Scheherazade Skrevet 22. september 2008 #41 Skrevet 22. september 2008 Blir jo nysgjerrig på hvem som tar intititiv? Det er faktisk ganske likt, jeg opplever det iallfall slik. Vi har en stilltiende avtale om en halvtime hver kveld, så det hender vel så ofte at det er han som spretter opp av sofaen og setter i gang med et eller annet, og da må jo jeg henge meg på, jeg syns det er kjipt å skulle begynne når han er ferdig med sin halvtime. Selvsagt skjer det at begge sitter og håper at den andre ikke "kommer på det", så det er nok ikke alle kvelder det blir husarbeid heller. Samboeren min er forresten kjempeflink å ta initiativ til klesvask, der er jeg skikkelig dårlig. Det samme med å skifte bosspose, jeg er veldig glad i å stable i høyden... Motsatt har han en tendens til å ikke legge ting på plass og lukke skapdører, slik at man kan spore hva han har gjort. F.eks. skapdøren på badet åpen, toalettvesken på benken, plasterpakken ved siden av og et plasterinnpakningspapir ved siden av der igjen. Aha, han har hentet plaster i toalettvesken som stod i skapet. Blir litt irritert over slike ting av og til, men jeg er ikke bedre på andre ting, så det får bare være. Har man valgt å bo sammen, syns jeg det er et felles ansvar å sørge for at huset er sånn noenlunde, iallfall i forhold til det man blir enig om er et minstekrav. Jeg syns jo ikke det er noe gøyere å gjøre husarbeid enn ham!
FantasDick Skrevet 22. september 2008 #42 Skrevet 22. september 2008 Er det da hans faste oppgaver....? Tja, si det. Men jeg nekter å gjøre det, så det er han som gjør det hver gang, og han er vel inneforstått med at det er hans oppgaver selv om han glemmer, ev. "glemmer" det.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 22. september 2008 #43 Skrevet 22. september 2008 Blir jo nysgjerrig på hvem som tar intititiv? Her er tar vi nok initiativ 50/50 tenker jeg.
Gjest Pupsilure Skrevet 23. september 2008 #44 Skrevet 23. september 2008 Min samboer tar selv initiativ til sine oppgaver, uten at jeg trenger å si noe om det. Han ser når det er mye klesvask, og setter på maskin, han rydder alltid automatisk opp etter at vi har spist, og han rydder mye. Jeg tror årsaken til at han er så flink er at han har blitt ganske strengt oppdratt på dette hjemmefra. Han gikk i montessori barnehage, der de var veldig strenge på at barna måtte rydde opp alt de hadde holdt på med, men en gang. Og moren hans har alltid krevd at han skal vaske og hjelpe til med ting hjemme. Jeg er så redd for å få en som er som min far (mamma gjør ALT, han går ikke ut med søpla engang), så jeg er litt streng med han, men det ser ut som han syntes det er greit
Furstina Skrevet 23. september 2008 #45 Skrevet 23. september 2008 Hemma hos oss delar vi på arbetet. Jag gör mer av en del saker, han gör mer av andra. Han: Tvättar Jag: Viker och stryker Han: ska/bör dammsuga en dag mitt i veckan Jag: dammsuger och torkar golv en dag på helgen Han: ska diska vällingshaker och flaska innan vi går i säng så det är klart till tidig morgon Han: (oftast) lämna kartonger, plast, tidningar och metall till återvinning. Jag: torka damm, tvätta fönster, vattna blommor Han: (oftast) handla mat då han jobbar i skift Jag: lagar eller planerar den mesta maten när vi båda är hemma. Göra rent på toaletten gör vi bägge - det kan inte göras för ofta. Barnen: plocka leksaker och lägga på plats. hjälpa till att tömma diskmaskinen Vi är bägge intresserade av att ha ordning och fint, ogillar att ha det stökigt. Min man "saknar förmåga" till dammtorkning och småpillande så det tar jag för det är enklast. Han har mer tid de dagar han är ledig så då får han hålla på med att tvätta. Jag har nog tvättat under 10 maskiner på våra 7 år tillsammans.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #46 Skrevet 23. september 2008 Til dere som forventer at alt husarbeidet skal deles likt, deler dere også kostnader og utgifter likt? Her er det jeg som gjør mest og kunne godt tenke meg å hatt en mann som noen av dere her inne har! Men ikke lenge etter tanken er tenkt kommer jeg på at han betaler lånet, forsikringer, bredbånd, parabol mm og da er det jammen rett og rimelig at jeg tar mest husarbeid! Og jeg må bare si det, man ser forskjell på hus der det bor en gutt alene og der det bor en jente alene!
Ce'Nedra Skrevet 23. september 2008 #47 Skrevet 23. september 2008 Jeg vasker, henger opp og legger sammen klær, han går med søpla, klipper gresset og måker snø. Vi har fast vaskedag på fredager, da bytter vi litt på oppgavene. Altså vet han at vaskedagen er da, så da kan han ikke finne på andre ting. Om det nå skulle skje noe spesielt den dagen, _skal_ det vaskes på lørdag. Vi har sammen blitt enige om dette, så da blir det ikke skulking heller. Har prøvd å få til støvsuging/vask litt oftere enn det, men det nytter ikke.
AnetteR Skrevet 23. september 2008 #48 Skrevet 23. september 2008 (endret) Til dere som forventer at alt husarbeidet skal deles likt, deler dere også kostnader og utgifter likt? Her er det jeg som gjør mest og kunne godt tenke meg å hatt en mann som noen av dere her inne har! Men ikke lenge etter tanken er tenkt kommer jeg på at han betaler lånet, forsikringer, bredbånd, parabol mm og da er det jammen rett og rimelig at jeg tar mest husarbeid! Og jeg må bare si det, man ser forskjell på hus der det bor en gutt alene og der det bor en jente alene! Fordeling av arbeid hjemme har absolutt ingenting med hvem som tjener mest og hvem som betaler regningene å gjøre, Det vil jeg kalle et direkte undertrykt forhold. Skal mannen ha rett til å bruke sin fritid til å slappe av bare fordi han betaler regningene? Endret 23. september 2008 av AnetteR
Gjest Caya Skrevet 23. september 2008 #49 Skrevet 23. september 2008 Til dere som forventer at alt husarbeidet skal deles likt, deler dere også kostnader og utgifter likt? Selvfølgelig.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. september 2008 #50 Skrevet 23. september 2008 Til dere som forventer at alt husarbeidet skal deles likt, deler dere også kostnader og utgifter likt? Vi har fellesøkonomi.
lille katt Skrevet 23. september 2008 Forfatter #51 Skrevet 23. september 2008 Til dere som forventer at alt husarbeidet skal deles likt, deler dere også kostnader og utgifter likt? Vi har fellesøkonomi. Han tjener noe mer enn meg, og bidrar tilsvarende mer på fellesbudsjettet. Her er det jeg som gjør mest og kunne godt tenke meg å hatt en mann som noen av dere her inne har! Men ikke lenge etter tanken er tenkt kommer jeg på at han betaler lånet, forsikringer, bredbånd, parabol mm og da er det jammen rett og rimelig at jeg tar mest husarbeid! Hvorfor det? Fordeling av arbeid hjemme har absolutt ingenting med hvem som tjener mest og hvem som betaler regningene å gjøre, Det vil jeg kalle et direkte undertrykt forhold. Skal mannen ha rett til å bruke sin fritid til å slappe av bare fordi han betaler regningene? Enig. Vil ikke akkurat kalle det undertrykt, men helt tullete og ulogisk. Skal den som tjener minst gjøre mer husarbeid? Hvorfor er det rettferdig? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #52 Skrevet 23. september 2008 Fordeling av arbeid hjemme har absolutt ingenting med hvem som tjener mest og hvem som betaler regningene å gjøre, Det vil jeg kalle et direkte undertrykt forhold. Skal mannen ha rett til å bruke sin fritid til å slappe av bare fordi han betaler regningene? Det blir det samme som at den som gjør mest husarbeid da har mer penger å bruke på seg selv, som den som ikke betaler regninger gjør. Dessuten, ofte er det slik at den som tjener mest ofte jobber mer og lengre dager og da er det vel naturlig at den andre gjør ting hjemme mens den andre jobber? Eller venter du til mannen/dama som jobber mest kommer hjem kl 20 og ber vedkommende vaske klær, mens du har vært hjemme siden 16.30?
AnetteR Skrevet 23. september 2008 #53 Skrevet 23. september 2008 Det blir det samme som at den som gjør mest husarbeid da har mer penger å bruke på seg selv, som den som ikke betaler regninger gjør. Dessuten, ofte er det slik at den som tjener mest ofte jobber mer og lengre dager og da er det vel naturlig at den andre gjør ting hjemme mens den andre jobber? Eller venter du til mannen/dama som jobber mest kommer hjem kl 20 og ber vedkommende vaske klær, mens du har vært hjemme siden 16.30? Jeg er enig i tidsargumentet - her lager den som kommer hjem først middag, og vi avlaster hverandre når den andre har travle perioder. Her jobber vi cirka like mye i tid, og det er avgjørende for at vi deler hjemmearbeidet likt. Nå er jeg gift og vi har hatt felles økonomi i mange år. Men om han hadde kommet med argumentet "jeg tjener bedre enn deg så du får gjøre mer enn meg hjemme" mens han jobbet og jeg studerte, hadde han føket rett ut døra.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #54 Skrevet 23. september 2008 Jeg: har alt med klærne å gjøre Han: klipper plenen/måker Vi: Handler mat, lager mat, rydder opp etter oss selv, går ut med søpla, tar ut av oppvaskmaskinen. (Disse tingene gjør nok jeg mest, men han gjør det innimellom han også Vasking: vaskehjelp!
Gjest Caya Skrevet 23. september 2008 #55 Skrevet 23. september 2008 Vil ikke akkurat kalle det undertrykt, men helt tullete og ulogisk. Skal den som tjener minst gjøre mer husarbeid? Hvorfor er det rettferdig? :klø: Er enig her. Så lenge begge jobber 100% ser jeg ikke hvorforfor lønn skulle ha noe å si på arbeidsfordelingen. Hvis en er hjemmeværende eller har en mindre stillingsprosent kan man godt argumentere for at den personen bør gjøre litt mer hjemme. Men hvis begge jobber full jobb er det blodig urettferidig at den som tilfeldigvis har et yrke som er bedre betalt skal få slippe unna husarbeid på grunn av det.
lille katt Skrevet 23. september 2008 Forfatter #56 Skrevet 23. september 2008 Det blir det samme som at den som gjør mest husarbeid da har mer penger å bruke på seg selv, som den som ikke betaler regninger gjør. Det skjønte jeg ikke :klø:.
Skade Skrevet 23. september 2008 #57 Skrevet 23. september 2008 Her i huset er det nok jeg som gjør mest (nesten alt)... En selvfølge når han er borte i 12 dager i strekk, men når han er hjemme kunne han godt gjort litt mer... For jeg blir litt irritert når han, for det første ikke ser det jeg har gjort, og for det andre klager på små ting jeg IKKE har gjort... Nå er ikke jeg noen mester i å holde det ryddig og fint, men jeg tar jo et skippertak når det blir for rotete... Det er jo ikke sånn at han ikke gjør noenting.. Han hjelper jo til å lage middag, og vasker litt kopper, og litt klær, men det kunne godt sjedd litt oftere... Men han betaler jo det meste av regninger, bortsett fra parabol, så kanskje er det bare rett at jeg tar det meste av husarbeidet... Og egentlig er det jo kosli med husarbeid, syns jeg, hvis jeg bare hadde fordelt det litt utover uka... :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #58 Skrevet 24. september 2008 Er enig her. Så lenge begge jobber 100% ser jeg ikke hvorforfor lønn skulle ha noe å si på arbeidsfordelingen. Hvis en er hjemmeværende eller har en mindre stillingsprosent kan man godt argumentere for at den personen bør gjøre litt mer hjemme. Men hvis begge jobber full jobb er det blodig urettferidig at den som tilfeldigvis har et yrke som er bedre betalt skal få slippe unna husarbeid på grunn av det. Caya, var det ikke din samboer som egentlig ikke var så flink til å gjøre noe hjemme og dette irriterte deg? Tror du ikke du ville irritert deg mindre hvis han da betale mer til fellesskapet enn det du gjorde?
AnetteR Skrevet 24. september 2008 #59 Skrevet 24. september 2008 Caya, var det ikke din samboer som egentlig ikke var så flink til å gjøre noe hjemme og dette irriterte deg? Tror du ikke du ville irritert deg mindre hvis han da betale mer til fellesskapet enn det du gjorde? Jeg må bare spørre deg gjest; Mener du helt seriøst at da jeg studerte, og min samboer (nå mann) jobbet, og han derfor betalte alt i forholdet vårt, så skulle jeg gjøre alt husarbeidet og lage mat for han? Selv om vi hadde like lange arbeidsdager, bare fordi han "bidro mest til fellesskapet"? Jeg ser rett og slett bare ikke denne logikken, jeg trur du burde endre litt på din oppfatning av rettferdighet.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #60 Skrevet 24. september 2008 Jeg må bare spørre deg gjest; Mener du helt seriøst at da jeg studerte, og min samboer (nå mann) jobbet, og han derfor betalte alt i forholdet vårt, så skulle jeg gjøre alt husarbeidet og lage mat for han? Selv om vi hadde like lange arbeidsdager, bare fordi han "bidro mest til fellesskapet"? Jeg ser rett og slett bare ikke denne logikken, jeg trur du burde endre litt på din oppfatning av rettferdighet. Du har da f... ikke noe med hva JEG mener er rettferdig? Når jeg studerte, hadde jeg MYE mer tid til huslige ting enn min samboer. Og hadde det ikke vært for han så hadde vi ikke hatt det så bra som vi har det, så ja, jeg syns ordningen vår er grei!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå