Gå til innhold

Politivold ble ikke etterforsket


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ser vel nyanser så lenge jeg aldri har påstått at alle politifolk er maktsyke uniformsnazier. Jeg sier bare at NOEN aldri burde vært i den uniformen, og det står jeg ved. Mener du at det ikke finnes udugelige politifolk? Hva er det i såfall som gjør de menneskene som velger det yrket mer fullkomne enn folk som velger et hvilket som helst annet yrke?

De fleste av dem gjør helt sikkert en alldeles utmerket jobb, men det utelukker faktisk ikke at det også forekommer uakseptabel adferd innimellom. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du skriver er rimelig provoserende. Du skriver som om politifolk har denne jobben for egen skyld. Ingen av de politifolkene som var tilstede i disse situasjonene var der av egen fri vilje. De var der fordi du og jeg forventer at de skulle være der og gjøre jobben på vegne av oss. Denne jobben ansees å være for farlig og vanskelig for alle andre.

Det er slett ikke slik at det nødvendigvis må være begått feil selv om man mislykkes. Når man befinner seg i ekstreme situasjoner er det ofte mørkt og det er snakk om sekunder. Da finner jeg (og samfunnet for øvrig) den kvalmende etterpåklokskapen din temmelig usmakelig.

Har du noen gang følt dødsangsten samtidig som det forventes av deg at du skal gjøre en jobb kaldt og effektivt? Ikke? Neivel. Men vær da klar over at lovgiver faktisk har tatt høyde for at dette er en ekstrem virksomhet som av og til går galt. Hvorfor er det da så om å gjøre å korsfeste de som forsøkte å forhindre at det skulle gå galt?

Det er også provoserende å se at du skriver at det er et generelt holdningsproblem blant medarbeidere i politiet. Hva bygger du det på? Har du da tatt i betraktning alle de liv politiet redder hver eneste dag? Året rundt?

Mysan: Jeg trodde du hadde større evne til å se nyanser enn det du tilkjennegir i denne tråden.

Jeg tror at det er mange motiver for at folk starter i politiet og jeg regner også med at de har valgt jobben av fri vilje. Jeg forventer at de som velger å være politi også gjør jobben sin. At den er for farlig og vanskelig for alle andre er dine ord. Uansett har politiet fått som oppgave og myndighet å håndtere en del vanskelige oppgaver. Og dette klarer de i langt de fleste tilfellene bra. Men de få gangene de ikke gjøre det så ser jeg liten vilje til beklagelse og selvkritikk. Jeg er enig i at av og til blir resultatet misslykket uten at man gjorde feil fordi ingen av alternativene var gode. Men jeg mener at i de fleste, muligens alle, tilfellene listet opp så var det andre alternativer. Jeg vil ikke nekte politiet å ha en tabbekvote. Men jeg vil gjerne "nekte" politiet å ha den oppfatningen at de aldri gjør feil. I de fleste av eksemplene som er nevnt var det hverken mørkt eller snakk om avgjørelser som måtte tas i løpet av sekunder. Og når det gjelder den kvalmende etterpåklokskapen som du mener resten av samfunnet deler din oppfatning om at er usmakelig: I de fleste av disse tilfelle har det vært relativt mange kritiske røster som har hevdet det samme som meg. Og her snakker vi ikke om kriminelle eller Blitz-tilhengere. I tilfellet med Stortorgets Gjestgiveri så var det til og med flere tusen mennesker som var ute og demonstrerte. Jeg er ikke uenig i at politiets aktivitet av og til medfører at ting går galt uten at politiet kan klandres. Det vi er uenige om er om det av og til går galt og politiet kan klandres. Jeg mener at politiet av og til gjør feil.

"Hvorfor er det da så om å gjøre å korsfeste de som forsøkte å forhindre at det skulle gå galt?" Jeg vet ikke hvorfor du mener jeg gjør det.

Ja jeg har en oppfatning om at politiet generelt tar liten selvkritikk og har liten evne til å høre på tilbakemeldinger fra befolkningen. Det bygger jeg på politiets reaksjoner når politifolk har skadet andre.

At de fleste i politiet gjør en god og viktig jobb hver eneste dag og sikkert redder mange liv mener jeg ikke er relevant. Jeg snakker om de (få) gangene det gjøres feil. Det at jeg påstår at politiet har svært liten evne til selvkritikk og evne til å beklage betyr på ingen måte at de fleste politifolk gjør en dårlig jobb.

Det virker på meg som om du mener at enten så er man 100% mot politiet eller så er man 100% i for. Siden jeg er et sted i mellom forstår jeg at du har problemer med å forstå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om du mener at enten så er man 100% mot politiet eller så er man 100% i for. Siden jeg er et sted i mellom forstår jeg at du har problemer med å forstå meg.

Og sånn er det igrunnen i veldig mange debatter her inne, hvor følsomme tema diskuteres, og hvor enkelte kan føle seg støtt, eller blir støtt på andres vegne. Ingen middelvei, kun sort eller hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av meningene om politifolks holdninger generelt er basert på manglende innsikt. Hvis det oppstår en episode som det oppstår debatt rundt, så skrives det bl.a. her at politifolk generelt har et holdningsproblem. Jeg mener flere i denne tråden tidvis uttaler seg meget generaliserende om politifolk. Herunder Mysan, selv om hun forsøker å korrigere.

Jeg er helt sikker på at det IKKE finnes noen etat som har såpass mye fokus på holdninger og prosedyrer som politiet. Det har sammenheng med at politiet selv ønsker det, og i tillegg er man altså fulgt med argusøyne både av domstol, presse og publikum generelt. Og det er slik det bør være i et demokrati.

Meningene mange i denne tråden har om politiets manglende evne til selvkritikk og det å innrømme feil, baserer åpenbart sin oppfatning av meidenes framstilling av sannheten. derfor synes jeg at man bør kunne være noe mer forsiktig med å være bastant i sine oppfatninger. Ikke minst fordi det faktisk konktinuerlig foregår evalueringer av politiets arbeid, både internt og eksternt. Kunne det kanskje tenkes at det faktum at veldig få politifolk blir domfelt, kan ha bakgrunn i at det ikke finnes grunnlag for dommfellelse? Det virker på meg som om man ikke har tenkt på den muligheten.

Politiet er av samfunnet pålagt å drepe på vegne av oss alle når situasjonen tilsier det. I tillegg har politifolk,- som alle andre en soleklar rett til å forsvare eget liv, om nødvendig med våpen. Episoden på T-banen i London dras fram som eksempel på politifolks "drapstørst". Om man hopper elegant over bakteppet for denne situasjonen. Bakteppet var som kjent en massiv terroraksjon og den som ble skutt nektet å ettekomme politiets pålegg. Det medførte at politiet trodde denne mannen var en av dem som ville plante sprengstoff på T- banen. Jeg kan ihvertfall tenke meg den dødsangsten de som blir dyttet fram i fremste linje i slike situasjoner opplever. Og da er jeg ening med "gjest" som hevder at den typen etterpåklokskap blir usmakelig.

I tillegg nevnes Obiora-saken som drap. Det er også usmakelig og etter min mening etusedvanlig lite balansert syn på den saken. Men det viser til fulle hvilke holdninger politifolk møter når de er ute og forsøker å gjøre en forskjell.

Men en ting er jeg enig i, og det er at de som ikke er egnet til å være i politiet bør ut. Det er politiet selv også enig i. Derfor skjer dette hele tiden. Men det er verken Mysan eller andre som skal avgjøre hvem som skal ut av politiet eller ikke. Det skal skje etter det lovverket som gjelder i slike saker, og da gjelder faktisk ikke synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jalp, at du leser mine utsagn om enkelte politifolk som generalisering over hele etaten får du faktisk ta på din egen kappe. Jeg har aldri sagt det, og jeg pleier faktisk påpeke at det er et mindretall som aldri burde hatt uniformen. Et mindretall, men de finnes, og mange av dem finnes fremdeles etter hva jeg ser som grove tjenestefeil. Slik som hun som kjørte ihjel en ung, nybakt mor, flere kilometer etter at hun fikk beskjed om å avblåse. Grunnen til at jeg nevner henne spesielt er at jeg godt vet hvem hun er, og at jeg visste straks jeg leste om denne saken, at det var henne. Og hun er ikke alene.

Videre er det antakelig sånn at de som har en negativ oppfatning av politiet er folk som har hatt noe med dem å gjøre i negativ forstand. Folk som aldri har hatt noe annet med dem å gjøre enn at de ser dem kjøre forbi en og annen gang, eller kjenner en kjernekar som jobber i etaten, har kanskje et annet, om enn ikke nødvendigvis riktigere syn på sakene.

