Gå til innhold

Plastposer er miljøvennlige


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tøys!

Her sammenligner de med papirposer osv.

Mest miljøvennlig er det selvfølgelig å bruke handlenett og kaste søpla i poser som er tilpasset dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det mest miljøvennlige hadde vært hvis alle brukte handlenett og hadde egen kompost i hagen. Men det reelle alternativet til å ha plastposer i butikken er å ha papirposer der. Folk flest kommer da til å ta med seg papirposene hjem, kaste dem (forhåpentligvis i resirkuleringen), og så måtte kjøpe poser til søppel. Totalen blir da mindre miljøvennlig enn det vi har idag. Altså har det ikke noe for seg å forby/ha høye gebyrer på plastposer i Norge.

Å påstå at plastposer er miljøvennlige er jo en overdrivelse av typen man bare finner i avisoverskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys!

Her sammenligner de med papirposer osv.

Mest miljøvennlig er det selvfølgelig å bruke handlenett og kaste søpla i poser som er tilpasset dette.

Om du leser artikkelen så ser du at

Tilsynet mener heller ikke at plastposer med en større andel nedbrytbart planteråstoff vil være mer miljøvennlig. Dette fordi det er vanskeligere å gjenvinne dem fordi kvaliteten på råstoffet er dårligere, slik at de kan føre til et økt miljøproblem hvis innslaget av dem blir for stort.

Heller ikke papirposene vurderes som et godt alternativ, fordi produksjonsprosessen krever mer vann og energi, og avfallsmengden er større.

Det er altså ikke bare papirposer de sammenligner med, men også slike tynnere plastposer som selges i ruller. Slike tynnere poser er jo elendig kvalitet på. De kan brukes max en gang, har man bossjakt kan de ikke brukes i det hele tatt. En remapose kan brukes mange mange mange ganger før den til slutt ender som bosspose.

Det mest miljøvennlige er å bare ta imot poser når man har behov for poser til boss eller annen innpakning, og så ha med seg pose/sekk når man handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det mest miljøvennlige hadde vært hvis alle brukte handlenett og hadde egen kompost i hagen.

Absolutt :)

Men det reelle alternativet til å ha plastposer i butikken er å ha papirposer der.

Hvorfor det? Jeg har ikke vanskelig for å se for meg en verden der man ikke får tilbud om noen typer pose på butikken.

Mange av de som kjøper plastposer i dag gjør det av gammel vane og latskap. Ikke fordi de egentlig hadde sett på det som et stort problem å måtte ta med seg noe å bære i selv.

Min svigermor har aldri kjøpt poser, selv med 3 barn ;) Selv har vi envirosax-poser og er strålende fornøyd med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart at det mest miljøvennlige hadde vært hvis alle brukte handlenett og hadde egen kompost i hagen. Men det reelle alternativet til å ha plastposer i butikken er å ha papirposer der. Folk flest kommer da til å ta med seg papirposene hjem, kaste dem (forhåpentligvis i resirkuleringen), og så måtte kjøpe poser til søppel. Totalen blir da mindre miljøvennlig enn det vi har idag. Altså har det ikke noe for seg å forby/ha høye gebyrer på plastposer i Norge.

Å påstå at plastposer er miljøvennlige er jo en overdrivelse av typen man bare finner i avisoverskrifter.

Enig i at det er en teit tittel på artikkelen, men sånn er nå engang aviser. Plastposer er mer miljøvennlige enn papir- og tynnere poser, ville vært en mer passende tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt :)

Hvorfor det? Jeg har ikke vanskelig for å se for meg en verden der man ikke får tilbud om noen typer pose på butikken.

Mange av de som kjøper plastposer i dag gjør det av gammel vane og latskap. Ikke fordi de egentlig hadde sett på det som et stort problem å måtte ta med seg noe å bære i selv.

Min svigermor har aldri kjøpt poser, selv med 3 barn ;) Selv har vi envirosax-poser og er strålende fornøyd med disse.

Om du leser artikkelen så ser du at de har testet nedbrytbare poser også, og de utgjør et større problem enn vanlige plastposer. Noe må man ha til å kaste bosset i, og da er det mer miljøvennlig å kaste det i en ordentlig pose som man gjerne har brukt som handlepose ørten ganger først enn å kjøpe slike tynnere poser som man bruker én gang, og som er av elendig kvalitet og derfor ikke kan gjenvinnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser artikkelen så ser du at de har testet nedbrytbare poser også, og de utgjør et større problem enn vanlige plastposer. Noe må man ha til å kaste bosset i, og da er det mer miljøvennlig å kaste det i en ordentlig pose som man gjerne har brukt som handlepose ørten ganger først enn å kjøpe slike tynnere poser som man bruker én gang, og som er av elendig kvalitet og derfor ikke kan gjenvinnes.

Jeg har ikke lest artikkelen ennå, men jeg lurer på hva dette med gjenvinning har med saken å gjøre. Poser som brukes til søppel materialgjenvinnes uansett ikke, men brennes. En tynn pose av elendig kvalitet kan vel energigjenvinnes akkurat på samme måte som en REMA-pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest artikkelen ennå, men jeg lurer på hva dette med gjenvinning har med saken å gjøre. Poser som brukes til søppel materialgjenvinnes uansett ikke, men brennes. En tynn pose av elendig kvalitet kan vel energigjenvinnes akkurat på samme måte som en REMA-pose?

Les artikkelen, der står det hva det har med gjennvinning å gjøre ;) Og nei, en pose av dårlig kvalitet kan ikke gjenvinnes på akkurat samme måte som en pose av god kvalitet. Omtrent som med papir, noen typer papir har så korte fibre at det ikke kan gjenvinnes i det hele tatt (f.eks. gavepapir), mens andre typer papir kan gjenvinnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser artikkelen så ser du at de har testet nedbrytbare poser også, og de utgjør et større problem enn vanlige plastposer. Noe må man ha til å kaste bosset i, og da er det mer miljøvennlig å kaste det i en ordentlig pose som man gjerne har brukt som handlepose ørten ganger først enn å kjøpe slike tynnere poser som man bruker én gang, og som er av elendig kvalitet og derfor ikke kan gjenvinnes.

Nå er det faktisk veldig få mennesker som bruker en pose ørten ganger. De fleste bruker den fra butikken og som søppelpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk veldig få mennesker som bruker en pose ørten ganger. De fleste bruker den fra butikken og som søppelpose.

Ergo - så blir det bedre med handlenett i butikken, og nedbrytbare poser til söppel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ergo - så blir det bedre med handlenett i butikken, og nedbrytbare poser til söppel :)

Dessuten er det mye søppel som kan kastes uten å være i en pose i det hele tatt. Jeg tømmer søppelspann direkte i søppelsekken ute. Hva er poenget med å "porsjonspakke" søpla??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det du :P

Som oftest syns jeg det er greit med poser til söpla - men det er igrunn for at sambo skal bli flinkere til å kaste söppel etter seg, da posen kan henge på kjökkenet.

Bötta kan jeg ikke ha stående ute, for da vil bikkjene forsyne seg av den :)

Men når JEG kaster ting så bruker jeg ikke pose men bare bötta som står inni skapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det mye søppel som kan kastes uten å være i en pose i det hele tatt. Jeg tømmer søppelspann direkte i søppelsekken ute. Hva er poenget med å "porsjonspakke" søpla??

For min del er poenget at vi har bossjakt ;) Og da må alt pakkes godt inn før det hives i sjakten, og den sjakten er så liten at en full remapose såvidt går inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnneShirley

Jeg bruker handlenett når jeg handler.

Matavfall: komposten i hagen

Papp og papir: samles i pappeske og leveres

Glass og metall: samles i pappeske og leveres

Drikkekartonger: samles i pappeske og leveres

Restsøpla blir da ikke spesielt stor. Stort sett hygieneartikler og noe matembalasje. Den fuktige delen av restsøpla (f.eks den fra badet) liker jeg å "pakke" i en pose. Mens den tørrere delen går direkte i den store søppelposen ute i stativet uten noen "porsjonspakking" (likte den beskrivelsen ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo - så blir det bedre med handlenett i butikken, og nedbrytbare poser til söppel :)

Nei. Det er overhodet ingen forskjell på om man har et handlenett av tøy eller bruker en remapose omigjen. Hvorfor det er bedre å bruke vanlige remaposer til boss i stedet for nedbrytbare poser står forklart i artikkelen.

Jeg har alltid et par remaposer i vesken som jeg bruker når jeg handler. Når jeg har behov for en bosspose så sørger jeg for å få med meg en ny pose fra rema, og så bruker jeg en av de gamle posene til bosset og bruker den nye posen til å handle i.

Man bruker ressurser på å lage handlenett også. Så jeg ser ikke helt at det er mer miljøvennlig å bruke et spesiallaget nett enn å bruke en pose som man også kan bruke til innpakning og boss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les artikkelen, der står det hva det har med gjennvinning å gjøre ;) Og nei, en pose av dårlig kvalitet kan ikke gjenvinnes på akkurat samme måte som en pose av god kvalitet. Omtrent som med papir, noen typer papir har så korte fibre at det ikke kan gjenvinnes i det hele tatt (f.eks. gavepapir), mens andre typer papir kan gjenvinnes.

Nå har jeg lest artikkelen. Og det fremgår ikke der hva problemet er med at tynne plastposer basert på søppel ikke kan materialgjenvinnes. De skal jo uansett bare brukes til søppel og vil derfor likevel kun egne seg til energigjenvinning. Og ALT kan energigjenvinnes - også plastposer av dårlig kvalitet.

Jeg får vel lese rapporten på SFTs hjemmeside.

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg sliter også med å forstå hva som skulle være fordelen med å brenne en rema-pose framfor å brenne en tynnere pose.

De tynnere posene har forresten mye mer søppel pr "plastvekt", så det vil bli kastet mye mindre "plastpose" på et år ved bruk av slike i steden for remaposer.

Og bærenett trenger ikke være "spesiallaget". Man kan gjerne bruke sin gamle skolesekk om man ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...