Gå til innhold

Plastposer er miljøvennlige


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvorfor det? Jeg har ikke vanskelig for å se for meg en verden der man ikke får tilbud om noen typer pose på butikken.

Ikke? Så utopisk klarer bare ikke jeg å være. Mennesker er og blir mennesker uansett hvor miljøvennlig og ansvarsbevist du er. Selv om regjeringen skulle forby butikker å ha poser, så ville butikkene funnet på andre måter å tilby kundene sine "ting til å bære varene hjem i".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes mange plastposer er dårlige. De revner på vei hjem, sånn at jeg ikke kan bruke dem som søppelposer.

Jeg har begynt å bruke nett, og kjøper søpelposer. De koster mindre per stykk enn plastposene i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utopisk klarer bare ikke jeg å være.

Jeg anser ikke en verden der folk selv har ansvar for å skaffe sine egne "transport vesker" for å være utopisk.

Og om butikkene vil sannsynligvis da tilby flerebruksnett ved kassa (slik mange allerede gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike artikler er og blir håpløse syns jeg. Ikke noe nytt der. Papirposer krever mye energi når det lages og masse utslipp under frakt fordi de er tyngre enn plastposene. Sånn sett er plastposene bedre og jeg er ingen stor tilhenger av papirposer. MEN jeg ser ikke helt poenget med plastposene heller.

De som bruker plastposene mange ganger i butikken skal ha ære for det. De fleste bruker de bare en gang før de går i boss. Jeg er veldig glad i mine reklamenøytrale handlenett som er gode å bære i og kjempesterke. Men det er litt "jåleri" fra min side sånn sett.

Og når det gjelder gjenvinning....hvor mange plastposer blir gjenvunnet? Det er en utrolig liten prosent av plastposene som går i plastgjenvinningen. Pakker de ut restavfallet på gjenbruksstasjonene for å hive posene til plast. Ikke her i byen i allefall. Her går det i forbrenningsovnen. Og da er de posene man kjøper i butikken, de tynne hvite langt bedre. De krever mye mindre olje og energi når de blir laget enn de vanlige plastposene. Og de slipper dermed ut mindre giftstoffer ved brenning.

Kort fortalt, handlenett er fortsatt fett :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ergo - så blir det bedre med handlenett i butikken, og nedbrytbare poser til söppel :)

Helt enig med . Kildesorterer man i tillegg og reserverer seg mot reklame(Og posten respekterer dette) så er det ikke mange søppelposer som trengs hell :goodbye: er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...
Og _hvorfor_ putter folk egentlig bananene sine i plastposer? Eller den ene appelsinen?

Dette syns jeg også er rart. Spesielt med tanke på at bananer avgir stoffer som forskynder råtningsprosessen - så ved å putte dem i pose gjør man så de blir dårligere fortere.

Beklager masse for den lille avsporingen!

Du som prøver så hardt å overbevise oss om at plastposer er det mest miljøvennelige - og hevder de brukes mange ganger, et handlenett brukes da 1000 ganger mer enn en skrukkete gammel plastpose?

Og hvis man tenker smart er det faktisk ikke allverden man trenger av pose i søpla. Slik som Anne Shirley sa: alt må ikke "porsjonpakkes" :5:

Endret av Snorkefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...