Gjest Skrevet 19. september 2008 #41 Skrevet 19. september 2008 Noja, spørs hvor god råd man har. Jeg kjøpte en pose som man bare blander med vann og gjær her om dagen og den posen gir ca 25 boller. Den kostet vel 30 kroner eller rundt der. For 100 boller så blir det 120 kr. For noen, hvertfall hvordan det er i dag med skilte foreldre, dårlig råd o.s.v. så an 120 kr betyr middag en dag. Kjøper man ferdig boller så blir det vel ca 95 kr for 100 boller.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #42 Skrevet 19. september 2008 Noja, spørs hvor god råd man har. Jeg kjøpte en pose som man bare blander med vann og gjær her om dagen og den posen gir ca 25 boller. Den kostet vel 30 kroner eller rundt der. For 100 boller så blir det 120 kr. For noen, hvertfall hvordan det er i dag med skilte foreldre, dårlig råd o.s.v. så an 120 kr betyr middag en dag. Kjøper man ferdig boller så blir det vel ca 95 kr for 100 boller. Men kjære deg; hvetemel, sukker, gjær, smør, melk, kardemomme og litt salt koster IKKE så mye. Har en dårlig råd gjør en det da så billig som mulig, ikke sant?
pittie Skrevet 19. september 2008 #43 Skrevet 19. september 2008 Jeg var selv slik som dine barn TS. Ville ikke være med på skolearrangemanger, og likså var foreldrene mine. Møtte aldri på noe annet enn foreldremøte og spesielle anledninger, som avslutning etc. Men de gjorde aldri noe, de bare møtte. Dette syns jeg er et helt eget valg, ikke bry deg om hva evt andre foreldre etc vil tro, gjør det som er best for deg og dine barn. Si ifra til dem at din familie ikke er intressert, dere kan da ikke tvinges til noe slikt på offentlig skole. (mine foreldre gjorde det enkelt og sa aldri ja til noe, og ungikk alt som vil føre til slike samtaler) Litt artig når jeg tenker tilbake på det
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #44 Skrevet 19. september 2008 Jeg var selv slik som dine barn TS. Ville ikke være med på skolearrangemanger, og likså var foreldrene mine. Møtte aldri på noe annet enn foreldremøte og spesielle anledninger, som avslutning etc. Men de gjorde aldri noe, de bare møtte. Dette syns jeg er et helt eget valg, ikke bry deg om hva evt andre foreldre etc vil tro, gjør det som er best for deg og dine barn. Si ifra til dem at din familie ikke er intressert, dere kan da ikke tvinges til noe slikt på offentlig skole. (mine foreldre gjorde det enkelt og sa aldri ja til noe, og ungikk alt som vil føre til slike samtaler) Litt artig når jeg tenker tilbake på det Synes dette høres trist ut. Hver sin smak. *ser for meg et samfunn hvor alle er opptatt med seg selv og sitt: hvor egoistiske vi ville blitt*
Sekretæren Skrevet 19. september 2008 #45 Skrevet 19. september 2008 Synes dette høres trist ut. Hver sin smak. *ser for meg et samfunn hvor alle er opptatt med seg selv og sitt: hvor egoistiske vi ville blitt* Som om foreldrenes engasjement på skolen gjenspeiler seg i hvordan de forholder seg til resten av samfunnet... :klø:
Gjest Skrevet 19. september 2008 #46 Skrevet 19. september 2008 (endret) Som om foreldrenes engasjement på skolen gjenspeiler seg i hvordan de forholder seg til resten av samfunnet... :klø: Ja, såklart er det slik Nei, skal man tenke etter det så har jeg selv bare en venn fra barne/ungdomsskolen som jeg har kontakt med.. Men kjære deg; hvetemel, sukker, gjær, smør, melk, kardemomme og litt salt koster IKKE så mye. Har en dårlig råd gjør en det da så billig som mulig, ikke sant? Jeg har ikke unger så jeg slipper det, men var jo ikke lenge siden hvor man syntes det var dumt fordi foreldrene ble tvingt til å betale 20 kr i avslutningsgave.. Endret 19. september 2008 av Gjest
Nigo-san Skrevet 19. september 2008 #47 Skrevet 19. september 2008 Syns ikke noe om arrangementer som pålegger foreldre å delta. Hva om moren er alenemor med flere barn, skal disse barna da löpe rundt der mens moren "jobber"? Det der har jeg gjort mange ganger, og det er faktisk ikke større problem enn man gjør det til selv. Og hvis du har dårlig råd (igjen selvopplevd ved flere anledninger...) så kjøper du IKKE ferdigposer! For all del: ingen kan tvinges. Alle bestemmer over sin tid og sine penger. Alle kan ta hensyn til hva deres egne barn ønsker og ta litt lettere på ting de ikke er interessert i. På den annen side: hvis en relativt liten innsats- sånn i det store bildet- kan bidra til at skolemiljøet blir bedre, korpset får inn penger eller barnehagen får et sårt tiltrengt malingstrøk, så hvorfor ikke legge inn litt innsats, selv om det ikke gagner en selv direkte? Hvorfor må alt være til egen/egne barns nytte, ellers er det ikke vits i? Nå siktet jeg ikke spesielt til TS, jeg hadde fremdeles vært sur på far for at han ikke tok sin del, men litt generelt. Det virker som det for enkelte er utrolig viktig at de rent prinsipielt ikke kan pålegges disse "byrdene". Min tid, min energi, min tid, min unge, mine interesser. Jaja, det er jo ikke stort annet å gjøre enn å la folk ta sine egne avgjørelser. Selv om nettopp det har kostet meg en del kaker og ekstravakter på idrettsarrangementer oppigjennom årene (med unger på slep, ja), siden det var mange foreldre som "ikke hadde tid". Men men.
pittie Skrevet 19. september 2008 #48 Skrevet 19. september 2008 Synes dette høres trist ut. Hver sin smak. *ser for meg et samfunn hvor alle er opptatt med seg selv og sitt: hvor egoistiske vi ville blitt* Foreldrene mine er ikke egoistiske på en cm og gjør mye for samfunnet. Men vi så derimot på skolen som et lærested. Ikke et sted for å bruke fritiden på. Brukte heller fritiden til aktiviteter ilag, og gjorde ting vi ønsket.
Gjest New Dawn Skrevet 19. september 2008 #49 Skrevet 19. september 2008 Foreldrene mine er ikke egoistiske på en cm og gjør mye for samfunnet. Men vi så derimot på skolen som et lærested. Ikke et sted for å bruke fritiden på. Brukte heller fritiden til aktiviteter ilag, og gjorde ting vi ønsket. Hva om alle gjorde som dine foreldre? Grunnen til at de kunne gjøre sånn var at andre foreldre bidro med arbeid på sin fritid. Hva slags skole ville vi hatt om ingen foreldre gadd bidra på fritiden sin? Det hadde hverken blitt skoleavslutninger eller 17. mai-feiringer .. Det å møte hverandre på fritiden er uhyre viktig i barnas skolesituasjon .. man klarer bl.a. å demme opp for endel mobbing om foreldrene engasjerer seg. Noe annet er natteravnene som også organiseres av frivillige foreldre - også her er det skolen som er møtepunktet .. Det er faktisk veldig viktig at foreldre engasjerer seg i barnas skole - også på fritiden.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #50 Skrevet 19. september 2008 Foreldrene mine er ikke egoistiske på en cm og gjør mye for samfunnet. Men vi så derimot på skolen som et lærested. Ikke et sted for å bruke fritiden på. Brukte heller fritiden til aktiviteter ilag, og gjorde ting vi ønsket. Jo de er egoistiske på skolecm. Dem om det, men ikke bruk tid på å benekte det! Som flere påpeker; hva da med alle arrangement alle vil ha, men ingen orker å lage til? AS Norge er basert på mye dugnad. Og det har de fleste av oss godt av/tid til/råd til!
pittie Skrevet 19. september 2008 #51 Skrevet 19. september 2008 Hva om alle gjorde som dine foreldre? Grunnen til at de kunne gjøre sånn var at andre foreldre bidro med arbeid på sin fritid. Hva slags skole ville vi hatt om ingen foreldre gadd bidra på fritiden sin? Det hadde hverken blitt skoleavslutninger eller 17. mai-feiringer .. Det å møte hverandre på fritiden er uhyre viktig i barnas skolesituasjon .. man klarer bl.a. å demme opp for endel mobbing om foreldrene engasjerer seg. Noe annet er natteravnene som også organiseres av frivillige foreldre - også her er det skolen som er møtepunktet .. Det er faktisk veldig viktig at foreldre engasjerer seg i barnas skole - også på fritiden. Det som er poenget. Alle er forskjellige og har forskjelllige interesser. De som ikke intresserer seg for dette skal ikke bli med om de ikke ønsker. Natteravnene gjør ingenting her i byen foresten. De går regelrett forbi alt og bare prater og koser seg. Men all kredit til de ravnene som faktisk gjør noe. Og være foreldre er vel heller ingen krav for å bli det, men det er en annen sak. Hvordan demmes mobbing om foreldre bruker penger på å bake kaker? Regel rett nærmest blir tvinget til å bake? for å så kanskje bli mobbet og sett ned på av andre foreldre om man ikke gjør det?
Gjest lillelinn Skrevet 19. september 2008 #52 Skrevet 19. september 2008 vi fikk forresten bare 3 dagers varsel på dette... syntes det var litt liten tid.. om jeg hadde hatt alle 4 ungene hjemme måtte jeg i tilleg betalt for barnevakt for dem i mange timer på lørdag formiddag.. og om jeg ikke stiller er det ikke 100 boller. men 300 boller eller 3 langpannekaker eller noe tilsvarende. noen år må vi og kjøpe inn premier til fiskedammen, der er jeg såpass heldig at vi har en firma i familien som har en haug med reklame duppeditter som fau sa passet perfekt til permier... nøkkelringer kulepenner osv... så det var ikke store utgiften da
Gjest New Dawn Skrevet 19. september 2008 #53 Skrevet 19. september 2008 Det som er poenget. Alle er forskjellige og har forskjelllige interesser. De som ikke intresserer seg for dette skal ikke bli med om de ikke ønsker. Natteravnene gjør ingenting her i byen foresten. De går regelrett forbi alt og bare prater og koser seg. Men all kredit til de ravnene som faktisk gjør noe. Og være foreldre er vel heller ingen krav for å bli det, men det er en annen sak. Hvordan demmes mobbing om foreldre bruker penger på å bake kaker? Regel rett nærmest blir tvinget til å bake? for å så kanskje bli mobbet og sett ned på av andre foreldre om man ikke gjør det? Det er foretatt forskning på dette .. hvor viktig det er at foreldrene engasjerer seg. Merkelig at du aldri har hørt om det .. søk litt og les, her står det blant annet skrevet en artikkel om dette.
CeeCee Skrevet 19. september 2008 #54 Skrevet 19. september 2008 vi fikk forresten bare 3 dagers varsel på dette... syntes det var litt liten tid.. om jeg hadde hatt alle 4 ungene hjemme måtte jeg i tilleg betalt for barnevakt for dem i mange timer på lørdag formiddag.. og om jeg ikke stiller er det ikke 100 boller. men 300 boller eller 3 langpannekaker eller noe tilsvarende. noen år må vi og kjøpe inn premier til fiskedammen, der er jeg såpass heldig at vi har en firma i familien som har en haug med reklame duppeditter som fau sa passet perfekt til permier... nøkkelringer kulepenner osv... så det var ikke store utgiften da Da hadde jeg slitt! Jeg KAN bare ikke bake boller! Synes tre dager er altfor liten tid. Virker dårlig arrangert! Jeg støtter deg i denne saken.
Nigo-san Skrevet 19. september 2008 #55 Skrevet 19. september 2008 Det som er poenget. Alle er forskjellige og har forskjelllige interesser. De som ikke intresserer seg for dette skal ikke bli med om de ikke ønsker. Nei, men poenget er at hvis alle kun skal bli med på det de interesserer seg for, så hadde mye falt i fisk. Jeg blåser da en lang marsj i skolens julegavesalg, det er ikke min hovedinteresse her i livet, men jeg skjønner da såpass at om jeg ikke stiller opp, så blir det mer på de andre. Og ikke minst: jeg lærer gjerne ungene mine at av og til må man gjøre ting man ikke alltid har en brennende interesse for. Jeg håper faktisk det er noe de tar med seg, for dersom man bare skal gjøre ting utifra sine egne ønsker, så kan det gå ut over andre.
Helen Skrevet 19. september 2008 #56 Skrevet 19. september 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Skrevet 19. september 2008 #57 Skrevet 19. september 2008 Det å møte hverandre på fritiden er uhyre viktig i barnas skolesituasjon .. man klarer bl.a. å demme opp for endel mobbing om foreldrene engasjerer seg. Haha, hahahaha.. Å nei du.. Jo, det funker nok hos noen skoler, men i mitt tilfelle gikk det mer på at de som da var med i FAU kom fram til at å nei, deres barn mobbet aldri, det måtte være meg det var noe galt med, noe som resulterte i at jeg aldri ble invitert i bursdager og heller ble mobbet mer. I alle barneskoleklassene når jeg var liten var det dessverre foreldrene som satte seg selv på en pidestall de som var i fau. Og om folk ikke gjorde det de fikk beskjed om så var det ikke noe galt med å skrive navnene deres på lekseplanen under beskjedene, eller at de nevnte det i klassen slik at barna som ikke ville være med eller ikke kunne dermed ble hengt ut. Og som det virker her så virker det som om de som ikke er med blir kjeftet på o.s.v. og barne lærer av foreldrene og går da løs på barnet til de som har fått kjeft.
Gjest New Dawn Skrevet 20. september 2008 #58 Skrevet 20. september 2008 Haha, hahahaha.. Å nei du.. Jo, det funker nok hos noen skoler, men i mitt tilfelle gikk det mer på at de som da var med i FAU kom fram til at å nei, deres barn mobbet aldri, det måtte være meg det var noe galt med, noe som resulterte i at jeg aldri ble invitert i bursdager og heller ble mobbet mer. I alle barneskoleklassene når jeg var liten var det dessverre foreldrene som satte seg selv på en pidestall de som var i fau. Og om folk ikke gjorde det de fikk beskjed om så var det ikke noe galt med å skrive navnene deres på lekseplanen under beskjedene, eller at de nevnte det i klassen slik at barna som ikke ville være med eller ikke kunne dermed ble hengt ut. Og som det virker her så virker det som om de som ikke er med blir kjeftet på o.s.v. og barne lærer av foreldrene og går da løs på barnet til de som har fått kjeft. Foreldreengasjement i skolen dreier seg om langt mer enn FAU. Det er faktisk foretatt seriøs forskning som viser at den enkelte foreldres engasjement i barnas skole er med på å redusere mobbing.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 20. september 2008 #59 Skrevet 20. september 2008 Jeg sitter her som et spørsmålstegn og lurer på hva som hendte med gratisskolen. Helgearrangement der man skal skrinlegge alle egne planer evt. bake 100 boller på 3 dagers varsel? Hva? En skole som ikke greier å se at ungene har -TO- foreldre og der de belaster den ene med alt? Hva med å ha påmelding for slike arrangement så kan man plukke ut "frivillige" (ja det spørs hvor "frivillig" man kan kalle det når man blir pålagt å gjøre X innen Y med 3 dagers varsel) fra de barnas foreldre som faktisk stiller. Hva med å ta inn over seg det faktum at den "lykkelige kjernefamilien" kanskje er en utdøende sort og at det er nok av de som er alene også på lørdager der skolen skal ha arrangement og derfor ikke kan stille på slikt? Hva med å ta inn over seg at det er to foreldre også i delte husholdninger? Det er altså frivillig for ungene om de vil men ikke for foreldrene? Og så var det dette med at "alle" har råd til å bake. Nix. Se tråden om de 20 unødvendige kronene til sommergave til læreren hvert år. Jeg kan ikke bake i det hele tatt. Hva skulle jeg gjort? Kjøpe boller? Det er selvfølgelig bra med aktiviteter og greier for de som ser behovet og har lyst å stille. Men siden dette ER OG BLIR FRIVILLIG så må det faktisk plukkes hjelpere fra de som som ønsker arrangementet. Og la de andre i fred, samt at man faktisk også respekterer at folk kan ha planer som ikke kan rockeres på 3 dagers varsel. Pålegge arrangementer som foregår på ungenes fritid kan man vel ikke? Og fordi om man ikke ønsker / har tid å stille på en lørdag så er ikke det det samme som at man ikke prioriterer foreldremøter. Det er jo faktisk en helt annen ting. Og når det gjelder korps eller idrett. Ingen unger blir tvangsinnmeldt i korpset eller fotballen. Det er noe man selv melder seg inn i. Har man valgt det synes jeg et noe høyere engasjement er på sin plass, men også her bør man ha respekt for at planer blir lagt med litt lenger tidshorisont enn 3 dager samt at barna faktisk har to foreldre også når disse to foreldrene har hver sin adresse.
Gjest Skrevet 20. september 2008 #60 Skrevet 20. september 2008 (endret) Foreldreengasjement i skolen dreier seg om langt mer enn FAU. Det er faktisk foretatt seriøs forskning som viser at den enkelte foreldres engasjement i barnas skole er med på å redusere mobbing. Da er vel jeg en av de som ikke fikk den gleden med min skole, derimot den andre veien. For de som hadde foreldre som ikke hadde råd til å delta på arrangementer, eller tid til å delta på julefrokoster o.l. ble rett og slett mobbet pga det. Foreldrene ble snakket til under foreldre møte fordi de ikke møtte opp/betalte, dette ble også satt opp på lekseplanen og dermed så ungene det og de som da ikke hadde gjort det de skulle ble da mobbet av diverse grunner. Alle mener jo alltid at ungen deres ikke gjør noe galt. Endret 20. september 2008 av Gjest
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå