Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Lærar som tener bra
Skrevet
Neida, det er enkelt og greit, og alle vet hva man får som minstelønn! Men selvsagt, for utenforstående kan det fortone seg vanskelig, men det er faktisk meget enkelt!

Og bare så det er klart: minstelønn er summen det ikke er lov å gå under. Faktisk og reell lønn er noe helt annet! ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

? Hvordan er dette? Ingen av de jeg jobber sammen med får noe mer enn minstelønn.

Skrevet
? Hvordan er dette? Ingen av de jeg jobber sammen med får noe mer enn minstelønn.

Er du viss på det? Du kan jo forhandle om løna di du også, det har eg gjort, og ligg litt over minsteløna.

Skrevet

Her er det så mange lærere, at jeg tror det er dødfødt.. Men kanskje på steder der det er lærermangel? Frister å flytte ja.

• 1 måned senere...
Gjest gabriela
Skrevet

Hva må man ta for å undervise på høyskoler og universiteter?

Skrevet

De har vel ofte en doktorgrad, selv om det sikkert ikke er nødvendig.

Gjest gabriela
Skrevet

Ok!

Er det noen fag som er mest "fornuftig" å utdanne seg innen, eller spiller ikke det spesielt stor rolle?

Skrevet

Det er fornuftig å velge fag du liker! Du vil uansett ikke bli en god matematikklærer om du hater matte, selv om det er stor etterspørsel etter det.

Skrevet

Mediefag er vel ikke spesielt fornuftig for øyeblikket. Men realfag er det stor etterspørsel etter.

Skrevet

Post grad studenter har også undervisning på lavere nivåer ved siden av forskning/studier.

Ok!

Er det noen fag som er mest "fornuftig" å utdanne seg innen, eller spiller ikke det spesielt stor rolle?

Realfag og språkfag.

Skrevet
Da kan du bli faglærer. Dvs at du tar fag på høyskolen f.eks. Engelsk og norsk (to år til sammen) Så må du ha eit mellomfag (6mnd) Så må du ha PPU som tar ett år. Da er du kvalifisert til å jobbe fra 4.klasse på barneskolen og hele vgs.

I utgangspunktet ikke VGS; det er adjunkter og lektorer som skal jobbe på VGS, men enkelte skoler har sikkert unntak. Av samme grunn skal ikke adjunkter/lektorer jobbe i 3. klasse eller lavere.

Seminargruppelærerne våre på Uni. har som regel bare mastergrader og/eller holder på med en doktorgrad e.l.

Gjest Gjest_Solstråle_*
Skrevet

Læraryrket er tjempetjekt! Anbefalast!

Gjest Deception
Skrevet
Er det ikke noe som heter universitetslektor og? Hva må man ha da? Master + et eller annet?

Som oftest har disse stakkarene en doktorgrad, men blir ansatt i midlertidige stillinger med høy andel av undervisning i forhold til forskning, og blir derfor ansatt som universitetslektorer. I utgangspunktet krevdes nok "bare" hovedfag, men sånn som situasjonen er for tida, er det ikke vanskelig å rekruttere folk med doktorgrad til disse stillingene.

Skrevet
Som oftest har disse stakkarene en doktorgrad, men blir ansatt i midlertidige stillinger med høy andel av undervisning i forhold til forskning, og blir derfor ansatt som universitetslektorer. I utgangspunktet krevdes nok "bare" hovedfag, men sånn som situasjonen er for tida, er det ikke vanskelig å rekruttere folk med doktorgrad til disse stillingene.

Nei lektor er lektor. Ingen med doktorgrad får tittel under første amanuensis

Gjest Deception
Skrevet (endret)
Nei lektor er lektor. Ingen med doktorgrad får tittel under første amanuensis

La meg bare si det sånn: Jeg har direkte bevis for påstanden min, så du tar nok feil. Og det er heller ikke et unikt tilfelle. Universitetene ansetter doktorer i midlertidige stillinger som universitets- og førstelektorer. En førstelektor har samme lønn som en førsteamanuensis, men har en stilling med 75% undervisning, i motsetning til førsteamanuensisens 50%.

Men jeg lurer litt på når du skal slutte å uttale deg så påståelig om ting du tydeligvis ikke har greie på? :kjefte:

Endret av Deception
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Mamma1
Skrevet
La meg bare si det sånn: Jeg har direkte bevis for påstanden min, så du tar nok feil. Og det er heller ikke et unikt tilfelle. Universitetene ansetter doktorer i midlertidige stillinger som universitets- og førstelektorer. En førstelektor har samme lønn som en førsteamanuensis, men har en stilling med 75% undervisning, i motsetning til førsteamanuensisens 50%.

Men jeg lurer litt på når du skal slutte å uttale deg så påståelig om ting du tydeligvis ikke har greie på? :kjefte:

Jeg snakker da ikke om midlertidige stillinger, eller undervisning utenfor sitt eget fagfelt. Jeg snakker om en fullbyrdig ansettelse av en doktor med utgangspunkt i hans fagområde.

Det du snakker om lir jo like dumt som en doktor skulle kreve professor tittel på en VGS hvis han følte for å undervise der.

Skrevet
Jeg snakker da ikke om midlertidige stillinger

Nei, du snakker om sånn som ting er i teorien og ikke sånn det faktisk er. :filer:

Gjest Gjest_lille_meg_*
Skrevet
I utgangspunktet ikke VGS; det er adjunkter og lektorer som skal jobbe på VGS, men enkelte skoler har sikkert unntak. Av samme grunn skal ikke adjunkter/lektorer jobbe i 3. klasse eller lavere.

Hvem skal jobbe der da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...