Gjest Snart 42 Skrevet 20. september 2008 #41 Skrevet 20. september 2008 Så hele poenget mitt var at jeg hjelper til så mye jeg kan, men det skal bare forlanges mer og mer av meg. Kan du hente hun på onsdag, kan du kjøpe nye sko til hun begynner på skolen etter ferien, kan du kjøpe en ski jakke pga at de skal på tur me klassen, kan du gå til frisøren med hun når hun er hos deg neste gang, sånne ting som det hører jeg hele tiden. og jeg er grei og gjør det, men det kommer til og bli bom stopp på all sånn hjelp fra min side hvis hun i tillegg skal ha mer bidrag. det får nå være grenser, eller er jeg virkelig bare helt urimelig som mener hun ikke eier skam i livet. for øvrig er mora en hyggelig jente. Det der tror jeg på - og sånn tror jeg faktisk mange ekser holder på i større eller mindre grad. Stadig nye ting som dukker opp som det passer å spørre far om å betale. Som regel ting som faller innenfor nettopp det bidraget er ment å dekke. Noen gir sågar ungene selv beskjed om å spørre far om å kjøpe ditten og datten. Mange alenemødre har sikkert dårlig råd og kan trenge noen kroner ekstra, men det som forundrer meg er at jeg stadig hører jenter i flotte, moderne klær og sko fortelle hvor dårlig råd de har og at far selvsagt må betale ekstra for ungen/e. For alt er jo så dyrt. Sier de samme jentene som både røyker og har råd til å gå på byen annenhver helg - når de har fri. Hørte jeg dårlig råd?? Og - ja; hva koster egentlig en 8-åring i faktiske utgifter pr. mnd.??
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #42 Skrevet 20. september 2008 trådstarter her. en 8 åring koster følgende ca mener jeg: sfo - 1700 klær og mat og andre uforutestte ting som lekeland, svømmehall - 3500.. Så vil si ca 5 tusen max. Noen sier at det koster og bo og sånn og, det gjør det for meg og, men bo må du uansett. Jeg hadde jo bodd i leiligheten jeg kjøpte for 7 år siden uavhengig om jeg hadde datteren min eller ikke. Så mener ikke den holder helt
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #43 Skrevet 20. september 2008 Og forresten, hun er ikke min x som noen antyder i innleggene..hehe
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #44 Skrevet 20. september 2008 eg skjønne eg blir upopulær her, men eg tjene mer enn både mora og samboeren til sammen, og begriper ikke at de får barn når de ikke har råd til og ta seg skikkelig av de. ikke råd til sykkel?? er det faen mulig mener jeg, og hvis du har så elendig dårlig råd, får du få deg en bedre betalt jobb, ikke satse på at en du fikk en unge med på en one night stand skal betale for deg. har ingen problemer med og betale bidrag, det er IKKE det som er saken, synes bare det må være grenser hva en kvinne kan forvente at en mann skal betale. Jeg er veldig glad i datter mi, derfor kjøper jeg og ting til hun som de andre vennene hennes har. Dere snakker her som ett par rullesko til 6 hundre kr er en formue. Og jeg er ikke en julenissepappa, jeg følger datteren min bra opp på alle måter, og er alltid villig til og hjelpe pga mora må kanskje jobbe litt ekstra en kveld på jobb, eller hvis hun skal andre ting, og jeg har mye fritid pga at jeg jobber offshore i 2 uker, og deretter 4 uker fri. Så hele poenget mitt var at jeg hjelper til så mye jeg kan, men det skal bare forlanges mer og mer av meg. Kan du hente hun på onsdag, kan du kjøpe nye sko til hun begynner på skolen etter ferien, kan du kjøpe en ski jakke pga at de skal på tur me klassen, kan du gå til frisøren med hun når hun er hos deg neste gang, sånne ting som det hører jeg hele tiden. og jeg er grei og gjør det, men det kommer til og bli bom stopp på all sånn hjelp fra min side hvis hun i tillegg skal ha mer bidrag. det får nå være grenser, eller er jeg virkelig bare helt urimelig som mener hun ikke eier skam i livet. for øvrig er mora en hyggelig jente. Hvorfor har du ikke datteren din halvparten av tiden, eller mer, f.eks hele den tiden du ikke er ute?