Mitt helt personlige møte med etaten var for mange år siden mens ungene var små. Jeg hadde en mann som ikke var så nøye med lovlydighet osv., og dette gikk ved en anledning personlig utover meg. Jeg ble innkaldt i avhør, og sjefen ved avdelingen nærmest prøvde å true meg til å tilstå delaktighet og atpåtil å skulle ha stjålet en dyr gjenstand som jeg ikke visste en dritt om. Er dette greit? Jeg var gift med en dust. Gjør det meg til kriminell?

Videre har den samme avdelingen vært etter ungene mine etter hvert som de har blitt gamle nok til å ferdes ute. "Vi kjente jo faren din... du er nok din fars sønn". Og senere, etter at min eldste sønn begynte å eksperimentere med hasj, tok de Yme i samme slengen. "Ja, du er jo broren til storebroren din, vi kjenner nok deg" - og siden ble det Litens tur. "Vi kjenner jo broren din"...

Alt dette skjedde ved avdelingene i vår kommune og nabokommunen som trådde inn i helgene, kanskje de er spesielt ille der....

Siden har Liten som ganske tung rusmisbruker hatt en god del veldig lite hyggelige episoder med Oslo politiet, men det er vel bare hennes uflaks da. Eller er det kanskje sånn at dersom man ruser seg, så fortjener man ikke å bli møtt med verken respekt eller forståelse? Hun har til og med bedt om hjelp ved et par anledninger og bare blitt avvist og avfeiet. Uflaks hele tiden?

Som balansering til ovenstående skal jeg nevne at jeg som pårørende til rusmisbrukende barn, har blitt møtt av veldig hyggelige betjenter når eldstemann eller Liten har vært dratt inn for besittelse av dop.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig.

Vi har også politikvinnen som forfulgte en stjålet bil til det resulterte i en ulykke hvor en uskyldig kvinne, mor til et spedbarn, ble drept. Ulykken skjedde ved Økern og politibetjentene i bilen ble bedt om å avblåse forfølgelsen ved Ryen.

Eh....Biljakten ble avbrutt ved Ryen, og ulykken skjedde ved Økeren, og politibetjenten ble frifunnet, men det er kanskje ikke verdt å opplyse om?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jalp, at du leser mine utsagn om enkelte politifolk som generalisering over hele etaten får du faktisk ta på din egen kappe. Jeg har aldri sagt det, og jeg pleier faktisk påpeke at det er et mindretall som aldri burde hatt uniformen. Et mindretall, men de finnes, og mange av dem finnes fremdeles etter hva jeg ser som grove tjenestefeil. Slik som hun som kjørte ihjel en ung, nybakt mor, flere kilometer etter at hun fikk beskjed om å avblåse. Grunnen til at jeg nevner henne spesielt er at jeg godt vet hvem hun er, og at jeg visste straks jeg leste om denne saken, at det var henne. Og hun er ikke alene.

Videre er det antakelig sånn at de som har en negativ oppfatning av politiet er folk som har hatt noe med dem å gjøre i negativ forstand. Folk som aldri har hatt noe annet med dem å gjøre enn at de ser dem kjøre forbi en og annen gang, eller kjenner en kjernekar som jobber i etaten, har kanskje et annet, om enn ikke nødvendigvis riktigere syn på sakene.

Mitt helt personlige møte med etaten var for mange år siden mens ungene var små. Jeg hadde en mann som ikke var så nøye med lovlydighet osv., og dette gikk ved en anledning personlig utover meg. Jeg ble innkaldt i avhør, og sjefen ved avdelingen nærmest prøvde å true meg til å tilstå delaktighet og atpåtil å skulle ha stjålet en dyr gjenstand som jeg ikke visste en dritt om. Er dette greit? Jeg var gift med en dust. Gjør det meg til kriminell?

Videre har den samme avdelingen vært etter ungene mine etter hvert som de har blitt gamle nok til å ferdes ute. "Vi kjente jo faren din... du er nok din fars sønn". Og senere, etter at min eldste sønn begynte å eksperimentere med hasj, tok de Yme i samme slengen. "Ja, du er jo broren til storebroren din, vi kjenner nok deg" - og siden ble det Litens tur. "Vi kjenner jo broren din"...

Alt dette skjedde ved avdelingene i vår kommune og nabokommunen som trådde inn i helgene, kanskje de er spesielt ille der....

Siden har Liten som ganske tung rusmisbruker hatt en god del veldig lite hyggelige episoder med Oslo politiet, men det er vel bare hennes uflaks da. Eller er det kanskje sånn at dersom man ruser seg, så fortjener man ikke å bli møtt med verken respekt eller forståelse? Hun har til og med bedt om hjelp ved et par anledninger og bare blitt avvist og avfeiet. Uflaks hele tiden?

Som balansering til ovenstående skal jeg nevne at jeg som pårørende til rusmisbrukende barn, har blitt møtt av veldig hyggelige betjenter når eldstemann eller Liten har vært dratt inn for besittelse av dop.

Veldig interessant å merke seg hvordan du kritiserer politiet for å ha vært forutinntatt i forhold til deg og dine barn, samtidig som du er svært bastant når det gjelder politiets opptreden i saker du tydeligvis bare kjenner gjennom media.

Og er det slik at barna dine fikk rusproblemer på grunn av politiets oppmerksomhet, eller hadde det andre årsaker? Kanskje politiet hadde rett i at det var en idè å følge dem opp i forebyggende øyemed?

Det er klart at alle mennesker skal behandles med respekt av politiet, og som i andre yrkesgrupper finner man selvfølgelig sorte får der også. Men det vil nok alltid være slik at folk i etater som gjør inngripen i folks liv, som f.eks. politi og barnevern, vil bli møtt med ofte urettmessig kritikk av dem det reageres mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å merke seg hvordan du kritiserer politiet for å ha vært forutinntatt i forhold til deg og dine barn, samtidig som du er svært bastant når det gjelder politiets opptreden i saker du tydeligvis bare kjenner gjennom media.

Og er det slik at barna dine fikk rusproblemer på grunn av politiets oppmerksomhet, eller hadde det andre årsaker? Kanskje politiet hadde rett i at det var en idè å følge dem opp i forebyggende øyemed?

Det er klart at alle mennesker skal behandles med respekt av politiet, og som i andre yrkesgrupper finner man selvfølgelig sorte får der også. Men det vil nok alltid være slik at folk i etater som gjør inngripen i folks liv, som f.eks. politi og barnevern, vil bli møtt med ofte urettmessig kritikk av dem det reageres mot.

Beklager, jeg har uttrykt meg klønete når det gjelder ungene mine og det lokale politiet. Det gjaldt ikke bare mine barn, det gjaldt alle tenåringer som befant seg i grupper på mer enn to personer. Jeg synes det er bra at de følger med, men ikke at de nærmest forfølger. Forhåpentligvis var deres overiver et resultat av for lite annet å ta seg til av kriminalitet, slik at de hadde altfor god tid.

Det er vel hva man leser i media man gjerne forholder seg til. Gjør ikke du? Jeg pleier forøvrig ikke å øse meg opp over en sak første gang jeg leser om den, det skjer ikke før den er fulgt opp og hvis det da viser seg at krigsoverskriftene fortalte sannheten. Ofte gjør de jo ikke det.

Det jeg sier, igjen og igjen og igjen er at de aller aller fleste innen politietaten sannsynligvis gjør en helt glimrende jobb, men det betyr ikke at det ikke finnes utskudd der - som i alle andre yrker. Det er bare det jeg vil ha frem, men det virker som om mange rett og slett nekter å se at det finnes politifolk som aldri skulle fått den uniformen. Jeg vet ikke om de tar det personlig fordi de jobber i etaten selv, har en bror eller søster som jobber der, eller en samboer eller far, eller hva som helst...

Jeg har mange kjente i etaten selv jeg, det er ikke der det ligger. Verden er ikke sort/hvit, ikke i denne debatten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh....Biljakten ble avbrutt ved Ryen, og ulykken skjedde ved Økeren, og politibetjenten ble frifunnet, men det er kanskje ikke verdt å opplyse om?? :roll:

Ble den? Eller var det forklaringen til de to i bilen i ettertid? Det var ikke det som stod i avisene den gangen, og ikke har jeg lest din versjon senere heller.

Jeg har søkt opp saken og funnet to resultater. Ingen av dem forteller historien slik den ble fortalt den gangen.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...