AnetteR Skrevet 24. september 2008 #61 Skrevet 24. september 2008 Du har da f... ikke noe med hva JEG mener er rettferdig? Når jeg studerte, hadde jeg MYE mer tid til huslige ting enn min samboer. Og hadde det ikke vært for han så hadde vi ikke hatt det så bra som vi har det, så ja, jeg syns ordningen vår er grei! I så tilfelle er jeg glad jeg har en fornuftig samboer som alltid har tatt sin del hjemme. Om jeg har vært sykemeldt, har hatt en ferieuke, eller vært student - han har alltid gjort halvparten av husarbeidet. Ja, han tjente mye mer enn meg noen år. Og han ville ALDRI brukt det som argument for å slippe husarbeide. Jeg er glad jeg giftet meg med en fornuftig og likestilt mann.
Gjest Caya Skrevet 24. september 2008 #62 Skrevet 24. september 2008 Caya, var det ikke din samboer som egentlig ikke var så flink til å gjøre noe hjemme og dette irriterte deg? Tror du ikke du ville irritert deg mindre hvis han da betale mer til fellesskapet enn det du gjorde? Nei. Jeg vil heller slippe å være hushjelp enn å ha mer penger. Vi er nå også begge studenter så han har ikke noe særlig mer penger enn meg. Går du utifra at han har mer penger enn det jeg har? På hvilket grunnlag? Når vi er ferdigutdannet kommer nok jeg til å tjene mer penger enn han, men jeg skal overhodet ikke forvente at jeg skal slippe unna husarbeid på grunn av det. Det synes jeg hadde vært skikkelig urettferdig. Dessuten gjør samboeren min ting hjemme. Jeg innfinner meg ikke med å gjøre mer en ham, og det ønsker ikke han heller. Det er bare jeg som må organisere og sette igang, og det er slitsomt.
lille katt Skrevet 24. september 2008 Forfatter #64 Skrevet 24. september 2008 Caya, var det ikke din samboer som egentlig ikke var så flink til å gjøre noe hjemme og dette irriterte deg? Tror du ikke du ville irritert deg mindre hvis han da betale mer til fellesskapet enn det du gjorde? Jeg ser ikke helt hvordan det skal utgjøre noen forskjell. Hadde vi hatt separat økonomi og stort personlig forbruk hver for oss, hadde jeg likt tanken på å være "betalt" hushjelp. Da kunne han ha spyttet inn noen tusenlapper mer hver måned, og jeg tilsvarende mindre, og dermed hatt mer å rutte med helt til egen fornøyelse. Men nå er vi jo gift og har hus, bil og barn, og med felles økonomi blir jo det bare tull. De pengene jeg hadde fått ekstra å rutte med, går jo før eller senere til ny bil eller noe sånt likevel...
Darkannie Skrevet 24. september 2008 #65 Skrevet 24. september 2008 Min mann er vel det man trygt kan kalle paa sidelinjen naar det gjelder husarbeid. Jeg tror han kunne ha "druknet" i skitt uten at det hadde brydd han noe saerlig. Han er renslig av seg, men jeg tenker paa rensligheten i huset. Han kler av seg t-skjorta om kvelden og slenger den ved siden av hunden i hundesengen uten aa bry seg om at den naa blir full av hundehaar. Saanne ting gjoer meg GAL!!!!! Han tar seg av hunden, saa jeg slipper aa ta den ut i allslags drittvaer, det synes jeg egentlig er helt ok. Han kan ogsaa ta oppvasken naar det ligger ting der som det ikker er plass til i oppvaskmaskinen. Jobbklaerne sine vasker han ogsaa, ytterjakke, sokker, bukser og undertoy, alt i en maskin. Derfor er jeg glad han ikke vasker klaerne mine. Har proevd aa forklare han hvordan man vasker klaer, hadde til og med en liste paa veggen han kunne foelge, men nei, det ble for "tungvint".... Regninger og all oekonomi tar jeg meg av da han kun snakker og leser Amerikansk og kan da ikke bruke nettbanken. Saa egentlig gjoer han ikke saa mye...skulle oenske han gjorde litt mer, og at han kunne "se" hva som trengs aa gjoeres, men som sagt han kunne sikkert druknet i skitt og rot. Et rom som for meg ser ut som et helvete er "helt OK" ifoelge han.... Men han steike hvor jeg elsker den mannen!
Gjest "Sta" gjest over her : Skrevet 24. september 2008 #66 Skrevet 24. september 2008 Med litt ettertanke og etter å ha lest alle innleggene her må jeg nok fire litt på det jeg har skrevet før! Fordi om han betaler mer så gjør jeg kanskje ikke mer enn han likevel... For det første vil jeg beklage at jeg har vært litt krass i tonen! Ser i andre innlegg her at det å betale regninger, ordne data/TV og fikse små ting i huset er husarbeid så er han nok flink likevel! Fordelingen blir da slik: Jeg har alt med klesvask og alt med å holde orden på kjøkkenet. Jeg lager middag 5-6 dager i uka. Jeg handler inn mat for det er mest praktisk Han tar plenen, klipper hekken, ordner alt med data/TV, betaler lån, strøm, forsikringer. Han lager middag 1-2 dager i uka. Husetvasken tar vaskehjelpa og montering av møbler og slikt gjør i sammen Uff, jeg har det visst ikke så vondt likevel kanskje...? Jeg beklager spesielt til AnetteR og Caya
AnetteR Skrevet 24. september 2008 #67 Skrevet 24. september 2008 Men han steike hvor jeg elsker den mannen! He, he... Dette bør jo være det viktigste, jenter. Alle kompromisserer på noe, hadde mannen min vært perfekt ville jeg nok kjedet meg i hjel. Min gjør halvparten av husarbeidet, så jeg kan skryte litt i denne tråden. Men når det kommer til å tidvis være begravd i jobb, bøker og kurs i andre byer, har nok jeg trukket det korteste strået. Og hadde det negative overskygget det positive ville man vel (forhåpentligvis) ikke vært i det forholdet =)
lille katt Skrevet 24. september 2008 Forfatter #68 Skrevet 24. september 2008 Men han steike hvor jeg elsker den mannen! Mannen min er helt perfekt :rødme:, han er bare litt for sløv når det gjelder husarbeid . Vi krangler aldri, vi er enige om det meste, det eneste det blir bråk av i vårt hus er husarbeid. Og der spiller begges dårlige egenskaper en like viktig rolle. Tenk så fint vi hadde hatt det om husarbeidet gikk knirkefritt :rødme:
Gjest Pet Skrevet 24. september 2008 #69 Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner ikkke at dere som krangler så mye om husarbeid ikke skaffer dere vaskehjelp.
lille katt Skrevet 24. september 2008 Forfatter #70 Skrevet 24. september 2008 (endret) Jeg skjønner ikkke at dere som krangler så mye om husarbeid ikke skaffer dere vaskehjelp. Ikke aktuelt i vårt hus. Vi betaler aldri folk for å gjøre ting vi kan gjøre selv. Jeg har ikke lyst til å ha fremmede mennesker inn i huset mitt uten at jeg er tilstede (og jeg hadde ikke ønsket vaskehjelp hvis jeg skulle sitte og se på...). I tillegg tviler jeg på at jeg ville ha blitt fornøyd med resultatet . Hvis jeg betaler for en slik tjeneste, bør det være bedre enn det jeg gjør selv. Og jeg er dessverre ganske flink . Ikke rart mannen min kvir seg. Jeg er dessverre ganske kritisk. Men jeg har ikke inntrykk av at folk i denne tråden krangler som utrolig mye om husarbeid? Endret 24. september 2008 av lille katt
Gjest Caya Skrevet 24. september 2008 #71 Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner ikkke at dere som krangler så mye om husarbeid ikke skaffer dere vaskehjelp. Jeg er student, og har ikke allverdens penger å ta av. Det er heller ikke slik at dette er noe som krangles om hver dag og er verdens undergang, men det er en liten kilde til frustrasjon.
AnetteR Skrevet 24. september 2008 #72 Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner ikkke at dere som krangler så mye om husarbeid ikke skaffer dere vaskehjelp. Vi har råd til det, og har diskutert det. Men jeg er imot den slags sosial differensiering. I tillegg vil jeg når vi får barn lære dem hva det vil si å holde et hjem rent. (Jeg skal i alle fall ikke sende slike gutter som er beskrevet i denne tråden ut i verden). Dessuten synes jeg ikke det er så mye jobb totalt sett. men nå er jo jeg blant de som gjør min halvdel, mulig jeg ville svart anderledes om det hadde vært en kilde for krangling i vårt forhold.
Gjest smartass Skrevet 26. september 2008 #73 Skrevet 26. september 2008 [Hva gjør dere andre for å få arbeidsfordelingen til å bli rettferdig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå