Gå til innhold

helgearrangement av skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Da er vel jeg en av de som ikke fikk den gleden med min skole, derimot den andre veien. For de som hadde foreldre som ikke hadde råd til å delta på arrangementer, eller tid til å delta på julefrokoster o.l. ble rett og slett mobbet pga det. Foreldrene ble snakket til under foreldre møte fordi de ikke møtte opp/betalte, dette ble også satt opp på lekseplanen og dermed så ungene det og de som da ikke hadde gjort det de skulle ble da mobbet av diverse grunner.

Alle mener jo alltid at ungen deres ikke gjør noe galt.

Nå aner ikke jeg hva dette konkrete tilfellet ditt dreier seg om, men det er helt klart at dersom man ønsker et godt klasse- og skolemiljø så må ALLE delta i det arbeidet, elever, lærere, skoleledelsen og sist - men ikke minst, foreldrene må bidra på sin måte. Har man ikke råd til å bake kake eller kjøpe en pakke kjeks så kan man bidra på andre måter .. Hos oss ble det i alle år satt opp lister når det var arrangementer - så måtte foreldrene bytte innbyrdes dersom det aktuelle de var satt opp på ikke passet. Man kan rett og slett ikke sitte hjemme og klage når man ikke gidder løfte en finger for å gjøre ting bedre .. Jeg har barn som begge er ferdige med barne- og ungdomsskolen for lengst - men ALDRI har jeg merket forskjell på rik og fattig når det gjelder innsats for klassen .. for alle kan bidra på sin måte - hvis de vil selv - vel og merke - er derimot ikke viljen tilstede så er det ingenting noen kan gjøre for å hjelpe.

Endret av New Dawn
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men kjære deg; hvetemel, sukker, gjær, smør, melk, kardemomme og litt salt koster IKKE så mye. Har en dårlig råd gjør en det da så billig som mulig, ikke sant?

Da vet du kanskje ikke hvordan det kan være å være fattig da? For noen er faktisk dette også for dyrt i kroner og øre, for ikke å snakke om hvor sosialt stigmatiserende det kan føles å delta på et arrangement hvor man faktisk ikke har råd til å la barnet/barna får kjøpe kaker og brus på samme måte som de andre ungene.

Skrevet
Da vet du kanskje ikke hvordan det kan være å være fattig da? For noen er faktisk dette også for dyrt i kroner og øre, for ikke å snakke om hvor sosialt stigmatiserende det kan føles å delta på et arrangement hvor man faktisk ikke har råd til å la barnet/barna får kjøpe kaker og brus på samme måte som de andre ungene.

Så da er det bedre å holde seg hjemme og ikke la ungene få delta? Ved tilstelninger i klassen så er alltid maten gratis .. alle tar med litt så deles det. Ved større skolearrangementer så selges som regel et kakestykke for 5 kroner, og en brus for 10 - tror du virkelig det er så veldig mange som ikke klarer avse såpass til ungene sine? Jeg skulle unnvært temmelig mye om ungenes deltagelse på skolearrangementer skulle bero på 15-20 kroner. Jeg vil påstå at alle mennesker skulle klare å skrape sammen såpass hvis det var det deltagelsen stod og falt på. Da hadde jeg virkelig gått i meg selv og sett på hva jeg brukte pengene på.

Skrevet

Ofte er det sånn at ungene VET at foreldrene egentlig ikka har råd, og derfor forsøker å beskytte både seg selv og foreldrene ved å ikke ville gå. Poenget mitt var i all hovedsak å påpeke at 100 boller kan være dyrt for enkelte.

Er det gratis, så er det noe annet å la ungene være med. ;)

Skrevet

I dette tilfellet var det jo ogsaa snakk om 300 boller, altsaa 100 boller per barn.

Min mening er at slikt arbeid boer gjoeres paa frivillig basis, og saa faar man heller jobbe for aa gjoere dette til noe saa mange som mulig har lyst til aa vaere med paa.

Og naar man faar tre dagers varsel... det boer vaere opplagt at da kan man ikke komme og kreve noe som helst.

Gjest lillelinn
Skrevet

og bare så det er sagt.. vi har råd til å kjøpe kake til 5kr og brus til 10 kr....

Skrevet (endret)
Så da er det bedre å holde seg hjemme og ikke la ungene få delta?

Ungene ville jo ikke delta. Det er jo noe av meningen her..

Men for å ta det på det verste, hva med de som går på sosialen. De som må snu på hver øre og vurdere om de skal ha middag en dag eller være med arrangement på skolen + ungene må være der selv om de ikke vil fordi man ikke har råd til barnevakt?

Endret av Gjest
Gjest lillelinn
Skrevet

og jeh har 3 barn på skolen nå... snart blir det 4 ...

i fjord var det 3 ganger de hadde noe ekstra ved skolen grunnet opp pussing osv noen år er det fler, noen år ferre.....

:eeeh:

men nå er noen såå usaklige her , melder meg ut fra denne diskusjonen.. orker ikke å krangle med barn her inne. har nok barn hjemme jeg

Skrevet
kan man pålegge noen å stille opp på slikt? ungene mine har ikke vært der engang..

Nei, man kan ikke pålegge noen å stille opp på slikt. Vanligvis blir slike arrangement foreslått av foreldrekontaktene/FAU, og drøftet og vedtatt på foreldremøter. Og selv om foreldrene/FAU har vedtatt at det skal bli gjennomført et arrangement, er deltagelsen selvfølgelig frivillig.

På den andre siden, når man har barn, har man også et ansvar for dem. Og jeg syns at alle foreldre bør ta sin tørn når det gjelder bollebaking, loddsalg osv. Uansett hvor mye barna dinehar lyst til å være med eller ikke. Tenk på klassekameratene o.l. Synd at så mange bare tenker på sitt og sine, og ikke på den sosiale enheten skolen/klassen faktisk er.

Er forøvrig enig med deg i at 3 dagers varsel er litt snaut, og her har nok de som administrerer tabbet seg litt ut. Som sagt skal slike arrangement være frivillig, og da burde de ordnet opp selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...