Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvem skal jobbe der da?

Det skal førskolelærere samt de som tar lærerutdanning på høyskole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Adjunkter og lektorer.

Fra UiO: "Universitetets lektor- og adjunktprogram tar først og fremst sikte på å utdanne lærere til den videregående skolen og ungdomsskolen, men våre kandidater kan også undervise på mellomtrinnet i grunnskolen og i voksenopplæring. Våre studier er mer fagorienterte enn dem du finner på høgskolene, og som student ved et universitet er du sikret oppdatert kunnskap av høy kvalitet. Fem års gjennomførte og beståtte studier gir deg kompetanse tilsvarende lektor. Du kan også avslutte studiet etter fire år. Du vil da ha kompetanse tilsvarende adjunkt og vil være fullt ut kvalifisert til arbeid i både grunn- og videregående opplæring."

Skrevet
Det skal førskolelærere samt de som tar lærerutdanning på høyskole.

Så adjunkter skal bare jobbe fra 4.trinn og oppover? Å hoi, da er jeg tydeligvis overkvalifisert for min stilling som kontaktlærer i 1.trinn.

De som tar vanlig lærerutdanning, 4-årig, blir adjunkter. Avhengig av fagkombinasjonen som man velger, vil jeg si at man kan være kvalifisert til å jobbe som allmennlærer fra 1. trinn, men at man også kan skaffe seg et godt grunnlag som faglærer i barneskolen, kanskje til og med ungdomsskolen.

Og jeg trodde virkelig at førskolelærerutdannelsen rettet seg primært mot arbeid i barnehage, og ikke skolen?

Skrevet
Fra UiO: "Universitetets lektor- og adjunktprogram tar først og fremst sikte på å utdanne lærere til den videregående skolen og ungdomsskolen, men våre kandidater kan også undervise på mellomtrinnet i grunnskolen og i voksenopplæring. Våre studier er mer fagorienterte enn dem du finner på høgskolene, og som student ved et universitet er du sikret oppdatert kunnskap av høy kvalitet. Fem års gjennomførte og beståtte studier gir deg kompetanse tilsvarende lektor. Du kan også avslutte studiet etter fire år. Du vil da ha kompetanse tilsvarende adjunkt og vil være fullt ut kvalifisert til arbeid i både grunn- og videregående opplæring."

Dette er snakk om UiOs utdanningsprogram for lektorer og adjunkter. 4 år i en lærerutdanning gir deg tittel adjunkt, og kvalifiserer deg til arbeid i hele grunnskolen.

Skrevet

Trodde det var spørsmål om hvem som skulle jobbe på vgs jeg...>Sikkert misforstått litt.

Skrevet
Trodde det var spørsmål om hvem som skulle jobbe på vgs jeg...>Sikkert misforstått litt.

Jeg er egentlig ikke helt med her jeg heller... Hvis det var snakk om vgs. så holder vel ikke adjunkt?

Skrevet

"Du kan også avslutte studiet etter fire år. Du vil da ha kompetanse tilsvarende adjunkt og vil være fullt ut kvalifisert til arbeid i både grunn- og videregående opplæring"

Lektorer og adjunkter skal antagelig ikke jobbe under 4. klasse ettersom vi ikke lærer riktig pedagogikk, tror jeg.

Blir man adjunkt etter 4 år på HiO?

Skrevet

Jo, adjunkt holder, da har du kompetanse til å jobbe fra 4.klasse på barneskolen og ut vgs. Men, om en skole får søkere fra lærere med høyere kompetanse enn adjunkt, vil de jo ansette disse.

Er du faglærer med PPU, så har man egentlig ikke kompetanse til å jobbe i 1.2. og 3.klasse på barneskolen, fordi man ikke har den peden som kreves.

Skrevet

Allmennlærer gir ikke kompetanse til å undervis i vgs.

Skrevet
"Du kan også avslutte studiet etter fire år. Du vil da ha kompetanse tilsvarende adjunkt og vil være fullt ut kvalifisert til arbeid i både grunn- og videregående opplæring"

Lektorer og adjunkter skal antagelig ikke jobbe under 4. klasse ettersom vi ikke lærer riktig pedagogikk, tror jeg.

Jeg er adjunkt, man blir da ikke annet av å ta 4-årig lærerutdannelse? Og adjunktutdannelsen kvalifiserer til arbeid i hele grunnskolen. I hvor stor grad, avhenger vel av fagkombinasjonen (min personlige mening). Det ble hvertfall jeg fortalt.

Nå har ikke jeg undersøkt programmet ved UiO, men det er tenkelig at de har et ferdiglagt løp, der utdannelsen fokuserer f.eks. på realfag. Da vil man jo en spesialisering innenfor et fagområde, og da er man vel kanskje bedre rustet til å undervise på vgs?

Og nei, man blir ikke automatisk adjunkt etter 4 år med studier på HiO. Eller noen annen høyskole/universitet. Man må ta en utdannelse som er kombinert med pedagogikk, enten i form av lærerutdannelse (4-5 årig). Eller man kan studere fag, og kombinere dette med PPU. Jeg er ikke sikker på hvor mange studiepoeng man må ha i disse fagene.

Skrevet

Vgs er ikke grunnskole da. En allmennlærer er kvalifisert til å jobbe fra 1. 10.klasse.

Skrevet

Det du refererer til her er et lektorløp, som ikke er det samme som allmennlærerutdanningen.

Skrevet
Jo, adjunkt holder, da har du kompetanse til å jobbe fra 4.klasse på barneskolen og ut vgs. Men, om en skole får søkere fra lærere med høyere kompetanse enn adjunkt, vil de jo ansette disse.

Er du faglærer med PPU, så har man egentlig ikke kompetanse til å jobbe i 1.2. og 3.klasse på barneskolen, fordi man ikke har den peden som kreves.

:O Føler meg ikke akkurat kompetent til å jobbe på vgs! Hehe. Tror jeg holder meg til barneskolen, kanskje helst småskoletrinnet også. Det faglige nivået er ikke så høyt her! :P Hehe.

Personlige syns jeg RENE faglærere bør holde seg unna 1-4. trinn, selv om de skulle ha den pedagogikken de trenger. Kontaktlæreren er en viktig person i skolehverdagen for de små.

Men man kan da være faglærer i grunnskolen uten å være faglærer med PPU?

Skrevet
Vgs er ikke grunnskole da. En allmennlærer er kvalifisert til å jobbe fra 1. 10.klasse.

Og en allmennlærer er en adjunkt. Man utdanner vel ikke allmennlærere/lærere lenger, etter som jeg har skjønt.

Skrevet

Dersom en allmennlærer jobber i vgs, er det fordi han/hun har et fag på 60 studiepoeng eller mer. Da kan h'n undervise i det faget på vgs.

Skrevet
Og en allmennlærer er en adjunkt. Man utdanner vel ikke allmennlærere/lærere lenger, etter som jeg har skjønt.

Ja, en allmennlærer er en adjunkt som ikke er kvalifisert til å jobbe i vgs, med unntak av å undervise i det faget h*n har 60studiepoeng i.

Skrevet
Og nei, man blir ikke automatisk adjunkt etter 4 år med studier på HiO. Eller noen annen høyskole/universitet. Man må ta en utdannelse som er kombinert med pedagogikk, enten i form av lærerutdannelse (4-5 årig). Eller man kan studere fag, og kombinere dette med PPU. Jeg er ikke sikker på hvor mange studiepoeng man må ha i disse fagene.

Det skjønte jeg, du. Lurer bare på om man blir hetende 'adjunkt' etter utdanning fra HiO også. Går lektor- og adjunktprogrammet på UiO selv, og det blir du adjunkt etter 60+80 studiepoeng i undervisningsfagene dine samt PPU.

Skrevet

Førskolelærer- barnehage og 1.klasse på barneskolen.

Adjunkt med allmennlærerutdanning - Grunnskolen (i hovedsak)

Adjunkt med PPU- fra 4.klasse i grunnskolen og ut vgs

Adjunkt med opprykk+lektor- fra 4.klasse i grunnskolen og ut vgs.

Skrevet
Det skjønte jeg, du. Lurer bare på om man blir hetende 'adjunkt' etter utdanning fra HiO også. Går lektor- og adjunktprogrammet på UiO selv, og det blir du adjunkt etter 60+80 studiepoeng i undervisningsfagene dine samt PPU.

Man blir adjunkt fra alle utdanningsinstitusjoner i Norge, dersom man oppfyller kravene.

Skrevet

Da er du oppe i 200 stp, er du det? Jeg vet virkelig ikke! Ville kanskje tatt meg en prat med studieveileder ved fakultetet eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...