Gå til innhold

Medarbeider som snakker dårlig norsk


Gjest Gjest_Kristine_*

Anbefalte innlegg

Det går mest på den finere forståelsen i språket, toneleie, meningen bak ordene.

Dette er noe av det vanskeligste å lære og ikke akkurat noe man snapper opp på et kurs. Det er faktisk disse detaljene som avgjør om man snakker et fremmedspråk godt eller på morsmålsnivå. Hvis kollegaen ikke bruker norsk hjemme/privat, så er arbeidsplassen ekstra viktig for å lære mer. Det eneste som hjelper er å bruke språket aktivt og heller håndtere de misforståelesene som oppstår.

Og de fleste nordmenn som påstår de snakker f.eks. engelsk "flytende" har som regel heller ingen forståelse for de finere nyansene i språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg jobber sammen med en voksen dame som flyttet til norge for snart 10 år siden. Hun er et herlig menneske og jeg har ingenting imot henne, tvert imot. Men dessverre så behersker hun ikke norsk godt nok. Det går mest på den finere forståelsen i språket, toneleie, meningen bak ordene. Hun misforstår meg ganske ofte og jeg forstår ikke henne. Det har blitt nærmest umulig å diskutere viktige saker i frykt for misforståelser. Jeg synes det er ganske dumt av henne å ikke forbedre språket sitt, men hun mener at hun får nok trening av å jobbe sammen med oss. Jeg vil ikke være norsklærer og begynner å bli ganske lei. Er det verdt det å skape en konflikt ved å snakke med henne om dette?

Hun flyttet for 10 år siden og hun kan ikke norsk? Du må snakke med henne om det og si at hun trenger mer trening. Hun må se på tv, øve med andre mennesker, kanskje snakke norsk hjemme med familien sin. Hvor kommer hun fra? Hun må vite at hun trenger mer øvelse ... Eller så vil hun aldri lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...