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #45 Skrevet 20. september 2008 mora hadde aldri gått med på det, hun er så knyttet til hun at hun hadde aldri klart det i lengden tror jeg. og jeg bor i en annen skole krets, dvs ca 35 km fra mora. ikke så veldig lett å kombinere med skole, venner, og fritids aktiviteter. datteren vår går på ridning og, og gjett hvem som betaler det og. så jeg mener jeg er ganske imøtekommende og rimelig når jeg sier at det er litt drøyt og be om mer bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #46 Skrevet 20. september 2008 Datteren vår går på ridning og, og gjett hvem som betaler det og. så jeg mener jeg er ganske imøtekommende og rimelig når jeg sier at det er litt drøyt å be om mer bidrag. Barnebidraget etter NAV sine beregninger dekker bare det nødvendigste i det daglige (mat, bolig etc). Bidraget er beskjedent sett i forhold til hva du tjener. Jeg mener at det gjerne kunne vært doblet eller tredoblet. Alle større tilleggsutgifter må i tillegg deles mellom foreldrene forholdsvis etter inntekt. Det du betaler i henhold til det du beskriver, er derfor bare et minimum av hva som er rett og rimelig.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #47 Skrevet 21. september 2008 og jeg vet forresten at mora komme te å gå i spinn når hun skjønner at det eneste hun får hjelp til økonomisk fra meg fra nå av er bidraget. og det mener jeg er jævli urimeligt for å bruke mine ord.. så det kommer til å bli interessant å se reaksjonen når hun skjønner at penge kranen er skrudd igjen Du må vel også forvente å få en reaksjon fra lillejenta di. Plutselig skal hun vende seg til at pappa ikke kjøper alt det fine lenger. Hva skal du si til henne da? Også en ting til. Hvis du hadde levd sammen med barnemoren så hadde det vært helt naturlig at du betalte frisøren, kjøpte skolesekk osv. Hvorfor er det ikke naturlig at du kjøper disse tingene til datteren din bare fordi du ikke bor med henne?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #48 Skrevet 21. september 2008 mora hadde aldri gått med på det, hun er så knyttet til hun at hun hadde aldri klart det i lengden tror jeg. og jeg bor i en annen skole krets, dvs ca 35 km fra mora. ikke så veldig lett å kombinere med skole, venner, og fritids aktiviteter. datteren vår går på ridning og, og gjett hvem som betaler det og. så jeg mener jeg er ganske imøtekommende og rimelig når jeg sier at det er litt drøyt og be om mer bidrag. Og så da? Du betaler vel fordi du ser at dette er fint for jenta? Så lenge du har råd til deg og glede av at jenta di får være med på ridning og har ny sykkel så spiller det da ingen rolle... Mor har ikke råd. Det er et faktum. Hun ber deg om å betale ting innimellom. Og du sier ja. Du sier ja for jenta di ikke sant. Og nå skal du si nei for å straffe moras griskhet... Hvem går det utover da? Jeg hadde forstått det om du hadde dårlig råd. Og om mora gjorde det bare for å utnytte deg. Men det virker ikke sånn.
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #49 Skrevet 21. september 2008 Barnebidraget etter NAV sine beregninger dekker bare det nødvendigste i det daglige (mat, bolig etc). Bidraget er beskjedent sett i forhold til hva du tjener. Jeg mener at det gjerne kunne vært doblet eller tredoblet. Alle større tilleggsutgifter må i tillegg deles mellom foreldrene forholdsvis etter inntekt. Det du betaler i henhold til det du beskriver, er derfor bare et minimum av hva som er rett og rimelig. Er det rett og rimelig at han skal betale over 3000 i bidrag, samtidig som han dekker omtrent alt annet foruten mat og bosted hos mor? Og mener du virkelig at bidraget burde vært tredoblet, for da lurer jeg på hvorfor han skal være med og forsøge mor og hennes nye familie? Noe det faktisk blir, når det IKKE koster så mye å ha et barn på 8 år. Men du mener kanskje at han skal dekke alt, bare fordi han har en god økonomi? Så kan mor være emd og "hjelpe" til om hun finner det for godt? Jeg er faktisk glad til at de forandret bidragsreglene, for som de var før så var de ikke rettferdige. De er fortsatt ikke helt rettferdig, men det er ingen som bør betale tusenvis av kroner (snakker da om mange tusen) for barna sine, for man skal dele det kostnadene faktisk er. Så kan barnet leve godt på farens inntekt, når barnet er hos far. Det er ikke riktig at han skal være med å dekke ting og tang i hjemme til mor, for det må hun fint klare selv.
Gjest Alenemor Skrevet 21. september 2008 #50 Skrevet 21. september 2008 trådstarter her. en 8 åring koster følgende ca mener jeg: sfo - 1700 klær og mat og andre uforutestte ting som lekeland, svømmehall - 3500.. Så vil si ca 5 tusen max. Noen sier at det koster og bo og sånn og, det gjør det for meg og, men bo må du uansett. Jeg hadde jo bodd i leiligheten jeg kjøpte for 7 år siden uavhengig om jeg hadde datteren min eller ikke. Så mener ikke den holder helt Jo det koster å bo og bo skal man uansett. Selv er jeg alene med to gutter. Hadde jeg ikke hatt barn så kunne jeg fint å ha bodd i en etroms-leilighet som hadde kostet mindre. Men fordi jeg har to barn så sier det seg selv at jeg må ha større bolig som koster mer. Det som det koster mer er en utgift som kommer med det å ha barn. Du kan glede deg til hun blir tenåring. Da koster det penger da! Min eksmann kjøper mye til guttene våre. Men ikke fordi jeg ber om det. I tillegg så planlegger vi sammen hva guttene trenger og hva som er nødvendig. Og jeg var med på å spleise på syklene de fikk. Eksen ville kjøpe sykler som koster 5000 hver men jeg hadde ikke råd til å betale halvparten av det. Jeg hadde råd til 1500 til hver. Det var da eksen beslutning å allikevel kjøpe de dyre syklene også bidro jeg med det jeg kunne. Helt rettferdig ettersom eksen ville kjøpe disse syklene. Og han var helt enig. Men det er kanskje lettere å samarbeide med en som man har vært gift med og levd med enn en som bare var en ONS man ikke ønsket noe mer fra. Jeg tror også at et mann som har levd i et samliv med barn i huset ser sterkere (enn deg) hva som virkelig kreves i forhold til barn, og da er det ikke så lett å respektere moren heller. Det sagt - du virker jo som en far som tar ansvar da. Og det er flott.
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #51 Skrevet 21. september 2008 Og så da? Du betaler vel fordi du ser at dette er fint for jenta? Så lenge du har råd til deg og glede av at jenta di får være med på ridning og har ny sykkel så spiller det da ingen rolle... Mor har ikke råd. Det er et faktum. Hun ber deg om å betale ting innimellom. Og du sier ja. Du sier ja for jenta di ikke sant. Og nå skal du si nei for å straffe moras griskhet... Hvem går det utover da? Jeg hadde forstått det om du hadde dårlig råd. Og om mora gjorde det bare for å utnytte deg. Men det virker ikke sånn. Kanskje mor bør tenke litt på barnet også, for det er da virkelig ikke bare far soms kal gjøre det. Om mor setter seg ned og regner på hva far egentlig bidrar med, så burde hun ikke kreve høyere bidrag (sier dette på bakgrunn av de opplysningene vi har i denne tråden), for hvorfor er det bare far soms kal tenke på barnet? Og jeg hadde gjort akkurat det samme, for når vil mor stoppe om ikke han setter foten ned? Skal hun bare kunne kreve og kreve og hans tille opp, bare fordi han tjener godt og skal være den som skal tenke på barnet? Dette er noe mor burde tenkt på, før hun valgte å kreve med bidrag. Derfor forstår jeg han godt, og jeg hadde gjort det samme. Hadde heller brukt masse penger på jenta når hun var hos meg, så fikk mor betale sin del når jenta er hos henne. Det er ikke hans jobb å sørge for at mor bare skal kunne kreve og kreve, uten å yte litt selv. Og går dette ut over jenten, så får heller mor tenke seg godt om før hun krever høyere bidrag neste gang. I dette tilfelle er det ikke bare far soms kal tenke på barnet, men mor også. Og det gjør hun ikke,f oruten at hun bare krever og krever.
Gjest Gjest_Mortil2_* Skrevet 21. september 2008 #52 Skrevet 21. september 2008 Nå må du huske at vi bare har fars versjon her da... Jeg har selv vært i den situsjonen at faren brukte mye penger på ungen vår og derfor mente at han ikke skulle betale bidrag. F.eks. så satte han opp et regnestykke over alt den han hadde brukt penger på en sommer for å begrunne at han ikke ville betale bidrag i 2 måneder etter sommeren. Pengene han hadde brukt var på 2 ukers sydentur med ungen vår. Ting han hadde kjøpt i ferien. Og at han hadde innredet nytt rom til henne i leiligheten sin. Alle disse tingene var selvfølgelig til gode for datteren vår. Men helt frivillig fra hans side. Skulle det være rettferdig at faren da ikke betalte bidraget til meg? Jeg måtte allikevel betale barnehageregningen. Bidragspengene går jo til å dekke farens halvpart av det det koster å ha barn. At han spanderer sydentur og lager prinsesserom i leiligheten sin må han ta kostnaden for selv. Akkurat som jeg må hvis jeg skal dra på ferie eller pusse opp. Føler at ts er litt som min eks. Dvs. at han vil ha veldig kreditt for disse ekstra tingene han gjør. Og han vil også at moren til ungen skal være takknemlig. Det er hun sikkert også. Men han må skjønne at de tingene han kjøper utenom de kjøper han frivillig. Og det er opp til han selv å skape forventninger om at han er en som alltid kjøper det fine og flotte. Jeg er også enig i at han skal betale bidrag som utgjør halvparten av de faktiske kostnadene. Hva han bruker av penger utenom får være opp til ham selv. Men det kan ikke være sånn at han ikke kjøper ting bare for å straffe mora fordi hun ikke kan kjøpe tilsvarende.
Gjest Gjest_Renate_* Skrevet 21. september 2008 #53 Skrevet 21. september 2008 eg skjønne eg blir upopulær her, men eg tjene mer enn både mora og samboeren til sammen, og begriper ikke at de får barn når de ikke har råd til og ta seg skikkelig av de. ikke råd til sykkel?? er det faen mulig mener jeg, og hvis du har så elendig dårlig råd, får du få deg en bedre betalt jobb, ikke satse på at en du fikk en unge med på en one night stand skal betale for deg. har ingen problemer med og betale bidrag, det er IKKE det som er saken, synes bare det må være grenser hva en kvinne kan forvente at en mann skal betale. Jeg er veldig glad i datter mi, derfor kjøper jeg og ting til hun som de andre vennene hennes har. Dere snakker her som ett par rullesko til 6 hundre kr er en formue. Og jeg er ikke en julenissepappa, jeg følger datteren min bra opp på alle måter, og er alltid villig til og hjelpe pga mora må kanskje jobbe litt ekstra en kveld på jobb, eller hvis hun skal andre ting, og jeg har mye fritid pga at jeg jobber offshore i 2 uker, og deretter 4 uker fri. Så hele poenget mitt var at jeg hjelper til så mye jeg kan, men det skal bare forlanges mer og mer av meg. Kan du hente hun på onsdag, kan du kjøpe nye sko til hun begynner på skolen etter ferien, kan du kjøpe en ski jakke pga at de skal på tur me klassen, kan du gå til frisøren med hun når hun er hos deg neste gang, sånne ting som det hører jeg hele tiden. og jeg er grei og gjør det, men det kommer til og bli bom stopp på all sånn hjelp fra min side hvis hun i tillegg skal ha mer bidrag. det får nå være grenser, eller er jeg virkelig bare helt urimelig som mener hun ikke eier skam i livet. for øvrig er mora en hyggelig jente. Jeg skjønner din frustrasjon veldig godt, følelsen av å være en pengemaskin - at en person man i utgangspunktet ikke kjenner faktisk forventer at man skal betale og bidra til en rekke ting hele tiden er irriterende. Mammaen til barnet ditt burde vært litt mere smidig og bedt om en privat avtale der dere bestemmer beløpet sammen. Du kan jo spørre henne om hun kan tenke seg at du betaler et mindre beløp fordi du synes det er urimelig, og at hvis du skal fortsette å betale endel andre ting så kan ikke beløpet være så høyt. Jeg vet ikke om du har partner og flere barn? For din inntekt er ikke SÅ stor hvis du har hus, bil og flere barn og betale på. Jeg og eksen min har privat avtale på lavt bidrag - men avtalt at han kjøper endel nødvendige ting til henne i tillegg. Når hun blir større skal han gi henne et fast beløp i måneden - disse pengene skal vår datter bruke på øremerkede ting som sportsutstyr og turneringer e.l Poenget er at far også skal kunne få gleden av å kjøpe ting til henne, ikke bare være en betalingterminal til meg, og at hun ser at han også bidrar. Til sammen blir hans bidrag noe mindre enn han skulle betalt, men jeg ser ikke poenget i å kreve fullt bidrag fordi det her også vil bli veldig høyt, ikke fordi at pengene ikke ville bli brukt på vår datter, men fordi at det ikke skal gå ut over han at jeg tjener så mye mindre enn han. Jeg ser ikke fornuften i det rett og slett.
Lizzee Skrevet 21. september 2008 #54 Skrevet 21. september 2008 Hmmmm..... Jeg er mor. Den ene sønnen min bor fast hos faren sin. Den andre sønnen min bor 50/50. Jeg betaler bidrag til barnas far. Barnas far tjener 200.000 mer i året enn meg allikevel betaler jeg bidrag. Sikkert fordi jeg er samboer. Og fordi samværsforelder skal betale bidrag uansett. Har ikke noe problem med det. Selv om jeg tjener mindre har jeg bedre råd enn barnas far. Jeg er samboer og har mindre gjeld. Derfor har jeg mulighet til å bruke litt mer penger på barna. Nye mobiltelefoner. Månedsavgiften på treningssenter. Nye klær. Kjøretimer til mopedlappen. Litt ekstra lommepenger. (de er tenåringer) Far har ikke råd til det samme. Men jeg ser det som en privilegium at jeg har råd. Jeg husker godt tilbake i tid da situasjonen var omvendt. Da jeg bodde alene og hadde dårlig råd og barnas far var i en situasjon hvor han kunne bidra mer. Jeg er ingen julenissemamma. Det er ikke alltid at barna vet hvor/hvem pengene kommer fra. Barnas far og jeg prøver å samarbeide om alle utgifter og planlegger hva det skal brukes penger på. Og det er ikke alt de får heller. Vi praktiserer heller ikke den løsningen med at ting de har fått av mamma skal være i mammas hjem og ting de har fått av pappa skal være i pappas hjem. Det synes jeg blir for dumt og fører ofte til at barna må ha dobbelt opp av utstyr. Og det er ihvertfall penger ut av vinduet! Før bodde begge guttene fast hos meg og jeg ser jo at jeg bruker mindre penger på f.eks. mat nå som den ene ikke bor her (tenåringsgutter spiser...). I tillegg er det mye som jeg i det daglige ikke trenger å bruke penger på - og som barnas far nå må bruke penger på. Selvfølgelig må jeg være med på å dekke min del. Har ikke noe problem med det og har heller ikke noe problem med å bidra til ekstra ting så lenge jeg har råd og så lenge guttene mine har det bra. At jeg til syvende og sist bruker mer penger på guttene enn faren deres gjør det bryr jeg meg faktisk ikke noe om.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #55 Skrevet 21. september 2008 Det finnes omvendte situasjoner også.... Her i gården ble det andre boller når de nye reglene kom. Før dette søkte barnefar om endret bidrag hver tredje måned, og fikk avslag hver gang. Han holdt klær, sko og annet nødvendig når barnet var hos ham. Dette var det aldri noe diskusjon omkring i det hele tatt. Han kjøpte slike ting av helt fri vilje m.a.o. Krevde ikke at jeg skulle sende med noe. Jeg sendte selvsagt med regntøy og andre utekær og sko. Da de nye reglene kom skulle han plutselig ikke kjøpe noe som helst. Jeg skulle sende med alt barnet trengte, enda vi hadde hatt den andre ordningen i 7 år (og han betalte mindre enn han gjorde med den gamle ordningen). Bare for å komme med et eksempel: En sommer barnet skulle til far fikk jeg SMS om alt han måtte ha med. Deriblandt var sandaler. Jeg skrev tilbake om at jeg nettopp hadde kjøpt tre par sko og masse nye klær til gutten, og om ikke han kunne kjøpe sandaler? Svaret jeg fikk tilbake var at de hadde slike plastsandaler til 79,- på Obs! Så hvis jeg sendte med penger så kunne han kjøpe dem det ble en del SMSer frem og tilbake og han nektet å kjøpe sandaler til gutten. Det endte med at jeg kjøpte sandaler tilslutt.... Dette var bare ET eksempel... Hvilken far kan ikke engang spandere et par sandaler til ungen sin til 79 kroner? "Det har jeg ikke lagt