Gå til innhold

jente ble slått av politiet


lolita90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva da? At en politimann ble spyttet i ansiktet, eller at Politet slo et barn i ansiktet mens det var i håndjern, og deretter ifølge jenta sparket henne mens hun lå på gulvet i bilen`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? At en politimann ble spyttet i ansiktet, eller at Politet slo et barn i ansiktet mens det var i håndjern, og deretter ifølge jenta sparket henne mens hun lå på gulvet i bilen`?

Det er da allment kjent at politivold er hyppig forekommende. Det spesielle med denne episoden var at tildragelsen var godt dokumentert. Hvorfor har ikke politiet selv anmeldt voldsmannen så han kan få sin rettmessige fengselsstraff??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? At en politimann ble spyttet i ansiktet, eller at Politet slo et barn i ansiktet mens det var i håndjern, og deretter ifølge jenta sparket henne mens hun lå på gulvet i bilen`?

politiet skal da ikke bruke vold mot en jente bare pga at hun spyttet på han... det er veldig galt... hadde han ignorert det, og ikke brukt vold, hadde det jo vært bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da allment kjent at politivold er hyppig forekommende. Det spesielle med denne episoden var at tildragelsen var godt dokumentert. Hvorfor har ikke politiet selv anmeldt voldsmannen så han kan få sin rettmessige fengselsstraff??

Politiet anmelder ikke en gang hverandre om de dreper. Politiet er hevet over loven det er ivhertfall det de tror. Er jo en grunn til at om man blir drept av politet at politiet ikke får noen straff kanskje bare litt tilsnakk. Som går ut på dette

neste gang du dreper noen pass på at ingen ser deg.

Jeg har ingen tiltro til politiet. Kanskje jeg ville hatt det om de faktisk straffet sine egne når de gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet anmelder ikke en gang hverandre om de dreper. Politiet er hevet over loven det er ivhertfall det de tror. Er jo en grunn til at om man blir drept av politet at politiet ikke får noen straff kanskje bare litt tilsnakk. Som går ut på dette

neste gang du dreper noen pass på at ingen ser deg.

Jeg har ingen tiltro til politiet. Kanskje jeg ville hatt det om de faktisk straffet sine egne når de gjør noe galt.

***

Jeg personlig tror;

a) Politimannen er en av de få som gjør slikt, og bør sparkes og straffeforfølges.Hvis så er tilfelle, må han dømmes strengt.

b) Jenta fikk en utilsiktet fik over trynet under pågripelsen, og for å bygge opp under en anklage hun ikke har noe å tape på å komme med, så skaller hun på seg selv skader inne i bilen.

Videre tror jeg at hvis du kjenner mange som har blitt utsatt for politivold, så bør du revurdere omgangskretsen din.

Folk flest pågripes ikke med bruk av makt, slikt er reservert bråkmakere, kriminelle, meningsløse demonstranter og alskens pøbel med autoritetsproblemer.

De aller fleste politimenn og -kvinner gjør gode jobber, og de tar seg av oppgaver folk flest ikke har et fnugg av forståelse for.

Politifolk som dreper flyter ikke akkurat dette landet over av, og om man dømmer hele yrkesgruppen på bakgrunn av hva enkeltpersoner har gjort, er man lite intelligent. Uten å bagatellisere alvorsgraden av dem, er det sannsynlig at Norge er et av landene i verden med færrest slike tilfeller.

At interne granskinger av politivoldanklager oftest ender med henleggelse er ikke det minste rart, og skylden for det har Stein Lillevolden og annen berme.

De fleste anklager er helt klart fremsatt av utskudd for å gjøre tilværelsen ubehagelig for den aktuelle politibetjenten, for å svekke troverdigheten av h*ns vitnemål og for å styrke egen sak. Også dette er noe man skal være uintelligent for ikke å få med seg.

Jeg forsvarer ikke politibrutalitet, de som tas for slikt kan gjerne sendes til Bjørnøya for min del, men at det sitter folk rundt omkring som faktisk tror slike saker gjenspeiler hele etaten, er litt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre tror jeg at hvis du kjenner mange som har blitt utsatt for politivold, så bør du revurdere omgangskretsen din. Folk flest pågripes ikke med bruk av makt, slikt er reservert bråkmakere, kriminelle, meningsløse demonstranter og alskens pøbel med autoritetsproblemer.

Tendensiøst og fullstendig useriøst utsagn. Hvor sies det noe om dette i det hele tatt? Du prøver bare å undergrave troverdigheten til den du siterer, og samtidig stigmatisere alle som faktisk er utsatt for politivold som om de FORTJENER det. For et skittent argument. Fy skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b) Jenta fikk en utilsiktet fik over trynet under pågripelsen, og for å bygge opp under en anklage hun ikke har noe å tape på å komme med, så skaller hun på seg selv skader inne i bilen.

Utrolig hvordan du kan forsvare politivold mot et barn på den mpten. Utilsiktet fik??? HUn ble slått i ansiktet med knyttet neve, og hovnet opp. Politikollegaen har bekreftet at den andre politimannen slo. Hva er problemet ditt? Greit for oss andre å vite at nobilian synes det er greit at en jentunge, et BARN; blir påsatt håndjern, kastet i gulvet på politibilen, evt sparket - OG DOKUMENTERT SLÅTT!

Bare SVIN er mindreverdige og undermåls nok til å kalle slaget en "fik". Og hva mener du med "utilsiktet"? Du fremstiller det som et uhell... Det var et TILSIKTET SLAG. Og Politiet bekrefter det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensiøst og fullstendig useriøst utsagn. Hvor sies det noe om dette i det hele tatt? Du prøver bare å undergrave troverdigheten til den du siterer, og samtidig stigmatisere alle som faktisk er utsatt for politivold som om de FORTJENER det. For et skittent argument. Fy skam.

Jeg er helt enig med deg. Og idioten forstår heller ikke at dette var en barnevernsak, hvor jenta så gjerne ville være hos sin mor, men hvor politiet hentet henne med makt for å bringe henne tilbake til institusjonen. SNAKK OM Å SPARKE EN SOM LIGGER NEDE! Jenta er det ENESTE offeret i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Jeg personlig tror;

a) Politimannen er en av de få som gjør slikt, og bør sparkes og straffeforfølges.Hvis så er tilfelle, må han dømmes strengt.

b) Jenta fikk en utilsiktet fik over trynet under pågripelsen, og for å bygge opp under en anklage hun ikke har noe å tape på å komme med, så skaller hun på seg selv skader inne i bilen.

Videre tror jeg at hvis du kjenner mange som har blitt utsatt for politivold, så bør du revurdere omgangskretsen din.

Folk flest pågripes ikke med bruk av makt, slikt er reservert bråkmakere, kriminelle, meningsløse demonstranter og alskens pøbel med autoritetsproblemer.

De aller fleste politimenn og -kvinner gjør gode jobber, og de tar seg av oppgaver folk flest ikke har et fnugg av forståelse for.

Politifolk som dreper flyter ikke akkurat dette landet over av, og om man dømmer hele yrkesgruppen på bakgrunn av hva enkeltpersoner har gjort, er man lite intelligent. Uten å bagatellisere alvorsgraden av dem, er det sannsynlig at Norge er et av landene i verden med færrest slike tilfeller.

At interne granskinger av politivoldanklager oftest ender med henleggelse er ikke det minste rart, og skylden for det har Stein Lillevolden og annen berme.

De fleste anklager er helt klart fremsatt av utskudd for å gjøre tilværelsen ubehagelig for den aktuelle politibetjenten, for å svekke troverdigheten av h*ns vitnemål og for å styrke egen sak. Også dette er noe man skal være uintelligent for ikke å få med seg.

Jeg forsvarer ikke politibrutalitet, de som tas for slikt kan gjerne sendes til Bjørnøya for min del, men at det sitter folk rundt omkring som faktisk tror slike saker gjenspeiler hele etaten, er litt skremmende.

Bare en i politiet vil forsvare politivold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da allment kjent at politivold er hyppig forekommende.

Du mener altså at dette er et stort problem i Norge? For utenforstående kan et basketak mellom polititjenestemenn og den som blir pågrepet se veldig voldsomt ut. Men dersom pågripelsen blir gjort teknisk riktig skal det ganske mye til for at en person blir skadet, til tross for at det ser vondt ut. Problemet er når en person slår seg fullstendig vrang under pågripelsen. Hva skal politiet gjøre da? Stoppe opp fordi vedkommende muligens kan skade seg selv, eller få ham under kontroll - noe som nødvendigvis må innebære en viss bruk av makt?

Jeg forsvarer for øvrig ikke det denne politimannen har gjort/angivelig skal ha gjort, og jeg regner med han får litt problemer etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tendensiøst og fullstendig useriøst utsagn. Hvor sies det noe om dette i det hele tatt? Du prøver bare å undergrave troverdigheten til den du siterer, og samtidig stigmatisere alle som faktisk er utsatt for politivold som om de FORTJENER det. For et skittent argument. Fy skam.

***

Oi, sinna? Tendensiøst og useriøst?

Vel, da må jeg spørre deg, hvor mange samfunnsnyttige mennesker kjenner du som har blitt utsatt for politivold? Bare for å ha erfaringsgrunnlaget ditt klart?

Jeg har jobba noen år i utebransjen, jeg har unngått utallige voldsepisoder gjennom prat, de gangene vold har blitt brukt, har det vært snak om et minimum for å få situajonen under kontroll, og jeg har aldri blitt anmeldt for voldsbruk.

Jeg forsvarer ikke politibrutalitet, og man skal være j*vlig dum for å greie å lese det motsatte ut av innlegget mitt.

Jeg har sett mange episoder hvor politiet har pågrepet med makt, men aldri et tilfelle hvor det er blitt brukt mer enn nødvendig.

Jeg forsøker ikke å undergrave troverdiheten til noen som helst, det trengs ikke. Enhver som sier; "jeg stoler ikke på politiet", har fint greid det selv.

Hva som er "nødvendig", vil alltid være subjektivt, men det er åpenbart noe en politimann vil være i bedre stand til å vurdere enn en utenforstående.

Jeg har mange ganger sett fulle folk bli lagt i bakken, både kvinner og menn, og alle skriker de "au" og "faen" når de oppager at det gjør vondt å få armene bøyd opp på ryggen.

Unødvendig makt? Neppe.

At andre stiller seg opp rundt og roper politivold? Ikke sjelden.

Når det gjelder saken med jentungen har jeg ikke uttalt meg bastant, jeg presenterte to mulige hendelsesforløp. Linken funka ikke i nettleseren, og uten fakta på bordet tok jeg forbehold.

Siden det nå etterpå kommer frem at det er helt klart at politimannen slo med hensikt, er det scenario "a" som gjelder.

Du som klippet ut "b", hva var det som gjorde at du ikke greide å få med deg det aller første som sto i innlegget?

Til deg som informerer om at dette var en barnevernssak av alle ting. Hva har det med saken å gjøre? De fleste vet at det er politiet som tvangsflytter, og at det ikke er politiet som fatter tvangsflyttingsvedtak.

Som en generell betraktning; det later til å være populært å ha de sterkeste meningene om ting man ikke har greie på.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at denne jenta har fått bistandsadvokat, selv om hun ikke har krav på det. Det gjør meg så forbanna at voksne voldsutøvere som banker opp barn får forsvarsadvokat, mens barnet ikke får bistandsadvokat. Uten advokat er det vanskeligere å nå frem i retten. Uten advokat får man heller ingen støtte og hjelp, man blir bare overlatt til seg både selv før og etter man har vitnet i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Oi, sinna? Tendensiøst og useriøst?

Vel, da må jeg spørre deg, hvor mange samfunnsnyttige mennesker kjenner du som har blitt utsatt for politivold? Bare for å ha erfaringsgrunnlaget ditt klart?

Jeg har jobba noen år i utebransjen, jeg har unngått utallige voldsepisoder gjennom prat, de gangene vold har blitt brukt, har det vært snak om et minimum for å få situajonen under kontroll, og jeg har aldri blitt anmeldt for voldsbruk.

Tar det en gang til for de som trenger teskje: Hvor mange ganger noens bekjente er utsatt for politivold, er ikke spørsmålet her. Jeg ser du ikke tar poenget og velger å fortsette i samme stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar det en gang til for de som trenger teskje: Hvor mange ganger noens bekjente er utsatt for politivold, er ikke spørsmålet her. Jeg ser du ikke tar poenget og velger å fortsette i samme stil.

***

Nei? Når du har mista troen på politiet, er ikke det en indikasjon på at du enten har hatt ubehagelige opplevelser med dem, at du ha blitt fortalt om ubehagelige opplevelser med dem eller at du har fått med alt det negative i media?

Spiller ikke erfaringsgrunnlaget noen rolle for legitimiteten i argumenter, mener du?

Man skal ta eksempelvis hallikers motvilje mot snuten like alvorlig som lovlydige borgeres motvilje mot de samme?

Om det er slik du tenker, er det i grunn ikke rart du kan politiets jobb bedre enn de kan.

Og vedrørende min bakgrunn; jo, jeg har vært dørvakt. Jeg har også jobbet i mental helse og vært i utenlandstjeneste. Da er det nærliggende å tro at jeg har bivånet noe mer vold og trusselhåndtering enn det for eksempel du har.

Om dørvaktyrket ikke ligger høyt nok på statuslista di, forteller vel egentlig det mer om deg enn det gjør om meg..

Til sist, for den som har vondt for å lese: Politikvinnen i den nevnte saken burde selvsagt dømmes for voldsbruk.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=530401

Jenta har heldigvis egen advokat. Det er dessverre ingen selvfølge i saker med legemsforærmelse.

Det forundrer meg ikke om dette ikke får noen konsekvenser for kvinnen som slo henne med flat hånd. Det kan ikke bevises at kvinnen sparket henne. Slike saker blir oftest henlagt eller det ender med frifinnelse. Det er slik norsk rettsvesen fungerer - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Politimann

Ganske typisk å se at man tidlig i tråden forutsetter at det var en politiMANN som hadde gått over streken. Her er det altså en politiKVINNE som er mistenkt for å miste besinnelsen.

Noen begreper er det imidlertid behov for å klargjøre. Politiet har faktisk lov til å bruke vold for å få gjennomføre tjenesten som samfunnet forventer at vi skal gjøre. Det er når denne maktbruken går ut over det som er nødvendig at det er klanderverdig.

Nå er det jo til en viss grad forventet at vi politifolk skal finne oss i å bli spyttet på. Nå er det slik at ingen ville finne seg i å bli spyttet på, heller ikke politifolk. Politifolk har faktisk rett til å verne seg mot å bli spyttet på, eller f.eks. å beskytte seg mot slag eller spark eller annen vold som vi daglig blir utsatt for.

Nå kan det jo hende at denne politikvinnen har gått over streken for hva som kan sies å være forholdsmessig i forhold til det å beskytte seg mot å bli spyttet på. Da skal jo det etterforskes av spesialenheten. Og denne politikvinnen har krav på samme rettsikkerhet som enhver annen. Og jeg forstår at dette skjer her.

Når det gjelder grunnløse påstander om politivold ellers i tråden, så kan jeg bare tilbakevise dem som udokumenterte og tatt ut av løse luften. Norge er kjent for å ha verdens beste politi med solid national og international anerkjennelse. Blant folk i Norge er politiet en av de yrkesgruppene men størst tillit av alle. Den tilliten er blitt til av mange års jevn og solid jobbing av de kvinner og menn som jobber i denne utsatte etaten.

I utlandet er norsk politi MEGET etterspurt i internationale operasjoner f.eks. i regi av FN. Og det er på grunn av den høye standarden og integriteten som er i det norske politiet.

Selv har jeg jobber 25 år i politiet med alle typer tjeneste. Jeg er meget opptatt av at politiet skal være under demokratisk kontroll og ha legitimitet i befolkningen. Det oppnår man kun ved å gjøre en jobb av høy kvalitet. Det er imidlertid ikke alltid vi lykkes, men det er fullt mulig å mislykkes selv om det ikke gjøres feil.

Jeg kan med hånden på hjertet bare si at jeg i løpet av 25 år i etaten aldri har sett tilfeller av ulovlig maktbruk. Jeg sier ikke med det at det ikke kan skje, og når det skjer så er det en høyst uønsket hendelse. Rett og slett fordi det senker den standarden vi ønsker å opprettholde og fordi det er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...