Gå til innhold

Har du blitt fratatt noe i sikkerhetskontrollen?


Kaffekoppen

Anbefalte innlegg

Blitt fratatt hånddesinfeksjonssprit. Glemte at jeg hadde den i vesken rett og slett.

Det morsomste som skjedde på flere flyplasser i sommer da jeg var ute og reise er jo faktisk at flippflopperne mine (som er noen mm tykke) gjorde at jeg gang på gang måtte bli kroppsvisitert, for så å bli sendt gjennom røntgen (ikke jeg altså, men skoa). Lurer på hva jeg kunne ha gjemt i de...

Jeg fikk med meg håndsesinfeksjonssprit gjennom en gang, glemte at jeg hadde den i veska og oppdaget det når jeg kom frem, men denne var gel-aktig, kan kanskje ha noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke blitt fratatt noe nei. Er godt klar over reglene.

Det hjelper jo ikke alltid å vite og å følge reglene - for hverken hårspenner eller umbraconøkler er i utgangspunktet ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt med inn på bakrommet på en flyplass da jeg hadde en sykkellås (en skikkelig fet en med 2-3 cm i diameter) og to 2,5kg håndvekter i sekken... I etter tid lurer jeg litt på hva jeg tenkte da jeg pakket de, men flyttet fra utlandet og hjem til Norge så hadde pakket med meg det utroligste og var litt stressa (hadde bla levert en sykkel i spesialbagasjen da jeg sjekket inn). Men de var greie med meg og jeg fikk gå og sjekke inn sekken min.

Har ellers ikke blitt tatt fra noe, sambo reiser alltid med toalettveska i handbagasjen og han har aldri blitt tatt fra noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Lillepus

De tok pinsetten min!

Det var visstnok fordi den hadde skrå tupp, flat var nemlig helt grei. Dette var rett etter at reglene ble innført.

Jeg mener å huske at stakk innom tax-free butikken og kjøpte en ny ;-)

Gidder ikke lenger å ha toalettsaker i veska, kun noen ekstra sett med linser men resten havner i kofferten. Nå er jeg heldig som aldri har opplevd at bagasjen min ikke er kommet fram med samme fly som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg flydde, var de meget skeptiske til en strikkepinne jeg hadde glemt at jeg hadde i veska. Da han endelig fant den, tilkalte han en annen fyr, og de sto en stund og diskuterte hvorvidt den måtte beslaglegges eller ikke. Jeg kunne opplyse om at jeg har fått beskjed av Norwegian at strikkepinner er helt greit, men de var skeptiske. De sa det fikk gå for denne gang, men bare tenk om den tynne strikkepinnen hadde hatt et skaft. Da kunne jeg gjort mye skade, sa de.

Jeg forstår at de har slike regler, men jeg syns noe av det er tullete. Det er tydeligvis ikke helt enighet om hva som kan tas med og ikke, og da blir det vanskelig for passasjerene. Jeg forstår heller ikke logikken ved at de skal beslaglegge neglefiler og pinsetter, mens nøkler og penner er lov. For meg framstår de som likeverdige når det gjelder hvor mye skade de kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri. Jeg er veldig bevisst på reglene og pleier å rense veska for alt av kremer, lipglosser og evt. flasker før jeg skal reise eller gå gjennom sikkerhetskontrollen. Oppdaget på søndag at jeg hadde sluppet gjennom to sikkerhetskontroller på Vigra og Gardermoen med 3 lipglosser som lå "gjemt" i et siderom. En gang slapp jeg gjennom med 5 strikkepinner i veska..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at de har slike regler, men jeg syns noe av det er tullete. Det er tydeligvis ikke helt enighet om hva som kan tas med og ikke, og da blir det vanskelig for passasjerene. Jeg forstår heller ikke logikken ved at de skal beslaglegge neglefiler og pinsetter, mens nøkler og penner er lov. For meg framstår de som likeverdige når det gjelder hvor mye skade de kan gjøre.

Det blir litt for tydelig at de reglene som gjelder nå, er innført mest for å gi et inntrykk av at de gjør noe for sikkerheten. Hvis det virkelig skulle hatt noe for seg, måtte de beslaglagt alt som kan gjøre skade. Da måtte de sagt at sorry, babyer som trenger tåteflaske på flyet må bli hjemme, det samme må folk som er avhengige av flytende medisiner. Ingenting skarpt får komme ombord. Men nå har de innført en slags halveis-løsning, hvor de later som terrorister kan smugle flytende eksplosiver i shampoflasker, men ikke i tåteflasker eller medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei faktisk ikke :) Holdt på å bli fratatt en makeupkrem jeg hadde i håndvesken men det gikk greit!

Vet om flere som har blitt fratatt enkelte ting, særlig min far :fnise:

De gangene hele familien skal på tur til innland eller utland så er alltid min far veldig på dette at vi ikke må ha med oss noe ombord på flyet som ikke er lov!

(Vi vet jo det, men han skal liksom bare måtte si det å lager et ståhei uten like ut av ingen ting)

Min mann kalller min far "Captein Kaos" når vi er på slike turer :fnise:

Det har nemlig seg slik at den det alltid piper på i kontrollen er pappa :gjeiper:

Paps tenker på alle andre han, men glemmer seg selv - han har gjerne med småsakser, pinsett, brevåpnere+diverse andre "ulovlig" ting...så det er jo han som blir stoppet!

Typisk fedre, i alle fall min far - og vi erter han og ler :ler:

Husker engang jeg måtte holde igjen et fly fordi pappa hadde rota bort kofferten sin.......

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fratatt en saks en gang.. ;) Synes det var litt småflaut... Man blir liksom "tatt på fersken", og føler seg mistenkeliggjort for alt mulig rart.. Ihvertfall gjorde jeg det.

Ikke misforstå meg, jeg synes selvfølgelig det er supert at de sjekker folk - vil jo ikke at syke mennesker skal få med seg våpen o.l. inn i fly..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fratatt neglfil et par ganger, første gang på Heathrow rett etter 9/11. Vakten slo av en spøk, noe om at nå kom i alle fall han til å få fine negler, og tilbød meg å sjekke den inn. Det gadd jeg jo ikke.

De senere årene har jeg reist sammen med flere som ikke har lagt sminkevesken sin i innsjekket bagasje og likevel kommet gjennom uten spørsmål. Veldig vilkårlig praksis, må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri blitt fratatt noe, men i Afrika glemte jeg en leskedrikk og fikk lov til å gå gjennom kontrollen og sitte å drikke den der på andre siden :ler:

Så hygglige der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glemt å ta ut en liten saks av veska en gang. Sa jeg hadde glemt å sette den i kofferten, og at jeg kunne gi den til mamma som ikke skulle reise. Han ga den tilbake til meg, og jeg fikk ha den med.. Tenk om jeg hadde vært psyko? Hehe..

Om disse sikkerhetskontrollene skulle hatt noe for seg, måtte de jo ha vært RETT før man går inn på flyet. Nå er det jo bare å kjøpe spisse gjenstander på tax free. Ikke minst å ta med knivene fra restaurantene innpå området. Får jo alltid bestikk til maten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før de nye reglene ble jeg tatt fra meg hårspray, fordi jeg hadde for mange ml spray.

Flyr som regel ganske mye gjennom året, og hver gang er det ting jeg glemmer å legge i posen, men som aldri blir oppdaget. Pappkniven min fra jobb gikk fint igjennom faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt fratatt noe, men blir veldig ofte plukket ut for nøyere gjennomgang av bagasjen. Dvs den kontrollen består som oftest i at de ber meg åpne glidelåsen på sekken, og så stikker de kanskje hånda litt overfladisk nedi og kjenner litt. Virker veldig som om dette er for syns skyld, tror godt jeg kunne sluppet gjennom med litt av hvert selv de gangene jeg har blitt tatt ut til kontroll. Nå har jeg kjøpt gjennomsiktig toalettmappe på Vita til væskene. Håper den godtas, skal bli godt å slippe poser som plutselig åpner seg så alt renner ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om disse sikkerhetskontrollene skulle hatt noe for seg, måtte de jo ha vært RETT før man går inn på flyet. Nå er det jo bare å kjøpe spisse gjenstander på tax free. Ikke minst å ta med knivene fra restaurantene innpå området. Får jo alltid bestikk til maten..

Alt som er innenfor sikkerhetskontrollen er klarert, og kafeene oa. innenfor får for eksempel ikke lov til å ha spisse kniver/verktøy uten spesialtillatelse.

Har ikke blitt fratatt noe. Typen holdt på å bli fratatt sin dyrebare barberkrem, men han fikk lov til å sjekke den inn.

Hater å pipe når jeg går gjennom sikkerhetskontrollen, skjer ofte fordi det MÅ pipe innimellom (altså uten at man har noe av metall på seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hater å pipe når jeg går gjennom sikkerhetskontrollen, skjer ofte fordi det MÅ pipe innimellom (altså uten at man har noe av metall på seg).

Vil det si at det er programmert til å pipe iblant selv om ingen har metall? Det har jeg ikke hørt om, men opplever jo ofte at det piper selv om jeg ikke har noe metall, og selv om jeg har gått gjennom andre metalldtektorer på reisen uten at det har pepet. Det er vel enda mer spill for galleriet da, for å avskrekke folk fra å ha med noe.

Det jeg ikke skjønner meg på er de som ikke tenker før de går gjennom. Forsøk 1, piiip. Åja, av med naglebeltet. Forsøk 2, piiip, åja, mobilen lå i lomma. Forsøk 3, piiiip, åja, lommene fulle av småpenger. Etc etc, mens køen blir lengre og lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang ble jeg fratatt en lypsyl. En sånn vanlig hvit og blå lypsyl, fordi de mente den skulle regnes som flytende. Hadde det travelt og gadd ikke krangle, så de fikk bare ta den. Kjøpte meg ny på innsiden. Har alltid med meg lypsyl og har aldri blitt fratatt den tidligere eller senere.

Har vært gjennom sikkerhetskontroll fire ganger den siste uka. Én gang pep det, selv om jeg hadde null metall på meg alle gangene. Men ble kroppsvisitert den ene gangen...

Senest i dag holdt jeg på å kaste diverse sminke fordi de ikke hadde en eneste plastpose på flyplassen i Venezia. Jeg spurte en dame i sikkerhetskontrollen om de ikke hadde en eneste pose. Nei, men jeg kunne legge mascaraen og det andre "løst" sammen med det andre som skulle gjennom scanneren. Det gikk plutselig helt fint.

Jeg synes alltid det er ubehagelig å reise. All verdighet forsvinner liksom. Og det at ingen er konsekvente når det gjelder hva som er lov og ikke lov, gjør det ikke lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag holdt jeg på å kaste diverse sminke fordi de ikke hadde en eneste plastpose på flyplassen i Venezia. Jeg spurte en dame i sikkerhetskontrollen om de ikke hadde en eneste pose. Nei, men jeg kunne legge mascaraen og det andre "løst" sammen med det andre som skulle gjennom scanneren. Det gikk plutselig helt fint.

Kjøp deg en sånn gjennomsiktig toalettmappe, det har de til 20 kr på Vita. Så slipper du ha nye poser stadig vekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom sikkerhetskontroll fire ganger den siste uka. Én gang pep det, selv om jeg hadde null metall på meg alle gangene. Men ble kroppsvisitert den ene gangen...

Det pep på meg sist i sikkerhetskontrollen på Gardermoen, selv om jeg ikke hadde noe metall på meg. Vakta sa at det var for å plukke ut tilfeldige personer til en litt grundigere kontroll. Ble kroppsvisitert (etter å ha gitt samtykke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...