Gå til innhold

Politivold ble ikke etterforsket


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2665116.ece

Dette viser vel bare hvor lite politiet egentlig bryr seg om loven. I mine øyne synes jeg politiet burde straffes med og få mindre lønn. Om de ikke er villige til og etterforske og straffe sine egne.

Jeg må si at jeg har mistet all respekt jeg må ha hatt for politiet. De er rett og slett skammelige og griske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2665116.ece

Dette viser vel bare hvor lite politiet egentlig bryr seg om loven. I mine øyne synes jeg politiet burde straffes med å få mindre lønn om de ikke er villige til å etterforske og straffe sine egne.

Jeg må si at jeg har mistet all respekt jeg må ha hatt for politiet. De er rett og slett skammelige og griske.

Politiet er unødvendig brutale, og de vet at risikoen for domfellelse for politivold er minimal. Jeg kan derfor være enig i at de i liten grad bryr seg om loven, spesielt når det gjelder håndtering av narkomane, demonstranter og innvandrere.

Jeg er likevel ikke enig i at de er spesielt griske, da de vitterlig ikke er spesielt godt avlønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde nok vært en mye større grad av "luking" under politiutdannelsen. Jeg mener at det bør være like strengt der med hensyn til ro og selvkontroll hos den enkelte som det er for flyvere. Viser du menneskelige 'feil' under flygerutdannelsen er løpet kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde nok vært en mye større grad av "luking" under politiutdannelsen. Jeg mener at det bør være like strengt der med hensyn til ro og selvkontroll hos den enkelte som det er for flyvere. Viser du menneskelige 'feil' under flygerutdannelsen er løpet kjørt.

Det er en viss forskjell i lønnsnivået

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at utlukingen under utdannelsen er problemet. Problemet er manglende oppfølging og benektelse av klanderverdige forhold senere. At en polititjenestemann gjør noe klanderverdig mener jeg ikke automatisk skal medføre oppsigelse. Men når det kritikkverdige benektes er det et stort problem. Når en politileder mener at et drap utført av politimenn i tjeneste er helt i henhold til stillingsinnstruksen så er det radikalt forskjellig enn hva folk flest mener. Slike holdninger svekker i alvorlig grad tillitten til politiets ledere og deres evne til å ta selvkritikk. Og når man i politiet ikke tar avstand fra slike holdninger og velger å beholde slike ledere så oppfattes dette som at man støtter slike oppfattninger.

Heldigvis er det svært sjelden at dette skjer men likevel svært alvorlig når det først skjer. Når jeg tenker tilbake så er det svært få saker hvor politiet har vært i alvorlig konflikt med hva jeg opplever som folkemeningen. De episodene jeg kommer på er: 1) drapet i Trondheim på han som søkte om sosialtrygd, 2) overfallet i Trondheim på hun som vasket i en bank, 3) drapet på en ubevæpnet mann på Notodden, 4) nedridningen av en dame som demonstrerte mot en strippeklubb, 5) politihunden som overfalt en ballgutt i Asker, 6) invalidiseringen av et småbarn i Vestby og trakasseringen av øvrige gjester på Stortorgets Gjæstgiveri i forbindelsen med arrestasjonen av en demonstrant. Så lenge politiet ikke vil ta avstand og ta selvkritikk for disse hendelsene så har jeg ingen tillitt til politiets evne til å ta selvkritikk.

Det kan virke som at dette er en generell holdning blandt politifolk generelt. Det jeg opplever som det mest grelle eksemplet på uberettiget maktutøvelse og manglende selvkritikk er politimannen som stormet inn på T-banen i London og drepte en fullstendig uskyldig Brasilianer. Brasilianeren hadde ikke gjort noe som helst galt. Dette viser at selv uskyldige mennesker har grunn til å frykte politiet.

For ordensskyld: Selv har jeg ingen som helst negativ eller positiv erfaring med politiet. Mine oppfatninger er kun basert på media og hvordan politiet blir fremstilt og velger å fremstå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss forskjell i lønnsnivået

Synes det burde ha noe å si? Lønnsnivået?

Jeg tror ikke at utlukingen under utdannelsen er problemet. Problemet er manglende oppfølging og benektelse av klanderverdige forhold senere. At en polititjenestemann gjør noe klanderverdig mener jeg ikke automatisk skal medføre oppsigelse. Men når det kritikkverdige benektes er det et stort problem. Når en politileder mener at et drap utført av politimenn i tjeneste er helt i henhold til stillingsinnstruksen så er det radikalt forskjellig enn hva folk flest mener. Slike holdninger svekker i alvorlig grad tillitten til politiets ledere og deres evne til å ta selvkritikk. Og når man i politiet ikke tar avstand fra slike holdninger og velger å beholde slike ledere så oppfattes dette som at man støtter slike oppfattninger.
Veldig enig.

Heldigvis er det svært sjelden at dette skjer men likevel svært alvorlig når det først skjer. Når jeg tenker tilbake så er det svært få saker hvor politiet har vært i alvorlig konflikt med hva jeg opplever som folkemeningen. De episodene jeg kommer på er: 1) drapet i Trondheim på han som søkte om sosialtrygd, 2) overfallet i Trondheim på hun som vasket i en bank, 3) drapet på en ubevæpnet mann på Notodden, 4) nedridningen av en dame som demonstrerte mot en strippeklubb, 5) politihunden som overfalt en ballgutt i Asker, 6) invalidiseringen av et småbarn i Vestby og trakasseringen av øvrige gjester på Stortorgets Gjæstgiveri i forbindelsen med arrestasjonen av en demonstrant. Så lenge politiet ikke vil ta avstand og ta selvkritikk for disse hendelsene så har jeg ingen tillitt til politiets evne til å ta selvkritikk.

Vi har også politikvinnen som forfulgte en stjålet bil til det resulterte i en ulykke hvor en uskyldig kvinne, mor til et spedbarn, ble drept. Ulykken skjedde ved Økern og politibetjentene i bilen ble bedt om å avblåse forfølgelsen ved Ryen.

Og så har episoden hvor en ung mann i tjueårene med nyoperert skulder lå på fortauet og skrek i smerte pga politibetjentens maktbruk, og hvor offerets venner stod ved siden av å prøvde og forklare vennens situasjon. Her hadde visstnok ikke de unge mennene gjort noe galt heller...

Og jeg antar at det finnes en rekke episoder vil aldri hører om, fordi 'ofrene' velger å ikke gå videre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det burde ha noe å si? Lønnsnivået?

Selvfølgelig har det noe å si. Ville du tatt en jobb hvor du var relativt lavt lønnet og ikke hadde noe stillingsvern(for det er det man i realiteten snakker om her)?

I utgangspunktet har det vært ganske dårlig rekruttering til politiyrket de siste årene. Jeg tror ikke dette vil hjelpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde valgt politiyrket så ville jeg antakelig valgt det utfra et ønske om å gjøre en forskjell. Hadde jeg valgt flyverutdannelsen hadde jeg muligens valgt det ut fra lønnsnivå.

Det jeg snakker om er at flyvere sjaltes ut dersom de utgjør en potensiell risiko i yrket sitt, og det burde politiet være flinkere til også. Det har med folket de server å gjøre, ikke lønningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde valgt politiyrket så ville jeg antakelig valgt det utfra et ønske om å gjøre en forskjell. Hadde jeg valgt flyverutdannelsen hadde jeg muligens valgt det ut fra lønnsnivå.

Det jeg snakker om er at flyvere sjaltes ut dersom de utgjør en potensiell risiko i yrket sitt, og det burde politiet være flinkere til også. Det har med folket de server å gjøre, ikke lønningene.

Hehe. Det samme argumentet har jeg sett vært brukt ovenfor sykepleiere. De bør ha valgt yrket ut fra en "ønske om å gjøre en forskjell" for eldre og syke - derfor kan man liksom betale dem med småpenger.

Selvfølgelig kan man leve i den naive troen at lønn og ansvar er to forhold som ikke har noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er rett og rimelig at de lønnes dårlig, jeg sier bare at man vet hva lønnen er når man tar utdannelsen sin.

Så hvorfor nevne det, da? Hva har egentlig det å si for noe som helst? Det er ikke mindre legitimt å drive lønnskamp av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2665116.ece

Dette viser vel bare hvor lite politiet egentlig bryr seg om loven. I mine øyne synes jeg politiet burde straffes med og få mindre lønn. Om de ikke er villige til og etterforske og straffe sine egne.

Dette fremstår vel ikke som veldig saklig? Skal alle ansatte i politietaten straffes med mindre lønn fordi en tjenestekvinne kan ha gjort noe klanderverdig?

Og det er da vitterlig ikke politiet som etterforsker og straffer seg selv. Det har man jo et eget organ som skal gjøre. At de eventuelt ikke har gjort jobben sin kan ikke politiet klandres for.

Ellers så skal vel saken mot denne tjenestekvinnen etterforskes før man kommer med noen bastante konklusjoner om hva som har skjedd. Det jo mye snakk om at man må vokte seg vel for å forhåndsdømme noen, men det gjelder kanskje ikke politifolk??

