk med 20 ganger mer fettinnhold enn de norske, fordi de er avlet til det?? Enig med Wolfmoon, dette blir bare tullete. I Frankrike har de forresten begynt å gå motsatt vei når det gjelder å oppgi fettinnholdet i ost, da det gamle systemet er villedende: Tidligere (og til dels fremdeles) blir camembert oppgitt å inneholde 45% fett. Det er imidlertid 45% av tørrstoffene som består av fett, og ikke 45% av selve osten. Når man spiser camembert, spiser man altså ikke noe som består av 45% fett. 20-25% er mer riktig. Det meste av mat inneholder vann. Det blir helt feil å skulle oppgi fettprosent i det som hadde vært igjen om man hadde tatt bort vannet. Det er mye mer relevant å få vite fettprosent i det man faktisk spiser. Et tenkt eksempel: La oss si at jeg lager en porsjon suppe som består av 10% fett. Hvis jeg så dobler vanninnholdet, vil denne suppen inneholde 5% fett. I henhold til systemet du bifaller vil imidlertid begge suppene ha samme fettinnhold. Dette blir jo fullstendig villedende. Likeledes vil skummet melk og helmelk ha samme fettprosent i henhold til denne måten å tenke på, noe som er akkurat like villedende som suppeeksempelet. Edit: en mengde manglende konsonanter. Endret 26. september 2008 av Zia
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 Melk innholder noe vi trenger, men det gjør ikke melk sunt av den grunn. Men er direkte usunt. Melk kan også gi benskjørhet, den forhindrer det neppe. Bare se på Asia, de drikker lite og omtrent ikke melk der, og benskjørhet eksisterr omtrent ikke. Norge og USA drikker vel omtrent mest melk i verden og vi er også de landene med mest benskjørhet. Mange tror det har en sammenheng. Melk er også for kalver, ikke mennesker.
Gjest Zia Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 For å illustrere poenget mitt ytterligere: Både camembert, som jo er en myk ost, og comté, som er en fast ost, blir oppgitt å inneholde 45% fett i henhold til dette gamle systemet. Det ser dermed, ved første øyekast, ut som om begge har samme fettinnhold. Imidlertid: Ettersom camembert inneholder mye mer vann enn comté, er fettinnholdet prosentvis høyere i comté (ca 30%) enn i camembert (ca 21-22%). Ut fra den gammeldagse måten å angi fettinnhold på, blir man imidlertid villedet til å tro at begge ostene er like fete, noe som er veldig uheldig i og med at comté inneholder nesten 50% mer fett pr 100 g enn camembert.
The Kitten Skrevet 26. september 2008 #16 Skrevet 26. september 2008 Jeg er kjempeglad mine foreldre aldri har tvunget meg til å drikke melk. Selv bruker jeg soyamelk den dag i dag.
Gjest Venke Skrevet 26. september 2008 #17 Skrevet 26. september 2008 For å illustrere poenget mitt ytterligere: Både camembert, som jo er en myk ost, og comté, som er en fast ost, blir oppgitt å inneholde 45% fett i henhold til dette gamle systemet. Det ser dermed, ved første øyekast, ut som om begge har samme fettinnhold. Imidlertid: Ettersom camembert inneholder mye mer vann enn comté, er fettinnholdet prosentvis høyere i comté (ca 30%) enn i camembert (ca 21-22%). Ut fra den gammeldagse måten å angi fettinnhold på, blir man imidlertid villedet til å tro at begge ostene er like fete, noe som er veldig uheldig i og med at comté inneholder nesten 50% mer fett pr 100 g enn camembert. Og MITT poeng var at regner man fettinnhold utfra det totale KALORI-INNHOLD av ett produkt, så blir det ikke så feil. Da har vel ikke vannmengden noe å si!
Gjest Zia Skrevet 26. september 2008 #18 Skrevet 26. september 2008 Og MITT poeng var at regner man fettinnhold utfra det totale KALORI-INNHOLD av ett produkt, så blir det ikke så feil. Da har vel ikke vannmengden noe å si! Men synes du virkelig at det er riktig at skummet melk og H-melk skal merkes med samme fettprosent? Om man drikker et glass skummet melk får man i seg mye mindre fett og mange færre kalorier enn om man drikker et glass H-melk. Likeledes, om man spiser 50 g camembert får man i seg mindre fett enn om man spiser samme mengde comté.
Gjest Venke Skrevet 26. september 2008 #19 Skrevet 26. september 2008 Men synes du virkelig at det er riktig at skummet melk og H-melk skal merkes med samme fettprosent? Om man drikker et glass skummet melk får man i seg mye mindre fett og mange færre kalorier enn om man drikker et glass H-melk. Likeledes, om man spiser 50 g camembert får man i seg mindre fett enn om man spiser samme mengde comté. HALLO!? Skummet melk og helmelk har da ikke samme kalori-innhold! Altså ikke samme fettprosent heller da!
Gjest Zia Skrevet 26. september 2008 #20 Skrevet 26. september 2008 HALLO!? Skummet melk og helmelk har da ikke samme kalori-innhold! Altså ikke samme fettprosent heller da! Hvis man fjerner vannet fra begge melketypene vil man sitte igjen med melkefett. Og det er akkurat det samme og helt likt enten det stammer fra skummet melk eller fra H-melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå