Gå til innhold

Cloud number nine...


Mercier

Anbefalte innlegg

:kaffekopp:

Jeg trodde rett. Har ammet sikkert fem ganger i natt, vesla ved siden av meg i senga hele natten, for det var enklere enn å skulle måtte stå opp av senga hver gang hun våknet. Hun klarer på en eller annen måte å krype helt inntil meg når vi sover, vil ligge tett inntil. Jeg sover jo ikke så veldig godt når det er sånn, men det går bra. Vi stod i tillegg opp klokka seks, men jeg fikk heldigvis en time ekstra søvn fra halv åtte til halv ni, da hun skulle ha mat og en liten lur. :)

I stedet for å være trøtte hjemmefolk i dag, har jeg meldt med en venninne og avtalt å treffes om en time for å drikke kaffe. Hun har en gutt på snart tre måneder, så det blir koselig. I tillegg har jeg tatt initiativ og forsøkt å sparke i gang den knøttlille barselgruppa vår, vi er fire tilsammen. Har fått positivt svar fra hun ene, og venter på svar fra de andre to. Det er jo koselig for meg å kunne snakke uhemmet om barn med andre mammaer, men det er like mye for at vesla skal få omgås andre barn.

Nå skal jeg sjaine meg litt og finne noen klær til vesla. Så er det avgårde og hopptjolahei. Sove kan vi (jeg) gjøre senere!

:vinke:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint du skriver! Du har en utrolig evne til å formidle hvordan du opplever det å vere mamma, og dagene med jenta di, slik at til og med jeg som ikke har barn tror jeg skjønner hvordan det er og hvor utenkelig det må være å ikke ha henne. Livet "før" og "etter" :hjerte: så rart og fint å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er så flink å legge seg om kvelden. Jeg er veldig "streng" på tidspunkt og rutiner akkurat her, og det ser ut til å fungere. Når klokka nærmer seg seks tar vi kveldsstellet, bleieskift, pysj og gjerne en sang eller litt rolig lek. Så sier hun natta til pappaen og jeg tar henne med på soverommet hvor det er frisk og deilig luft, men samtidig lunt og godt fordi en liten ovn står og gir litt lunk. Jeg ammer henne liggende til hun er mett, det tar kanskje en halv time. Kunne sikkert gjort det til en kortere seanse også, men jeg koser meg veldig med denne kveldsstunden, og det tror jeg hun gjør også. Når hun er mett har hun enten sovnet før jeg går ut av rommet, men hvis hun ikke har sovnet enda synger jeg "Når trollmor har lagt sine elleve små troll". Hun elsker den sangen, og uansett hvor trøtt hun er smiler hun når jeg kommer til "oaiaiaiai-boff". Og stemmer gjerne i på de siste strofene. "oooo aaaa brrrrfff". Når jeg ser at hun er helt rolig i kroppen og er sikker på at hun er helt mett, sier jeg natta og går ut av rommet. Og så ligger hun gjerne og prater litt med taket før hun sovner. Som oftest sover hun før kl 19, så vi har masse voksentid på kvelden, noe som er herlig.

Så vittig. Jeg har akkurat skrevet om (mangelen på) våre rutiner, også leser jeg dette rett etterpå. Du har det sånn som jeg drømmer om å ha det, men med denne bestemte frøkna her har det ikke gått inntil videre iallfall. Hvis jeg bestemmer meg for å ta kveldsstellet klokken seks, i håp om soving la oss si klokken sju, kan du banne på at det er tusen ting som går galt underveis. Enten er hun ikke trøtt eller ikke sulten etter kveldsstellet (hun blir sint hvis jeg forsøker å få henne til å spise når hun ikke er sulten), hun er urolig i kroppen (noen ganger lurer jeg på om hun har maur i blodet) og klarer ikke roe seg, hun leverer en stor bleie.. osv. osv. Men plutselig, når klokken nærmer seg halv ni, ja, da går det an å sove, men ikke før :fnise: Rare ungen min!

Så du skjønner at her er det hode mot vegg i forsøket på rutiner, så inntil videre så er det litt sånn "go with the flow", så får vi se hva tiden bringer.

Ellers må jeg si det er morsomt å lese litt om utviklingen til lille S :) Tenk hvor fort de vokser! Det er nesten skremmende å tenke på. Noen ganger skulle man hatt en pause-knapp.

Det var en god idè det med å ligge å lese høyt for de små, det må vi teste ut etterhvert her også. Farger og kontraster er jo svært så underholdende for de små. Her blir det vel "Ole Jakob på bytur" som blir debut-boka, tenker jeg. Fordi jeg selv har så gode minner om den :sjenert: I prinsippet burde vel de små være en god del eldre for å få noe ut av den, men det var det der med å så et frø, som du nevnte ;)

Er flybilletter bestilt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Nå har jeg nettopp skrevet inne hos deg, fordi jeg trodde du hadde lest hos meg om leggerutiner og det var litt av grunnen til hjertesukket ditt. Ville ikke gi inntrykk av at vi har veldig strikse rutiner her i huset, for det er kun leggingen det er rutine på foreløpig.

Nei, vi har ikke bestilt billetter enda. Vi har såpass mye å gjøre i huset før vi kan reise, så vi vil vente til nyåret. :grine: Håper inderlig vi får til en tur da, helst i jan/feb en gang. I dag har jeg kjøpt en lyslykt fra Indiska som skal henge i det ene stuevinduet, så jeg ønsker mørketiden velkommen på den måten. Får bare holde ut. :soldier-on smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Nå har jeg nettopp skrevet inne hos deg, fordi jeg trodde du hadde lest hos meg om leggerutiner og det var litt av grunnen til hjertesukket ditt. Ville ikke gi inntrykk av at vi har veldig strikse rutiner her i huset, for det er kun leggingen det er rutine på foreløpig.

Nei, vi har ikke bestilt billetter enda. Vi har såpass mye å gjøre i huset før vi kan reise, så vi vil vente til nyåret. :grine: Håper inderlig vi får til en tur da, helst i jan/feb en gang. I dag har jeg kjøpt en lyslykt fra Indiska som skal henge i det ene stuevinduet, så jeg ønsker mørketiden velkommen på den måten. Får bare holde ut. :soldier-on smiley:

Hjertesukket mitt var absolutt ikke relatert til innlegget ditt, det leste jeg først etterpå. Men skjønte at det kunne tolkes dithen, så derfor måtte jeg avkrefte det her hos deg :)

Hva er det dere driver på med i huset da? Er det store prosjekter på gang? Håper det ordner seg med reise utpå nyåret, tror en aussie-girl som deg trenger det ;)

Vel, nå er det straks kvelden her. Ha en fin kveld og natt.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har et hus fra sekstitallet, som er pusset opp oppe (hovedetasjen), men ikke nede (øverste etasjen ligger på bakkenivå og så skråner tomten nedover så nederste etasjen ligger over bakkenivå på nedsiden av huset, om du forstår). Kjelleren trenger full overhaling, med opphugging av gulv, legging av nye rør til det nye badet vi skal ha, og egentlig alt annet i den etasjen må gjøres. Det føles mange ganger som et uoverkommelig prosjekt, når vi ikke har mange millioner å bruke (okei, det var en liten overdrivelse, men du skjønner).

Nå er snuppelupp på tur med mormoren sin, og jeg nyyyyter et stykke bananbrød/kake, og en kopp yellow label.

I kveld skal jeg på venninnetreff, blir koselig med litt skravlings og god mat. Synes vi er flinke som har klart å opprettholde månedlige treff der alle er med stort sett hver gang, i snart to år.

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det hørtes ut som litt av et prosjekt, den kjelleren deres. Kjenner til det der med eldre hus og ting som skal gjøres. Vi har potensielle prosjekter inn i evigheten, hvis vi vil.

Og jeg kjenner meg veldig igjen i den million-tanken og tid,tid, tid. Synes ettermiddagene raser avgårde her, det er minimalt med ledig tid for husshining om pappaen skal ha kosetid med S også. Jeg øver meg daglig på å overbevise meg selv om at det er åkei at vi bruker lang tid på selv den minste ting. Tålmodighet har aldri vært min sterke side.

Var det kos med venninnetreff? Jeg møtte venninner fredag, og storkoste meg. Det er så deilig med litt egentid og litt andre stimuli innimellom, selv om man selvsagt aldri ville være foruten mammarollen :)

Håper du har hatt en fin helg. Nå er det en kopp te som gjelder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp te ja...mmm.. skal lage meg det jeg også nå. :-)

Det var koselig på venninnekveld ja, alltid hyggelig å komme seg ut en kveld, spise god hjemmelaget mat, og drikke kaffe og skravle. :)

Har vært i byen sammen med en venninne og hennes sønn. Det ble kafébesøk og vandring i handlegaten, og til slutt en liten tur innom et kjøpesenter. Der fant jeg meg en fin regnjakke/kåpe, så nå er jeg utstyrt for turer i regnvær også (ikke lett å gå med paraply og bare én hånd på vognen har jeg erfart). Jeg kommer nok til å møte henne mer eller mindre hver onsdag, så det er koselig å se frem til hver uke.

Nå har jeg lagt vesla for en liten lur, tenk store lille jenta mi ble fem måneder i går! Vi kommer til å introdusere mer og mer fast føde nå, for hun våkner så mange ganger i løpet av natta for å spise. I natt sov hun derimot veldig godt, våknet kun tre ganger etter hun la seg, og da jeg våknet trodde jeg nesten ikke det var sant da jeg så på klokken og den var halv ni! Utrolig deilig med litt sammenhengende søvn, jeg trengte det kjenner jeg.

Nå skal jeg se hva det blir til middag her (noe med fisk), og så tror jeg jeg skal slenge sammen en biscottirøre. Noe godt å dyppe i kaffen eller teen er ikke feil. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi sliter litt med leggingen for tiden, og vi må inn og amme (jeg), synge, roe ned etc etc før hun endelig sovner. Jeg mistenker det er fordi hun rett og slett er litt sulten, selv etter jeg har ammet henne en god stund. Hun vokser jo, og krever mer og mer mat for å holde koken. Jeg ammer henne jo så ofte hun vil, og kommer til å fortsette med det, men jeg vil prøve å gi henne litt mer enn bare en smaksprøve på grøt om kvelden, for å se om det hjelper.

Vi var på femmånederskontroll denne uken, med vaksine. Hun fikk feber og var utilpass denne gangen, til forskjell fra ingen reaksjon sist, men det var helt normalt, og helsesøster forberedte oss på det. Snuppa vår er nå 66,5 cm lang, og 7,63 kilo tung. Hun følger kurven sin fint, så det er ikke noe å stresse med dette med maten, sa helsesøster.

I dag har jeg og samboer vært og tatt en vaksinemiks vi også, bl.a. mot kikhoste (samme som snuppa fikk på kontrollen). Årsaken er at det er en stor økning i tilfeller av kikhoste hos små barn, og det er ofte de voksne som smitter dem. Kikhoste er livsfarlig for små barn, og vi ble anbefalt å vaksinere oss vi også, for å unngå å få det. Så nå sitter vi her og føler oss litt ugne begge to.

Én ting til i forhold til maten, er at hun er så utrolig nysjerrig og blir så lett distrahert. Amming på kafé eller på et sted med andre mennesker kan jeg bare glemme for tiden. Selv om jeg ser at hun er sulten, spenner hun seg i bue og snur hodet så langt bort fra puppen som hun klarer; jeg tror snart hun kommer til å snu det helt rundt. :jolie:

Til å begynne med stresset dette meg en del, fordi i mitt hode "må hun jo ha mat". Men det nytter ikke å prøve å overtale henne, hun spiser rett og slett ikke når hun ikke vil, og blir kjempesinna om hun må ligge i ammestilling mer enn høyst nødvendig. Så jeg fant ut at det ikke er så mye å gjøre med det, og trøster meg med at vi som regel kun er ute noen timer av gangen, og at hun ikke tar noen stor skade av en liten pause fra puppingen akkurat da. Hun tar det igjen når vi kommer hjem, da er det pupping av livets lyst, og ingenting er noe problem. Riktignok når vi er på soverommet. Når vi er i stua er det selvfølgelig aaaalt for mye spennende som skjer (selv om det ikke skjer noe som helst). :dåne:

Jeg har funnet ut at så lenge jeg ikke går etter min "ammeklokke" (dvs når det begynner å sprenge og jeg gjerne skulle kvittet meg med litt melk), men lar henne bestemme dagens måltider, så er det helt fint. Da er hun blid og fornøyd hele veien hjem.

Jeg har hørt at det er på dette tidspunktet mange slutter å amme, fordi de orker ikke å kave for å få barnet til å spise. Nettopp derfor vil jeg ikke la meg stresse av dette, for jeg vil iallefall ikke slutte å amme.

Men selv om hun spiser som en helt på ettermiddagene, blir hun ikke helt mett til kvelden (det er det jeg tror iallefall, så viser det seg sikkert fort om jeg har rett eller ei). Så hun skal få en liten porsjon grøt for å se om det metter den lille magen litt mer. Hun har foreløpig fått skikkelig smaken på Nestlé havregrøt, tilsatt en skje malt i vannet den lages med. Håper det kan forebygge treg mage.

Håper å returnere til sov-før-syv og våkne kun to ganger om natten. Det går seg nok til. :)

edit: skrivefeil

Og det var siste herfra.

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kaffekopp:

Sitter her etter en god natts søvn. Etter hun fikk en liten porsjon grøt i går en times tid før hun la seg, og så pupp når hun la seg, sov hun helt til elleve før hun våknet igjen (hun la seg halv syv). Og hun har bare vært våken to ganger i natt. Det er jo for tidlig å vite om det virkelig var grøten som hjalp, men hun sov mer harmonisk, og dypere, og det var godt for både mor og barn med en skikkelig natt. Hun våknet to-tre ganger for pupp i natt, men det er jeg vant med, så det er ingen problem.

Fint vær i dag, men kaldt! Snuppis ligger i lekegrinden og prater og tar situps, og sier ææbrrrrrr.....ææbrrrrrrr... Spørs om det ikke blir en tur inn til byen på oss i dag, jeg vil kjøpe en flaske vin til faren min som en liten oppmerksomhet fordi han har hjulpet oss mye i huset i det siste, og så må vi vel ha noe til farsdagen? En tur på kafé er heller ikke feil på en fredags formiddag. :)

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Bare innom for å si at jeg leser, jeg rekker bare ikke kommentere særlig mye, siden vi er på ferie hos mine foreldre :)

I'll be back ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oioioi, her har vi total forsømmelse av skribleriene mine. Er det nesten TO måneder siden jeg var her sist? Jøss som tiden flyr!

Vel, da er det vel på tide med en oppdatering tenker jeg. Og godt nyttår til de som er innom og leser!

Jeg kan jo se hvor vi er nå, i forhold til når jeg sluttet av det lange innlegget over her. Skalvise...

Sliter med legging. I november var det fordi vi mistenkte at hun var sulten. Vel. Vi begynte så smått med grøt om kvelden da hun nærmet seg seks måneder tror jeg det var. Det hadde forsåvidt liten effekt på sovingen på kvelden, hun våknet (og våkner fremdeles) flere ganger i løpet av natten for amming.

Når hun begynte med kveldsmåltidet (grøten) synes jeg at hun fikk mer energi og ble enda mer livlig på dagtid. Akkurat som om hun trengte det lille måltidet for å bli sterkere i kroppen og dermed kunne gjøre mer. Ikke at hun er noen liten slappfisk, på ingen måte, men det var vel omtrent samtidig med at hun begynte med grøt at den motoriske utviklingen virkelig skjøt fart. Det er jo veldig godt mulig at dette hadde skjedd uansett, så jeg aner jo egentlig ikke hva jeg snakker om. Men det er bare "gut feelingen" og mammas instinkter som slår inn tenker jeg.

Etterhvert har vi økt med to måltider til, så nå ser matplanen omtrent slik ut:

Morgen, ca en halvtime, time etter vi står opp (8.30-9) en porsjon grøt, kanskje litt mindre enn en full porsjon, det kommer an på hvor lenge siden det var jeg ammet henne før vi stod opp.

Pupp en gang før neste måltid, om vi er hjemme.

Mellom 13-14: grønnsaksmos eller annen middagsmos, så lenge det er heeeelt finmost er det null problem, og nå begynner vi å bli vant til litt kjøtt også (kylling stort sett). Et halvt glass med den gode fruktmosen fra Nestle, den med banan og jordbær (men som selvfølgelig inneholder mesteparten eple, om man leser etiketten. Men den er iallefall ikke så syrlig og "sterk" som mange av de andre fruktmosene, de blir litt for konsentrerte i smaken for henne tror jeg, så de blander jeg heller i grøten). Vann å drikke til.

Pupp en gang til før neste måltid, om vi er hjemme. (Dette puppemåltidet kan vi noen ganger få til om vi ikke er hjemme også, men vi må da ha et mørkt, rolig sted, uten for mye spennende å titte på).

17.30 ca får hun grøt igjen, og så er det i pysjen, og så pupp i sengen.

Helsesøster sa vi kunne holde oss til tre måltider så lenge vektkurven og sånn ser bra ut, til hun er klar for å begynne med en brødskive til lunsj. Det blir nok en stund til, for foreløpig må det ikke være klumper i maten, eller brekker hun seg og fryner veldig, selv om hun liker smaken. Men hun har fått smake leverpostei og annet smørepålegg på fingeren, og likte det godt, så jeg tror ikke det blir noe problem, bare hun lærer seg å tygge med gommene.

Gjennom natten pleier hun våkne to-tre ganger for amming, så jeg tror hun får i seg ganske bra med morsmelk i løpet av et døgn. I tillegg har vi funnet en flaske hun liker (Playtex som må bestilles fra USA, hun vet hva hun vil denne frøkna) så da går det lett å få i henne vann.

Nå er hun rett over syv måneder, og hun er en solstråle uten like. Klager så og si aldri, og dersom hun gjør det har hun alltid en "grunn" (trøtt som regel). Hun er kjempeflink å leke med lekene sine, og har funnet ut at ballene i den nye leken skal oppi røret på toppen av leken, og når hun slipper dem oppi kommer de ut på en rutsjebane lenger nede på røret. Jeg holder henne når hun skal slippe ballen oppi røret, og så bøyer hun seg ned for å se om den kommer ut nede. Så blir hun så glad når hun ser at den er der. Og da må vi jo gjøre det hele en gang til. Det er utrolig søtt og jeg elsker å sitte med henne på lekematten og ta del i hvordan hun ser på ting, hva som fenger henne og hva hun finner ut av mens hun ligger der og studerer og studerer alle sider av alle lekene sine.

Det motoriske har skutt fart som jeg skrev lenger oppe, og det er virkelig utrolig å se hvor fort det går.

Nå kan hun:

* rulle begge veier, men har i det siste begynt å rulle veldig mye fra rygg til mage. Vil helst ikke ligge på rygg i det hele tatt, inkludert når hun ligger i sengen, noe som har medført litt leggetull.

* stå i krabbestilling, og har også veldig forsiktig forsøkt å ta seg fram på den måten. Men enda er det stort sett enten rompa i været og sparke fra mens overkroppen ligger i gulvet, eller opp på strake armer og "headbange". Ingen av de metodene gjør noe særlig til eller fra på mobiliteten. :fnise:

* trekke seg framover på parketten med hendene, når hun vil ha tak i en leke som ligger litt langt unna.

* sitte ganske lenge med rett rygg om vi setter henne ned (men det gjør vi nesten aldri fordi sittestilling er noe hun skal lære seg selv, og den kommer visst i forbindelse med at hun får teken på krabbingen.)

* stå når vi holder henne i hendene. Og hun elsker å stå, hvor som helst, så lenge hun har støtte.

* lage masse lyder. mamamamama...papabababa...neeeeei (tror ikke denne er et bevisst "nei" selv om hun kun sier det når hun er litt sinna og ikke vil noe - ikke vet jeg). Og så hviner hun når hun er begeistret, og ler trillende latter, stille latter (åpen munn med engasjert uttrykk i ansiktet), og late-som-hoste latter (vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men det høres litt ut som tørrhoste kombinert med stemmebruk, men det er latter, og veldig morsomt å høre på. Litt Beavis and Butthead-latter. :fnise: )

* Kjenner igjen de hun ser oftest, inkludert meg, samboer, søsteren min, foreldrene mine, en venninne av meg og sønnen hennes vi treffer ganske ofte.

* Elsker andre barn, særlig litt større, som kan gjøre seg til. Vi har vært sammen med et par fireåringer som har vært veldig populære. Eller synes hun det er gøy med jevnaldrende, og jobber iherdig for å få oppmerksomheten deres, dersom de er opptatt med noe annet når hun vil kommunisere med dem.

* Skyver seg bakover Så snart hun har skjøvet seg av lekematten sin, er det ikke lenge før hun er et par meter unna og oppdager kule ting som vippestolen, stolben i krom, bordben, bøkene nederst i bokhylla, hjulene på vognen og alt annet som måtte befinne seg i nærheten på gulvet. Vi har begynt å legge henne i lekegrinden om vi må ut av rommet noen minutter og ikke kan ta henne med (hente noe varmt på kjøkkenet eller gå på toalettet eller lignende).

* Synger. Når jeg synger for henne stemmer hun ofte i, og ofte med forbausende korrekt tonefall og lengde på tonene. Hun elsker musikk og vi både danser og synger hver dag. Pappaen synger for henne hele dagen lang, og jeg synger også mye for og med henne.

Jeg synes hun er helt fantastisk, og jeg er bare så stolt og så lykkelig over å ha henne i livet mitt. Jeg ser gleden i ansiktene til de som er glad i henne, når hun møter dem, og det gleder meg at andre også er så glad i jenta vår.

Nå må jeg hoppe i senga, jeg har en ganske hektisk dag foran meg i morgen. Kunne skrevet mye mer, men får heller komme tilbake og skriver mer senere, forhåpentligvis før det går to måneder til.

I morgen skal jeg ha jentekveld her, og skal diske opp med middag og dessert. I tillegg skal jeg og snuppa på besøk til venninnen min og sønnen hennes om formiddagen, og jeg har tenkt å prøve å handle litt mat før jeg drar dit. Jeg tenkte jeg skulle lage en thai curry og servere den med jasminris, og så kan det hende jeg gjør det superenkelt og kjøper is til dessert. Har lyst på Møvenpick med karamell, og sjokolade. Jentene er som regel ikke så veldig interesserte i mye søtt etter maten, så den sjokoladekaken jeg hadde tenkt å bake i utgangspunktet tror jeg at jeg dropper. Det får bli kaffe og is. Ja, det blir det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hun kryper! I dag stod vi opp i åttetiden, og spiste frokost sammen før vi lekte litt. Så la hun seg og sov to hele timer(!) og da hun våknet, kunne hun plutselig krype, helt perfekt. Den vaggende lille bleierompa når hun flyttet seg framover på gulvet. Og så var hun stolt at det lyste av henne.

Utviklingen hennes går utrolig fort, hun ble åtte måneder denne uken, og i løpet av januar har hun gått fra å ligge rolig på matta og trene til kryping, til full kryping. Hun reiser seg opp også, igjen og igjen. Det er omtrent det eneste hun gjør, det er kjempegøy synes hun. Hun har ikke lært å sette seg ned igjen, så hun roper på oss når hun vil ned igjen. Så snart vi har satt henne ned, er det rett opp igjen. Det er helt herlig å se, at hun er så sterk og målbevisst, og klarer det hun setter seg fore. Og denne økende aktiviteten gjør at hverdagen vår blir travlere og travlere, og det blir mindre tid til små avbrekk, og derfor mindre skriverier. Jeg skriver mindre alle steder, egentlig. Men jeg nyter hvert øyeblikk og hver dag, og setter gjerne til side andre ting til fordel for tid sammen med snuppa mi. Elsklingen min. Drømmen min. Som ble sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fant deg via en annen bok ;) Så herlig med ei lita tulle! :hjerte:

Har tenkt på deg det siste året, etter at lillesøs og samboeren reiste til Australia for å studere. Husker enda beskrivelsene du hadde av å bade i det vannet omkranset av teatree-trær. Skulle vise bloggen din til lillesøs, men så fant jeg ikke igjen linken. Og det ene med det andre.

Drømmen var å reise ned og besøke dem i sommer, men økonomien strekker dessverre ikke til. De bor heller ikke slik at de kan ta imot meg og to små, studenter på sparebudsjett som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hm, litt over et år siden forrige innlegg. Skrive litt igjen, kanskje? Får starte med et realistisk forventningsnivå til meg selv og se hvor ofte jeg får oppdatert. Hey, en oppdatering her og en oppdatering der med notater fra livet er tross alt bedre enn å ikke skrive?

Sitter hjemme og jobber, herlig. Merker jeg stresser litt når det sitter så mye folk rundt og snakker og traver fram og tilbake. Slik er det jo bare i et kontorlandskap, men noen ganger er roen hjemme så mye bedre for effektiviteten, slik at jeg med god samvittighet kan ta meg små pauser, som nå når jeg skriver her. Selv om det ikke skal stikkes under en stol at det sikkert burde stresse meg litt at hele huset skriker etter støvsuger og vaskefille etter nok en helg der husarbeid har blitt nedprioritert til fordel for herlig familietid og masse koselige aktiviteter. Jeg kommer nok aldri til å bli sånn som har alt på G til enhver tid uansett, og jeg vil iallefall ikke bruke verdifull tid når vi har hele dager sammen med gulljenta til fordel for å vaske.

Men litt shining må til, og nå som det er mandag og fred i huset kan jeg ta litt innimellom jobbingen, passer perfekt. Nå står en kopp varm, hjemmebrygget kaffe fra ferskkvernede kaffebønner her ved siden av meg og håret er fremdeles i håndkleet fra jeg dusjet tidligere.

Som signaturen viser er gjemmer det seg nok et lite magetroll hos oss. En liten jente til kommer omtrent to år etter at vår første kjærlighet kom. Jeg har mange ganger tenkt på (før jeg ble gravid igjen) at dersom jeg ikke skulle få flere barn hadde jeg vært helt tilfreds med bare henne, hun er på alle måter helt perfekt og jeg er fremdeles totalt forelsket i henne. Om noe blir disse følelesene for det lille mennesket bare mer og mer intense. Da jeg fant ut at vi ventet en liten til ble jeg nesten litt satt ut, for hvordan i all verden skal jeg klare å elske en liten person til like mye som jeg gjør med gulljenta? Hvordan er det plass i hjertet? Det føles allerede så breddfullt. En litt skummel tanke. Men etterhvert som månedene har gått og magen vokser og den lille jenta der inne sparker og turner rundt, og gulljenta kysser og stryker på magen og sier "bebi", merker jeg at jeg allerede har falt pladask for dette lille mennesket som skal komplettere familien vår, minstemann og lillesøster til gulljenta. Hjertet har ingen grenser, det bare vokser og fylles opp igjen og igjen, og jeg gleder meg helt enormt til å få nurket i armene, ta henne med hjem, lage rutiner som passer en familie på fire, en mamma og en pappa med to skjønne jenter. Det må være fullkommen lykke for oss. :strix:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heeeeei Mercier :klemmer:

Og velkommen tilbake! Herlig å se deg igjen her inne :danse: Gleder meg veldig til å følge deg videre fremover, synes du skriver så fint, så dette blir bra :)

Forresten, GRATULERER så mye med en ny liten jente på vei :rodmer::smilyblomst:

Jeg forsøkte å skrive det inn i kommentarfeltet på det andre stedet, men fikk det aldri til, men det er vel noe som heter bedre seint enn aldri. Det er jo bare så spennende, tenk at hun snart blir storesøster, er ikke det litt sprøtt å tenke på? Synes liksom ikke det er så lenge siden de kom til verden, men samtidig føles det jo som en evighet siden :)

Hvordan har formen din vært så langt da? Ser for meg at det må være hakket mer krevende å være gravid med nr. 2, det er jo ikke bare å slenge seg på sofaen og sove i tide og utide ;)

Ha en fin dag! :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så koselig med en oppdatering fra deg igjen! :)

En god venn av meg følte det på samme måte som deg, og ville egentlig ikke få flere barn. Han var så redd for at han skulle bli mer glad i den førstefødte enn i den neste. Men nå har han to gutter, og han sier at det er helt merkelig, akkurat som om hjertet bare doblet seg og så har man plutselig dobbelt så mye kjærlighet.

Jeg har tro på at man kan være glad i barna sine på forskjellige måter, kanskje den ene trenger litt mer omsorg, eller "snakker" mer følelsesmessig til den ene forelderen enn den andre, men jeg tror man er like MYE glad i dem likevel. Jeg håper i hvert fall det, siden jeg skal få to på en gang! :ler:

Gleder meg til å lese mer fra deg, ikke stress med oppdateringer, det er bare koselig med små rapporter fra hverdagslivet dere! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah...søndag morgen. Sannsynligvis den mest avslappende morgenen i uken. Ingen butikker som skal besøkes, ingen helgerengjøring å ta tak i, planer om å ikke ha noen planer, men ta dagen som den kommer. Litt tidlig start da, ti på seks, særlig etter middagsselskapet vi var på i går som vi ikke var hjemme fra før kl ett. Ja, tenk så sent var vi ute, helt gærne er vi. :ler:

Jaja, fordelen med å være tidlig oppe er at man får jo gjort en del tidlig på dagen, så selv om vi har slappet av, har vi jo rukket å spise en herlig frokost bestående av litagoyoughurt og brødskive med kaviar (det eneste pålegget i tillegg til prim som er en hit her i gården, iallefall hos yngstemann) og makrell i tomat. God kaffe på hu mor fra nykvernede Evergoodbønner (kjempegode, og utrolig billig kvaliteten tatt i betraktning, synes nå vi da) og siden kaffeinntaket skal begrenses når det ligger en liten skatt i magen nytes jo koppene litt ekstra. Nå har vi laget en bygg- og speltmelsvaffelrøre som skal stekes om et kvarters tid som en hyggelig andre frokost og god start på dagen for en "stakkars" mann som trengte litt ekstra søvn i dag etter å ha smakt på noen whisky-godsaker i middagen i går. Men det var hans tur til å sove frampå uansett, så det passer jo fint sånn sett. Og vi koste oss i middagen, veldig kjekt å komme seg ut sammen i blant, selv om det ikke skjer like ofte som før. Etter snuppa i magen kommer blir det sikkert enda mindre, så vi får bare benytte sjansene vi har nå mens det kun er én å passe på for barnevakten (bestemor).

Det regner og slapser om hverandre, tunge filler og dyvåt hage og regnperler på de nakne grenene på busker og trær. Lengter veldig etter våren nå, synes vinteren varer og varer, selv om vi ikke har hatt noe særlig med snø og "skikkelig" vintervær. Sitter og surfer etter flybilletter til London i april, vi har lyst til å ta oss en tur et sted før jeg blir for lite mobil til å nyte en tur til det fulle. Det blir jo alltid mye trasking gate opp og ned, og det er slik vi liker best å ha det når vi reiser uansett. Ser for meg litt forsmak på god vår og middager ute og ellers bare gjøre det vi har lyst til.

Nå sitter snuppa inne i dusjen og leker, et av favoritttstedene hennes. Jammen godt vi har så lite hus at jeg kan se rett inn på badet fra her jeg sitter i stua. :daane: Hun nynner på sanger fra barnehagen, hele dagen går det i melodiene til "Mikkel rev", "Tommeltott, tommeltott, hvor er du?" og "Bæ, bæ lille lam". Hele dagen nynner hun for seg selv, og når hun skal sove. Det er veldig koselig å høre på, tipper hun har arvet det musikalske fra pappaen.

Søndagene prøver vi alltid å finne på en eller annen ting å gjøre sammen vi tre. Enten det er å reise på besøk, ha besøk eller gå på steder de har dyr å kikke på eller rett og slett bare spise middag ute. Har ikke helt tenkt på hva dagens aktivitet skal bli, med dette været frister det ikke noe særlig å være ute, så kanskje det blir et museum. Middag har jeg tatt opp fra fryseren allerede, det blir ovnsstekte kyllinglår med poteter og andre grønnsaker.

Nå: steke vafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...