Jeg vil nok anta at politikvinnens forklaring er en ganske annen enn den krakilske 15-åringen sin. At hun har fått synlige merker er vel ikke så merkelig hvis det har oppstått et basketak, men at tjenestekvinen bevisst skal ha sparket henne i ansiktet finner jeg lite trolig. Men som sagt vil nok en etterforskning fra et uavhengig organ bringe dette på det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor nevne det, da? Hva har egentlig det å si for noe som helst? Det er ikke mindre legitimt å drive lønnskamp av den grunn.

Nå var det vel ikke jeg som dro frem det med lønn, var det vel? Ikke er det vi diskuterer her heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det vel ikke jeg som dro frem det med lønn, var det vel? Ikke er det vi diskuterer her heller...

Det ligger et ganske sterkt politisk budskap i den uttalelsen du kom med. Så hvorfor i det hele tatt si noe slikt, hvis du ikke mener noe med det, og det ikke er relevant for debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er da vitterlig ikke politiet som etterforsker og straffer seg selv. Det har man jo et eget organ som skal gjøre. At de eventuelt ikke har gjort jobben sin kan ikke politiet klandres for.

Nå er en del av problemet at det organet som du beskriver som uavhengig ikke oppleves særlig uavhengig for svært mange folk. Dette både fordi det har en historie med avgjørelser som i stor grad favoriserere politiet samt at organet i stor grad består av jurister og tidligere ploitifolk De gruppene vil aldri folk flest opplve som uavhangie i forhold til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et ganske sterkt politisk budskap i den uttalelsen du kom med. Så hvorfor i det hele tatt si noe slikt, hvis du ikke mener noe med det, og det ikke er relevant for debatten?

Start en egen tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anti-Liberalist
Selvfølgelig kan man leve i den naive troen at lønn og ansvar er to forhold som ikke har noen sammenheng.

Den naive er den som tror lønn har en sammenheng med ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Selvfølgelig har det noe å si. Ville du tatt en jobb hvor du var relativt lavt lønnet og ikke hadde noe stillingsvern(for det er det man i realiteten snakker om her)?

Hva mener du med at politiet ikke har noe stillingsvern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at politiet ikke har noe stillingsvern?

Det var en kommentar til et forslag om at man automatisk skulle miste jobben ved mennesklig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
1) drapet i Trondheim på han som søkte om sosialtrygd, 2) overfallet i Trondheim på hun som vasket i en bank, 3) drapet på en ubevæpnet mann på Notodden, 4) nedridningen av en dame som demonstrerte mot en strippeklubb, 5) politihunden som overfalt en ballgutt i Asker, 6) invalidiseringen av et småbarn i Vestby og trakasseringen av øvrige gjester på Stortorgets Gjæstgiveri i forbindelsen med arrestasjonen av en demonstrant. Så lenge politiet ikke vil ta avstand og ta selvkritikk for disse hendelsene så har jeg ingen tillitt til politiets evne til å ta selvkritikk.

Det kan virke som at dette er en generell holdning blandt politifolk generelt. Det jeg opplever som det mest grelle eksemplet på uberettiget maktutøvelse og manglende selvkritikk er politimannen som stormet inn på T-banen i London og drepte en fullstendig uskyldig Brasilianer. Brasilianeren hadde ikke gjort noe som helst galt. Dette viser at selv uskyldige mennesker har grunn til å frykte politiet.

For ordensskyld: Selv har jeg ingen som helst negativ eller positiv erfaring med politiet. Mine oppfatninger er kun basert på media og hvordan politiet blir fremstilt og velger å fremstå der.

Det du skriver er rimelig provoserende. Du skriver som om politifolk har denne jobben for egen skyld. Ingen av de politifolkene som var tilstede i disse situasjonene var der av egen fri vilje. De var der fordi du og jeg forventer at de skulle være der og gjøre jobben på vegne av oss. Denne jobben ansees å være for farlig og vanskelig for alle andre.

Det er slett ikke slik at det nødvendigvis må være begått feil selv om man mislykkes. Når man befinner seg i ekstreme situasjoner er det ofte mørkt og det er snakk om sekunder. Da finner jeg (og samfunnet for øvrig) den kvalmende etterpåklokskapen din temmelig usmakelig.

Har du noen gang følt dødsangsten samtidig som det forventes av deg at du skal gjøre en jobb kaldt og effektivt? Ikke? Neivel. Men vær da klar over at lovgiver faktisk har tatt høyde for at dette er en ekstrem virksomhet som av og til går galt. Hvorfor er det da så om å gjøre å korsfeste de som forsøkte å forhindre at det skulle gå galt?

Det er også provoserende å se at du skriver at det er et generelt holdningsproblem blant medarbeidere i politiet. Hva bygger du det på? Har du da tatt i betraktning alle de liv politiet redder hver eneste dag? Året rundt?

Mysan: Jeg trodde du hadde større evne til å se nyanser enn det du tilkjennegir i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...