inn i mitt budsjett" var hans forklaring på alt, uansett hva det måtte være.... Ang. bo- og strømutgifter,fritidsaktiviteter o.l. ... Hadde jeg ikke hatt barn som bodde hos meg så hadde jeg hatt mindre leilighet og brukt mindre strøm... At bidraget ikke skal gå til dette e jo helt vilt (men det mener min X altså at skal holdes utenfor bidraget, som et par andre her). Så hvis barnet hadde bodd sammen med oss begge så hadde han ikke betalt noe av lønna si i bo- og strømutgifter eller fritidsaktiviteter? Merkelig regnstykke.... Så han mener at bidraget skal kun gå til klær, sko, hygieneartikler og mat. Han har "vanlig" samvær og betaler 1190 pr. mnd. så det er uansett ikke på langt nær nok til å betale strøm- og boutgifter o.l. allikevel.... Knapt nok til å dekke klær og mat for en nesten tenåring... Han har steget i lønn og jeg gikk ned i lønn, allikevel er ikke jeg så smålig at jeg søker oom endring av bidraget, for vi klarer oss. Jeg vil ikke synke til hans nivå heller....
Gjest *nurket* Skrevet 21. september 2008 #56 Skrevet 21. september 2008 Mor mottar ingen ekstra barnetrygd eller stønad til barnetilsyn når hun har vært samboer i over 12 mnd. Disse brukes jo til å dekke utgifter på barnet, når hun mister dette - økes bidraget. At hun har ny samboer er fullstendig uvesentlig faktisk. For han har overhode ingen forsørgerplikt ovenfor deres felles barn. Underholdskostnad per mnd for barn på 8 år Forbruksutgifter 4 150 + boutgifter 1 660 + tilsynskostnader 1 917 - ordinær barnetrygd 970 Beløp NOK 6 757 Siden du tjener så mye skal du dekke 4/6 av disse utgiftene, og da blir bidraget 3629 kr i mnd. At det er urettferdig. Ja det er det nok. Jeg kommer ikke til å kreve økt bidrag fra faren til mine barn når jeg blir samboer. Men opprettholder samme beløpet. Evt justerer det utfra samme inntektsgrunnlag som nå, slik at økningen ikke blir så stor. Jeg syns ikke det er riktig at faren skal straffes for at mor får seg ny samboer.
Gjest Seffa Skrevet 21. september 2008 #57 Skrevet 21. september 2008 Mor mottar ingen ekstra barnetrygd eller stønad til barnetilsyn når hun har vært samboer i over 12 mnd. Disse brukes jo til å dekke utgifter på barnet, når hun mister dette - økes bidraget. At hun har ny samboer er fullstendig uvesentlig faktisk. For han har overhode ingen forsørgerplikt ovenfor deres felles barn. Underholdskostnad per mnd for barn på 8 år Forbruksutgifter 4 150 + boutgifter 1 660 + tilsynskostnader 1 917 - ordinær barnetrygd 970 Beløp NOK 6 757 Siden du tjener så mye skal du dekke 4/6 av disse utgiftene, og da blir bidraget 3629 kr i mnd. At det er urettferdig. Ja det er det nok. Jeg kommer ikke til å kreve økt bidrag fra faren til mine barn når jeg blir samboer. Men opprettholder samme beløpet. Evt justerer det utfra samme inntektsgrunnlag som nå, slik at økningen ikke blir så stor. Jeg syns ikke det er riktig at faren skal straffes for at mor får seg ny samboer. Nei han straffes vel heller ikke fordi hun får samboer. Men han må være med på å ta sin del av det staten før betalte. Før fikk moren ekstra penger fra staten nå får hun ikke det mer. Da må begge foreldrene ut ifra inntekt betale det som staten før betalte. Det er så enkelt. Som hun andre over her sa som er mor og betaler bidrag til faren til ungene. Selv om hun tjener mindre enn den som har hovedomsorgen så må hun betale bidrag. Du betaler ikke bidrag bare fordi du tjener mer.
Gjest hmm.. Skrevet 21. september 2008 #58 Skrevet 21. september 2008 Ang. bo- og strømutgifter,fritidsaktiviteter o.l. ... Hadde jeg ikke hatt barn som bodde hos meg så hadde jeg hatt mindre leilighet og brukt mindre strøm... At bidraget ikke skal gå til dette e jo helt vilt (men det mener min X altså at skal holdes utenfor bidraget, som et par andre her). Så hvis barnet hadde bodd sammen med oss begge så hadde han ikke betalt noe av lønna si i bo- og strømutgifter eller fritidsaktiviteter? Merkelig regnstykke.... Men samværsforelder må - i de allerfleste tilfeller - også legge til rette for å ha barnet, i veldig mange tilfeller har barna også eget rom hos samværsforelder og det betyr også økte utgifter i form av strøm, huslån (leie) etc. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos din eks, om barnet har rom der, men generelt sett, så mener jeg den voksne i huset må selv ta ansvar for utgifter til husholdningen, det er ikke noe eksen skal ta ansvar for. Det kan ei heller sammenlignes med at en samboer ikke vil bidra til husholdningen hvor han/hun bor selv! Er enig i at det er et merkelig regnestykke, men mest pga manglende logikk fra din side..
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #59 Skrevet 21. september 2008 Men samværsforelder må - i de allerfleste tilfeller - også legge til rette for å ha barnet, i veldig mange tilfeller har barna også eget rom hos samværsforelder og det betyr også økte utgifter i form av strøm, huslån (leie) etc. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos din eks, om barnet har rom der, men generelt sett, så mener jeg den voksne i huset må selv ta ansvar for utgifter til husholdningen, det er ikke noe eksen skal ta ansvar for. Det kan ei heller sammenlignes med at en samboer ikke vil bidra til husholdningen hvor han/hun bor selv! Er enig i at det er et merkelig regnestykke, men mest pga manglende logikk fra din side.. Barnet har ikke hatt eget rom før far fikk samboer. Ville vel ikke ha barnet på samme rom som de to da. Så fikk de et barn, så to barn, og siden det har barnet delt rom med sitt søsken. Vel, jeg er vel bare litt oppgitt over faren....Når mennesket blir samboer og får to barn til, men ikke har råd til sandaler til 79,-....... Hva med å ha råd til de barna man allerede har før man skaffer seg flere?
Gjest *nurket* Skrevet 21. september 2008 #60 Skrevet 21. september 2008 Nei han straffes vel heller ikke fordi hun får samboer. Men han må være med på å ta sin del av det staten før betalte. Før fikk moren ekstra penger fra staten nå får hun ikke det mer. Da må begge foreldrene ut ifra inntekt betale det som staten før betalte. Det er så enkelt. Som hun andre over her sa som er mor og betaler bidrag til faren til ungene. Selv om hun tjener mindre enn den som har hovedomsorgen så må hun betale bidrag. Du betaler ikke bidrag bare fordi du tjener mer. Jeg føler at jeg "straffer" faren på et vis ved å sette opp bidraget. Han betaler allerede 7000 kr i mnd. Og hvis jeg ikke tar hensyn til ekstra barnetrygd og stønad til barnetilsyn, så skal han betale 10800 kr i mnd i bidrag mens barna går i barnehage og sfo (som er 7 år til). Og han har ikke råd til det, fordi han ikke eier øknomisk retningssans. Så jeg har ikke lyst til å kjøre han i grøfta for å kreve mer penger av han. Når jeg og samboeren har felles økonomi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå